Hoeveel grams deken op je paard?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

playboysches

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-10 23:40

Jol1 schreef:
Ons ongeschoren paard staat nu onder een staldeken van 550 gram. Ik wel het idee dat die deken niet zo dik is, het is de Supreme Highliner van Harry's Horse. Een staldeken is ook minder warm dan een waterdichte outdoordeken. Ons paard heeft een heel korte vacht van zichzelf en is nu lekker warm, maar staat er niet onder te zweten. Als het iets warmer wordt dan gaat er een andere deken op (die ik nog wel moet kopen). Ik heb ook nog een Bucas smartex, maar die vind ik nu wel erg dun, die heeft alleen een fleecevoering.

Die van mij staat nu ook met die 550 grams van harry's horse op. Vond de deken idd ook niet zo heel erg dik voor een 550. Heb daarom met de kou van deze week er nog een 200 rams overheen gedaan.

Oakland1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-10 23:46

@Playboy: straks rookt die op :oo
700gr vind ik met deze temperatuur nog een beetje overdreven. Of je moet een heel oud, ziek en mager paardje hebben dat buiten staat? Een dunne vacht wil niet zeggen dat ze het daarom koud hebben. Mijn buurpaard heeft ook geen haartje meer dan in de zomer en doet het meer dan goed met 230gr.

zomer09

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-10 00:08

Mijn tinker staat nu, helaas, op stal en heeft een 200 gr deken op. Ben begonnen met een 100 gr en sinds een week of 3 heeft hij de 200 gr op. Voelt lekker warm, maar niet té.
Hij zit mooi in zijn haar en als ik hem borstel, dan komt er nog veel haar los.
Ik scheer hem natuurlijk niet. We rijden in een binnenbak en hij zweet nauwelijks.

playboysches

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-10 00:11

Haha dat valt wel mee hoor...
Als ze het koud heeft krijgt ze van mij een dikkere deken op. Maar dat is per paard natuurlijk verschillend, en als eigenaar weet je wel wat het beste is voor je paard.
Maar morgen staat ze gewoon weer onder 550. Al weet ik niet zeker of het ook daadwerkelijk 550 gram is. Staat er wel op maar deken voelt niet erg dik.

Nibbit

Re: Hoeveel grams deken op je paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-10 00:14

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-10 00:21

BlanCarla schreef:
ikke schreef:
Het staat immers zo geweldig om te melden hoe dik de deken wel is. Toch aardig om anderen het idee te geven slecht voor hun paard te zijn, met een lichtere deken op.
De mijne moet het doen met een 150gr deken. Tot vorige week stond ze onder een regendeken.....

Die opmerking vind ik nogal 'grof' overkomend eerlijk gezegd.. Ik vermoed dat ze niet persoonlijk op mij bedoeld is, maar ik vind het toch een beetje ongepast eigenlijk.. :o

Het wordt tenminste gelezen, dat scheelt weer.
BlanCarla schreef:
Mijn nieuwe paardje is nog jong en de enige reden waarom zij een deken op heeft, is om haar wintervacht tegen te gaan. Zodat ze snel droogt en ook droog terug op stal kan. Mijn vorige paard kon ik bij vrieskou e.d. niet rijden dus dat gaf dan niet zoveel. Maar dit paardje kan ik wel blijven doortrainen in de winter omdat ik nu in een stal sta met binnenpiste. En een paard dat uren nat in zijn stal staat, wordt snel ziek.. Dus vandaar de keuze voor een deken.. :) Als ik er niet mee zou rijden, zou ze ook gewoon zonder staan. Puur natuur, altijd het beste vind ik. Want dan regelen ze het gewoon lekker zelf en is het altijd goed. Nu begint het prullen met hoeveel dekens etc. Vind het echt rotvervelend, maar liever dat dan een paard dat amper droog geraakt en kou zou kunnen vatten..

Maar vandaar ook dit topic, ik heb er namelijk weinig verstand van, van de hoeveelheid die momenteel op de paarden liggen.. Ik doe gewoon maar naargelang de vacht van mijn paardje 'dun genoeg' blijft :)

Er zijn twee begrippen die ten grondslag MOETEN liggen aan de keuze voor het type deken:
1) de comforttemperatuur van het paard (5 - 15 °C)
2) de persoonlijke omstandigheden (conditie paard, plek waar het paard staat)

Het gros (ook hier weer) heeft geen flauw benul van deze begrippen en projecteert de eigen beleving op het paard en gooit vanuit die gedachte er nog maar een dekentje bij.

Oakland1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-10 00:31

@Ikke: klopt! Maar dat geldt enkel als de temp. constant is, het paard kan eten en bewegn naar behoeven. Net als bij mensen. Mijn paard krijgt dan ook geen deken op als het warmer is dan ong. 13gr en windstil.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-10 00:37

Maar eten naar behoefte, lijkt me toch onderhand wel vastgesteld dat onbeperkt ruwvoer op veel manieren goed is voor een paard? Waarom dan niet nog een bult erbij ipv nog een deken erop?

Oakland1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-10 00:40

Ik spreek nog steeds over stalpaarden. Naar mijn idee eten die zelden naar behoeften. Overigens ken ik in dit seizoen ook nog maar bitterweinig weidepaarden die continu kunnen eten?

