Paarden gratis aanbieden wel of geen goed idee?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

LiVetime

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 23:55

Ben dan ook heel blij dat hij naar jou toe is gegaan Nikita! :j

dennisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 00:03

ben ook heel erg blij dat ik hem van jou mog overnemen <3

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 04:14

Ik kan niet enkel 'ja' of 'nee' antwoorden op de vraag in de titel van dit topic; ik vind dat je moet kijken naar de situatie.
Persoonlijk, als ik een paard zou hebben wat een levenslange blessure zou krijgen waardoor het beestje nog wel een paardwaardig en pijnvrij leven op de wei kan leiden, maar dat het absoluut niet meer bereden kan worden, en die zou ik echt hoognodig 'kwijt' moeten wegens omstandigheden, dan moet iemand wel van hele goede huize komen, wil ik die persoon dan ook echt vertrouwen.

Er zijn tegenwoordig zoveel misselijkmakende mensen die misbruik van de situatie en van het paard maken, en het beestje gewoon weer doorverkopen of zelf gebruiken als sportpaard/recreatiepaard. Ik zou er niet mee kunnen leven als je zo'n beestje 'gratis' van de hand doet naar de één of andere instelling/handelaar en dat het dan na veel doorhandelen alsnog in de sport terecht komt en veel pijn moet lijden. Ik kan me dan ook héel goed voorstellen dat mensen er dan soms voor kiezen om zo'n paard in uiterste nood 'preventief' in te laten slapen, om hem een verdere lijdensweg en de handel te besparen.
Ik neig er sterk naar om die optie ook zeker te overwegen, mocht ik in zo'n situatie komen.

Maar wat er nu gebeurd door de crisis, het overschot aan paarden en de hoge kosten, dat paarden die niets mankeren maar 'ongewenst of overbodig zijn' nu gewoon soms gratis of voor een habbekrats worden aangeboden, gaat mij wel echt te ver.

Neem nou de Shetten; die zijn een goed voorbeeld. Het is al een aantal jaar zo, en dat weet haast iedereen, ongeacht of je wel of niet in 'de Shettenwereld' zit, dat met name papierloze shetten en papierloze hengstveulens op paardenmarkten gewoonweg voor een appel en een ei van de hand worden gedaan; voor €50,= of zelfs nog minder kan je zo'n arm ding gewoon meenemen.
Wat krijg je dan? Ouders met de ballen verstand van zaken die zo'n beestje aanschaffen 'leuk voor in de tuin, voor onze dochter'. Arme ding wordt in z'n uppie ergens in een tuintje gekwakt, dochtertjelief kijkt er op een gegeven moment ook niet meer naar om, en dan blijkt dat zo'n dier toch best wel veel kost qua onderhoud, geld en tijd. En dan moeten ze er weer vanaf.... liefst zo snel mogelijk ook nog. Beestje wordt de dupe van dit alles.

En het wordt alleen maar extremer; ik kom maandelijks, zo niet wekelijks, advertenties op MP tegen van puur 'vermeerderaars' die een grote kudde shetten hebben lopen. Er werd al over prijzen 'per stuk' gepraat, nu worden ze zelfs *gratis* weggegeven. Echt waar, laatst weer een advertentie, niet ver bij mij uit de buurt. 'Shetlanders in allerlei soorten, kleuren en maten, merrie hengst of ruin, diverse leeftijden. Gratis op te halen'. Men betaald dan 'alleen nog de evt. kosten voor chippen en paspoort'.
Dat is toch te walgelijk voor woorden?

Ik zou in dit topic ook graag een link willen plaatsen:
[SMP] Waarom zijn shetlanders zo goedkoop

Want de Shetten spannen toch wel echt de kroon qua dit soort problematiek.

