Ideeën voor huisvesting blind paard?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

RoseK

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-10 17:03

Caballos schreef:
Poe, jee weet hoe je je voelt...........
Dit zal niet makkelijk worden. Ons paard is een jaar geleden ingeslapen vanwege dat hij blind was geworden.
Ik kreeg toen nog een tip om langs het hekwerk een strook houtsnippers te leggen zodat hij zou merken aan de ondergrond dat hij bij het hek was. Ook hebben wij linten gespannen (van die plastic rood-wit linten) dat maakte ook enorm geluid. Verder ging ik altijd tussen de middag naar stal om hem te laten drinken. Ook hij had een blindegeleiden paard, maar die liet hem de laatste week links liggen. Ook bleef hij "brokken" maken. Hij was er niet mee op z'n gemak en ging aardig aan de wandel, doelloos leek het wel.
Op den duur voelde hij zich eigenlijk alleen nog maar veilig in stal.
Wij hebben gemerkt dat hoe meer brokken hij maakte hoe ongelukkiger en hoe onzekerder hij werd. We hebben namelijk in het begin ook nog met hem buiten en in de bak kunnen rijden, dit ging dus op 't laatst ook niet meer................
Ik denk dat wij een goede keuze hebben gemaakt door hem te laten gaan........ Hij was niet meer gelukkig.

Een hondenband met piepjes en een schok zou ik echt maar dan ook echt nooooooooit doen bij een paard, zeker niet een blind paard. Die krijgt dan een schok waarvoor? Hij zal denken dat hij gestraft wordt.

Misschien dan i.p.v. houtsnippers een flinke strook kiezelstenen? Vind ze misschien ook niet fijn lopen waardoor ze er ook uit de buurt blijft.

Er zijn trouwens wel meer dingen die een paard kan hebben waardoor het in de natuur niet zou overleven, maar waarmee ze bij de mens toch blijven leven. Je kan het altijd proberen en nog besluiten in te slapen als het niet gaat.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-10 17:11

_Lott_Wanda_ schreef:
Oeh moeilijk... misschien een wei afgezet met hekwerk en een draadje? dan voelt ze t wat beter denk ik.. krijgt ze iets meer weerstand

En dan de omheining regelmatig insmeren met een goedje zodat ze het op tijd ruikt? Als aanvulling op de belletjes?

mebianca

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-10 17:18

Arabesk schreef:
En de honden dan waar dit op gebruikt wordt? Die zien ook geen echt hek, maar weten wel dat als ze bij de rand van het erf komen dat er er een piepje afgaat en dat als je dan nog doorloopt er een schokje volgt.

Een ziend paard, zíet schrikdraad hangen, gaat er tegenaan en dan PATS. Een blind paard met zo'n band komt in de buurt van de rand van het erf/weiland, hoort een piepje als waarschuwing, vervolgens houdt het piepje aan als het paard doorloopt en dan volgt een schokje, alsof het tegen écht schrikdraad zou lopen.

Je leert een paard op die manier dat een waarschuwingspiepje het einde van het gebied betekent. Net als dat je een hond kan leren kwijlen op het geluid van een bel. Het is niets anders dan klassieke conditionering, alleen niet visueel (schrikdraad ZIEN en dan voelen) maar nu is het via het gehoor (geluidje als waarschuwing en dan voelen). Zoals elk paard na z'n eerste kennismaking met schrikdraad weet dat witte draadjes vervelend zijn, kan een blind paard leren dat een piepje het einde van het weiland betekent.

Ja maar als een hond een schok heeft gehad van zo'n band dan weet hij echt wel waar dat was gebeurt. En komt hij daar niet meer in de buurt (ze leggen een verband) maar een blind paard hoort geluid en krijgt een schok maar waar moet hij dan heen om de schok te ontlopen?

