Kiezen: Vol pension of kale stal??

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Delphi2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 12:04

Dat ligt er natuurlijk aan of je brok wil voeren, of erg weinig, of een ander merk dan de stalhouder voert.

Als jij een halve kg. krachtvoer per dag voert dan doe je dus meer dan een maand met een zak brok, die ergens tussen de 10 en 15 euro kost. Dat scheelt toch weer. Wil je je paard gewoon mee laten draaien in de normale voerbeurten dan zou ik wel volpension doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 12:32

Als het kleine stallen zijn, dan kan het dat je goedkoper uit bent om halfpension te staan, je verbruikt minder bodembedekking. Bij grote stallen (denk 4x5 of meer) heb je ook flink pak meer bedekking nodig als je de boel leeghaalt.

Je kan in een kleine stal makkelijk een natte plek weghalen en maar ietsje hoeven bijstrooien, in een grote stal moet dat misschien toch sneller.(toch als je een viezerik hebt die niet in 1 hoekje hoopjes legt). Dan ben je vaak wel goedkoper uit als je volpension doet.

ClaudiaHS

Re: Kiezen: Vol pension of kale stal??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-10 12:34

Bodembedekking maakt niks uit, ik krijg zowel bij half als vol-pension maar 1 pak zaagsel per week.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 12:48

bij halfpesion moet je hier vaak ook voor je bodembedekking zorgen, bij volpension niet. Dan maakt het wel verschil maar als je mar 1 pak/week krijgt telt het inderdaad niet door.

blue_kim

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 13:05

Ik zou voor vol pension gaan. Je bent als je zelf hooi en bodembedekking moet kopen duurder uit. Reken benzine en arbeidsuren (voor het inkopen en naar stal brengen etc) maar eens mee.
Die moeite zou ik me voor dat bedrag niet op de hals halen.

Hammeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 15:42

Maar als je dan toch half pension zou kiezen, is het toch een kleine moeite om te vragen of je bij hun hooi en stro kan kopen?
En ik las ergens dat je ook rekening moet houden met de tijd die je verbruikt met uitmesten. Ik kan op een kwartier mijn stal uitgemest hebben, paard op de wei, opstrooien en hooi inleggen hoor.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 18:13

Weet je zeker dat je (veel) brok wil gaan voeren?
Mijn pony heeft in een jaar tijd 30 kg brok (is iets meer dan 1 zak) opgegeten. Dat is in totaal dus 15 euro max.
Dan scheelt de halfpension variant toch wel in de euro's.

biancavos

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 22:37

ik zou dan half-pension doen, dat kan je ook zelf bepalen welk voer je koop, en is waarschijnlijk goedkoper.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 22:41

Kale stal, beslist. Ik vind het heerlijk om precies zelf te beslissen hoeveel en welk voer er in mijn paard gaat. Mijn ervaring met volpension is dat het nooit precies zo gaat als je zelf zou willen/doen.

Geld zou in deze beslissing voor mij niet de bepalende factor zijn. :)

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-10 21:45

Marije_jiplover schreef:
Weet je zeker dat je (veel) brok wil gaan voeren?
Mijn pony heeft in een jaar tijd 30 kg brok (is iets meer dan 1 zak) opgegeten. Dat is in totaal dus 15 euro max.
Dan scheelt de halfpension variant toch wel in de euro's.

Ik weet niet hoe groot jouw pony is, wat voor een ras en of je wedstrijden of recreatie rijdt., maar mijn paard is toch wel een hele flinke joekel en nog maar 2,5 dus hij groeit ook nog wel even door.
Ik denk toch wel dat ie strax min. 1 kilo brok moet hebben per dag.
Ook wil ik strax met hem gaan dressuren, dus dan gaat het nog wel meer worden.
Ik moet het nog allemaal gaan afwachten wat hij aan zaagsel, hooi en brok gaat verbruiken.
Hij staat nu in de opfok, dus daar wordt gewoon de hele dag hooi gevoerd en een paar kilo brok
verspreid voor de paarden op de grong gegooit.
En ze staan met z'n 6-en in een stal van ?? 15 x 10 meter?? waar een gigantische berg stro in wordt gegooit
dus ik kan nog niet vergelijken :D

