[pien_2010] schreef:Als je jouw paardje nooit in een schuil stal hebt zien staan dan zal deze dat waarschijnlijk ook niet gaan doen als je er een bouwt. Mijn merrie merens staat gewoon nooit binnen hoe ruig het weer ook is. Mijn merens ruin mag graag veel schuilen. Dat is een kwestie van voorkeur van het paard. De merrie gaat wel soms beschut staan als het erg ruig weer is. Daar zou je naar kunnen kijken of je paardje beschut kan staan. Belangrijk is wel om onbeperkt ruwvoer te voeren of haar op gras te hebben zodat ze onbeperkt kan eten als het zo koud is. Als je gaat rijden dan zou ik kijken of je haar als ze bezweten is met een zweetdeken een tijdje binnen kan zetten zodat ze later droog weer op de wei kan, dit in verband met het oplopen van verkoudheid. Mijn ervaring is dat met dit soort harde paardjes het koud hebben en schuilen minder problematisch is voor de paardjes dan het zweten als ze werken en dan risico op verkoudheid oplopen. Succes ermee.
Mijn paard heeft (bij zijn vorige eigenaar) vier jaar schuilstalloos geleefd en is toch wel erg blij dat hij er nu wel een heeft hoor. Hij gebruikt 'm vol overgave. Valt me eigenlijk een beetje van 'm tegen, het is zo'n stoer ras maar ik tref natuurlijk weer een watje
Zweten met een lange vacht hoeft ook geen probleem te zijn. Zolang je het paard maar voldoende uitstapt en ervoor zorgt dat hij op adem is. Zodra het zweet van de huid weg is wordt een paard niet zomaar verkouden. Een natte vacht is niet zo'n punt, je moet er gewoon op letten dat de huid droog is. Dan kunnen ze zo het land op hoor