Last van winter op pension-stalling omg. Zuid-Holland?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-10 11:40

Hier een stalgenootje van de TS.
Ik denk eerlijk gezegd dat wij het nog luxe hebben vergeleken met het gros van de paardenbezitters in NL :o Ik kan mij er niet zo druk om maken eerlijk gezegd.

Ik weet dat er één stal in de regio is waar de paarden wel naar buiten kunnen doordat de paardeneigenaren zout strooien en sneeuw scheppen... Dat heb ik eerlijk gezegd bij ons op stal niemand zien doen.
Ook weet ik van een andere stal in de regio met binnenbak dat er GEEN paden van mest gemaakt mogen worden, want dat staat niet netjes.... Oftewel, de mensen op deze stal kunnen alsnog niets en betalen beduidend meer stalgeld dan ons.
Laatst bijgewerkt door Mootje op 09-12-10 11:43, in het totaal 1 keer bewerkt

CharlyBrown

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-10 11:41

Donja schreef:
CharlyBrown schreef:
Longeer bak is bevroren, longeren of losgooien in de binnenbak mag bij ons op stal niet...

Ik zou in deze situatie als pensionhouder toch uitzonderingen maken om dan maar in de binnenbak wel los te gooien of longeren. Vooral met een jong paard !! Je betaald toch voor alle mogelijkheden die de stal biedt? Of krijg je korting nu?

haha.. nee helaas geen korting.. Hoewel het geen gek idee is.

We hebben iets van 70 pension paarden, straks wil iedereen losgooien. Maar een uitzondering voor jong paarden zou wel fijn zijn.. op een rustig moment en daarna direct de bak recht trekken

mirjamvd

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-10 11:43

ik sta in regio utrecht en heb een 2 1/2 jarige! dat was ook even een probleem want de buitenbak hebben ze geprobeerd goed te houden maar dat hield na het sneeuwen ook op.
daar mocht je dan wel in longeren maar dat was met dat jonge ding echt geen doen.
de longeer en losgooi bak was met de vorst niet te doen...
dus ik heb haar tijdelijk verplaatst naar een andere stal waar ze binnen losgegooid en gelongeerd kan worden en ze hebben er een overdekte stapmolen die altijd goed is.
na de vorst periode haal ik haar wel weer naar huis :+
echter wel balen, gezien de dubbele kosten die je nu hebt

misschien een stomme vraag maar volgens mij kan je een buitenbak/longeerbak toch gewoon ook strooien
geloof dat ik hierboven ook zoiets las...

cheyentic

Moet zeggen dat ik mijn bak maar een dag of 4 niet heb kunnen gebruiken (vorige week donderdag t/m zondag) Heb gewoon een goed gedraineerde zandbodem. Sinds maandag dus weer gewoon kunnen rijden :j
Heb sowieso binnen grote paddocks waar ze de gehele dag loslopen, dus geen probleem gehad gelukkig :)

Kan me voorstellen dat het erg vervelend is, mn als je het idee hebt dat er niks aan gedaan wordt..

Tamara81

CharlyBrown schreef:
Tamara81 schreef:
Ik sta in Rotterdam Overschie en wij hebben alleen een buitenbak die we bij de eerste sneeuwvlokken zijn gaan strooien en hij wordt elke dag gesleept, gisteravond nog in kunnen rijden! Verder heb ik een beetje het geluk dat mijn mannetje nu even vrij heeft dus die gaat elke ochtend naar stal om daar de hele boel te strooien, ijs vrij te maken en aan te vegen zodat we er zo min mogelijk last van hebben. Hierdoor kunnen de paarden nog steeds bij de paddocks komen en dus elke dag naar buiten. Het enige wat nu niet meer te doen is, is de longeerbak...

Kijk.. het kan dus wel... als je erg je best doet..

Wat strooien jullie in de bak, pekel??