Caballos

Re: Ideeën voor huisvesting blind paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-10 17:19

Ik denk dat een paard in paniek raakt van en de piepjes en de schok(je). Ik weet zeker dat het bij ons paard niet had gewerkt. Die had zich van de piepjes al een ongeluk geschrokken, weet hij veel waar dat vandaan komt?

mebianca

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-10 17:24

Caballos schreef:
Ik denk dat een paard in paniek raakt van en de piepjes en de schok(je). Ik weet zeker dat het bij ons paard niet had gewerkt. Die had zich van de piepjes al een ongeluk geschrokken, weet hij veel waar dat vandaan komt?

Dat denk ik ook, bij ons in de buurt loopt ook een blind paard die hebben ze midden in de wei gezet aan een touw. En als er een paard langskomt of hij hoort wat dan gaat ie als een gek voltes rennen aan dat touwtje..ik vond het maar een zielig gezicht maar het is wel eventueel een oplossing?

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-10 17:32

een afrastering van stenen/hout lijkt mij idd de mooiste oplossing

Caballos

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-10 17:43

Die van ons bezeerde zich ook aan een houten hekwerk.............

RoseK

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-10 17:45

Maar als ze daar onwetend op af galoppeerd zal ze daar met een behoorlijke klap tegen aan lopen denk ik.

joyfordogs

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-10 18:24

wat betreft stroomband en belletjes, doe dat AUB nooit, ik vind dat bij honden al gevaarlijk, dit gaat heel vaak mis, veel honden leggen niet direct het verband tussen belletjes en stroom en lopen juist nog veel verder weg in hun paniek!!!
en idd, een stroomdraad vind ik minder erg dan een band met belletjes aan een paard, een draad bij een ziend paard, die kan goed het verband leggen tussen draadje en stroom, de meeste paarden leren dit al op jonge leeftijd, om dat nu met een blind paard te doen lijkt me echt vragen om ongelukken!!

Zelf zou ik denk ik ook kiezen voor een houten omheining, ook trainen met het paard dat als ze ergens tegenaan loopt en ze stopt, haar hiervoor belonen, ze zal vertrouwen moeten gaan krijgen.
Ik denk dat er veel paarden zijn die blind zijn en een paardwaardig bestaan kunnen hebben, ik denk echter ook dat dit niet voor elk paard is weggelegd en dat het voor sommige paarden echt voor paniek kan zorgen, veel onrust, nooit meer veilig voelen.
Om dit nu in dit stadium te zeggen van het paard van TS vind ik nog te vroeg, ik hoop dat jullie een passende oplossing kunnen vinden waardoor jou paard zich nog lekker veilig voelt.

maar AUB, geen stroombanden. als je problemen wil, kun je die omdoen, die onzichtbare omheiningen heb ik helaas al teveel ongelukken over meegemaakt, van mij mogen ze die verbieden, heeft al diverse honden het leven gekost.
Jammer dat ze hier gepromoot worden.

Aapje_0245

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-10 19:03

Dat is lastig!
Ik denk dat een paard door de stroom alleen maar in paniek raakt. Hoop dat er snel een oplossing is.

