Paard in deze tijd in de wei/buiten

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

YankeeBoy

Re: Paard in deze tijd in de wei/buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 21:08

Mijn paard staat gewoon de hele dag buiten, hij kan prima tegen een beetje kou.
De hele dag in de stal staan vind ik sneu en onnodig

Fransje_70

24/7 buiten met schuilstal en onbeperkt ruwvoer! Staan er prima bij. Wij niet, wij staan te kleumen bij het poep ruimen, zij staan lekker te vreten en te schijten ;-)

jokenicky

die van ons hebben een weitje (waarvan het gras al helemaal is opgevroten) en een schuilstalletje met onbeperkt hooi

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 21:13

Hier staan ze (zonder deken) in een stal met uitloop
Ze komen momenteel met deze koude noord/oosten wind nauwelijks buiten..
en staan lekker uit de wind onder het afdak hooi te eten en liggen heerlijk te slapen in de stal met een dikke laag vers stro
Het is een fabeltje dat paarden liever 24:00 per dag buiten staan..
Ja.....met mooi droog weer

bruceandnoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 21:22

mijn oude paard stond vroeger aan huis, met inloopstal maar nagenoeg altijd buiten, lekker met zijn kont tegen de regen en sneeuw in. lekker rollen in de sneeuw, vond ie heerlijk! Met echte vrieskou ging er natuurlijk een deken op. alleen om hooi te eten kwam ie naar binnen. Ik vind het nog steeds de ideale manier van paarden houden, mocht ik de ruimte weer krijgen om paarden aan huis te houden dan is het wat mij betreft ook 24 uur naar buiten met een inloopstal

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 21:25

Die van ons staan echt liever buiten dan in hun inloophut hoor! Ze staan dan ook 24/7 buiten, al heeft er een wel een deken op.

jarrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 21:26

Hier ook 24/7 buiten met schuilstal. In tegenstelling tot de paarden van Unamie staat die van mij wel altijd buiten. Binnen hebben ze een pak stro en buiten de bak met onbeperkt hooi.. wel staan ze beschud en nauwelijks op de wind.. dus is de keuze voor hen snel gemaakt en knabbelen ze liever buiten lekker op het hooi :D
Mijn paard heeft overigens wel een deken op (200 grams met een extra ongevoerde regendeken), maar ze voelt alles behalve koud aan :)

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 21:27

Mijn paard heeft geen eigen stal :Y)

Wel een schuilstal, maar volgens mij vindt ze het geen probleem om gewoon lekker buiten te zijn nu..

Vaxa

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 21:28

24/7 buiten in weer en wind. Ze kunnen kiezen tussen wei en paddock met hooi.
Natuurlijk hebben ze ook een schuilstal (die ze overigens zelden of nooit gebruiken)

Setteli

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 21:34

Heb ze normaal ook 's morgens naar buiten en eind van de middag naar binnen. Vanmorgen waaide het echter zo hard, dat ik ze binnen heb laten staan. Ze hebben op de wei niet echt beschutting, de wind staat er vol op. Ik heb ze om 12 uur toch maar naar buiten gedaan met hooi en om 3 uur weer naar binnen. Ik bekijk het per dag.

shetjessweet

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 21:35

Die van mij kunnen zelf weten of ze in de schuilstal willen staan of in de wei. Ze staan zonder deken en hebben een super fijne wintervacht. Ze krijgen een flinke voorraad hooi bijgevoerd. Één pony staat bijna de hele tijd in de schuilstal, hij wordt een dagje ouder en eet op dit moment heel moeilijk. Dus ik denk dat hij een beetje moeite heeft om z'n kacheltje brandend te houden en het daardoor wat kouder heeft. Hem houd ik heel goed in de gaten. De rest trekt zich geen barst van de kou aan. Ze hebben liever kou dan regen.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 21:35

Tja...die hier staan met deze ijskoude wind een uurtje of 2 buiten en gaan dan weer hun lekkere schone stal in.
Ik heb nou niet het idee dat ze dat erg vinden, ze staan na een uurtje al bij het hek te dringen dat ze naar binnen willen.
De pony's die op het land stonden vandaag, kwamen in volle galop aan toen we ze kwamen halen.
En ze hebben ook bijna allemaal een dik/warm dek op, alleen de 2 Fjorden lopen nu nog zonder omdat die wel heel dik in hun vacht zitten.
Volgende week als alles weer een beetje minder koud word, gaan ze langer en staan ze een uur of 4 buiten.

peer2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 21:36

Op een groot stuk land, hooi daar talen ze niet naar want er staat nog een flink pak gras. Geen schuilstal, geen dekens. Wel wat beschut door bomenrij, en ik geef ze ook wat mineralenbrokken met olie, en er ligt een zoutblok. 1x pd wakhakken verder, maar water drinken ze nauwelijks want halen ze nog uit het gras. Spartaans, niet? ;) Ze varen er echter wel bij!

