Voor diegene die een paard aan huis hebben...

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-10 22:31

Ik heb een haf en shetlander op 1500 m2 weide en een bak/paddock van 500 m2. 's Winters gaat de haf in pension, we hebben 2 stallen. Zo gaat het precies al moet ik wel altijd bijvoeren. s''zomers gaan ze lekker op de (kale) weide, mijn haflinger is niet meer te dik.

bluebeauty

Re: Voor diegene die een paard aan huis hebben...

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-10 22:36

Mijn fjord en kwpn hebben 3000m2. Daar zit ook een bak bij waar de kunnen staan. Het is ingedeeld als paddock paradise met pad om het weiland heen. De wei is 1500-2000m2 groot en alleen in de zomer kunnen ze daar grazen, omdat ze het anders kapot lopen. Dit werkt erg goed op deze manier. We moeten wel veeeel hooi voeren omdat er geen gras meer staat op de track.

shetjessweet

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-10 22:36

4 shetlanders op ruim 2000m2 is ongeveer wat je bedoeld met minder denk ik? Dat heb ik hier aan huis. Er staat halverwege de wei een schuilstal met daarvoor een stuk betegeld. De wei is in tweeën gesplitst. Zomers wisselen we tussen de twee stukken heen en weer. In de winter staan ze de hele tijd op het zelfde stuk. Nee, daar groeit dan geen gras meer. :+ Voor de stal werd het ontzettend modderig, daarom is er nu een stuk betegeld en hebben we een paadje van hele dikke tegels door de modder aangelegd. Overigens is het niet zo dat de hele wei in een modderpoel veranderd. Sommige stukjes wel, maar het grootste deel blijft begaanbaar. En natuurlijk hebben ze hun stoepje en de stal nog.

Dit zal ik overigens niemand aanraden hoor. Er groeit niet veel gras meer en we moeten het hele jaar door (veel) bijvoeren. Bovendien komt er steeds meer onkruid in de wei te staan, ondanks onze pogingen dit te voorkomen of weer weg te krijgen. Eigenlijk moet de hele boel omgeploegd en opnieuw ingezaaid worden. Maar ja, waar laten we onze pony's dan.

GittekeZ1

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-10 22:40

Wij hebben 3500 m2 waarop 5 boxen met inhoud ;) paddock 4x10
Bak met super bodum van 20x60
de rest is in weitjes verdeelt het is niet iediaal
ze komen er wel 2x perdag minimaal 1 uur uit

witteRaaf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-10 22:42

Dat bedoel ik ja. Die mensen met wat minder, hoe zij het oplossen, vandaar dat ik ook vroeg achter foto's. Ik heb wel al eens gelezen over paddock paradise, maar vroeg me af hoeveel mensen dit dan ook gebruiken.

witteRaaf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-10 22:44

Edit; ik open dit topic trouwens niet om commentaar te geven op elkaar van 'o jee dit is te weinig' of wat dan ook. Pure interesse wat mensen hebben.. Ik zeg het maar :)

Inujojo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-10 22:54

Wij hebben vijf paarden staan. Onze rijbak ( 15 x 40 ) doet tevens dienst als paddock waar ze met z'n vijven instaan. Een schuilstal die er al stond hebben we vergroot en die staat met de wand richting de bak.

Afbeelding

Aan de linkerhoek zie je een klein hoekje van de schuilstal toen we er net woonden. Deze schuilstal is nu over bijna de gehele breedte van de bak verlengt en een stukje van het betonnen stuk ervoor is bij de paddock getrokken als droge plek/plek waar we de paarden op kunnen sluiten als we willen rijden. Daarnaast is het hek tussen het "weiland" en de bak een meter of 10 naar achteren geplaatst. Dat stuk gras achter de bak gebruiken we eigenlijk bijna niet, alleen in de lente voor een paar uur om ze weer te laten wennen aan het gras voor ze het grote land weer opgaan ( hebben ze ook binnen twee dagen leeg met z'n vijven :') )
Hier staan ze dus alleen in het winterseizoen. 's Zomers huren we een stuk weiland van de buren. Weet niet precies hoe groot dat is, maar minstens anderhalf hectare. In m'n profiel staat een filmpje van de paarden op het land, dus daar kan wel vanaf worden gezien hoe groot dat ongeveer is.
Het is krap, dat zal ik niet ontkennen, maar ze doen het er prima op.

hotchocolat

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-10 22:57

3 pony's

Aan huis een weide van ongeveer 4000m2. In een straat verderop heb ik nog een kleine weide.
Paddock is ongeveer 20x13 meter

Ik heb twee stallen. Een van 3,5x7 en nog een van 3x8. De laatste dient ook als inloopstal.
Ik heb wel de mogelijkheid om een stal te delen in tweeen voor als er iets is en ze allemaal appart moeten komen te staan.