Een quote uit bovenstaand topic:

Citaat:
Mijn neef handelt in schapen. Toen hij een paar maanden geleden een koppel schapen kocht, stond er ook een shetlander vastgebonden aan de wagen waar de schapen in moesten. Het shetje zat bij de prijs bij inbegrepen, die man wilde er vanaf. Mijn neef heeft het shetje maar meegenomen naar huis. De volgende dag heeft hij hem aan een kennis gegeven, een boer met een dochtertje. Die boer is er ook ingestonken, mijn neef heeft hem met een ' grapje' dat shetje aangesmeerd. Waar het shetje nu is weet ik niet.

Dat is toch gewoon te walgelijk voor woorden?!

Of wat dat je van die ene bokker die de hoofdrol speelde in een uitzending van Undercover in Nederland van Alberto Stegeman als malafide paardenhandelaarster. Heel Bokt geschokt omdat het een bokker betrof, bovendien hadden vele mensen dit echt niet achter deze mevrouw in kwestie gezocht.

Nog even en dan gaan we Amerika achter na, waar paarden op het moment gewoon gedumpt worden, vastgeknupt aan bomen of gewoon bij iemand worden neergezet, of anders gewoon maar worden losgelaten, want de kosten van/en het vervoer naar de slacht is te duur of is te veel moeite. Na jaren trouwe dienst wordt zo'n dier gewoon gedumpt en afgedankt. Maak er dan een stuk vlees van; dier heeft niets te lijden en heeft dan toch nog in iedergeval een functie.

merel32

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 13:20

Ik denk dat sommige mensen erg gelukkig zouden worden van een gratis paardje. Het wil niet zeggen dat als het paard gratis is je er niet voor kan zorgen. Soms is het zelfs beter om het zo te doen. Stel je hebt een super lieve verzorger voor het beesje, en je wil hem weg doen.. Je weet dat je verzorger er erg lief voor is voor je paard en hem de aandacht van de wereld geeft maar dit meisje heeft niet genoeg geld voor aanschaf. Kijk sommige stallen betaal je maar 100 euro per maand aan stalling. Gezien het meisje dit wel kan betalen dan is het paard toch beter af dan dat je hem verkoopt aan iemand waarvan je niet eens weet wie het is en of ze wel goed zijn voor je paard.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 13:42

merel32 schreef:
Ik denk dat sommige mensen erg gelukkig zouden worden van een gratis paardje. Het wil niet zeggen dat als het paard gratis is je er niet voor kan zorgen. Soms is het zelfs beter om het zo te doen. Stel je hebt een super lieve verzorger voor het beesje, en je wil hem weg doen.. Je weet dat je verzorger er erg lief voor is voor je paard en hem de aandacht van de wereld geeft maar dit meisje heeft niet genoeg geld voor aanschaf. Kijk sommige stallen betaal je maar 100 euro per maand aan stalling. Gezien het meisje dit wel kan betalen dan is het paard toch beter af dan dat je hem verkoopt aan iemand waarvan je niet eens weet wie het is en of ze wel goed zijn voor je paard.

Dat vind ik een heel ander verhaal.......
mijn 15 jarig buurmeisje en tevens verzorgster van mijn pony's als ik in Groningen ben voor studie, helpt me al jaren héel goed, wát een verantwoordelijkheidsgevoel heeft ze. Ik vertrouw haar in alles. Ik had 1,5 jaar geleden dan ook een heel leuk plan; zij heeft namelijk veel meer een klik met mijn shetruintje dan dat ik heb. Voor haar doet hij echt alles, ze zijn echt dol op elkaar. Er zijn zelfs momenten geweest dat ik haar moest bellen omdat ik m'n eigen pony niet te pakken kreeg; naar haar kwam hij zo toe rennen. Ik zat er al een paar jaar mee in m'n hoofd, maar dacht op een gegeven moment: Zou dat niet fantastisch zijn, als ik m'n pony aan haar cadeau zou doen voor haar verjaardag? Dat verdient ze echt. Met haar ouders overlegd en die vonden het echt heel lief en leuk van mij, maar moesten er wel over na denken. Begrijpelijk, dat zeker. Helaas zijn ze tot de conclusie gekomen dat ze het toch niet zo'n goed idee vonden; een pony hebben is veel verantwoordelijkheid, en ze is ook heel druk met school, straks ook met studie. Ze wilden niet dat de pony daar de dupe van werd. En áls ze die verantwoordelijkheid dan namen, zouden ze dat wel liever in een rijpony-rijpaard steken. En dat kon ik ook volledig begrijpen en respecteren, al vond ik het wel heel jammer.