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 21:37

Hier helaas niet.. Dus zorg er zelf voor dat hij voldoende buiten staat en flink zijn ei kwijt kan. En natuurlijk voldoende hooi te eten heeft.

maringe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 21:38

Die van mij zijn vandaag maar een half uurtje buiten geweest, toen ik de stallen uit deed.
Toen er een deur open waaide glipte ze met drieen in 1 stal, dus toen heb ik ze maar weer binnen gezet. Ze kunnen hier dan ook niet uit de wind gaan staan. Normaal staan ze toch wel minimaal 4 uurtjes buiten, maar vandaag met die wind vonden ze er niets aan, ondanks dat ik ze buiten hooi had gegeven
Van mij mag het weer voorjaar worden, zodat ze weer lekker heel de dag naar buiten kunnen

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 21:40

Ben gister verhusit naar een nieuwe stal. Van 24/7 buiten met schuilstal naar van 08;00 tot 17;00 buiten.
Maar nu het land zo keihard is blijven ze vannacht ook lekker buiten staan.

lastig

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 21:41

Hier staaan de pony's normaal van half 8 tot half 6 buiten.
Vandaag hebben we ze later naar buiten gedaan, en ook uurtje eerder naar binnen, omdat ze helemaal geen beschutting hebben, en de ijskoude winden over de weilanden wel heel erg koud was.
Toen ik terugkwam om ze naar binnen te doen, stonden ze ook helemaal tegen de schuur aan, om ook maar iets uit de wind te staan. Ook hun hooi was helemaal op, terwijl ze veel meer hadden dan normaal, en het dan nooit op is haha.

Lizaa01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 21:43

Mijn paard kan eigenlijk overdag ook zelf kiezen of ze naar buiten gaat of binnen blijft staan, ze heeft geen deken op.
Ze heeft nu alleen nog ijzers en voor de stal is een meter of twee een aflopende stoep die nu dus helemaal
besneeuwd is. Dan moet ze een stuk door de modder voordat ze in de wei komen. Dit stuk is nu kei hard.
Ik heb haar gister en vandaag binnen gelaten omdat ik bang ben dat ze uit glijdt op dat schuine stuk met al die sneeuw
en ijs. Normaal gesproken zou ze de hele dag vanaf een uur of 8 tot 5 buiten staan, ze kan dan ook naar binnen als ze wil.
Laatst bijgewerkt door Lizaa01 op 01-12-10 21:46, in het totaal 1 keer bewerkt

bluebeauty

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 21:44

unamie schreef:
Hier staan ze (zonder deken) in een stal met uitloop
Ze komen momenteel met deze koude noord/oosten wind nauwelijks buiten..
en staan lekker uit de wind onder het afdak hooi te eten en liggen heerlijk te slapen in de stal met een dikke laag vers stro
Het is een fabeltje dat paarden liever 24:00 per dag buiten staan..
Ja.....met mooi droog weer

Voor jou misschien een fabeltje, maar mijn paarden komen niet in de stal en staan veeeeeeeeeeel liever buiten. Ze zijn alleen in de stal te vinden als het heeeel heet is.

NesyD

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 21:44

Hier kunnen de paarden kiezen binnen of buiten maar heb het idee dat ze 80% van de 24 uur buiten doorbrengen, krijgen wel bijna onbeperkt hooi bijgevoerd en 2 x daags een warm prakkie en 2 x daags een klein beetje muesli voor evt. de extra vitamientjes. Mijn rijpaard staat wel onder dekens de iniminie loopt lekker in haar "blootje".

happy2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 21:45

helaas gewoon naar buiten. Mijn paard is geschoren, dus ben er niet heel blij mee.

rowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 21:46

Normaal van half 9 tot half 6 ongeveer. Ook als er sneeuw, grond bevroren is etc. Maar vandaag waren ze het met deze wind na een paar uur al zat en zijn ze vroeg binnen gegaan... De wind stond ook echt vol op de wei en er is te weinig beschutting.

_AJ_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 21:49

Het is dat de mijne momenteel niet mag van de dierenarts (mag maar kort lopen door dik been --> bloedvergiftiging), anders had hij gewoon de halve dag van +/- 9 tot 17.00 in de wei gestaan... Wel met hooi in een paddock paradise waar hij enigszins beschut staat.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 21:56

Mijn paard staat met een 200grams deken buiten. Haar hals en hoofd heeft een dikke wintervacht, de rest eigenlijk niet... ik denk steeds dat ze het koud heeft maar mijn vriend vindt dat ik me aanstel (hij heeft vast gelijk :) ) Alleen was de wei voorheen een soppige grasland en nu dat bevroren is lopen al die kuilen en hobbels een beetje rottig. Het leek alsof mijn paard kreupel was, zo voorzichtig liep ze over de wei.. Ze is niet uitbundig in de wei, wat alleen maar beter is denk ik, straks glijdt ze uit en dan hebben we de poppen aan het dansen *rolls eyes*

Enige dat ik me afvraag is of haar deken wel dik genoeg is, ze heeft deze deken ook op in haar stal. Het is niet superwarm in haar stal, maar ook niet ijskoud. Morgen ga ik vlas halen, want ze eet de helft van haar stal leeg en op een koude betonnen ondergrond lijkt me niet ideaal. Paarden zijn wat dat betreft wel een beetje onbenullige dieren.

ESSIE70

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 22:07

Normaal gesproken is mijn paard niet uit het weiland te krijgen en nu stond
hij na 2 uur al weer bij het hek.
Ik denk dat die oosten wind echt te koud was vandaag.
Ook mijn oudje van 30 jaar die normaal 24/7 buiten staat wilde naar binnen.