genoeg aan gras onder sneeuw nu?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-10 23:12

Zou kunnen inderdaad.... het tempo waarin ze de laatste paar weken plakken hooi naar binnen werkten (daar zat ook niet echt regelmaat in, gewoon af en toe een plakje voor 'erbij') was echt moordend, schrok daar gewoon van. Alsof ze compleet uitgehongerd waren, terwijl dat toch echt niet zo is :+

Ze staan beiden zeer laag/niet in training; af en toe een stuk wandelen en wat longeren. Denk dat ik binnenkort een zak Safe & Sound van Doddson en Horell aanschaf; welsh zal wel straks veel meer in training komen, dan kan ze er nog wat bij hebben qua krachtvoer.
Daarbij hebben ze altijd beschikking tot een Himalaya liksteen; mijn shet gebruikt die volgens mij wel veel meer dan de Welsh merrie.
En binnenkort krijgen ze ook allebei even zo'n vitamineboost uit zo'n spuit; heb ik goede ervaringen mee om ze de winter mee door te 'helpen'. De merrie hoor ik nu ook af en toe best even hoesten/kuchen, maar erg zorgwekkend is het (nog) niet, dus die vitamines zullen haar wel goed doen.

MiniLoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-10 23:24

mn shet gebruikt de hymalaya ook veeel meer dan mn welsh, deze hangt in hun stallen.
misschien kan je door het hooi wat stro mengen waardoor ze langer bezig zijn

mijn ponys zijn beiden zeer stevig, maar zijn beiden kampioen in net doen of ze nooit eten krijgen.
maar mn shet is geen hooi liefhebber maar toch altijd in de winter eet hij netjes zn hooinet leeg.
zomers staat hij snachts op stal met een plak hooi, maar dat raakt hij dan amper aan

twee keer per jaar krijgen mn ponys ook een vitamine spuit, dit is tijdens de rui.
ik denk dat je wel goed zit met smorgens en savonds hooi bijvoeren, en dan ongeveer een plak per pony, beetje afhankelijk van het gewicht van de plakken natuurlijk maar met die kou verbruiken ze een hoop energie hoor

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-10 23:26

Als ze in de zomer/lente keuze hebben tussen hooi en gras dan is de keuze snel gemaakt; hooi eten ze wel maar ze gaan toch écht op het gras af.

Hooi met stro mengen is al eerder geopperd, mijn antwoord daarop was dat ik bang was voor groter risico op koliek; je hoort toch vaak dat ze daar eerder koliek van krijgen. Ik gebruik wel echt een klein beetje stro om het achterste gedeelte v/d (schuil)stal wat op te potten, en daar knabbelen ze ook wel heel iets van, maar dat is verwaarloosbaar. En in combinatie met een beetje sneeuw wat ze evt. binnen krijgen met grazen (ze schrapen het sneeuw merendeels weg hoor) lijkt me dan dat ze grotere kans op koliek hebben? Of is dat onzin?

MiniLoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-10 23:38

mijn ponys staan per dag zo een zes a zeven uurtjes in het gras gedeelte buiten in de winter, ik heb geen koliek gevallen.
er staan wel meerdere paarden 24 uur per dag buiten en die eten ook gewoon hun gras onder de sneeuw vandaan.

ik denk juist dat ze minder snel koliek krijgen doordat ze langer bezig zijn met het gras binnen te krijgen.
Mijn ponys schrapen eerst de sneeuw weg met de hoeven en duwen dan met de neus alles opzij, vervolgens wiebelen ze nog ff extra met de lippen heen en weer en nemen dan pas een hap, zomers gaat het echt van hap hap hap.

en juist met bijvoeren van hooi stil je de ergste honger waardoor ze ook minder fanatiek op het gras zullen zijn nu, dus minder gras gaan eten. mijn ponys staan ook gewoon op een dikke laag stro op stal, maar zijn geen echte stro eters volgens mij, tenminste merk het niet echt, en zowel dan hebben ze er geen klachten van

Henkje

Re: genoeg aan gras onder sneeuw nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-10 12:29

Is het ook niet dat er veel fructaan in het gras zit als het zo koud is en de zon schijnt?

Hananas

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-10 12:37

Als je de hoeveelheid stro langzaam opdrijft zullen je pony's geen koliek krijgen. De bacterien in de darmen die het stro verteren zijn er wel, maar hebben even de tijd nodig om te vermenigvuldigen. Shetters kunnen tegen een stootje, en als hij al te dik is zou ik niet te veel bijvoeren? Toen ik eens vroeg aan de da of ik genoeg gaf, zei ze dat mijn paarden er goed bij stonden, iets te dik dus dat ik goed aan het voeren was. 6 plakken hooi voor een shet is overdreven. Als je ziet waar die dieren oorspronkelijk vandaan komen, denk niet dat ze daar zoveel hadden..

MarKiJen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-10 20:03

Ik geef mijn ponies een halve plak van een grote strobaal in de ruif.. Als ze hun hooi en wortelen op hebben gaan ze dat opeten..
Het is een lekkere buikvulling voor ze en er zit niet veel in aan voedingswaarde,ook hebben ze lekker wat te knabbelen...
Ze krijgen dit al een week of 6 van me en ze hebben er geen koliek van gekregen.

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-10 14:26

De mijne krijgen voordroog in de wei, maar eten er weinig van... Ze zoeken gewoon het gras onder de sneeuw, maar het geeft mij zelf een fijn gevoel dat ze in ieder geval de voordroog kunnen gaan eten en dat ze dus geen honger hebben. :)