Andersom heb ik 10 jaar lang gezorgd voor een shetlandmerrie die ik werkelijk zelf helemaal heb getraind en alles heb geleerd; dat was echt mijn menpony. Had afgelopen jaar net van mijn spaarcenten een splinternieuwe marathonwagen gekocht. Heb deze oudere man 10 jaar lang geholpen met de verzorging van de merrie en haar nakomelingen, veulens opgevoed, beleerd en hem ook geholpen met de verkoop. Die merrie is gewoon zó belangrijk voor mij; wat ik met haar heb, heb ik met geen enkel ander paard gehad, ook al is het 'maar een shet'. Helaas ging het op het laatst steeds minder tussen mij en de eigenaar. En van de éne op de andere dag bleek dat hij alles zou verkopen. Terwijl wij altijd al hadden aangegeven dat hij zeker naar ons moest komen als hij alles wilde verkopen (mede vanwege zijn hoge leeftijd) omdat ik zeker interesse had.

Helaas is het allemaal anders gelopen. De man heeft er alles aan gedaan om het mij zo moeilijk mogelijk te maken, voor tijdens en na de verkoop. De pony's mocht ik niet kopen, dat gunde hij mij niet, óók niet de merrie waar ik jaren mee heb gereden en verzorgd. Mij werd zelfs naar m'n hoofd gesmeten (met een hoop andere onaardige dingen) dat ik 10 jaar lang puur en enkel voor m'n eigen plezier ben bezig geweest, terwijl ik werkelijk alles voor hem en zijn pony's over had; ik 'runde' het echt samen met hem.
Heeft niets met gratis weggeven te maken, want dat verwachtte ik niet eens van hem. Maar zelfs de mogelijkheid tot kopen gunde hij mij niet.
Nu zit er een andere eigenaar op, en daar ben ik nu mee in onderhandeling om alsnog 'de liefde van mijn leven' over te kunnen nemen.

dennisje

Re: Paarden gratis aanbieden wel of geen goed idee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 16:55

dat van die shetlander vind ik gewoon sneu.
ik heb het er metmijn vriend over gehad dat ik eigenlijk wel zulke dieren op wil gaan vangen.
ook vanuit de dierenberscherming. als ik ergens een loods kan vinden en er stallen in kan bouwen en paddok dan ga ik accuut zulke dieren opvangen en die blijven dan bij mij tot hun dood en als ze jong zijn zoek ik een goed huisje voor ze. maar word echt verdrietig van zulke dingen.

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 19:10

Nóóit doen!

Ik heb het 1 keer gedaan. Toen is mijn paard naar een zeer lief uitziend meisje gegaan, welke achterna een handelaar bleek. Dus is het paard helaas bij de slacht beland. Zooo zonde.. Ze had zo'n mooi verhaal over een veulentje welke de moeder verloren was etc, en mijn merrie was de veulen verloren dus dat leek perfect.. Niet dus!

Mocht je het wel doen, dan zou ik het doen onder (een waterdicht, terug koop) contract.

dennisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 20:17

vulina ik heb ook een paard van iemand gekregen om het even zo te zeggen maar die staat goed hoor.

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 20:36

Tuurlijk, het kan wel goed gaan, maar ik heb dus helaas ondervonden dat dat niet altijd het geval is.. Jammer genoeg geeft niet iedereen meer om de paarden dan om geld.

