Moet mijn pony een schuilstal?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Onverantwoord zonder stal?

Ja, dat is zielig
52 (44%)
Nee, maar je moet haar wel in de gaten houden
64 (54%)
Nee, het is geen knuffeldier!!
2 (1%)

Totaal aantal stemmen: 118

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-10 13:06

hestejente schreef:
Gietjepietje schreef:
maar als ze een beetje gaat hoesten ofzo moet ik misschien wel een deken opdoen??

Eh... als een paard hoest heb je meer aan een DA dan aan een deken. Een paard hoest niet zomaar. En tenzij er alleen een strootje dwarszit in zijn keel is het altijd iets om actie op te ondernemen. En dan niet met een deken :+

Idd, het is ook wel de bedoeling dat je weet welke akties je moet ondernemen als het iets minder gaat anders heeft het "in de gaten houden" ook weinig nut.

Natascha1970

Re: Moet mijn pony een schuilstal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-10 13:43

volgens mij kan een paardje best buiten. In de natuur doen ze dat ook, maar dan kunnen ze zelf op zoek gaan naar beschutting als dat nodig is. In een wei kan dat niet. Dus ik persoonlijk zou ook minimaal een schuilstal willen als ik mijn paardje 24/7 buiten zou zetten. Bij langdurige regen/ wind of ongedierte kunnen ze toch iets schuilen.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-10 14:03

Tigra_ schreef:
Ik vind een schuilstal eigelijk wel nodig als ze 24/7 buiten staan. Zo kunnen ze toch zelf kiezen als het te warm is of te veel ongedierte zit om dat even te ontvluchten hier staan de paarden in de zomer 24/7 buiten en die maken veel gebruik van de schuilstal zeker als er veel dazen zitten en zo ook in de winter staan ze toch regelmatig in de schuilstal en daar is geen eten dus.
Onze shetten thuis hebben ook een schuilstal ik vindt het wel prettig en ook hun maken er deze tijd veel gebruik van elke ochtend staan ze met z'n 2en binnen en tussen de middag vaak ook. Dus ik vindt het zelf wel erg belangrijk dat ze kunnen kiezen.

Helemaal mee eens :j
Die van mij maken er ook echt veel gebruik van, vooral bij hitte, maar ook als het hard waait of heel hard regent. Dan weten ze niet hoe snel ze naar binnen moeten gaan.

Als een stal niet kan dan toch wel minimaal een groepje bomen of een schutting, zodat ze wel beschut kunnen staan.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-10 14:05

Gietjepietje schreef:
Geen stal. ( Er zijn daar wel stallen maar dan kost het meteen weer veel meer en dit is toch al het maximale budget wat we ervoor betalen...)

Deze zin daar val ik over...
Hoe ga je dat oplossen als ze ziek is/wordt? Niet alleen heb je dan een stal nodig wat al meer kost dan je kunt betalen blijkbaar, máár er komen dan ook nog DA kosten bij...

Een schuilstal is wel nodig, ook al maakt de pony er niet veel gebruik van. Áls ze hem willen gebruiken tegen de wind/regen moet hij er wel zijn. Ben blij dat de huidige eigenaren van mijn pony hem 24/7 buiten hebben mét schuilstal.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-10 14:12

Als je jouw paardje nooit in een schuil stal hebt zien staan dan zal deze dat waarschijnlijk ook niet gaan doen als je er een bouwt. Mijn merrie merens staat gewoon nooit binnen hoe ruig het weer ook is. Mijn merens ruin mag graag veel schuilen. Dat is een kwestie van voorkeur van het paard. De merrie gaat wel soms beschut staan als het erg ruig weer is. Daar zou je naar kunnen kijken of je paardje beschut kan staan. Belangrijk is wel om onbeperkt ruwvoer te voeren of haar op gras te hebben zodat ze onbeperkt kan eten als het zo koud is. Als je gaat rijden dan zou ik kijken of je haar als ze bezweten is met een zweetdeken een tijdje binnen kan zetten zodat ze later droog weer op de wei kan, dit in verband met het oplopen van verkoudheid. Mijn ervaring is dat met dit soort harde paardjes het koud hebben en schuilen minder problematisch is voor de paardjes dan het zweten als ze werken en dan risico op verkoudheid oplopen. Succes ermee.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-10 14:31

[pien_2010] schreef:
Als je jouw paardje nooit in een schuil stal hebt zien staan dan zal deze dat waarschijnlijk ook niet gaan doen als je er een bouwt. Mijn merrie merens staat gewoon nooit binnen hoe ruig het weer ook is. Mijn merens ruin mag graag veel schuilen. Dat is een kwestie van voorkeur van het paard. De merrie gaat wel soms beschut staan als het erg ruig weer is. Daar zou je naar kunnen kijken of je paardje beschut kan staan. Belangrijk is wel om onbeperkt ruwvoer te voeren of haar op gras te hebben zodat ze onbeperkt kan eten als het zo koud is. Als je gaat rijden dan zou ik kijken of je haar als ze bezweten is met een zweetdeken een tijdje binnen kan zetten zodat ze later droog weer op de wei kan, dit in verband met het oplopen van verkoudheid. Mijn ervaring is dat met dit soort harde paardjes het koud hebben en schuilen minder problematisch is voor de paardjes dan het zweten als ze werken en dan risico op verkoudheid oplopen. Succes ermee.