Mijn huisweide die ik dit jaar in drieen had gedeeld met heel veel gras erop (heb zelf nog laten maaien)
http://www.mijnalbum.nl/Foto-TCNH8YIM.jpg

De tuin waar ik met regelmaat de shet heb lopen (scheelt een hele hoop werk met grasmaaien
http://www.mijnalbum.nl/Foto-C3QU3G7N.jpg
Aan de ene kant zit het paddock

Een deel van het paddock met de inloop naar de stal
http://www.mijnalbum.nl/Foto-7L786MBV.jpg

Volgend jaar wordt er een stuk van 10x 3,5 meter in het paddock bestraat.

Rijdplaats mag ik van iemand in het dorp gebruiken.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-10 23:00

hoi ik heb ook de paarden aan huis en wij gebruiken de bak als paddock, als je wil rijden moet je dus eerst de beesten en de mest er uithalen. daarnaast heb ik nog twee weides ook 20 x 40 ongeveer en daar staan ze in de zomer 2-3 uur op,en nog een paar kleinere stukjes wei als reserve, dus ze staan 6 uur in de bak zomer en winter en in de zomer komt daar de 2-3 u wei bij zo hebben wij de paarden 6 in totaal op 3500 m

bluebeauty

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-10 23:06

Afbeelding
Foto van winter vorig jaar. Ik sta in de bak met de schuilstal achter me. Om bij het hooinet te komen moeten ze rechtsachter de "track" op en helemaal rondom het weiland lopen. Linksachter eindigt de track zeg maar.

knaasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-10 23:08

ik heb 2 paarden, 3 buitenstallen in schuur, buitenbak 20x40 en 2 weilanden waarvan ik de grote niet weet :D groot genoeg

melkbus

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-10 23:12

Wij krijgen per 2 januari de paarden aan huis, we hebben dan voor 2 paarden:

- een rijbak van 20x40
- 2 stallen van 3x4 en wasplaats met opslag op zolder en ruimte voor zadel e.d.
- 0,5 hectare land

vanaf sept. volgend jaar gaat 1 paard mee naar school, dus dan komt de andere alleen te staan. Hier moet
ik nog een oplossing voor vinden. Schoolpaard komt in de vakantie's wel thuis dus ik kan/wil er niet permanent
een ander bijzetten. Vind de ruimte te klein voor 3 paarden.

Zidore

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-10 23:31

melkbus, ik zag net op mp een hele hoop shetlanders te lease staan. weet niet waar je woont, maar misschien zit er 1 bij je in de buurt??

melkbus

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-10 00:30

heb je een link voor mij zidore?

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-10 01:03

Wij hebben voor onze 2 shetters zo'n 3000 m2 dat vind ik voldoende, ze hebben een schuilstal en staan er dus 24/7 in.
Maar ik vindt dit te klein voor een paard, heb ook nog een andere paard maar die staat een eindje verderop gestald waar ze veel meer wei tot haar beschikking heeft.

aisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-10 01:09

Ik heb 2 friezen aan huis staan. 1 hectare weiland wat opgedeeld is in meerdere stukken zodat ze altijd gras hebben. En ook heb ik een rijbak met houtchips. Geen paddock, mijn paarden vervelen zich rot daarin en gaan zand eten, ook als er hooi ligt, dus we hebben geen paddocks meer, alleen weiland en een stal. In de stal is er ruimte voor 4 boxen van 3 bij 3 maar we hebben er 3 boxen in en de rest is opslag voor hooi en stro.
Mijn paarden lopen elke dag in het weiland, zomer en winter en staan snachts op stal.