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 20:39

blue_kim schreef:
Ik weet niet helemaal wat ik ervan moet vinden...
ikzelf heb mijn eerste paard bv ook gratis gekregen via mijn toenmalige stagebedrijf. Paardje heb ik nog steeds en ben er erg blij mij.
Een stalgenootje heeft haar pony ook gratis weggegeven aan degene die het paard verzorgd heeft. Paardje is ook erg goed af bij die persoon.
Maar hoevaak zie je niet dat, vooral oudere paarden, helemaal verkeerd terecht komen, omdat ze gratis op bv MP worden aangeboden.
Er reageert dan iemand die het paard als gezelschapsdier erbij wilt, je gaat daar kijken, ziet er allemaal top uit. En na een half jaar blijkt het dier evengoed verkocht te zijn als rijpaard of erger als sportpaard.
het gebeurt te vaak dat degene die het paard gratis overneemt er een slaatje uit probeert te slaan.
Maar zelf al blijf je bij het paard langs gaan, het gebeurt vaak geneog dat het paard van de 1 op de andere dag toch weg is, of dat je in ene geen contact meer kunt krijgen met de persoon aan wie je je paard hebt weggegeven.
Maar of dit tegen te houden is? Er zijn zoveel mensen die je denkt te kunnen vertrouwen die uiteindelijk toch een heel ander persoon blijken te zijn...

Ik vind een paard aan een bekende anders dan weggeven aan een wildvreemde!

z0rr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 21:36

ik heb mijn pony ook gratis gekregen.
helemaal nits mis mee zolang je diegene maar goed kent

dennisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 21:38

ik was voor livetime ook een wildvreemde hoor. we hebben eerst weken lang gepb`t en ben hem daarna komen halen. en ze mag altijd komen we hebben ook geen contract opgesteld maar ze is wel op de hoogte van wat er hier gebeurt.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 22:16

Vulina schreef:
Nóóit doen!

Ik heb het 1 keer gedaan. Toen is mijn paard naar een zeer lief uitziend meisje gegaan, welke achterna een handelaar bleek. Dus is het paard helaas bij de slacht beland. Zooo zonde.. Ze had zo'n mooi verhaal over een veulentje welke de moeder verloren was etc, en mijn merrie was de veulen verloren dus dat leek perfect.. Niet dus!

Mocht je het wel doen, dan zou ik het doen onder (een waterdicht, terug koop) contract.

Met alle wil van de wereld; dat bestaat niet. Verkocht = verkocht, punt.
Juridisch gezien heb je geen poot om op te staan in zo'n situatie, óók niet als je een teruggeef/terugkoop contract sluit!
De nieuwe eigenaar mag, als hij eenmaal eigenaar is, helemaal zelf bepalen wat hij met het dier doet, en áls hij hem verkoopt, naar wie, ook aan de slachter. Daar heb je als voormalige eigenaar helemaal niets over te zeggen, ook al sluit je voor de vorm een terugkoopcontract.

melanie81

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-10 13:21

ik heb ook een pony en een paard gratis gekregen van iemand hier op bokt. Diegene kon mij ook niet en hebben inderdaad ook eerst contact gehad. ik had namelijk een advertentie hier op bokt staan. zij is hier geweest en ik een paar keer bij haar. We hebben een klein contractje opgesteld dat deze 2 bij elkaar moeten blijven en nog wat dingetjes. Beide paarden waren op dat moment kerngezond. helaas heeft het paard nu verbeend hoefkraakbeen, maar er zal geen haar op mijn hoofd zijn om deze 2 schatten weg te doen. inmiddels hebben we zelf een paard erbij gekocht voor mijn man. De oude eigenaresse is altijd welkom en probeer haar zoveel mogelijk op de hoogte te houden van de paarden. Ik heb ze nu een jaar en de paarden komen bij ons altijd op de eerste plaats.
Toch denk ik dat er genoeg mensen zijn met foute bedoelingen, maar dat neemt niet weg dat er ook genoeg mensen zijn die het beste voor het dier over hebben. het is en blijft een risico als jij je paarden weggeeft, maar dat heb je ook als je een paard verkoopt.
mijn gedachte dat ik een goedkoop paardje zocht was:
een toppaard krijgt toch wel een goed tehuis, maar er zijn genoeg paarden die nog wel een buitenritje (dit was de bedoeling) kunnen maken maar niet helemaal 100% gezond zijn en vind daar dan maar eens een goed tehuis voor. nu had ik echt heel veel geluk met de paarden die ik nu heb en zelfs nu nadat er verbeend hoefkraakbeen is vastgesteld heb ik dus eigenlijk wat ik toen der tijd zocht en ben er superblij mee. ik ben er dan nog steeds elke dag erg dankbaar voor.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-10 15:14

