je paard stallen in een groepsbox in kapschuur: jij?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

jouw paard stallen in een groepsbox in de kapschuur met mogelijkheid tot voldoende weidegang

ja: voor mijn veulen/ voor de opfok
38 (33%)
ja: ideaal voor mijn (recreatieve) wedstrijdpaard
30 (26%)
ja: voor mijn bosritten paardje
16 (14%)
nee: nooit
11 (9%)
nee: want....
17 (15%)

Totaal aantal stemmen: 112

m_ss

Re: je paard stallen in een groepsbox in kapschuur: jij?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-10 18:41

dank voor alle reacties: hier heb ik echt wat aan.
wat betreft 'beter onderzoeken' dit topic is onderdeel van mijn onderzoek. wat betreft 'specifieker zijn' dat ben ik aan het onderzoeken. wat betreft kuil: ik heb het wel over paardenkuil natuurlijk (dus droger en andere samenstalling dan koeienkuil) wat betreft anders stallen dan anders: we denken ook aan normale boxen bouwen in de dichte schuur: maar zijn aan het onderzoeken wat we met de kapschuur kunnen en wat mensen interessant vinden. ook de mogelijkheid van zandpaddocs zijn we aan het onderzoeken.
dus iedereen bedankt voor de reacties!

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-10 19:04

Nee want,heb ik ingevuld.
Om verschillende redenen.

Met stip op 1:
een groep (volwassen) paarden in een stal opsluiten kan grote problemen geven omdat de persoonlijke ruimte te beperkt is.
Om dat op te lossen heb je minimaal een uitloopmogelijkheid nodig waar de paarden vrij tussen kunnen kiezen 24/7. Stal Arcadia in Vledder had dat voor opfok zo opgelost:
http://www.arcadiahorses.com/tmp/images/12.jpg
Loopstal, dan verharde groepspaddock direct aan de stal, dan doorgang naar grote zandpaddocks.

Ik houd de paarden hier vergelijkbaar, maar daar loop ik alsnog aan tegen nadeel 2

Nadeel 2:
Niet individueel kunnen voederen op maat

Verder is belangrijk dat er zo min mogelijk wisselingen in de groep zijn en dat de groepen goed zijn samengesteld.

Een goede bak is belangrijk en daar moet je geen paarden in los laten lopen omdat ze dan je bodem kunnen vernielen, er in mesten en de bak dan niet continue beschikbaar is om in te trainen. Ruime groepspaddocks is beter voor in de winter, ook om je wei te sparen.

Een vast aantal minimum uren naar buiten per seizoen geeft duidelijkheid naar klanten. dan weten ze waar ze voor kiezen.

Uitmesten 1x per jaar is te weinig. In de opfokstallen van de pensionstal waar ik jaren geleden gestaan heb werden de groepshokken in de winter wanneer ze er 24/7 in stonden ook elke week of 2 weken uitgemest, en verder tussendoor opgestrooid wanneer nodig. Dat moest ook wel, want ondanks ruim opstrooien werd het een vieze bende na een poosje.

Ik denk dat veel eigenaren liever een stal met eigen uitloop hebben en daarnaast overdag gezamenlijke uitloop in een groep in de paddock of in de wei, dan groepsstalling. Daarmee zal je doelgroep groter zijn.

Zoals jij het voorstelt zul je voornamelijk opfokpaarden trekken denk ik.

YankeeBoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-10 19:20

Ik heb gekozen voor nee want:

ik vind 1 keer per jaar uit mesten echt veel te weinig.
Daarnaast is mijn paard vrij dominant, dus die kan een box (met die maat, groter wellicht wel) niet delen denk ik.
Neemt niet weg dat ik zo'n box voor hem alleen echt ge-wel-dig zou vinden!
Daarnaast vind ik paarden in de buitenbak hopeloos, als ik wil rijden zie ik het niet zitten om eerst alle paarden eruit te plukken, om nog maar te zwijgen over hoe hoeveel uurtjes ze dan uiteindelijk buiten staan, als iedereen op een ander tijdstip komt rijden. Paddocks zijn dan beter, waar ze toch wel minimaal 10 uur of meer in moeten staan. Ik vind het overigens ook heel belangrijk dat er gevoerd wordt in de paddock.
Laatste puntje, weidegang in de zomer, 24/7

