Wie doet er ook zo weinig met zn paarden?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

espiga1984

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-10 14:12

hmm eerlijk gezegd had ik meer negatieve reacties verwacht. Maar inderdaad, zo slecht hebben ze het inderdaad niet. Ze staan met zn tweeën, open stal, krijgen 2 keer per dag hooi, hebben genoeg ruimte om te spelen... Alleen krijgen ze misschien niet genoeg aandacht van mij (of het nu gaat om aandacht, rijden, longeren,...)
En ja, ik besef ook wel dat paarden, honden, katten, zelfs een goudvis, veel tijd in beslag nemen. En ik ken andere situaties genoeg waar dieren nog minder 'aandacht' krijgen. Onze hond komt uit het asiel en zat daarvoor ook dag en nacht in een kennel opgesloten. Nu heeft hij het ook veel beter af.

Ik ging er altijd een beetje van uit dat een paard iedere dag moet bereden worden, dat er iedere dag met een hond moet gewandeld worden,.. Maar ik denk dat het voornaamste is dat je ze niet opsluit... Misschien moet je ergens een 'gulden middenweg' zoeken?
En dat je er iets voor over hebt.. Zoals om 11u 's avonds terug naar de wei te gaan. Dat zou ik uiteraard ook doen!

Het is soms allemaal zo moeilijk te combineren. Zoals avaluna zegt: als je aan het klussen bent, voel je je schuldig omdat je niet met de paarden bezig bent, of omgekeerd. Iedereen heeft wel eens een dag of een periode waarin je mss niet veel aandacht aan je dieren besteed. Ik weet het soms ook allemaal niet. Als ik iedere dag om 16u thuis zou zijn en geen huishouden moet doen, dan was het ook allemaal veel makkelijker.

En nee, ik probeer geen medeleven op te wekken. Ik weet zelf wel dat ik niet altijd goed bezig ben. Maar soms vraag ik met gewoon af of ik de enige ben met dit (luxe?)probleem...

Blackberry28

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-10 14:13

Kun je niet een schoolmeisje vinden die overdag wat met ze kan doen? Al is het maar 2 of 3 keer per week? Misschien geeft dat jou wat rust nu je het zelf druk hebt.

luckyboy5

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-10 14:14

Vito : Misschien moet je niet allerlei gevoelens voor een ander in gaan vullen,die ze helemaal niet zegt!!
Ten tweede , mijn paarden staan in een kleine kudde al 2 jaar onbereden in de wei, en iedereen die ze zal zien zal je kunnen vertellen dat ze hardstikke gelukkig zijn!! Een paard is geen mens , die mist niet dat ie bereden wordt. Andere soortgenootjes ,die zal hij wél missen als ze er niet zijn , maar als hij voldoende eten en drinken krijgt zijn het gros van de paarden volmaakt gelukkig!!

Onzin dus TS. Goed voor je paardje zorgen en als je meer tijd hebt komt het vanzelf wel weer!!!Beter niet rijden dan maar wat afraffelen, of je paard als je 1 keer per 2 weken rijdt helemaal kapot rijden!

trollenranch

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-10 14:15

Jaaa, een goudvis in een kommetje, dat is dierenliefde. Ik zou me nou niet zo schuldig voelen hoor. Paarden worden niet ongelukkig van een paardenleven leiden. Ze staan lekker samen, hebben eten en water en altijd beweging. Als ze nou in een hokje stonden en van jou afhankelijk waren om eruit te komen, dan zou ik me dus wel schuldig voelen. Het bereden worden is nou niet echt van levensbelang voor paarden. Ik heb er 10 achter het huis. 9 pony's en 1 KWPN-er. Sinds hij 3 jaar geleden is verhuisd van een pensionstal naar een paddock-paradise hier, is het duidelijk te merken dat hij van mij minder aandacht nodig heeft, omdat hij in de kudde leeft. Ik rij zeer weinig nog, hij mist het echt niet. Een paard in een kudde of een paard op stal is toch een heel verschil met aandacht nodig hebben.