Ben het wel heel erg eens met JoyCiej007.
Je moet heel goed weten wat je doet als je een paard gratis weggeeft - je zadelt iemand anders met jouw probleem op (want waarom geef je hem anders weg...). Dat betekent dat je eerlijk moet zijn tegenover de potentiële ontvanger: wat kost het qua tijd, zorg, aandacht, geld om het beest te onderhouden en met welke bijkomende (medische) ellende moet iemand rekening houden? Verder heel duidelijk zijn over mogelijkheden en onmogelijkheden van het paard, karakter, perspectief, enz.
Dan kan het een goed plan zijn. Iedereen weet dat de aanschafprijs van een gewoon huis-tuin-en-keuken-paard niet de kosten zijn. Daarom willen sommige mensen ook wel gratis weggeven: ze willen het onderhoud niet meer betalen....
Vind het wel heel erg leuk dat er hier mensen zijn die voor de 'leuk' een 'kneus' op stal hebben genomen, ga ik misschien ook wel doen op m'n ouwe dag.

Over het risico dat je paard op een verkeerde plek terechtkomt; dat heb je altijd, gratis of niet. Maar als je goed en serieus meerdere malen met iemand in gesprek gaat, naam en adres + vast telefoonnummer vraagt, eventueel gaat kijken waar je paard terechtkomt - dan is het risico al veel minder. Ik zeg niet dat het mij nooit zal overkomen, maar ik heb ook wel eens een paard met een 'vlekje' verkocht. Altijd goed terecht gekomen. Maar ik heb ook altijd de tijd genomen, ben eerlijk over de kwaliteiten van een paard en verwacht ook van een koper dat ie er op dezelfde manier in staat. Dat betekent ook dat ik mensen wel eens bijna de deur uit heb geschopt - ongeacht het geld dat ze boden of de mooie verhalen die ze hadden.

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-10 15:24

Ik moest een paar jaar geleden mijn oudere merrie die ik 13 jaar lang heb gehad verkopen.
Ze was al op leeftijd en ik was bang dat ze niet goed terecht zou komen.
Lastig hoor, hoe te handelen.
Ik heb bewust wel geld voor haar gevraagd, maar wel een stuk onder de prijs.
De mensen die interesse hadden (heel veel) heb ik geselecteerd.
Enkele mensen heb ik bezocht. Daarvan vielen er wat af na een simpele googleopdracht. Daar was iets raars mee aan de hond. Uiteindelijk is ze gekocht door mensen waar ik een goed gevoel over had. Achteraf gezien hebben zij zich niet aan de afspraak gehouden om haar niet (zomaar) door te verkopen, want ze werd binnen een paar maanden verkocht.
Gelukkig wel aan een goed tehuis. Ze heeft daar een paar mooie jaren gekend en is gestorven.

Gratis aanbieden of niet, contract aanbieden of niet, het blijft een grote gok. Als je een dier wegdoet, dan heb je het lot van het dier zelf niet meer in handen en kun je alleen maar hopen en bidden dat het een goed leven heeft. Je invloed daarop ben je kwijt.

wendyenbram

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-10 18:12

ik heb mijn haf (bijna) gratis overgenomen.
de eigenaresse nooit gezien of gesproken.
weet ook helemaal niks over hafje alleen dat ze 6 is

de reden hiervan is dat de eigenaresse op sterven lag en snel van haar haf af moest die op pensionstal srond.
Zelf heb ik op dit moment geen geld om een aanschaf te doen, ivm dubbele hypotheek.
maar weide schuilstal en hooi+ water heb ik genoeg. muesli gemendg met basisbrok kost ook niet zoveel
en hoefsmid is ook goed te doen.