Mijn paard heeft (bij zijn vorige eigenaar) vier jaar schuilstalloos geleefd en is toch wel erg blij dat hij er nu wel een heeft hoor. Hij gebruikt 'm vol overgave. Valt me eigenlijk een beetje van 'm tegen, het is zo'n stoer ras maar ik tref natuurlijk weer een watje :roll:

Zweten met een lange vacht hoeft ook geen probleem te zijn. Zolang je het paard maar voldoende uitstapt en ervoor zorgt dat hij op adem is. Zodra het zweet van de huid weg is wordt een paard niet zomaar verkouden. Een natte vacht is niet zo'n punt, je moet er gewoon op letten dat de huid droog is. Dan kunnen ze zo het land op hoor :j

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-10 15:23

Over het algemeen kunnen de genoemde rassen prima tegen 24/7 buiten zonder schuilstal.

Ik vraag me alleen af waarom je dat als eigenaar zou willen?
Ze kunnen het wel, maar enig comfort stellen ze best op prijs.
Waarom nou moedwillig die dieren laten afzien in ijzig koud winterweer?
Je kruipt toch zelf ook bij de kachel?

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-10 15:37

LDRD schreef:
Over het algemeen kunnen de genoemde rassen prima tegen 24/7 buiten zonder schuilstal.

Als het koud is wel. Met nat/klammig weer kunnen ze echt moeite hebben.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-10 15:47

hestejente schreef:
LDRD schreef:

Als het koud is wel. Met nat/klammig weer kunnen ze echt moeite hebben.

Dan nog kunnen ze er vaak wel tegen.

Maar waarom zou je ze het willen aandoen? Dat blijf ik me maar afvragen. :?

o0eefje0o

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-10 15:54

als ze nu ook dag en nacht buiten staat lekker buiten zetten en haar eerste tijd goed in de gaten houden! geeft ze tekenen dat het te koud is of echt een stal nodig heeft kun je hier altijd nog na handelen.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-10 16:00

o0eefje0o schreef:
als ze nu ook dag en nacht buiten staat lekker buiten zetten en haar eerste tijd goed in de gaten houden! geeft ze tekenen dat het te koud is of echt een stal nodig heeft kun je hier altijd nog na handelen.

Zoals? Je mag niet overal een stalletje neerzetten, je hebt te maken met een gemeente en een landeigenaar.

LDRD: een IJslander is niet goed berekend op Nederlands herfstweer. En natuurlijk overleven ze het wel. Maar wat heb je eraan als je paard zich ellendig voelt in die nattigheid? Nederlands weer is voor niet één paard prettig, en al helemaal niet voor een paard dat genetisch sterk gericht is op heel andere klimatologische omstandigheden.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-10 16:05

hestejente schreef:
LDRD: een IJslander is niet goed berekend op Nederlands herfstweer. En natuurlijk overleven ze het wel. Maar wat heb je eraan als je paard zich ellendig voelt in die nattigheid? Nederlands weer is voor niet één paard prettig, en al helemaal niet voor een paard dat genetisch sterk gericht is op heel andere klimatologische omstandigheden.

Maar dat is nou precies mijn punt ;) .

Waarom in godsnaam laat iemand zijn paard (die ertegen kan :? ) in de snijdende kou en nattigheid staan en kruipt zelf lekker bij de kachel?

o0eefje0o

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-10 16:31

@ hestejente: zoals de TS aangeeft zijn er ook stallen beschikbaar tegen meer prijs! als je ziet dat je paardje het ziet trekt zonder stal! dan gaat toch het welzijn van het dier boven al

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-10 16:53

o0eefje0o schreef:
@ hestejente: zoals de TS aangeeft zijn er ook stallen beschikbaar tegen meer prijs! als je ziet dat je paardje het ziet trekt zonder stal! dan gaat toch het welzijn van het dier boven al

Ehm zoals je ook kunt lezen, kan TS die stallen niet betalen...

flamingoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-10 16:56

ik heb gekozen voor de middelste optie , het is wel een ijslander en die zijn super sober .
Wij hebben land met stal , waar ze in en uit kunnen , de 2 NF's die we nu hebben , schuilen wel bij regen
maar er hebben ook 3 shetlanders gestaan en die gingen echt de stal niet in , alleen als je het voer daar gaf , maar anders noooit , zelfs niet met sneeuwstorm .
Ik vind het wel fijn , dat ze wel de gelegenheid hebben voor mijn eigen gemoedsrust , maar ligt dus aan het paard , de 1 maakt er wel gebruik van , de ander niet .
En ik zou ook zeker niet een slok meer geld gaan betalen , voor een stal voor een ijslander hoor , groot gelijk , heeft niks te maken met , paarden kosten nu 1 keer geld , en ik haal ook geen da als ze eens een paar dagen hoesten ,
pas als er gele snot bijkomt maak ik me zorgen .