Wij hebben gewoon strooizout gekocht bij de Karwei geloof ik en ook nog wat emmertjes die je bij de gemeente Rotterdam kon afhalen. Op vorige week zaterdag na, toen er opeens een heel dik pas was, is de bak elke dag gewoon goed te gebruiken en zelfs met die sneeuw vorige week zaterdag is mijn paard nog even lekker uit zijn bol gegaan in de bak dus het kan zeker!

CharlyBrown

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-10 11:45

Mootje schreef:
Hier een stalgenootje van de TS.
Ik denk eerlijk gezegd dat wij het nog luxe hebben vergeleken met het gros van de paardenbezitters in NL :o Ik kan mij er niet zo druk om maken eerlijk gezegd.

Het kan blijkbaar ook anders...

En heel lux vind ik 1 bak met 70 pensionpaarden niet...

Dat jij je er niet druk om maakt snap ik...
Maar ik voel me er niet lekker bij, omdat Chef nog zo jong is. En ik geen voorstander ben van een paard wat (ruim) 2 maanden onder het zadel is elke dag te rijden.
Als je een braaf paard hebt, is het een ander verhaal.

Mootje

Re: Last van winter op pension-stalling omg. Zuid-Holland?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-10 11:46

Tja, heb je mijn toevoeging al gelezen?
En ik heb het vorig jaar ook gehad met een (niet braaf) paard in de winter... Dat is nou eenmaal het risico wat je neemt als je een jong paard koopt richting de winter!

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-10 11:47

De longeerbak is nu niet te gebruiken, dus mogen wij als compensatie in de buitenbak longeren. Deze is nog heel erg goed te doen. In de paddocks zetten gaat ook wel, en wij mogen nu het allemaal zo hard is ook de weilanden weer gebruiken. Maar dat is niet voor ieder paard aan te raden..

Eefste

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-10 11:50

Op mijn pensionstal (zuid holland) wordt de buitenbak een aantal keer per dag gestrooid en omgeploegd..
Blijft dus prima te rijden. Zelfde geldt voor de longeerbak. Erf wordt gestrooid en met machine geveegd. Schone en niet gladde paden dus. Echt heel erg fijn.
We hebben een stapmolen binnen. De paddocks zijn wel bevroren.. Maar omdat de paarden de hele (8-17uur) dag in 2tallen buiten staan doen ze daar niet echt gek. Geen last van de harde bodem dus.
Kan me voorstellen dat het met een jong paard heel lastig is op de plaats waar je staat!
Hoop dat er snel wat veranderd.. anders wordt het wel heel erg balen de rest van de winter..

CharlyBrown

Re: Last van winter op pension-stalling omg. Zuid-Holland?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-10 11:53

Dat is mooi geregeld bij jullie op stal Eefste!!

(waar sta jij?)

San

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-10 11:57

Bij ons is momenteel alleen de binnenbak te doen... en na flink bikkelen de stapmolen. Richting de stapmolen hebben we heel fanatiek sneeuw geschoven en gepekeld, dus dat gaat nog wel. Ik heb een geblesseerd paard (al 6 weken aan het stappen) en believe me dat dat lastig is als er zo weinig kan. Iedereen is afhankelijk van de binnenbak, dus om fijn te stappen is het daar altijd druk. Maar het is niet anders. Niemand heeft invloed op het weer en we moeten er maar wat van maken...

Het sneeuwschuiven en de molen vrij maken hebben we wel zelf gedaan... daarbij vind ik dat als je iets wilt, je er ook gewoon een stapje extra voor zult moeten zetten. Niet alleen naar de staleigenaren kijken, maar schouders eronder en gaan.. Ook al betaal je er niet minder om. Vele handen maken licht werk.

Eefste

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-10 11:57

Op de grens tussen bergambacht en schoonhoven. Dat is een klein plaatsje in de buurt van gouda.. niet echt bij jou in de buurt dus.
Het is een kleine pensionstal. We hebben 11 pensionpaarden.
Ideale is dat de eigenaren een hoveniers/loonwerkersbedrijf hebben. Alle apparaten ed zijn dus aanwezig om alles keurig bij te houden. en dat doen ze dus ook.

