Opfokprijzen, wat betalen jullie?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

angelmootjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-10 14:36

ik betaal 150 euro voor mijn veulen maar heb bewust gekozen om het veulen niet naar de opfok te doen :D

Lienelien

Re: Opfokprijzen, wat betalen jullie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-10 22:42

Ik betaal 125 voor de wintermaanden en 75 voor de zomermaanden. Exclusief ontwormen en enten e.d. Staan ze wel op een professioneel opfokbedrijf met dag en nacht toezicht.

Sjel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-10 23:58

Dio staat aan huis samen met nog een andere jaarlinghengst en een oudere ruin, daar betaal ik sinds deze winter €140,- voor. Ik heb er heel bewust voor gekozen dat hij niet in een groot opfokbedrijf staat, maar zo klein en in elk opzicht kwalitatief heel erg goed. Uitgebalanceerd eten, de gehele dag weiland (zelfs met dit weer), gehele dag toezicht en de mogelijkheid om hem zelf op te voeden en zo vaak langs te komen als ik wil.

joyfordogs

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-10 08:43

interessant topic.
1 ding snap ik niet, ik lees geregeld iets over een stal, en dat voor veulens?, zelf zou ik dan niet durven gezien de vergrote risico's op beengebreken denkend oa aan OCD.
onderzoek heeft vastgesteld dat het voor paarden in de groei, heel slecht is om ze te beperken in hun beweging, wat dus gebeurd wanneer je ze op stal zet in de nacht.
zelf zou ik een veulen in een opfok zetten waar ze dag en nacht buiten staan met de mogelijkheid van een schuilstal.

janou3

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-10 08:59

Ik betaal in de winter 100 euro. Dit is inclusief biks, onbeperkt kuil en stroo. Mijn enter staat met 5 andere in een mega grote stal en ze hebben een uitloop in een paddock. Deze kunnen ze alleen overdag in want snachts zit de grote deur dicht.
In de zomer betaal ik 70 euro. Dan staat hij 24/7 in het land.

Het voordeel van hier vindt ik dat ik mijn andere paard er ook heb staan. Dus ik heb iedere dag zicht op me enter maar toch staat ze in een groep leeftijsgenoten.

Dit betreft een kleine pensionstal vlakbij Zuidhorn/Leek/Tolbert (prov groningen)

Zarah_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-10 11:07

joyfordogs schreef:
interessant topic.
1 ding snap ik niet, ik lees geregeld iets over een stal, en dat voor veulens?, zelf zou ik dan niet durven gezien de vergrote risico's op beengebreken denkend oa aan OCD.
onderzoek heeft vastgesteld dat het voor paarden in de groei, heel slecht is om ze te beperken in hun beweging, wat dus gebeurd wanneer je ze op stal zet in de nacht.
zelf zou ik een veulen in een opfok zetten waar ze dag en nacht buiten staan met de mogelijkheid van een schuilstal.

Ik snap je punt, alleen is het hier in het noorden vaak niet mogelijk een opfok te vinden waar ze ook in de winter 24/7 op het land staan, omdat het hier met name kleigrond is. Dan staan ze op den duur tot hun knieën in de blubber.
Mijn merrie staat in de winter 's nachts wel op stal en overdag in de binnenbak (of als het weer het toelaat in de buitenbak). De stal heeft een oppervlakte van zo'n 3/4 stallen, waar ze ook samen met 1 andere merrie in staat. Hierdoor kan ze ook nog heen en weer lopen in de stal. :)
Misschien niet zo ideaal als 24/7 op het land, maar komt toch wel wat in de buurt. :)

joyfordogs

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-10 17:02

tja, is ook ieder zijn goed recht om zo te handelen waar hij/zij, zich goed bij voelt, het oppervlakte is een stuk meer dan menig ander paard heeft, maar ik zou me er doodongelukkig bij voelen als mijn paard er zo bij stond, zeker als het om een veulen gaat.
Het is wel zo dat we in nederland niet heel veel grond hebben en het weer niet altijd ideaal is, dan moet je roeien met de riemen die je hebt helaas.

Zarah_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-10 17:06

Nja, ik voel me er zeker niet doodongelukkig bij.. Mijn paard zit goed in haar vel en is heel happy. :)
Ze zal nooit alleen in een klein stal staan, maar staat altijd met een ander paard in een grote stal waardoor ze altijd kan bewegen en sociale contacten heeft. Beide heel erg belangrijk vind ik!
Het is inderdaad roeien met de riemen die je hebt, maar ik heb niet het idee dat ik mijn paard hier nou tekort mee doe ofzo.

WinstonVDB

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-10 17:20

Alhoewel beweging ook zeker geen garantie is tegen Ocd en dergelijke..

Toen mn merrie jong was betaalde ik €80 in de maand voor haar, vanaf de leeftijd van ongeveer 15 maanden, is die prijs omhoog gegaan naar €100. Dit was inclusief weidegang/groepsstalling in gemengde groepen (als in, oud en jong bij elkaar), hooi, stro en peen (en een bak, maar daar had ik uiteraard niets aan..).
Ze heeft altijd veel bewegingsvrijheid gehad, maar was toch een ocd gevalletje..

Dit was trouwens een stalling in Zuid-holland, nu ik in Friesland woon merk ik wel dat de prijzen hier lager liggen, en er meer mogelijkheden zijn.