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-10 17:20

LDRD schreef:
hestejente schreef:

Maar dat is nou precies mijn punt ;) .

Waarom in godsnaam laat iemand zijn paard (die ertegen kan :? ) in de snijdende kou en nattigheid staan en kruipt zelf lekker bij de kachel?

Omdat wij mensen zijn en het paard niet? Dat is appels met peren vergelijken. Mijn pony's vinden de kou heerlijk, terwijl ik dan ook bij de kachel ga zitten. Ben het wel met je eens dat de dier de keuze moet kunnen maken.

@ Jonnie48: Vertel je dat ook even tegen mijn shetties, die staan meteen binnen als het hard regent ofzo :')

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-10 17:26

Nee hoor, geen appels en peren. Ook een paard houdt van een bepaalde mate van comfort net als mensen. Het probleem is dat jij een keuze hebt en zonder schuilstal o.i.d. heeft een paard dat niet.
Onacceptabel vind ik dat.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-10 17:28

Tuurlijk, maar wat voor ons koud is kan voor het paard best een aangename temperatuur zijn. Dus in dat opzicht vind ik het appels en peren vergelijken ;)

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-10 17:31

Kou kunnen ze ook prima tegen met een goede vacht... De nattigheid / klammig zijn dat vraagt best wel wat van een paard en een droge plek om in elk geval even te kunnen rusten is toch wel prettig voor een paard.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-10 17:32

Absoluut hebben ze een andere koubeleving en ik zeg ook niet dat ze bij het minste geringste naar binnen moeten.
Alleen als de omstandigheden extreem zijn (nat, koud, wind) vind ik dat ze minimaal een keuze moeten hebben. Als je uberhaupt niet de beschikking over een stal hebt, of willens en wetens een dier geen beschutting tegen dit soort omstandigheden biedt ben je in mijn ogen niet goed bezig, om het maar
mild uit te drukken.

pietaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-10 17:35

kan opzich wel hoor

samuraiLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-10 18:04

IK zou ofwel een goed deken kopen , of een toch een schuil hok bouwen :)
in belgie (bij mij) is het verplicht een schuilhok te hebben op een wei met paarden. :)

tjady

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-10 18:06

Ik ben het wel met LDRD eens. Onze jonge dieren kunnen echt kiezen. Ze liggen echt iedere nacht languit in de schuilstal. Het is gewoon leuk om te zien hoe relaxt ze liggen. Ookal kunnen ze buiten staan, ze kiezen zelf voor het comfort van de stal. Als we sochtends een keer wat vroeger zijn, zijn ze nog niet buiten.
Momenteel lopen mijn 2 shetten 24/7 buiten. Dit weekend zal voor hen ook een schuilstal gemaakt worden. Ik voel mijzelf veel prettiger als mijn dieren zelf kunnen kiezen.

callum

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-10 18:26

ik zou het zelf prettiger vinden als ze een schuilstal heeft. mijn paardje staat overdag buiten en sávonds op stal. zou liever 24/7 .buiten hebben maar dan met schuilstal zodat ze kunnen kiezen. Maar ik sluit me wel aan bij een aantal andere. als je geen stal kan betalen waar betaal je dan straks de da van mocht het paardje ziek worden?? hou het paardje goed in de gaten. vraag of je iig onbeperkt hooi kan voeren dan kan hij iig genoeg warmte genereren door het verbranden van hooi. sterkte

agee

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-10 18:30

Ik vind het ook prettig als m'n paarden zelf kunnen kiezen of ze binnen of buiten staan. Al zou je denken dat het voor ijslanders niet nodig is, toch zou ik het willen. Omdat wij geen schuilstal mochten bouwen voor onze veulens hebben wij een oude twee wielige vee traktor-aanhanger gekocht en deze met de wielen ingegraven in de grond, zodat alleen de bak boven de grond uit kwam. Zo konden de paarden zelf in en uit lopen. De gemeente heeft hier toen niets tegen gedaan want het is gewoon een aanhanger die in 't land staat. ;) Twee van de drie paarden stonden er geregeld in. De derde heeft er nooit in gestaan! Maar ik had er in ieder geval wel een goed gevoel over want hij KON tenminste naar binnen.
Wellicht is dit voor jou ook een mogelijkheid?