Ik kies strax zowiezo in de eerste instantie voor vol-pension.
Al zou dit duurder zijn, het is natuurlijk veel makkelijker als het meeste voor je gedaan wordt.
Ook omdat ik 30 uur per week werk en 2 kleine ukjes hier heb.
Zal er toch wel elke dag heen moeten om zijn stal te mesten en heb 's avonds binnen te zetten.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 22:38

Ik heb een haflinger van 150 die tot vorig jaar 2 kg sportbrok per dag kreeg, voor 1 uurtje manege hobbel per dag. Hij was toen flink aan de schrale kant.
Sinds vorige winter krijgt hij nagenoeg onbeperkt hooi en dus amper brok en werkt 3-4 keer per week 2 uur stevige arbeid in het bos (hij komt altijd flink in het zweet terug, dat lukte in het manegewerk meestal niet).
Inmiddels is hij vol en rond en heeft veel meer looplust dan hij op de manege had.
Ik ben probeer hem eerder meer te laten werken om zijn energie eruit te rijden, dan dat ik hem lichter arbeid geef.

Ik zeg niet dat het voor alle paarden zo kan, maar het is zeker niet onmogelijk om een paard goed in conditie te krijgen/houden, zonder ze (veel) brok te voeren.

flettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-10 14:49

Wel/niet en veel/weinig brok voeren is heel erg paard-afhankelijk.
Mijn 10 jarige Tinkermerrie krijgt echt geen brok meer behalve als ze hoogdrachtig en/of zogend is. Buiten deze 'omstandigheden' om krijgt ze alleen een kwart kg muesli per dag. Van brok wordt ze veels te heet en al die energie moet er dan perse tijdens het rijden eruit.
Mijn 4 jarige Tinkermerrie heeft hier minder last van maar krijgt (ook wel uit gemakzucht ;) ) ook geen brok maar alleen muesli.
Beide Tinkers hebben energie genoeg en zijn absoluut niet schraal.
Verder krijgen ze wel onbeperkt hooi gedurende de hele dag.

Maar mijn oude vz-paard (Gelder x Engels volbloed) kreeg in zijn jongere jaren 2-3 kg brok en in zijn opa-jaren zelfs tot 5-6 kg brok+muesli per dag omdat hij het gewoon nodig had. En zowel in zijn jongere jaren als zijn opa-jaren deed hij vrij weinig qua arbeid verrichten.

blond90

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-10 17:54

volpension.

maar het gaat er natuurlijk ook om of je er zelf wel de tijd voor hebt om een kale stal te hebben, ivm uitmesten en alles zelf regelen

mouselover

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-10 19:10

ik zou zelf voor de kale stal kiezen want ik hou meer van rust dus ik denk dat dat iets voor mij is. :)

djuulsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-10 10:33

Wat heeft rust met een kale stal te maken... het is allemaal op hetzelfde terrein hoor, als ik het goed gelezen heb... ;)

Ik heb een kale stal en moet hooi, stro en muesli zelf kopen. Vind het prettig, je bepaald zelf hoeveel je gebruikt, wat je voert ed. Er komt ben ons elke 2 weken een hooi en stroboertje die komt leveren, daar kan je dus al je spullen bestellen (behalve voer). Dus die hoef je al niet zelf te gaan halen. Mijn haffie krijgt een 2 keer per dag een klein handje muesli, een kwartje summerfit en wat peen. en 3x per dag 2plakken hooi. Hij doet het er prima op. Is energiek en heeft altijd zin om te werken...

Als je goede opslagplek hebt, zou ik lekker voor een kale stal gaan... :D

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-10 10:39

kun je bij 'kale stal' op de stal zelf zaagsel kopen en hooi?
Of moet je dat ergens anders vandaan halen?Dat is dan een gedoe,hooibalen in je auto enzo...
Ik vindt 165 euro niet echt duur voor wat je ervoor krijgt.
Mijn paarden staan aan huis(twee stuks en een pony)maar ik denk dat ik meer kwijt ben per maand.
En ik moet alles zelf doen ;)

ukoldaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-10 11:48

Ik zou voor volpension gaan, dan hoef je al dat gedoe er niet bij te hebben..
Scheelt je een berg regelwerk en tijd.

