Stal van de toekomst

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 02:15

maXcomX schreef:
Het lijkt wel een Vinex woning voor paarden. Ik denk niet dat het een goed idee is, althans voor een meerderheid van paarden en bezitters. Ten eerste zijn er paarden die absoluut niet met elkaar accorderen, met als gevolg, hoge dierenarts rekeningen. 2e, ziektes (veel paarden op een kleine ruimte, bevorderd het besmettingsgevaar) 3e, paarden die altijd bij elkaar staan: Probeer daar maar eens mee te gaan rijden. 4e, Het voeren gaat een probleem geven ivm rangorde perikelen. En zo zijn er nogal wat bijkomende problemen die je dan moet oplossen.

Citaat:
Het beste lijkt me een paar grote weides en geen stallen (behalve voor medische toepassingen) Er is op zich ruimte zat en als we natuurgebieden kunnen ontwikkelen, waarom dan geen gemeenschappelijke weides. We hebben immers ook volkstuinen, parken (al of niet voor auto's) en speeltuinen. Waarom dan niets voor paarden, als we het dichtstbevolkte paardenland ter wereld zijn. Dan schiet er in de ruimtelijke ordening wel iets tekort.

Weides gaan gauw stuk, je zit met verschil in voedingsbehoefte.

Ik zie juist veel voordeel in groepshuisvesting, mits niet bizar grote groepen en nog steeds oog voor het paard.

maXcomX

Re: Stal van de toekomst

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 02:50

Een stal is ook niet geheel onderhoudsvrij.

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 03:13

Het idee doet mij een beetje denken aan de "self-sustaining-skyscraper" waar ik een tijd geleden eens over gelezen heb. (self-sustaining skyscraper betekent zelfvoorzienende wolkenkrabber), en waarvoor volgens mij plannen zijn die in Azie ergens te bouwen. Een wolkenkrabber met inwendig tuinen die de voedselvoorziening van de bewoners van het ding garanderen, overdekte weilanden met stallingen voor het vee (alsmede rondom de flat), kantoren, woningen, bedenk het maar. Stond geloof ik een keertje in de Quest, Eos of Wetenschap in Beeld.

Ik denk dat het technisch zeker te realiseren is, of het financieel ook haalbaar is is een andere vraag zeker in het huidige economische klimaat. En als ik om wat voor reden weg zou moeten van de stal waar ik nu sta zou ik het zeker overwegen.

Neemt niet weg dat je nu ook al door creatief te werken met hekken een behoorlijke loopafstand voor je paard kan realiseren op een betrekkelijk klein oppervlak. Dan denk ik niet meteen aan een paddock-paradise, maar wel aan op strategische punten draden spannen of hekken neerzetten die ervoor zorgen dat je paard een best stukkie moet lopen als ie wat wil eten of drinken. En een beetje creatief omgaan met ruimte is denk ik zowiezo wel belangrijk in een klein, vol landje als Nederland/ Belgie.

Ik vind Burgers Zoo in Arnhem bijvoorbeeld een prachtig staaltje creatief zijn met ruimte. Qua oppervlak zijn ze zeer beperkt, maar ze krijgen door in lagen te werken (tunneltjes en bruggen en overdekte verblijven onder openluchtverblijven te plaatsen) een heel behoorlijk bruikbaar totaaloppervlak dat nog eens heel erg leuk is ook. En waar dieren die in bergachtige gebieden leven zich ook prima thuis kunnen voelen. Ik denk dat het in de eerste instantie vooral handig is op dergelijke ideeen te mikken.

In de eerste instantie zou ik zeggen de stallingen en rijgelegenheden ondergronds met daglichtsystemen en goede luchtbehandelingssystemen, en de weilanden gewoon bovengronds. Scheelt ook weer "landschapsvervuiling" van rijbakken en stallingen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 03:35

geerke schreef:
best een goed idee...maar is nederland nu echt zo krap?
Als je een luchtfoto bekijkt is het groen zat,weilanden genoeg waar geen koe op mag staan...
(Ik ben blij dat ik in frankrijk woon)

hmmm dat zou ik ook heerlijk vinden Frankrijk 8-) Maar hier in Zeeland is er ook nog genoeg groen hoor *D

maXcomX

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 03:52

nou, dat duurt niet lang meer...
Dan wordt het overschakelen op zeepaardjes :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 03:55

I know |( toch maar verhuizen dan...en eerst frans leren. vind ik een moeilijke taal.