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-10 00:47

Hoort bij de stalling in te zitten imo, stukje paardenwelzijn. Maar de mijne krijgt bijv zo'n bult hooi wanneer ze buiten staan, dat het niet op is voor ze weer de stal in gaan. Zeker stalpaarden zouden imo een beste bult moeten krijgen, omdat die de hele dag stil staan en juist die darmwerking nodig hebben om warm te blijven. Maar goed, het ging over dekens ;)

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-10 01:00

Oakland1990 schreef:
@Ikke: klopt! Maar dat geldt enkel als de temp. constant is, het paard kan eten en bewegn naar behoeven. Net als bij mensen. Mijn paard krijgt dan ook geen deken op als het warmer is dan ong. 13gr en windstil.

Hoezo? Net als bij mensen? De comforttemperatuur van een mens is 15 - 25°C!
De enige combi die de temperatuur omlaag trekt is wind met nattigheid. Het heeft een reden waarom de wet beschutting verplicht stelt!

playboysches

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-10 01:11

ikke schreef:
Er zijn twee begrippen die ten grondslag MOETEN liggen aan de keuze voor het type deken:

Het gros (ook hier weer) heeft geen flauw benul van deze begrippen en projecteert de eigen beleving op het paard en gooit vanuit die gedachte er nog maar een dekentje bij.

Het 'gros' daar zal ik dan ook wel bijhoren... Ik kijk naar mijn paard. En als die overdag een paar uur in de paddock staat zonder hooi en zonder beschutting en de gevoelstemperatuur is -15 dan krijgt ze van mij een extra deken op als ze het koud heeft. Maar goed, als ik dan opeens nergens vanaf weet en niet goed voor mijn paard zorg, dan is dat jammer dat sommige mensen dat denken. Ik denk dat iedereen het beste met zijn/haar paarden voor heeft en niet ieder paard gelijk is...

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-10 11:16

playboysches schreef:
ikke schreef:

Het 'gros' daar zal ik dan ook wel bijhoren... Ik kijk naar mijn paard. En als die overdag een paar uur in de paddock staat zonder hooi en zonder beschutting en de gevoelstemperatuur is -15 dan krijgt ze van mij een extra deken op als ze het koud heeft. Maar goed, als ik dan opeens nergens vanaf weet en niet goed voor mijn paard zorg, dan is dat jammer dat sommige mensen dat denken. Ik denk dat iedereen het beste met zijn/haar paarden voor heeft en niet ieder paard gelijk is...

Wie de schoen past, trekt hem aan....

Wat is jouw criterium van "koud hebben"?

lynne_berna

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-10 11:22

Ongeschoren, paar uurtjes per dag in de bak heeft 300 grams op ;)

Allejandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-10 11:24

Geschoren en 400 grams. Nergens last van ...

OlympusN

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-10 11:29

Ongeschoren (wel een dunne vacht),hij staat s'ochtends een paar uur buiten, staat in een binnenstal en heeft een 300 grams op.

Oakland1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-10 11:50

ikke schreef:
Oakland1990 schreef:

Hoezo? Net als bij mensen? De comforttemperatuur van een mens is 15 - 25°C!
De enige combi die de temperatuur omlaag trekt is wind met nattigheid. Het heeft een reden waarom de wet beschutting verplicht stelt!

Hier zeg ik dus niet dat je een paard een dekentje moet opdoen als baasjelief het frisser krijgt. Dat "net als bij mensen" slaat op het feit dat ook paarden zich beter voelen bij een constante temp.

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-10 12:44

Oakland1990 schreef:
Ik spreek nog steeds over stalpaarden. Naar mijn idee eten die zelden naar behoeften. Overigens ken ik in dit seizoen ook nog maar bitterweinig weidepaarden die continu kunnen eten?

Dat laatste snap ik niet helemaal?
Mijn paarden bijvoorbeeld staan 24/7 buiten EN kunnen dag en nacht eten. Er staat anderhalve baal kuil voor ze namelijk. En volgens mij zijn er met mij nog velen die dat zo doen. Zodat ze zich lekker warm kunnen houden.
Ik heb voor een deken gekozen omdat ik geen terugslag in gewicht wil aangezien ze 22 jaar is en snel afvalt maar het is ook gemakkelijk hoor. Deken eraf, stukje van de singel borstelen, opzadelen en je kunt gaan rijden.

bartjeminoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-10 15:30

mijn geschoren shetlandpony staat met een 300 gr staldeken en daarboven een 200 gr regendeken, hij staat ook dag en nacht buiten het hele jaar door. :)

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-10 20:47

Mijn ONgeschoren paard staat enkele uurtjes buiten per dag, de rest op stal. Met flinke vrieskou zijn alle deuren gesloten van stal vanwege de leidingen die anders nog sneller bevriezen. Dewind stond de afgelopen week ook precies op de deuren met die kou, dat hielp ook niet. Dus alles helemaal dicht. Paard staat met ongeveer 200 gram op (100 gr. bucas rain en een 100 gr. onderdeken). Daar leek ze het prima mee te redden, nu even kijken of ze het niet te warm krijgt. Ik denk dat ze het met die 200 gram de hele winter wel gaat redden, anders wordt de 100 gr. onderdeken vervangen door een 200 gram.

Sabinee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-10 20:48

0 grams regendeken, ongeschoren, 12 uur buiten overdag :) ..
(althans mn verzorgpaardje. )

Revanches

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-10 20:54