5 páarden met koliek

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Ellen_WB

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-10 21:37

Stalgenootje haar pony had koliek door het weer :=

Misty12

Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-10 21:45

Vorige week is bij ons op stal een paardje overleden aan koliek, maar dat is echt toeval. Dat had niks te maken met het weer, weersomslag of wat dan ook. Hij had nl een afsluiting van de darmen veroorzaakt door een stuk vetweefsel.

Ik las een aantal berichten terug dat je krachtvoer moet minderen. Mijn paard is al wat ouder en zij heeft echt haar volledige portie krachtvoer nodig, omdat ze anders zo mager wordt. En dan heeft ze straks erg veel moeite met verharen. Dat kost haar dan weer zoveel energie, dat ze gewoon haar portie voer nodig heeft.

joyfordogs

Re: 5 páarden met koliek

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 08:31

wat betreft zandkoliek, google eens op psylium husk, dat is de werkzame stof in zandclear, oa verkrijgbaar bij agradi.

Bassenqua

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 08:37

Op het minipaarden topic wordt ook erg veel over koliek gesproken. ;)

kwekk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 08:42

Zelf hebben wij er geen problemen mee, maar mijn schoonvader ( is met paarden opgegroeit) zegt dat ik in de winter altijd zemelen bij moet voeren en krachtvoer verminderen of geen, zeker in de periode dat de paarden meer op stal staan of minder doen, anders zouden ze veel gevoelliger voor kolliek zijn, of te veel afvallen. ( dat heb ik dus altijd al gedaan).

Tot nu toe nooit problemen gehad met onze paarden, of de paarden van andere.

Turdus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-10 17:06

oke! goeie tip, dank je wel :D

kevje06

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 21:21

hoorde ook van kennis dat stalgenoot haar paard aan koliek plotseling overleed.
maar of dat nou nu juist veel voorkomt...
heb er hier 17 staan maar geen koliek (ff afkloppen) maar heb dat in al die jaren ook maar weinig gehad.

Turdus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-10 12:55

Ga vanmiddag Lijnzaadolie halen, dan hebben ze in ieder geval wat meer weerstand in de darmen. T'zal het zand er niet uithalen, maar voor sneeuw enzo zal het vast beter zijn dat ze wat weerstand hebben

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 13:04

Die van mij heeft in de nacht van zaterdag op zondag koliek gehad. Ik denk aan gaskoliek. Na een spuitje met colisan en twee uur wandelen was het over gelukkig :)

juutjeC

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 15:15

Onze paardjes hebben 3 jaar nergens last van gehad en altijd op de wei gestaan met basisbrok en veel hooi, weinig gras.

Nu hebben we ze pas 2 weken op een pensionstal gehad, waar ze veel meer krachtvoer kregen en voordrooghooi (afspraak was dat ze iedere dag buiten zouden komen, maar dit gebeurde niet)

Na 2 weken besloten we dat een paard toch inderdaad wel beter op de wei staat (dan maar minder comfort en minder rijden). Een week of wat later kregen ze allemaal zandkoliek! En NOOIT last van gehad.

We hebben een natuurgeneeskundige erbij gehad en die legt t als volgt uit:
Als een paard veel krachtvoer krijgt, moet de dunne darm harder werken en ligt de dikke darm wat stiller.. Dus als een paard veel ruwvoer krijgt, werkt de dikke darm vooral hard. Hierdoor werd het zand, wat ze toch allemaal binnen krijgen uiteindelijk, niet mee afgevoerd en kregen ze zandkoliek. Dus de verandering van verhouding krachvoer en ruwvoer speelt een grote rol, doordat de dikke of dunne darm een optater krijgt..

Zo heb ik vernomen dan...

Nu krijgen ze heel de dag normaal hooi en verder gewoon basisbrok en ze voelen zich weer kiplekker

juutjeC

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 15:16

maar ik heb idd ook gehoord dat het weer een grote rol speelt.. hier hebben onze paardjes dus nooit last van gehad.. Enkel voeding

Marion71

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 16:49

juutjeC schreef:
Onze paardjes hebben 3 jaar nergens last van gehad en altijd op de wei gestaan met basisbrok en veel hooi, weinig gras.

Nu hebben we ze pas 2 weken op een pensionstal gehad, waar ze veel meer krachtvoer kregen en voordrooghooi (afspraak was dat ze iedere dag buiten zouden komen, maar dit gebeurde niet)

Na 2 weken besloten we dat een paard toch inderdaad wel beter op de wei staat (dan maar minder comfort en minder rijden). Een week of wat later kregen ze allemaal zandkoliek! En NOOIT last van gehad.

We hebben een natuurgeneeskundige erbij gehad en die legt t als volgt uit:
Als een paard veel krachtvoer krijgt, moet de dunne darm harder werken en ligt de dikke darm wat stiller.. Dus als een paard veel ruwvoer krijgt, werkt de dikke darm vooral hard. Hierdoor werd het zand, wat ze toch allemaal binnen krijgen uiteindelijk, niet mee afgevoerd en kregen ze zandkoliek. Dus de verandering van verhouding krachvoer en ruwvoer speelt een grote rol, doordat de dikke of dunne darm een optater krijgt..

Zo heb ik vernomen dan...

Nu krijgen ze heel de dag normaal hooi en verder gewoon basisbrok en ze voelen zich weer kiplekker

Ik ben het er helemaal mee eens dat veel brok niet goed is voor een paard. Beweging is ook essentieel voor een goede darmwerking, niet alleen ruwvoer. Wat ik niet snap is dat je paardjes zand binnen kregen terwijl ze niet buiten kwamen. Kwam het niet doordat ze aantal weken niet buiten zijn geweest, alle korte grasjes met wortel en al en dus zand als een gek naar binnen werkten. Zandkoliek krijgen ze niet op stal. Wat is trouwens een natuurgeneeskundige en welke achtergrond heeft hij? Ik geloof best in alternatief cq. niet regulier, maar je moet absoluut het kaf van het koren scheiden. En wat betitelt hij als veel krachtvoer?

Bij mijn merrie en bij die van m'n zus (heeft 't niet gered), gaat de redenatie krachtvoer-ruwvoer-beweging niet op. Mijn merrie krijgt praktisch onbeperkt ruwvoer, nauwelijks krachtvoer en kwam buiten van 06.30 tot 17.30 uur, met voerruif met onbeperkt hooi. Die van m'n zus had een schuilstal met hooi en kon 24/7 naar buiten. Mijn merrie is wel eens eerder een beetje poekelig geweest van zand (paddock vindt ze niet leuk), maar zo erg nog nooit. In z'n algemeenheid raadt mijn da aan de paarden in elk geval 's nachts op te stallen.

Trennie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 20:24

Jullie lezen niet goed.
JuutjeC zegt:
Citaat:
Na 2 weken besloten we dat een paard toch inderdaad wel beter op de wei staat.

Dus het paard kreeg daarna zandkoliek.