Anouk_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-10 14:16

Helaas zit ik nu met hetzelfde probleem..
Nieuwe baan erbij sinds kort en dat is nog goed te combineren met kind, huishouden en 3 paarden, maar nu al 2x een flinke griep te pakken en dan schieten de paardjes er toch bij in want ik wil me liever niet ziek melden op mijn werk. Denk niet dat mijn paardjes veel missen, staan 24/7 buiten, overdag op de wei en de jonkies spelen met dit weer veel met elkaar. 's ochtends zet mijn schoonmoeder ze buiten en s' avonds ikzelf of mijn vriend, dus het is niet dat ze nooit iemand zien gelukkig! Maar rijden, trainen en grondwerk schiet er ff bij in helaas. Gelukkig weten ze zichzelf goed te vermaken :) Heel vervelend dat je zo druk bent dat je er geen tijd voor hebt, maar heb zelf altijd het idee dat ik het meer mis dan de paardjes zelf!

knacky

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-10 14:17

Hallo

wij hebben nu 5 dravers op stal staan, een jonge haflinger veulen( die tevens niet van ons is)
en twee shetlanders van 2 jaar.

Helaas door de weersomstandigheden doen wij ook niet veel.
af en toe een ritje over de weg, als deze sneeuw vrij is.

verder staan de paardjes zo goed als de hele dag buiten.
en verder 's avonds persoonlijke verzorging.

maar ook wij werken beide de gehele dag. en hebben het druk.
Zolang ze er allemaal goed uit zien en fris en vrolijk naar buiten gaan.
zit het volgens mij goed.

Groetjes Nicky

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-10 14:18

Fleur1984 schreef:
Ik ging er altijd een beetje van uit dat een paard iedere dag moet bereden worden

Paarden zijn bewegingsdieren, daarom is veel buiten staan wel noodzakelijk zodat ze kunnen bewegen als ze willen, Maar rijden is niet noodzakelijk, ik durf zelfs te beweren dat heel veel paarden een stuk gelukkiger zouden zijn als ze niet (veel) bereden zouden worden. :+

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-10 14:18

Hier net hetzelfde... 4 paarden, maar slechts met 1tje wordt 'iets' gedaan :') Mijn haflinger houdt van psychologische spelletjes, maar rijden of longeren doen we niet. Bak ligt 9 van de 10 keer bevroren.

3 van de 4 paarden zijn op pensioen en gaan van 22u tot 7u op stal met een gigantische hoop hooi, om 7u gaan ze buiten en krijgen ze nog eens een gigantische hoop hooi. Aangezien geen enkel van de 4 hun hooi volledig opkrijgt vermoed ik dat ze voldoende hebben ;) De paddock ligt bevroren, maar er is een pad rondop de wei waar ze een hele dag op kunnen rondlopen. Er ligt scheldezand en dat is niet bevroren.

Alle 4 de paarden kunnen in een stal gaan staan als ze zin hebben, maar ze staan momenteen 15u per dag buiten in kudde.

Niet het ideaal, maar in elk geval een pak meer dan een paard op een manege/pensionstal...

Als ik ga denken dat een paard in pure natuur ook niet bereden/gelongeerd/grondwerk wordt/doet is wat ze nu hebben een paardwaardig bestaan. Buiten het op stal staan 's nachts, maar ik kan niet anders met een oude merrie vol artrose en haar beste maatje die gek wordt als ze niet in de buurt is...

Mijn paarden gaan echter maar van eind november (staan nog maar 2 dagen 's nachts binnen) tot eind februari op stal en dan ook enkel en alleen maar als het 's nachts onder de 0 graden gaat.

b485

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-10 14:20

hey TS, hier nog iemand die moet verbouwen, voltijds werken en een huishouden moet doen.

Mijn pony's hebben niets te klagen en komen niets te kort. s'morgens en s'avonds worden ze gevoerd, ijs geslagen en hooi bijgevuld. Terwijl ze aan het eten zijn, kijk ik s'avonds eens snel na op wondjes. Ze staan 24/7 buiten, uitmesten doe ik in het weekend (terwijl men man uitslaapt dus voor we naar de bouw gaan).
Werken moeten ze momenteel dus niet, maar het zijn ook geen pony's die staan te springen om wat te gaan doen.