Zou me ook wel rust geven denk ik. Ik heb mijn paarden aan huis staan, ben altijd aan het slepen en sjouwen en halen..niet erg hoor, ik ontspan daarvan, maar soms denk ik dan dat ik al die tijd lekker aan mijn paardjes zelf had kunnen besteden.

Ik heb overigens 2 shetjes en een fjordenveulen van 8 mnd nu, en ben 12 pakken hooi kwijt in 2 weken, a 5euro per pak!!! Das 60 euro in de 2 weken. (ik voer onbeperkt eiwit-arm hooi)

Sto kost me 4,50 per pak en daar heb ik er twee van nodig per week. Dus 9 eur0 per week.

Dan eten de shetjes een halve kg brokjes per dag samen (dus totaal) en mijn veulen eet 2kg veulenbrok per dag (zak van 15kg voor 13 euro, ben je dus ook in 2 weken doorheen).

Reken maar uit, je bent voordeliger in volpension hoor.

djuulsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-10 12:05

ukoldaatje schreef:
Reken maar uit, je bent voordeliger in volpension hoor.

Ik vraag me af of je in volpension kan kiezen wat je voert... want iedereen wil wat anders! tenminste, bij mij op stal voert iedereen wat anders. de een wil sportbrok, de ander gewone brok. Ik voer energiearme muesli.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-10 12:12

zou proberen of je ergens in de buurt een boertje kan vinden die rondballen hooi verkoopt en zoeken naar die 400kg stro blokken..

dan ben je zeker goedkoper uit als kleine pakjes kopen of zaagsel kopen..

grote vierkante blokken stro zijn ong 35 euro...rondballen hooi kan je al vinden rond de 10 euro...of kuil...

daar kan je 1 paard echt een tijd mee voeren en onderhouden :)

djuulsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-10 12:13

Als je opslagplek hebt is dat handig ja, maar dat wist ze toch niet zeker?

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-10 12:22

Waar je in al je berekeningen wel rekening mee moet houden is:

Dat het een erg slecht hooi en stro jaar is geweest!
Dat er veel minder granen van het land zijn gekomen!

Maw dat de kosten van brok, hooi en stro deze winter nog behoorlijk zullen stijgen. Dat baaltje hooi van 3,50 zal mss in januari of februari 4 of 4,50 of nog meer gaan kosten. En dat die zak brok die nu 8,80 kost dan mss wel 10 euro kost. En dan klopt je berekening niet meer ;)

Als jij nu voer in kan slaan voor de hele winter, dan klopt je rekensom. Anders zou ik voor vol pension gaan ;)

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-10 10:37

djuulsie schreef:
Als je opslagplek hebt is dat handig ja, maar dat wist ze toch niet zeker?

Ja er is opslagruimte en het is mogelijk om van de staleigenaar zaagsel en hooi te kopen.
Ook kan ik een eindje verderop (de opfok waar mijn paard nu staat) grote balen kuil of hooi kopen als ik dat zou willen.
Ik ga er vanuit dat de staleigenaar gewone basisbrok voert, dat zien we dan wel.
Als Melle het er goed op doet vind ik het prima.
Zo niet dan ga ik naar half-pension en koop ik mijn eigen brokkies.

Aurelie_x3_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-10 11:10

Ik zou ook voor vol pension gaan

An_J

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-10 11:26

ik zou voor half pension gaan, maar dat is omdat ik de voeding eigenlijk zelf wil bepalen. Merk, samenstelling en hoeveelheid. De rest is niet de moeite qua geld en vooral een hoop werk extra

Melvern

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-10 11:38

Ik zou voor half pension gaan denk ik. Maar als je gewoon hetzelfde brok wilt voeren als de stalhouder heeft en je mag zelf bepalen hoeveel je paard krijgt, dan kan vol pension net zo goed. Scheelt je wel dan in het zeulen met de zakken brok.