Ook staat er (niet te veel) ook wat geld op de spaar voor eventueel dierenarts.
Dit geld had ik niet gehad als ik paardje had moeten kopen.

Eigenlijk wilde ik op zoek gaan naar een paardje als ons oude huis verkocht was, Maar wendy kwam via via op mijn pad.
We zorgen goed voor haar.
de dochter van de eigenaresse (9 jaar) mag ook altijd langskomen als ze wil en ook nog eens rijden.
Helaas nog niets van har vernomen. Maar ja mama is ook pas net overleden, Dus geef haar nu de rust.

Hier gaat het dus ook goed. voor een klein symbolisch bedrag heb ik het liefste paardje van de wereld
die hier blijfd tot ze oud en versleten is en echt niet meer kan.

Maybritt90

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-10 23:08

Wel fijn dat jullie elkaar zo hebben gevonden en dat het voor beide goed uitpakt..

Toch vind ik een paard gratis weggeven ook erg lastig. Ik zou eerder als je bijv. een advertentie plaats zeggen dat de
prijs te bespreken is en het daar met de eventuele nieuwe eigenaar goed overhebben en meerdere keren afspreken en natuurlijk
ook kijken waar het paard terecht komt.. Maar toch vind ik gratis lastig.. Dan liever denk ik een kleine prijs dan gratis..

Munchitos

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-10 23:49

Uit mijn eigen ervaringen heb ik dit 3 keer meegemaakt. Allemaal mensen die om hun paard gaven en gewoon wouden dat het goed terecht kwam (ging totaal niet om geld).
Ze kwamen bij mij thuis om te kijken of het geschikt was, heb veel met ze gepraat, bij hun thuis desbetreffende paardje verzorgd en gereden etc. Meestal wel een proces van zon 3 maanden ging hieraan vooraf. Totdat ze wisten dat hun paard goed terecht zal komen.

Ze dachten er in alle 3 situaties heel goed over na. Meestal ging het om gratis iet wat oudere paarden omdat de eigenaar er niet meer voor kon zorgen en ze kenden hun paarden dus ook al heel hun leven en gaven er echt om.

Ik snap dat er ook best mensen zijn die er misschien haast bij hebben en niet goed kijken waar het paard terecht komt maar ik denk dat dit maar een heel klein aantal is dus zal het echt onzin vinden om het soort van te verbieden.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-10 00:20

Munchitos schreef:
Uit mijn eigen ervaringen heb ik dit 3 keer meegemaakt. Allemaal mensen die om hun paard gaven en gewoon wouden dat het goed terecht kwam (ging totaal niet om geld).
Ze kwamen bij mij thuis om te kijken of het geschikt was, heb veel met ze gepraat, bij hun thuis desbetreffende paardje verzorgd en gereden etc. Meestal wel een proces van zon 3 maanden ging hieraan vooraf. Totdat ze wisten dat hun paard goed terecht zal komen.

Ze dachten er in alle 3 situaties heel goed over na. Meestal ging het om gratis iet wat oudere paarden omdat de eigenaar er niet meer voor kon zorgen en ze kenden hun paarden dus ook al heel hun leven en gaven er echt om.

Ik snap dat er ook best mensen zijn die er misschien haast bij hebben en niet goed kijken waar het paard terecht komt maar ik denk dat dit maar een heel klein aantal is dus zal het echt onzin vinden om het soort van te verbieden.

Denk dat je je hier wel op verkijkt. Niet iedereen heeft paarden uit liefde voor het dier, en niet iedereen checkt zorgvuldig waar ze terecht komen. Er zijn zat mensen die het helemaal geen biet kan schelen waar hun paarden terecht komen, maar die er gewoon zo snel mogelijk vanaf moeten omdat ze er eindelijk eens achter komen dat een paard veel tijd en geld kost, en dat kunnen ze dan niet opbrengen.