Ik denk dus niet dat jou paard en pony (net zoals die van mij) iets te kort komen. Af en toe je vriend en schoonouders overhalen dat er wel eens uitgeslapen/gerust/gepauzeerd moet worden. Dan kan je dan enkele uurtjes bij je paarden doorbrengen.

spottedponie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-10 14:22

Ik heb op het moment grotendeels hetzelfde... Ik voel me er ook niet helemaal lekker bij maar het is even niet anders...

Mijn situatie:
Mijn moeder is eind juli overleden na een plotselinge ziekte (dit heeft alles bij elkaar nog geen 2 mnd geduurd en heeft onzettend veel energie gevreten)
Haar huis moest leeggehaald worden na de uitvaart enz
Ben zelf kort na die tijd verhuisd en moet nog veel klussen om het naar mn zin te maken
Ben vrij snel weer gaan werken (waar het ook heel druk is)

En nu is mn kaarsje op...
Ik trek het niet meer om iedere dag alles te doen, het besef komt langzaam dat mijn moeder er niet meer is en echt nooit meer terug komt..
Ik heb al een paar keer gehad dat ik me ziek wilde melden voor mn werk en gewoon in bed wil blijven liggen...

Al met al denk ik nu lekker aan mezelf, de paarden worden goed verzorgd dus daar hoef ik me niet echt druk om te maken...

Horse5

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-10 14:27

Laat anders een bijrijder komen!

Barron

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-10 14:29

Aangezien ik ook fulltime werk en dus met donker weg ga en met donker thuis kom en alleen de beschikking heb over een buitenbak, zijn mijn paarden en ik ook afhankelijk van weer en tijd in de donkere periode van oktober tot maart.

Gelukkig staan ze bij huis waardoor ik vaak even bij ze kijk en weet hoe het met ze gaat. Zo kom ik zeker 4 keer op een dag even een kijkje nemen een beetje knuffelen en voeren. Het rijden daarentegen staat op een veeeel lager pitje en er zijn dagen dat voeren, mesten en een aai over de bol, alles is wat we doen. Dus voor mij geldt ook een schuldgevoel in de herfst en winter. Daar komt bij dat ze maar minimaal op de wei kunnen in deze periode, terwijl ik weet dat ze zich daar altijd goed vermaken zolang er gras staat. Wel staan ze 24/7 met zijn drieeen in een grote zand paddock met hooibakken en een grote nieuwe schuilstal.

Het is vooral aanpassen aan het weer. Met veel regen is poetsen al geen optie meer, met vorst is mijn bak heel hard etc. Wel probeer ik regelmatig ze even uit de zandbak te halen en soms alleen maar even door de tuin en het pad voor huis een beetje aan de hand te laten grazen. Soms doen we wat oefeningen aan de hand, als het droog is wordt er gepoetst en zo probeer ik ze wel aandacht te geven. Juist omdat de paarden bij huis staan merk ik een heel groot verschil tussen zomer en winter. Winter is veel werk en weinig vermaak, terwijl zomer juist weing werk en veel plezier is. Alles is zo veel makkelijker als het lang licht is, de waterslang het doet en ik niet elke keer om hooi op pad hoef of om 22.00 uur in de regen en wind te bak hoef uit te mesten.

En toch...als ik objectief naar mijn paarden kijk geloof ik niet dat ze er erg onder lijden, het is vooral mijn eigen idee. Ze krijgen uiteraard alle verzorging die ze moeten hebben. Eten, drinken, medische verzorging waar nodig en hoefsmid etc. en ze hebben elkaar. Omdat ik heb ervaren dat ik mezelf behoorlijk gek kan maken hierover, heb ik besloten om wat voor weer ook om de dag langer bij ze te zijn al is het maar om ze te leren in de plassen te stampen. Zo krijg ik wel meer rust ondanks dat ik soms maar 1 keer in de week rijd namelijk als ik les heb. Verder probeer ik heel bewust de zaterdagochtenden voor de paarden te reserveren om met ze wandelen in het bos. Als ik zo weinig rijd wil ik ze ook niet die keer dat ik er op stap in een keer veel van ze vragen, dus zo sukkelen wij de winter wat door wachtend op het voorjaar...

fojoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-10 14:31

hoe herkenbaar 8-)

ik heb de paarden aan huis staan, maar met een eigen zaak en 3 kinderen schiet er niet veel tijd over :o
ja, voor de dagelijkse verzorging maak ik uiteraard tijd vrij, maar tijd om te rijden heb ik maar weinig.
de paarden vinden het niet erg hoor, die lopen 24/7 buiten met volop hooi ter beschikking.
beweging krijgen ze voldoende want mijn 3-jarige doet niets liever dan de andere 2 uitdagen om te spelen :D
je hoeft je echt niet schuldig te voelen, jouw paarden kunnen tenminste lekker paard zijn ;)

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-10 14:36

Ik heb heel bewust vorig jaar een plekje gezocht voor mijn merrie, waar ze lekker paard kan zijn, zodat ik mijn handen wat vrij heb.

Er wordt volledig voor haar basisbehoeftes gezorgd: ze staat in een grote kudde in een ruime, veilige en nette omgeving (24/7 buiten met schuilmogelijkheden). Dus goede voeding, schoon drinkwater, beschutting, beweging en soortgenoten zijn voorzien.

Daarnaast kom ik 1 a 2 keer per week voor de uitstapjes: lekker een tour van een paar uur, wat grondwerk, een uitgebreide borstelbeurt of gewoon een toegestopte wortel :Y) En ik merk dat mijn paard ook daar wel behoefte aan heeft. Wat te doen, wat te zien, wat te beleven.

Ik heb mijn paard nog nooit zó gelukkig gezien!

Maar: mijn paard hoeft zich dus niet te vervelen. Ze staat met een kudde van ruim 60 paarden op een aantal hectare, waar diverse voerplekken zijn ingericht, een zwemvijver, wat heuveltjes, een speelweide met boomstammen en wilgentakken, etc. etc. Ik kan me zo voorstellen dat een duo in een leeg weitje zich wel kan gaan vervelen. Misschien dat je daar eens over na kunt denken om aan te passen.

fojoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-10 14:44

espiga1984

Re: Wie doet er ook zo weinig met zn paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-10 14:49

Ja paddock paradise ben ik zeker van plan hoor! Alleen eerst de verbouwingen binnen :-) Volgende zomer gaan we een bakje aanleggen en wat meer speelruimte creëren.

Bedankt voor de tips.
Bijrijder denk ik dat niet echt een optie is.. Paard is momenteel echt niet te rijden, tenzij door iemand die graag rodeo doet.
Pony wordt wel gereden maar daar geef ik les op, dat is niet op zelfstandige basis. Maar hij geniet er wel van hoor.

_Pilipa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-10 15:08

Nou hier even een omgekeerde wereld..

Zal het even kort uitleggen, ik heb een 20 jarige ruin staan , artrose maar nog erg fit en happy!
Dan mijn 4 jarige Pown , handmak en mensmak ( heeft waarschijnlijk nare dingen als veulen meegemaakt ) vandaar dat hij nog niet zover is en meer tijd nodig heeft om dingen te leren!

In de zomer staan ze 24/7 buiten , ik check ze sowieso om de dag op wonden en dergelijke, ook de rest houdt mijn paardjes goed in de gaten dus eigenlijk geen omkijken voor mij.
Ze zijn lekker buiten en vermaken zich prima! Mijn ruin wordt in de zomer niet iedere dag gereden, ik hou hem in fysio training en dat is voldoende,

In de winter ben ik juist iedere dag op stal, mijn ruin moet bewegen voor zijn artrose en ik doe er alles aan om hem lopend te houden regen wind.. maakt niet uit! We hebben sinds kort een nieuwe buitenbak , werelds ik kan iedere dag wat doen!
Voor de pown is hetzelfde, hij moet in de hand blijven en bewegen anders stuitert ie ook alle kanten op!
Dus eigenlijk is het bij mij andersom, in de zomer hebben ze hun beweging en ik wat meer vrije uren, en in de winter hebben ze mij nodig en is het mijn plicht ( ik vind het ook gewoon leuk hoor )
Mijn dieren beweging te geven!