Edit: daar zijn ze nu voor in opleiding voor het geval de dijken doorbreken :')

maXcomX

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 04:08

Daarom heb ik het wat dichterbij gezocht. Duitsland, Eifel op 600 meter hoogte.

madamX

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 08:31

mick75 schreef:
Het idee doet mij een beetje denken aan de "self-sustaining-skyscraper" waar ik een tijd geleden eens over gelezen heb. (self-sustaining skyscraper betekent zelfvoorzienende wolkenkrabber), en waarvoor volgens mij plannen zijn die in Azie ergens te bouwen. Een wolkenkrabber met inwendig tuinen die de voedselvoorziening van de bewoners van het ding garanderen, overdekte weilanden met stallingen voor het vee (alsmede rondom de flat), kantoren, woningen, bedenk het maar. Stond geloof ik een keertje in de Quest, Eos of Wetenschap in Beeld.

Ik denk dat het technisch zeker te realiseren is, of het financieel ook haalbaar is is een andere vraag zeker in het huidige economische klimaat. En als ik om wat voor reden weg zou moeten van de stal waar ik nu sta zou ik het zeker overwegen.

Neemt niet weg dat je nu ook al door creatief te werken met hekken een behoorlijke loopafstand voor je paard kan realiseren op een betrekkelijk klein oppervlak. Dan denk ik niet meteen aan een paddock-paradise, maar wel aan op strategische punten draden spannen of hekken neerzetten die ervoor zorgen dat je paard een best stukkie moet lopen als ie wat wil eten of drinken. En een beetje creatief omgaan met ruimte is denk ik zowiezo wel belangrijk in een klein, vol landje als Nederland/ Belgie.

Ik vind Burgers Zoo in Arnhem bijvoorbeeld een prachtig staaltje creatief zijn met ruimte. Qua oppervlak zijn ze zeer beperkt, maar ze krijgen door in lagen te werken (tunneltjes en bruggen en overdekte verblijven onder openluchtverblijven te plaatsen) een heel behoorlijk bruikbaar totaaloppervlak dat nog eens heel erg leuk is ook. En waar dieren die in bergachtige gebieden leven zich ook prima thuis kunnen voelen. Ik denk dat het in de eerste instantie vooral handig is op dergelijke ideeen te mikken.

In de eerste instantie zou ik zeggen de stallingen en rijgelegenheden ondergronds met daglichtsystemen en goede luchtbehandelingssystemen, en de weilanden gewoon bovengronds. Scheelt ook weer "landschapsvervuiling" van rijbakken en stallingen.

Klopt, en dat project is een vervolg op een bestaand project: er bestaan al wolkenkrabbers met stallen en op het dak een complete draf/renbaan....

blue_kim

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 13:19

maXcomX schreef:
Het lijkt wel een Vinex woning voor paarden. Ik denk niet dat het een goed idee is, althans voor een meerderheid van paarden en bezitters. Ten eerste zijn er paarden die absoluut niet met elkaar accorderen, met als gevolg, hoge dierenarts rekeningen. 2e, ziektes (veel paarden op een kleine ruimte, bevorderd het besmettingsgevaar) 3e, paarden die altijd bij elkaar staan: Probeer daar maar eens mee te gaan rijden. 4e, Het voeren gaat een probleem geven ivm rangorde perikelen. En zo zijn er nogal wat bijkomende problemen die je dan moet oplossen.

het idee is juist niet om meer paarden kwijt te kunnen maar om voor hetzelfde aantal paarden als wat er nu staat, meer ruimte te creëren. Dus neit waar ni 10 paarden staan straks 20 paarden kwijt kunnen, nee voor die 10 paarden 2x zoveel ruimte hebben.
Voeren meot geen probleem zijn, dat heb je nu ook in die hit-actief stallen (meen ik?) van die voerstations.
Het idee is om min of meer een soort paddock paradise, hit actief stal (hoe je het ook wilt noemen) te creëren alleen dan in twee lagen.
En zoals altijd met paarden, moet je natuurlijk wel kijken welke paarden bij elkaar kunnen en welke niet.
je zou zelf misschien nog kunnen bedenken om bv de groep in 2en te splitsen. Dus de onderste verdieping 1 groepje en de bovenste verdieping 1 groepje.
En dit soort stallen kunnen vooral voor in de randstad, waar de ruimte toch beperkt is, een prima oplossing zijn.
Ik denk dat als er hier zo'n soort stal bij mij in de omgeving zou komen, ik er ook nog wel oren naar zou hebben, ondanks dat ik ruimte genoeg heb voor mijn paardjes. Met die hellingen e.d. die je erin kan verwerken, krijgt je paard ook weer betere bespiering.

Delaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 13:31

In principe een leuk idee, zeker als je zo voor 10 paarden het oppervlak verdubbelt.
Echter zullen er (net zoals nu de stallen waar alleen boxen van 3x3 zijn en waar de paarden niet buiten komen) ook mensen zijn die toch denken: dubbele hoeveelheid oppervlak dus ook dubbel aantal paarden waardoor je alsnog evenveel ruimte hebt voor de paarden.
Ik snap dat de meeste paardenliefhebbers dit niet zouden willen maar er zijn ALTIJD mensen die het geld belangrijker vinden en dus maar meer paarden op dat oppervlak zetten.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 13:32

het dillemma blijft gelijk teveel paarden op een stukje grond!

Horse5

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 13:37

Ik heb niet alles gelezen, maar misschien op het dak van de loods een weide maken?

blue_kim

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 13:41

Delaja schreef:
In principe een leuk idee, zeker als je zo voor 10 paarden het oppervlak verdubbelt.
Echter zullen er (net zoals nu de stallen waar alleen boxen van 3x3 zijn en waar de paarden niet buiten komen) ook mensen zijn die toch denken: dubbele hoeveelheid oppervlak dus ook dubbel aantal paarden waardoor je alsnog evenveel ruimte hebt voor de paarden.
Ik snap dat de meeste paardenliefhebbers dit niet zouden willen maar er zijn ALTIJD mensen die het geld belangrijker vinden en dus maar meer paarden op dat oppervlak zetten.

Die zul je er inderdaad zeker bij hebben zitten, maar misschien komt daar een stukje controle van bv de gemeente bij kijken, dat als je bv een vergunning krijgt voor zo'n stal, dat je maar een vergunning krijgt voor een x aantal paarden, wordt dat aantal overschreden, dan gaan de deuren dicht. of zo iets.

@tita, het probleem blijft niet hetzelfde. ja je hebt een klein stukje grond, en ja er staan te veel paarden op (als je gaat bedenken wat een paard nodig heeft natuurlijk), maar je verdubbeld de ruimte van het paard met wat ie nu heeft op de meeste stallen. Of je nou een groepsstal maakt waarvoor je bv 1000m2 hebt of dat je door een 2e verdieping 2000m2 hebt. Dat is toch een behoorlijk verschil voor de paarden.

blue_kim

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 13:45

Anna5 schreef:
Ik heb niet alles gelezen, maar misschien op het dak van de loods een weide maken?

Zelfs dat zou nog kunnen eventueel, alleen moet je dan aan alle kanten van de loods een schuine helling maken, zodat ze er op en eraf kunnen lopen, niet te schuin natuurlijk, want ze moeten er met gemak op kunnen lopen, eventueel al grazend omhoog wandellen. Alleen raak je daarmee het vlakke land wat je om loods heen ligt wel kwijt, dus dat is een afweging die je moet maken natuurlijk.

Petronella09

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 00:47

Ik vind het een heel leuk idee, en je kunt er nog veel kanten mee op. Er zijn inmiddels kantoorgebouwen waar gras op het dak groeit, dus dat moet mogelijk zijn. Ben wel benieuwd hoe dat gras zich zou houden als er 10 paarden op op lopen, maar goed.
Verder zou je ook nog uit kunnen bouwen naar nog een verdieping: 1 met stallen of hit actief stal, 1 met rijbak en een weide op het dak.
Ik zou zeker interesse hebben, alles beter dan de hele dag in een box en ook in de zomer maar weinig naar buiten, want helaas in de randstad wel vaak realiteit is.

Rijlaarsdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 01:09

als er kippen,varkens of koeien in gaan heb je de partij voor de dieren op de stoep, ivm dierenwelzijn enz.
en dan zou dit wel een goed plan zijn voor paard :?
leuk bedacht, maar gaat hem niet worden denk.
ik zou mijn paarden er iig niet in willen hebben staan.