FindingJack

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-10 20:56

Hoi!! Heb het pb'tje ontvangen! Hier mijn bevindingen. Ik verzorg een 12 jarige blinde hengst die op 4 jarige leeftijd blind geworden is. Ik vind het larie dat hij geen menswaardig bestaan zou hebben. Een hengst wordt zowieso vaak geisoleerder gehouden en dat is met deze niet anders. Blinde paarden zijn bang voor stroom.....geen stroomdraad om je land dus!!!!!
Deze hengst staat al 8 jaar overdag op het weiland met een Shet en 's avonds naar binnen. Nooit problemen mee geweest.
Nu staat hij op een pensionstal en nu krijgt hij dus problemen met zijn hengst zijn!! Heb je met je merrie geen last van. Hij is nooit opgevoed geweest tussen andere paarden en dat geeft problemen. Maar dan nog loopt hij nergens doorheen. De paddocks op deze stal zijn omheind met wat hoger hekwerk omdat er meer hengsten staan hier. Heeeeeel soms loopt hij er wel eens even tegenaan maar deinst dan gelijk terug. Hij durft zeker wel lekker rond te draven en staat heel relaxt met zijn maatje te zijn.
Ik kan hem longeren aan de dubbele longe. Is even een kwestie van vertrouwen maar als je merrie gewoon gereden is dan is dat zeker te doen en goed voor de band tussen jullie. Rijden kan ook gewoon.
Ook in zijn box is hij rustig, heeft contact met de ruin naast hem en verder kun je niet aan hem merken dat hij blind is. Met poetsen loop ik achter hem langs, hij houd me goed in de gaten. Met mesten staat hij keurig stil tot ik hem vraag anders te gaan staan. Helemaal niet anders als een ziend paard. Ik zou de merrie echt niet alleen op stal houden. Zet haar in de paddock of weiland en blijf er een uurtje bij. Praat tegen haar zodat ze weet dat je er bent. Heel belangrijk is nu dat ze je echt kan vertrouwen. Bouw dit uurtje in de loop van de tijd weer op tot langer en ga eens 5 0f 10 minuten weg. Je moet er even wat tijd in steken maar daar krijg je het dubbele voor terug! Dus......geef je merrie beweging zodat ze onspannen is en haar ei kwijt, zet haar daarna even een uurtje buiten waar je bij blijft staan. Bouw een goede band op en je zult nog hele mooie momenten samen hebben!!

trollenranch

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-10 23:46

Ik heb hier op mijn PP ook een blinde merrie lopen. Ze loopt feilloos de baan rond zonder zich te stoten. Ze navigeert door op bepaalde punten aan de grond te ruiken. Ze heeft verschillende herkenningspunten gecreeert voor zichzelf, en kan zo goed de weg vinden. Nu met de sneeuw kan ze minder goed haar geurtjes oppikken van de grond en verdwaalt dus af en toe. Ik kan haar met mijn stem rondsturen, laten stoppen enz. Daar vertrouwt ze volledig op. Maar doordat ze geen lichaamstaal meer kan zien, is er geregeld miscommunicatie met de leider. Ze heeft(en krijgt) veel extra aandacht nodig. Ze gaat als enige 's nachts naar stal, omdat ze nergens bijgelaten word. Daar geniet ze echt van, rust, eigen eten. Ik heb wel met mezelf en haar afgesproken, dat als ze alleen nog maar in de stressmodus staat en constant angstig is en staat op te letten, ik haar laat inslapen. Ze heeft dan een mooi leven gehad.
En blinde paarden meteen in laten slapen is echt niet nodig, elk paard is anders. Mijn pony geniet met volle teugen van het leven. lekker plat zonnen, rennen met de kudde, gek bokkend, haar hechte vriendschap met haar "geleidepaardje".

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-10 09:24

Bedankt voor al jullie reacties, ze zijn allemaal gelezen en worden meegenomen in de gesprekken :)

@trollenranch: dit heeft Prinses (paard) ook heel erg, als je 'HO' roept, gaat ze meteen vol op de rem, waar ze ook is/staat. Ze heeft geleerd om ons te vertrouwen hierin, en dat 'ho' echt ook 'ho' is en ze anders tegen iets aanbotst. Ik voel wel iets om haar bv. voor de nacht op stal te zetten, en overdag op de weide, afgezet met én hoout, en waarschuwingsdraadje, en nog een strook kiezel/houtsnippers. Dat we zeker 's nachts rustig kunnen slapen met het idee dat ze veilig is en geen zotte toeren uit kan halen..

Andere ideeën/opmerkingen zijn nog steeds welkom!

Caballos

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-10 17:13

Ik wens je veel succes en sterkte!

Je hebt nu 2 goede verhalen gelezen hierboven. Ons verhaal is toch echt veel minder helaas, het ene paard kan er wel mee omgaan, het andere helaas niet............

eiber

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-10 18:22

Zelf heb ik geen enkele ervaring met blinde paarden, maar ik vond de volgende link:
http://www.blindhorses.org/index.html
Een erg uitgebreide site met veel informatie over (recent) blind geworden paarden en hun verzorging.
Misschien een tip?!