Maar TS ik denk als je paarden lekker buiten lopen en eten hebben, ze niets tekort komen , maar een beetje aandacht van hun baasje mag altijd hoor! Snap je wel voor de rest, ik zit s avonds ook wel es dat ik den k, pff fkoud bah bah, en ja hoor ook ik heb wel eens een dag dat ik denk uitmesten en lekker avondje vrij op de bank!
Als straks rust bij je is dan pak je ze maar weer op, komt vast goed!

Lolacabana

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-10 16:02

Ik doe momenteel ook niet zo heel veel met mijn pony. Ik werk 5 dagen per week en als ik dan na mijn werk bij haar ben dan is het al weer donker. Dus dan ben ik er meestal maar 20 minuten tot een half uur. Ik moet immers ook nog boodschappen doen koken en de rest van het huishouden regelen. Ook doe ik ons beide geen plezier om te gaan rijden als het regent (en koud is) of als de bak bevroren is. Als het zomers regent vind ik dat geen probleem, maar in de winter wel.

Ook is de trekhaak van de auto kapot, dus kan ook niet met de trailer weg om in een binnenbak te gaan rijden. Ze heeft nu dus even een soort van vakantie. Zijn wel bezig met grondwerk en wandelen, maar echt actieve dingen komen weer zodra het weer weer beter wordt en het 's avonds licht is.

blue_kim

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-10 17:09

Hier nog 1tje!
Ik werk ook full time, heb het huishouden erbij en we zijn op de vrije momenten aan het klussen in huis.
Wel ben ik elke morgen op stal, om de paarden te voeren, buiten te zetten, stallen uit te mesten, hooi te voeren opt land en de waterbakken te vullen en dan alles weer vegen. Rijden schiet er echt bij in, en helemaal nu alles bevroren is. En als dit winterweer zo blijft aanhouden zal dat dus de komende 2 of 3 maanden wel zo blijven.
Maar zijn mijn paarden ongelukkig... nee, ze vinden het heerlijk op de wei, en dat ene uurtje per dag dat ik normaal eens rijd, dat missen ze niet.
het enige wat ik nu merk is dat ze energie teveel hebben omdat ze op het land nu niet lekker kunnen rennen omdat de grond zo hard en hobbelig is. Dus toen ik vanmorgen ging rijden (had een uurtje over) had ik een stuiterballetje onder me, wat nou ook niet echt een pretje is, als het overal zo glad is. Dus wat dat betreft mag het wel ff flnk gaan sneeuwen, dan kunnen ze in ieder geval in het land weer lekker de beentjes strekken.

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-10 17:26

Meld me!!! Heb een paard in volpension. Alleen mesten moet ik zelf doen (dus ga elke dag! weer of geen weer, zelfs als ik ziek ben...). Zomer staat ie 24/7 buiten. (dus niet mesten behalve af en toe meehelpen de wei op te ruimen) Winter 2 uur per dag met vriendjes in de paddock.
Ik probeer elke dag iets met hem te doen. Maar door werk, 2 kids en het gehele huishouden schiet dat er wel eens bij in.

Vandaag dus ook langs geweest teriwjl hij op de paddock staat en de stal gedaan. Hij was lekker aan het spelen, dus dan ga ik hem er niet uiithalen voor wat beweging. Dat ahd ie al genoeg haha. Heb wel effe lekker staan kijken en genieten. Maar vandaag dus niets met het paard zelf gedaan.