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-10 11:59

In Krimpen aan den IJssel.

Allemaal heeeeel oud, helaas wat kleine stallen, overal lekt wel wat, maar ik sta er prima naar mijn zin. De paarden worden goed verzorgd en kan dus elke dag wat met ze doen.

En is op loopafstand van huis (hoewel ik op de fiets stap) dus met heftige sneeuw wandel ik gewoon naar huis.

Anderen die wat verder woonden deden er gerust 2 uur over om er te komen met de sneeuwval omdat je met de Algerabrug zit die 23 van de 24 uur per dag vast staat....

Sharon_Jims

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-10 12:00

Eefste is dat bij Arjan of bij Petra? Heb bij beide gestaan en ze maakten alles super schoon en begaanbaar in de winter.

mirjamvd

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-10 12:02

Sansje schreef:
Het sneeuwschuiven en de molen vrij maken hebben we wel zelf gedaan... daarbij vind ik dat als je iets wilt, je er ook gewoon een stapje extra voor zult moeten zetten. Niet alleen naar de staleigenaren kijken, maar schouders eronder en gaan.. Ook al betaal je er niet minder om. Vele handen maken licht werk.

bij ons op stal is zeker iedereen bereid om te helpen maar net als het slepen is bij ons toch de verantwoordelijkheid van de staleigenaar. (wij kunnen niet met die grote trackers overweg....)
en vind ook wel dat je als pensionstalhouder er voor moet zorgen dat je accomodatie zo optimaal mogelijk gebruikt moet kunnen worden, ook met vorst
Je hebt het weer zelf niet in de hand maar je kan het wel proberen voor te zijn.
De bakken regelmatig strooien en slepen voor de vorst scheelt al ontzettend veel, een paadje strooien naar de bakken, of in ieder geval strooizout klaarzetten zodat de pensionners hier ook aan mee kunnen helpen is ook een kleine moeite

hippo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-10 12:03

Wij hebben gelukkig een binnenbak en de paddock/ longeerbak is tot nu toe ook nog goed gebleven.
De paddock wordt 1 a 2 keer per dag gesleept om het zacht te houden.
De stapmolen is helaas niet meer te gebruiken, deze was nog erg nat van de regen die hiervoor is gevallen en is nu dus 1 grote ijsbaan.

Wij stonden vorig jaar ook op een stal met alleen een buitenbak (3 maanden niet kunnen rijden) vandaar dat we nu verhuisd zijn naar een stal met meer mogelijkheden.

Eefste

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-10 12:03

ik sta bij Arjan en Fran.
Super naar mijn zin.
Wanneer heb jij daar gestaan? ik sta er nu 3 jaar.

MaNdiii

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-10 12:04

Wij kunnen ook niets doen helaas. Bak is nog steeds te hard, paddock wordt steeds gladder en het erf daar kunnen we wel redelijk op lopen. Nu hebben we een kleine ruimte gemaakt bij het stro zodat daar eventueel gelongeerd kan worden, maar ook dat is niet ideaal. Kan eigenlijk niets.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-10 12:04

Ik sta privé bij iemand thuis. Mijn pony heeft gelukkig een stal met uitloop en kan de bak wel in.
Een bak die momenteel een deel onder een laag bevroren sneeuw ligt en dus een ijsbaan is.
De rest is helaas gaan opvriezen toen de bodem nog nat was en is dus hard.
Stalhouder doet er verder niets aan, er valt ook niet tegen op te strooien. Er staan te weinig paarden voor om het los te houden (2). Het terrein kan ik bijna niet af (moet een pad de dijk op en dat is spekglad). Er is een mogelijkheid om in een binnenbak in de buurt te rijden. Maar dat is net te ver om elke dag even heen en weer te lopen.
Ik ben blij dat mijn pony wel gewoon buiten kan staan nu. Maar verder kan ik niets doen. Niet eens een rondje buiten, want de dijk op is levensgevaarlijk.
Dus wij houden het bij grondwerk, spelen en ik probeer 2x in de week naar de binnenbak te gaan voor wat dressuurwerk.