HazyDawn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-10 21:48

Bent Branderup ( Akademische rijkunst ) heeft 2 blinde paarden. Op you tube vindt je videos van zijn blind paard Hugin. Hij wordt bereden en het ziet er heel erg mooi uit.

saskia23

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-10 21:52

Bij mij op stal stond een blind paard. In de winter, als de rest van de paarden in de paddocks stonden, stond hij in de overdekte longeerkraal ( waar ie niet uit kon lopen). In de zomer stond ie op het land, afgezet met een houten omheining... geen schrikdraad!!
Hij had een hele ruime stal en het ging prima! Hij was super, superbraaf en zn eigenaresse galoppeerde er op haar gemak mee door de bak.

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 13:28

Ik zou een blind paard bij voorkeur net wél regelmatig rijden of longeren.
Zo geef het paard de kans om op een veilige en gecontroleerde manier tegemoet te komen aan zijn noden qua beweging.
Na een tijdje zal ze wel snappen dat jij haar als ruiter of begeleider de weg wijst en dat ze binnen de grenzen die jij aan geeft, haar ei kwijt kan. Een paard dat genoeg werk en beweging krijgt, zal ook minder geneigd zijn om gekke dingen uit te gaan halen op de weide.

Verder zie ik hier hele degelijke tips langskomen.
Dat van die houtsnippers bijvoorbeeld vind ik behoorlijk ingenieus. +:)+

Veel succes ermee!

Carolinef

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 13:34

ik hoop dat jullie een oplossing vinden.

toen ik in de Uk op een paardenschool zat, liep er ook een blind paard mee met de lessen, was alleen paniek voor beestje (en vaak ruiters) als ie ergens van schrok en r vandoor ging, en dan mn voor instructeur die in de bak les stond te geven

malo_kozo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 14:09

Ik had me elders al voorgesteld, maar mede door dit onderwerp heb ik me aangemeld. Ik heb diverse reacties gelezen en kan me in een aantal dingen ook heel goed vinden.

Ik persoonlijk zou echter kiezen voor een omheining bestaande uit houten hekwerk en dan op afstandisolatoren een 2-tal rubberen "linten" voorlangs maken. Op die manier kan je paard eerst nog ergen doorheen wandelen wat nagenoeg geen pijn doet (tenminste die ze hier op de bakrand hebben zitten, geven wel iets mee, maar zeer doen ze niet voor de paarden). De strook met andere ondergrond is ook een slim idee, persoonlijk denk ik niet dat het uitmaakt welk materiaal je hiervoor zou gaan gebruiken. Ik denk dat blinde paarden namelijk ook een hoop op andere prikkels afgaan.

De lippen en de reuk als ook het gehoor zal binnen de korste keren vele malen beter ontwikkeld worden.

Succes in elk geval met je paardje, ik vind het overigens super dat je niet gelijk naar de slager bent gegaan, wat helaas een hoop mensen met paarden wel zouden doen denk ik.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-11 16:14

Even een update voor de mensen die het interesseert. Prinses verhuist 8 januari naar een opvanggezin die al een maanblind paard bij ons geadopteerd hebben. Prinses en Topaze zullen samen een stal en aangepaste paddock (oa met de tips die we op bokt gekregen hebben gerealiseerd) krijgen. Ook staat een afspraak met paarden-oogarts Magda Grauwels (internationaal bekend blijkbaar, we hebben haar telnr. via de kliniek in Merelbeke) op het programma, om eventueel te kijken of er iets dmv een operatie te herstellen is. Dit betekend niet dat ze zowiezo één of andere pijnlijke operatie moet ondergaan, we onderzoeken gewoon de mogelijkheden. Het zou jammer zijn moest het omkeerbaar zijn en we dit niet verder onderzocht hebben. Zoals altijd blijven we wel realistisch kijken naar het paard toe.

Info over het werken met een blind paard is nog altijd welkom, clickertraining en werken aan de dubbele longe staan al genoteerd.

RoseK

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 22:40

Fijn dat jullie zo goed proberen om een oplossing te zoeken. Ik hoop dat het goed komt en jullie paard nog een mooi leven kan krijgen zo!