Zidore

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-10 02:00

joyfordogs

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-10 08:41

hier ook niet veel grond, nu 6 paardjes (veulen is net gespeend en staat een tijdje ergens anders), de paddock is een L vorm, het grote gedeelte word ook als rijbak gebruikt, de rest staat dan of in de wei, of krijgt hooi op het andere stukje, er is een loopstal die in 3e is verdeelt, 3 ingangen en in de stallen zijn deuropeningen, waardoor ze bij mekaar weg kunnen als ze willen.
we hebben een pad van ongeveer 200mtr, die gaat naar een stukje bos waar ze kunnen scharrelen en waar we een paar keer per dag hooi voeren (in speciale netten), totaal hebben we ongeveer 4500m2, de paddock is ongeveer 1000m2, doordat we het best praktisch hebben ingedeeld en we een vaste groep hebben, is het goed te doen. in de zomer staan ze een paar uur per dag op de wei, in de winter soms even voor de afwisseling.
het pad naar het bos staat open zolang het licht is, in het donker staan ze alleen op de paddock.
We voeren vaak hooi, en er is altijd stro aanwezig.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-10 15:54

@amouroke : ik denk dat mensen 'met iets minder' wijselijk hun mond houden hier ;)
Niet zelden wordt je afgebrand dat je op deze manier geen paarden zou moeten mogen houden ;)
Maaarrrr sch*t aan dat al :)
Ik heb 2 e-ponies en heb aan huis 400 m2 in totaal. Daarop heb ik 2 stallen van 3x3, een hooiopslag en een schuiltent van 3,6x4. Een L-vormige zandpaddock die ik in 2-en kan delen, een mestput van 4x3 en een paradisetrack die alleen open is als het mooi droog is (want aan een moddertrack heb je ook niets). Verder heb ik nog een longeercirkel (die niet helemaal rond is :D) waar in de rondte zand ligt en in de hoeken en in het midden nog wat gras staat.
Verder huur ik nog een weitje van 1000 m2 meter (was 5000 m2, maar dat kregen ze nooit leeggegeten en met een bezine handmaaier het teveel er af maaien en weggooien is ook zo zonde).
Een bak heb ik niet, rijden doe ik wel in mijn 'achtertuin' de Veluwe :D

witteRaaf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-10 17:05

Haha DubbelDun :), daarom schreef ik erbij dat ik dit niet open om commentaar te geven op elkaar. Iedereen roeit met de riemen die ze hebben en ik denk daarbij dat wanneer je je aanmeldt om een forum om ervaringen te delen, je je paard wel serieus neemt en goed verzorgt. De mensen waar hun paarden weinig betekenis voor hebben zul je hier dan ook niet vinden denk ik.

Heb jij misschien foto's van je terrein?
Mag ik ook vragen wat je doet als je gaat wandelen met 1 pony en de andere niet meekan, wordt ie niet gek van alleen te zijn?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-10 17:07

Ligt er aan welke ik mee neem. Mijn ouwetje met pensioen die roept alleen wat, maar de ander zet ik op stal omdat die te veel uit haar panty gaat.

witteRaaf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-10 17:08

Heb je misschien dan nog foto's? Mag ook in PB hoor :)

witteRaaf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-10 17:31

Ontvangen :)

noivadapaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 10:56

Ik heb 6000 m2 met een 20x40 bak en twee stalletjes met opslag erop. (hebben uitloop naar de bak dus ze kunnen kiezen of in de stal of in de bak) 4 paarden waarvan 1 veulen maar ik zie het bij sommigen: er kunnen er nog wel een paar bij, het gras eten ze niet allemaal op omdat ze er maar beperkt staan. Ik heb alleen beperkt hooiopslag....erg vervelend in deze tijden van schaarste....

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 11:03

ik heb voor de paarden ongeveer 3000 meter boswei en daarnaast een rijbak van 25 bij 45 met daarbij een afdak van 4 diep en 17 meter lang
dan open stallen van 4 x 4 waarbij ze gewoon onderling contact hebben en alles op het erf kunnen zien
ik voer altijd hooi bij, zomers en swinters en heb gelukkig wel een grote opslag om alles in het voorjaar in één keer in te slaan voor een heel jaar

oja, ik heb een welsh-a , welsh-cob, paint en appaloosa