Ken veel 'boertjes' die 'voor de leuk' een shetje bij huis hebben lopen, ken er ook heel wat die het dier gewoon afdanken als de kids er op uitgekeken zijn, en het zal ze dan worst wezen waar het dier terecht komt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-10 00:23

ik heb er noet zo veel moeite mee. mits de eigenaar het nieuwe huis grondig controllerd. mijn gratisje staat ook samen met mijn duurtje samen op de stal/wei

Leylaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-10 14:16

eigenlijk zegt iedereen het al, maar het ligt gewoon aan de situatie.

Kort door de bocht zeg ik: niet doen, tenzij het echt om een goede vriend ofzo gaat...

Ik heb een aantal mensen aan wie ik absoluut mijn paard gratis zou weggeven, omdat ik zie hoe ze met andere paarden/eigen paarden omgaan. Het zijn dan ook bijna allemaal mensen die rijden.

De reden waarom ik eigenlijk bijna altijd zeg 'niet doen', is omdat je gekken aantrekt met 'gratis/goedkoop'. Gekken zijn handelaren die je paard met winst willen doorverkopen, of mensen die er geen verstand van hebben en denken 'ach, dat paard is ook gratis, voer is vast niet zo duur' en vervolgens geven ze het paard geen verzorging meer..ze zoeken ook geen ander goed thuis want ze zijn toch 'zo aan het beestje gehecht'.
Alle mensen hier, ik vind jullie allemaal harstikke lief en ik vertrouw jullie sneller dan iemand van MP die ik niet ken, maar toch je weet nooit wat er achter een scherm zit...zeker tegenwoordig niet meer..zie dat drama in de documentaire van Alberto Stegeman maar... Wat ik hiermee wil zeggen: je weet nooit wat er gebeurt nadat je je paard hebt verkocht, je moet er vaak maar het beste van hopen.

Heel gemeen misschien, maar als je geen geld hebt om een paard aan te schaffen, te onderhouden en geld op reserve te hebben voor enge ziektes, moet je geen paard nemen. En nee, ik heb niet makkelijk praten want ik ben ook al jaren aan het sparen voor een eigen paard (wat nog niet helemaal lukt). Mijn ouders hadden ze altijd wel, maar die geven mij echt geen paard cadeau om dus precies dezelfde reden: zorg eerst maar dat je voldoende financien hebt!

angelmootjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-10 14:28

Ik heb geen bezwaar als mensen hun paarden gratis weggeven! Maar wel goed kijken of je paard goed terecht komt ;) Geen handelaren bv. die hun slaatje hieruit zullen slaan wat ik veel erger vind als je je paard pijn laat lijden als je het niet kunt betalen :( Dan kan je je paard beter maar weggeven en zeker van zijn dat het daar goed zult krijgen {:)

Leylaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-10 14:32

ach het blijft moeilijk...want ik moet nu ook wel zeggen dat als iemand zn paard gratis aan mij aanbiedt...dat ik natuurlijk wel even de nodige gezondheidschecks doe maar gratis is altijd goed! Toch vind ik dat mensen er beter mee moeten opletten, maar zoals ik eerder zei: je weet nooit wat er gebeurt na de verkoop.

Trouwens, een duur paard kan ook genoeg problemen hebben

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-10 14:35

Leylaatje schreef:
ach het blijft moeilijk...want ik moet nu ook wel zeggen dat als iemand zn paard gratis aan mij aanbiedt...dat ik natuurlijk wel even de nodige gezondheidschecks doe maar gratis is altijd goed! Toch vind ik dat mensen er beter mee moeten opletten, maar zoals ik eerder zei: je weet nooit wat er gebeurt na de verkoop.

Trouwens, een duur paard kan ook genoeg problemen hebben

Ik zou persoonlijk niet blij worden van een gratis paard wat bijv. elke dag verschrikkelijk dure medicijnen nodig heeft... maargoed dat is mijn mening, ben ook maar een studentje.