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-10 22:28

Een potstal kan heel goed werken, mits er echt ruim opgestrooid wordt. Omdat er een dikke laag ontstaat is het zelfs schoner dan elke dag uitmesten en een laagje stro erin, dan zakt de pis niet diep genoeg weg. In een potstal zakt de urine gelijk heel ver weg.

Fijner zou zijn als ze die groepsstal in en uit kunnen lopen, dat er bijv. een uitloopje naar buiten is. Als ze herrie maken met elkaar en ze gaan trappen vind ik het toch een beetje eng.

luanova

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-10 22:46

Ik heb mijn paard ook soortgelijk staan. Haleluja !!
Wel zijn onze 'paddocks' flink groter, en staat er een kudde van 12 paarden in. Bijvoeren doe ik mijn paard als hij gewerkt heeft, of ik haal hem even uit de paddock.
Ik moest zelf heel erg wennen aan het idee, het zat er bij mij zo ingebakken dat mijn paard in een stal moest staan.

Maar mijn cruzado-lusitano was zo opgefokt en onhandelbaar dat ik zelfs het idee had hem te verkopen omdat hij niet hanteerbaar was. Na mijn verhuising naar deze stal is het een compleet ander paard geworden.
In het begin heeft hij de nodige krassen en schrammen gehad, want hij heeft echt moeten vechten voor zijn plekje in de kudde. De kuddes zijn bij ons wel heel vast, want allee eigenaren zijn zeer tevreden. Er zijn ook 4 groepen, ingedeeld op dominantie (dus de hufters staan zo'n beetje bij elkaar) en iemand met verstand van paarden die de karakters goed aankijkt.

Voor mijn oude merrie heb ik wel een individuele stal gehuurd, omdat die met haar artrose echt niet meer mee kan met de kudde.
Paarden gaan wel in de zomer hele dagen het land op, en de paddocks worden 1 a 2 keer per dag gemest.
Natuurlijk baalt iedereen er wel van als er eens een hap uit manen, staart of deken wordt genomen, maar dat is de prijs die je betaald :D
Even ter info ; hier staan wij http://www.tinkerboerderij.nl

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-10 08:49

Indien het een vaste groep is zou ik dit een ideale oplossing vinden. Echter op veel stallen wisseld het paardenbestand regelmatig en dan hou je onrust.

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-10 09:24

Ik heb gekozen voor; nee want,
Om een paar redenen, maar één hele duidelijke:
- Mijn merrie is niet bepaald stabiel in een kleine ruimte, krijgt dan niet voldoende rust, en zeker als er eten in de buurt is geeft dat veel onrust in zo'n kleine ruimte. En kan dat weleens flinke blessures opleveren bij de andere paarden/pony's..
- Onbeperkt kuil wil ik absoluut niet. Onbeperkt gewoon hooi al niet, graszaadhooi en stro zou wel onbeperkt mogen. Bijgevoerd met gewoon hooi, geen kuil.
- Zelf vind ik één keer per jaar te weinig.

Voor mijn andere pony's zou ik het ook niet willen want ik die heb ik liever gewoon buiten met een schuilstal dan opgesloten in zo'n stalletje. Zelf vind ik vier pony's wel het maximum in deze ruimte.

Wat ervoor betaald zou worden, dat is erg regioafhankelijk. Mits met een uitloop zou ik zeggen rond de 150 euro.

Splinter

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 11:26

ik heb gekozen voor nee want,

te weinig uitmesten
te kleine ruimte in stal
ik mis verharding, ze gaan van een potstal naar zand naar klei, ik zou graag zien dat ze ook op verharde stukken kunnen lopen :j voor hoefkwaliteit
liever onbeperkt hooi dan kuil