Veel mensen geven hun paarden in de zomer vakantie. Ik de mijne in de winter :D

xMalouu

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-10 12:05

Bij ons op stal is ook alles bevroren. We hebben ook geen binnenbak..
Nu kwamen er wel mensen van stal op het idee om 'speciaal' zout te kopen zodat we deze winter wel gewoon in de buitenbak, longeerbak en paddocks kunnen lopen/staan. Enige nadeel is dat we er zelf geld voor moeten betalen (max 10 euro voor de hele winter). Maar dat valt dan nog wel mee qua bedrag. Dus dit vind ik wel een goede oplossing, misschien ook iets voor jullie?
(Ps. eigenlijk vind ik ook wel dat de eigenaresse het zout moet regelen, maar dat zout is best duur.. dus vandaar.)

CharlyBrown

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-10 12:06

Mootje schreef:
Tja, heb je mijn toevoeging al gelezen?
En ik heb het vorig jaar ook gehad met een (niet braaf) paard in de winter... Dat is nou eenmaal het risico wat je neemt als je een jong paard koopt richting de winter!

Je hoeft mij niet te vertellen over dat risico... Ik ben niet zo seniel, dat ik me dat zelf niet kan realiseren. :+

Ik was gewoon even benieuwd hoe het er bij andere stallen bij ons in de buurt aan toe gaat... Misschien wordt daar wel iets meer meegedacht, of misschien is het echt overmacht en kan het gewoon niet anders.

Niet zo aardig om mijn topic meteen een beetje belachelijk te maken (o.a. in een ander topic) |(

Aelin

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-10 12:06

Hallo,

Ik sta in noordwijk op een mini prive stal.. de buitenbak en de longeerbak is bij ons ook niet te doen.. Maar mijn paard staat hoedan ook van 9 tot 5 buiten.. en er zitten inderdaad gladde stukken tussen maar de mijne staat zonder ijzers en loopt los naar het land..dus hij kan het prima zelf inschatten.

Overigens heb ik geen binnenbak.. dus ik rijd gewoon buiten over straat.. is prima te doen hoor!

Sharon_Jims

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-10 12:07

Heb er geloof ik 5 jaar geleden gestaan toen is hij net begonnen met het bouwen/veranderen van de stal binnen. Zit die enge hond er nog?

Mijn jaarling Mooni kan gelukkig ook nog steeds naar buiten. Daar worden de paddocks ook meerdere keren per dag gesleept.

Misschien is het tijd om een keer een stalvergadering te houden CB het is nu al een aantal jaar achter elkaar hetzelfde probleem...

JessicaD88

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-10 12:07

Bij ons hetzelfde probleem.. In de binnenbak mag je niet longeren en losgooien helaas. De longeerbak en paddocks zijn buiten en kan je nu geen gebruik van maken. Ff doorbijten in de winter :P

brandy8

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-10 12:08

Wij hebben alleen een grote buitenbak die nu spekglad is ,lijkt wel een ijsbaan!
ik durf die van mij daar echt niet op te zetten als hij van kiet gaat ligt hij op zijn snuffert met alle gevolgen van dien.
Het pad ernaartoe is ook op sommige plekken bevroren, hij staat dus al een aantal dagen op stal.
gister gelukkig heel even de laan op en neer kunnen stappen maar hij verveelt zich dood in zijn stal.
gelukkig dooit het vandaag en hoop dat de bak dan beter is.
Zeker als je altijd op een manege hebt gestaan met een binnenbak is dit echt behelpen.