Pentax

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 01:19

Je kan met ledlampjes zonlicht nabootsen.
Ze kunnen met alleen ledlampjes sla laten groeien, dus misschien ook gras.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 01:20

tita schreef:

Maar met de steeds schaarser wordende grond vanwege stadsuitbreidingen en annexaties van publiek groen en agrarische grond, is dit toch een mooie manier om ruimte te sparen? (stallen, parkeren onder de grond, weiland, park en openlucht paddocks en rijbakken boven de grond?)

Mooie groene omgeving voor iedereen, en meer uitloopruimte voor de paarden op dezelfde aantal m2. Wordt alleen wel prijziger,maar aangezien stalling in de randstad nu soms ook al erg prijzig is,lijkt me dit toch een toekomst hebben...

maXcomX

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 01:23

Ik denk dat het al met al een duur grapje wordt. Wat moet het dan gaan kosten om daar een paard te stallen? Grond in de Randstad is duur, en nog duurder als je bij stadskernen komt.

alesha

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 18:26

Hoi,
Toen er laatst een nieuw gebouw werd gebouwd midden in een soort van weiland dacht ik precies hetzelfde :D

Het lijkt mij ideaal omdat de paarden dan ook bij elkaar staan..

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-10 08:30

joyce B schreef:
tita schreef:

Maar met de steeds schaarser wordende grond vanwege stadsuitbreidingen en annexaties van publiek groen en agrarische grond, is dit toch een mooie manier om ruimte te sparen? (stallen, parkeren onder de grond, weiland, park en openlucht paddocks en rijbakken boven de grond?)

Mooie groene omgeving voor iedereen, en meer uitloopruimte voor de paarden op dezelfde aantal m2. Wordt alleen wel prijziger,maar aangezien stalling in de randstad nu soms ook al erg prijzig is,lijkt me dit toch een toekomst hebben...

Nou en waar bezuinig je nu enkel op dan? jawel parkeerplaats en dat neemt toch echt niet de meeste plek in beslag.
Ik vind dit idee echter helemaal niks..en meer betalen :n betaal nu al 300 euro in de maand en misschien dadelijk 600 het houd een keer op.

R0oszs

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-10 08:56

Ik vind het een beetje een fabrieksachtig ding worden zo, die paarden zo huisvesten..
En idd wat zou de (stallings)prijs dan wel niet moeten zijn

Nee mij lijkt het tien keer niks en zou ook nooit me paard naar zoiets 'sturen'

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-10 09:14

Ik gok dat 99% van de mensen die dit soort dingen gaan laten bouwen dat niet doen om vervolgens er dezelfde hoeveelheid paarden in te zetten.
2 keer zoveel ruimte betekent 2 keer zoveel paarden, 2 keer zoveel inkomsten.

Zó wakker liggen de meesten mensen niet van de ruimte die hun paard heeft anders zouden ze nu ook niet met hun paard in de randstad staan.

Refagreni

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-10 09:17

Het doet mij denken aan een legbatterij....o nee, scharrelkippen. Er zitten dan geen hokjes om maar lopen nu met 100.000 in één grote ruimte.

En er zijn inderdaad daglichtlampen maar dat is nog steeds kunstmatig. Wij hebben ze op het werk ook, maar ik voel me in de buitenlucht toch echt anders.

Het is heel simpel; als ik een paard niet kan bieden wat hij nodig heeft dan neem ik er geen.

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-10 17:46

kvika schreef:
als er kippen,varkens of koeien in gaan heb je de partij voor de dieren op de stoep, ivm dierenwelzijn enz.
en dan zou dit wel een goed plan zijn voor paard :?
leuk bedacht, maar gaat hem niet worden denk.
ik zou mijn paarden er iig niet in willen hebben staan.

Waarom zou de partij voor de dieren hiervoor op de stoep komen te staan?
Want wat is er niet welzijnsvriendelijk aan? (Aangaande dat dat vaak de reden is v.d. partij om over onderwerpen te beginnen.)
Waarom zou jij je paard er niet in willen hebben staan?

W.b. daglicht? als je ook de onderste verdieping deels bovengronds hebt, moet je toch voldoende licht kunnen creëren voor de paarden denk ik? Zeker als je nog zorgt voor een volledig bovengrondse uitloop.