Paard naar buiten

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

blue_kim

Re: Paard naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-10 18:51

je hoeft je paard ook neit 23 uur per dag buiten te hebben, maar 1uurtje per dag buiten en de rest in een stal staan is gewoon echt te weinig.
En je paard zal gerust nu gelukkig zijn, maar ik denk dat je paard nog gelukkiger zou zijn als ie langer buiten zou komen.

Daissos4

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-10 19:02

Mijn paardje staat van 's ochtends 8 uur tot s'middags 4/5 uur in de wei :D
Als ik ga rijden haal ik haar eerder de wei uit.
en in het weekend gaat ze pas 11 uur naar buiten hoor.
maar een uurtje lijkt mij echt te kort....

ioontje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-10 19:14

En ik denk dat we teveel voor de paarden denken.................
Wij gaan er van uit dat het (redelijk, door ons, doorgefokte, hoog in het bloed staande, elegante dressuur- en of spring- ) paard van nu dezelfde wensen/behoeften heeft als zijn soortgenoten van vroeger (die de hele dag (boeren)werk verrichtten) of zelfs de wilde soortgenoot.
Nu kan ik niemand vertellen wat het wilde paard wou (misschien had die wel liever bij regen in een droge stal gestaan en een paar keer per dag voer voor zijn neus gekregen............) of wat het werkpaard wou (misschien ook wel lekker in een droge stal zonder getrek aan een ploeg) of wat het paard van nu wil (misschien wel 24/7 in een wei met soortgenoten).
Een paard is nu eenmaal een paard, zoals een hond een hond is, een kat een kat en een mens een mens. Een paard is dus geen mens, een hond geen paard etc. en naar mijn idee moeten we dus ook niet denken als of voor een paard/hond/kat.
Als je paard glimmend, weldoorvoed en tevreden op stal staat nadat hij een uurtje buiten heeft gelopen of lekker aan het werk is geweest, wie zijn wij dan om te zeggen dat dat mishandeling is................ het enige dat wij kunnen doen is aan het individuele paard bekijken wat hij of zij nodig heeft om te glimmen, weldoorvoed en tevreden te zijn. Niet 1 mens is hetzelfde en zo zal dat ook gelden voor een paard.

Als je zelf pas tevreden bent als je paard 24/7 buiten staat bij veel soortgenogen dan moet je zorgen dat je pas een paard koopt als je aan deze voorwaarden kunt voldoen, maar om steeds maar weer te zeggen dat het mishandeling is als een paard niet uren buiten kan lopen......................nee, leg dat een ander niet op, maar geniet ervan als je de mogelijkheden hebt en heb respect voor iemand die het anders doet, maar die toch een glimmend, weldoorvoed en tevreden paard heeft.

ioontje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-10 20:30

En toch..................blijft bokt een raar fenomeen!
Blijkbaar is heel bokt het erover eens dat het mishandeling is als een paard geen 24/7 buiten loopt met zn vriendjes, want als hierover gesproken wordt in de vele topics die lopen over dit onderwerp reageert de een na de ander........
Nu er iemand eens een tegengeluid laat horen reageert er spontaan (bijna) niemand meer, terwijl er toch veel mensen op bokt zijn om deze tijd.
Jammer hoor. Ik ben benieuwd of dit nu is, omdat echt iedereen het er mee eens is dat 24/7 buiten, echt MOET voor een paard of dat mensen die dit niet lukt, gewoon niet meer durven of willen reageren.
Of........misschien heb ik, met mijn gewone nuchtere boerenverstand, gewoon niets te zoeken op bokt.......

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-10 20:39

Sorry hoor. Dit topic gaat niet over wel of niet 24/7 buiten maar over 1 uur buiten. Dat is wel even wat anders. Jullie gaan dus BEHOORLIJK off-topic.

1 uur? Zeg nu zelf. Dat IS gewoon TE weinig.

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-10 21:12

Somebitch schreef:
Jij zit toch ook niet 24/7 in een ruimte zo groot als de wc..

Een víeze wc zelfs ;)

Wat me opvalt: zij die hun paard veel ruimte geven om zelf te kiezen waar te zijn, spreken met redelijk wat respect hun mening uit. Diegenen die hun paard minder vrije beweging te bieden hebben, voelen zich direct aangevallen, spreken over mishandeling en over dat ze worden afgebrand... Waar dan? Ik lees het hier niet? Vanwaar voel je je zo de verdediging ingedrukt?