Tsja, so be it. Paard heeft het naar zijn zin, wordt niet heet of narrig als ie eens een paar daagjes wat minder aan het werk wordt gezet. OK van training is geen sprake of van echt een reguliere opbouw. Maar ik heb hem voor recreatie en voor het hele gezin (dus kids gaan ook regelmatig mee: poetsen, rijden etc) en niet voor wedstrijden. Heb neit het idee dat paard zich er ellendig onder voelt. En hinnikt altijd blij als ik hem fluit. Maar... ik ga dus wel elke dag naar stal (en zit dus best ermee dat ik in de kerstvakantie een aantal dagen weg ga. Maar dan kan ik het mesten gelukkig op stal wel regelen)

Charlie_P

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-10 17:36

Ik doe ook niet veel met mijn paard momenteel. Ben er wel dagelijks om te mesten enzo. Ze staat wel hele dagen buiten met vriendinnetjes. Paar keer per week beetje trutten en poetsen en af en toe maken we een buitenritje. Door een blessure kan ze niet meer intensief gereden worden. Ze maakt nou niet een heel ongelukkige indruk. In een ideale wereld zou ik wel meer met haar gaan wandelen bijvoorbeeld, maar ik geloof dat dat meer bij mezelf ligt dan bij haar. Zolang zij genoeg te eten heeft en een beetje kan socializen in de wei vindt ze het geloof ik wel prima allemaal.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-10 19:51

Momenteel woon ik 100km van mijn twee paarden vandaan, ik zie ze daarom zo'n 1-2 keer per week. Situatie is maar tijdelijk, maar ook toen ik dichterbij woonde zag ik ze soms maar weinig.
Erg? Neuh.. Ze staan in een stabiele groep met drie oudere merries, een paar oudere ruinen en drie jonge dieren. Ze staan 24/7 buiten, met deze temperaturen worden ze 2x per dag bijgevoerd met kwalitatief goed hooi.
Missen ze me? Hebben ze me nodig? Wel nee. Ja, om een uitstapje buiten de wei te maken en voor een hapje eten. Begrijp me niet verkeerd, ze vinden het erg gezellig als ik er ben en zeker mijn merrie mag me graag alle hoeken van het bos laten zien. Maar ik voel me absoluut niet schuldig dat ik ze minder zie dan normaal.

Mocht ik niet deze stallingsmogelijkheden hebben dan had ik zeker voor een andere optie gekozen.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-10 20:43

Zolang ze buiten komen, beweging, natje & droogje, voer en water en een maatje... denk ik dat je ze niet hoort klagen als ze niet aan het werk gaan! Niet iedereen heeft paarden alleen om te rijden en dat i ook absoluut niet erg! Als ze maar goed worden nagekeken en goed worden verzorgt en krijgen wat hun hartje toebehoord.

Ik deed ook altijd weinig met paarden. Momenteel ook qua rijden, maar dat komt meer omdat het rijden echt knudde gaat en we dus vanaf de grond bezig zijn (ook longeren). Maar ik heb ook een pony en die loopt er gewoon bij, doe ik weinig mee. Zij vind het leuk als ze een keer mee mag voor de sulky, maar die heeft ook de grootste lol door gewoon lekker buiten rond te scharrelen en te eten. Tja, shet he ;)

Voel mij niet schuldig als ik een periode niet rij omdat ik geen zin heb, geen tijd of niet kan. Zolang ze maar gewoon buitenkomen :)

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-10 20:47

Die van mij lopen 24/7 buiten. En doen op het moment 1 á 2x (soms 3x) in de week wat. Met vies weer is het nog minder, met mooi weer soms wat meer.

Ze krijgen optijd hun hooi, water word ijsvrij gemaakt en staan lekker in een groepje buiten. Ze vermaken zich prima hoor :).

suci

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-10 23:56

Je moet je niet schuldig voelen als je niet op hen rijd!

De paarden hebben het rijden niet verzonnen. Dat heeft de mens gedaan. Een paard voelt zich meer paard wanneer hij zijn natje en zijn droogje krijgt en met een vriendje op de wei kan spelen, dan wanneer hij onder het zadel bereden wordt. Zolang jij zorgt dat ze alles hebben wat ze nodig hebben dan komt het wel goed!

Je merkt vanzelf wel aan je paard wat zijn humeur is.