kun je paarden mest verbranden ?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

funnyhorses

Re: kun je paarden mest verbranden ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-10 15:56

Als er ene komt zaniken over eventuele "gezonde" geur dan mag ie meteen alle deuren langs om over de wietgeur te gaan klagen!
En als de pijp(schoorsteen) hoog genoeg is dan valt het denk ik wel mee(slaat er geen rook neer)

Sannessep

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-10 16:15

Interessant onderwerp! Wij hebben thuis 2 houtkachels, één in huis en één in de werkplaats in de schuur. Die zou prima dienen om eens 't een en ander uit te proberen.
Heeft al iemand bedacht hoe die briketten te maken? Is aanstampen in een deegblik of iets dergelijks genoeg? Lijkt me wel erg veel werk overigens...

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-10 16:25

In de Himalaya gebruiken ze yakmest om de kachel en de haard te stoken. Die mest drogen ze zo:

Afbeelding

:D

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-10 17:01

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-10 17:35

Ik ga ook aan de slag int voorjaar (zodra de vorst weg is)
Mijn man heeft een 30 ton pers staan,daar ga ik me mee uitleven whoehaaaaa.
Echt ik vind het zo'n super idee,en ook gewoon leuk om te proberen.Dan doen de hooiprijzen ook niet meer zo'n pijn hahahaha

marina

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-10 22:34

DubbelDun schreef:
Ik heb deze dus gebruikt
http://link.marktplaats.nl/401369622
Voor geïnteresseerden : hij is te koop :)

Zou het echt werken? Op zich weinig geld om het te proberen. Scheelt hout en afvoer van de mest. Werkt het alleen met verse mest?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-10 23:49

DubbelDun schreef:
Ik heb deze dus gebruikt
http://link.marktplaats.nl/401369622
Voor geïnteresseerden : hij is te koop :)
marina schreef:
Zou het echt werken? Op zich weinig geld om het te proberen. Scheelt hout en afvoer van de mest. Werkt het alleen met verse mest?

Verse mest 'plakt' van zichzelf het beste. Als je te droge mest hebt dan moet je het eerst weer natmaken.

madamX

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-10 11:43

Het is verboden zelf mest te verbranden mits je een speciaal filter hebt (ivm o.a. chloorgassen)

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 10:34

Maar toch niet als het helemaal gedroogd is?
Bij verse mest met stro end kan ik me het wel voorstellen.

madamX

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 12:10

funnyhorses schreef:

Ook als het gedroogd is.

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 12:40

Tja,ach hout en kolen stinken ook.
Dus of het dan zo'n erge ramp is dat denk ik niet.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 18:17

madamX schreef:
funnyhorses schreef:

Ook als het gedroogd is.

Wettekst graag.........

madamX

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 19:25

Om luchtverontreiniging van verbrandingsinstallaties (dus ook simpele houtkachels EN openhaarden) te beperken is op 29 december 2000 de afvalverbrandingsrichtlijn (2000/76/EG) van het Europees Parlement en de Raad van de Europese Unie in werking getreden. De Richtlijn heeft als doel de negatieve milieueffecten van de verbranding en meeverbranding van afval, alsmede de daaruit voortvloeiende risico's voor de menselijke gezondheid, te voorkomen of te beperken.
De afvalverbrandingrichtlijn is geïmplementeerd in de Nederlandse wetgeving, onder meer door het Besluit Verbranden Afvalstoffen (BVA) (in de milieuwetgeving wordt e.a. ook behandeld). Het BVA stelt eisen ten aanzien van de verbranding en de meeverbranding van zowel gevaarlijke als niet-gevaarlijke afvalstoffen; paardenmest wordt gezien als niet-gevaarlijke afvalstof. Aanpassingen aan het rookkanaal zijn verplicht, evenals een bepaalde temperatuur: is de temperatuur nl te laag dan komen er schadelijke dioxinen en furanen vrij. Een bedrijf OF particulier die deze regels aan z'n laars lapt, kan een boete krijgen; de bedragen die hiervoor staan kunnen oplopen tot meer dan 250.000 euro (afhankelijk hoe groot de overtreding is). Welke mest men ook wil verbranden, dit gaat gepaard met behoorlijke stank, dus dit is niet zomaar 'stiekem' te doen.
Meer info is te vinden in genoemde wettekst.

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 19:54

madamX schreef:
Om luchtverontreiniging van verbrandingsinstallaties (dus ook simpele houtkachels EN openhaarden) te beperken is op 29 december 2000 de afvalverbrandingsrichtlijn (2000/76/EG) van het Europees Parlement en de Raad van de Europese Unie in werking getreden. De Richtlijn heeft als doel de negatieve milieueffecten van de verbranding en meeverbranding van afval, alsmede de daaruit voortvloeiende risico's voor de menselijke gezondheid, te voorkomen of te beperken.
De afvalverbrandingrichtlijn is geïmplementeerd in de Nederlandse wetgeving, onder meer door het Besluit Verbranden Afvalstoffen (BVA) (in de milieuwetgeving wordt e.a. ook behandeld). Het BVA stelt eisen ten aanzien van de verbranding en de meeverbranding van zowel gevaarlijke als niet-gevaarlijke afvalstoffen; paardenmest wordt gezien als niet-gevaarlijke afvalstof. Aanpassingen aan het rookkanaal zijn verplicht, evenals een bepaalde temperatuur: is de temperatuur nl te laag dan komen er schadelijke dioxinen en furanen vrij. Een bedrijf OF particulier die deze regels aan z'n laars lapt, kan een boete krijgen; de bedragen die hiervoor staan kunnen oplopen tot meer dan 250.000 euro (afhankelijk hoe groot de overtreding is). Welke mest men ook wil verbranden, dit gaat gepaard met behoorlijke stank, dus dit is niet zomaar 'stiekem' te doen.
Meer info is te vinden in genoemde wettekst.

Gotvrrhfdjfhruvrunvurhfjdvkdkkdrr je weet wel roet erin te gooien he?! -O-
Toch steek ik er eentje aan hoor,wil het zelf ruiken. }>