kynshiri

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-10 21:21

sja ik ben dus zo iemand die het maar goed ook vind dat mensen tegenwoordig stilaan serieus op de vingers getikt worden als ze zeggen dat hun paard niet eens (of een verwaarloosbaar uurtje) de stal uit mag.
'in de natuur staan wildvreemde dieren ook niet samen'. dus wat nou? dan ontnemen we ze ineens maar al hun natuurlijke gedragingen??
mensen praten met vreemden ook niet meteen over persoonlijke dingen, dus kinderen hoeven eigenlijk helemaal geen sociaal contact en vriendjes... soms maken kinderen in de speeltuin ook ruzie, dus we kunnen ze beter elk apart in zn kamer thuis houden eigenlijk...

een paard slaapt goed en wel een paar uurtjes op 24 uur. de rest van de tijd staat hij dus te wachten tot jij de stal weer komt open doen. ooit snachts op een pensionstal geweest? ja? dan weet je dat de paarden net zo wakker zijn over het algemeen als overdag...

ik wil best begrijpen dat sommigen voorkeur geven aan een paard snachts op stal te hebben en als je hem minimaal 12 uur dan wel zijn zin laat doen op een paddock/weide met een maatje er bij, dan kan ik daar best mee leven. maar ff stellen dat een paard er helemaal niet uit de stal komt of net is even zijn benen mag strekken en dat ok vinden, vind ik heel triest!

kevje06

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-10 21:55

ik denk dat er heel veel verschil in stallen zit.
en hoe en wat dat is de eigenaar zijn mening.

was gister bij vriendin van me op stal, hebben fijne, kleine pensionstal, paarden komen hele dag buiten, maar...
heel veel onrust, kleine paddocks dus vervelen zich rot (wat ik net al las, te lang buiten met te weinig te doen) dus gaan elkaar vervelen, schoppen, stoeien weet ik wat.
en op stal staan ze te rossen tegen de muren, het is voertijd...
ik dacht altijd dat zij de ideale stal had, maar toch mist er iets, paarden vervelen zich, worden dan knetter gek, of maken elkaar gek als ze binnen komen want dan is het voertijd...

bij mij gaan ze 's morgens de wei op, met rot weer haal ik ze heus wel eerder naar binnen want dat vinden ze wel fijn.
maar ik heb ze 's winters met zn allen bij elkaar, jong, oud, groot, klein en geen onrust.... tuurlijk worden de jongkies en etterbakjes wel eens op hun plaats gezet maar trappen en doen is er niet bij.

vriendin van me zei omdat ze regelmaat hadden... ik denk juist veel afwisseling ('s nachts onbeperkt ruwvoer, veel beweging en afwisseling, uitloopstal, weiland weet ik wat...)
nou ja zeg het is maar ik bedoel er mee te zeggen, bij ons kan ik alles bij elkaar doen op een klein stukje, bij mijn vriendin dus niet... en wat doen wij anders...

Valliej15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-10 21:56

Somebitch schreef:
Sorry hoor. Dit topic gaat niet over wel of niet 24/7 buiten maar over 1 uur buiten. Dat is wel even wat anders. Jullie gaan dus BEHOORLIJK off-topic.

Ik vind zelf ook dat 1 uur te weinig is en zou mijn paard een uur of 8 in het weiland laten.

verder ben ik het niet met u eens , dit topic gaat over paarden die de weide in gaan en hoelang en wat de meningen hierover zijn

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-10 22:12

Valliej15 schreef:
Somebitch schreef:

Ik vind zelf ook dat 1 uur te weinig is en zou mijn paard een uur of 8 in het weiland laten.

verder ben ik het niet met u eens , dit topic gaat over paarden die de weide in gaan en hoelang en wat de meningen hierover zijn

Dan moet je je openingsbericht aanpassen. Hierin staat duidelijk vermeld dat het om 1 uur per dag gaat.

Rebeccatjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-10 22:17

Maar wat is dan een redelijke tijd om ze buiten te houden?

Mijn paard staat nu 3 a 4 uur per dag in de paddock en krijgt daarnaast nog zeker 1 a 2 uur beweging en of aandacht.
Hij heeft hele dunne zolen en krijgt na meer dan 3/4 uur last en kreupelt dan..

Vraag mezelf wel is af of hij niet teveel binnen staat (ik bedoel, alsnog 18 uur!), maar zie verder een even gelukkig paard als szomers.

Valliej15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-10 22:20

verder ben ik het niet met u eens , dit topic gaat over paarden die de weide in gaan en hoelang en wat de meningen hierover zijn[/quote]
Dan moet je je openingsbericht aanpassen. Hierin staat duidelijk vermeld dat het om 1 uur per dag gaat.[/quote]

Nou er staat 1 uur naar buiten , wat is uw mening hierover ... dus met andere woorden , hoelang moeten ze volgens jullie naar buiten

utleta

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-10 22:29

Valliej15 schreef:
Als ik mijn paard naar buiten laat vindt ik een uurtje per dag genoeg
sorry hoor maar dat is echt zielg tenzij je paard in een loopbox heb staan die van mij staat de hele tijd buiten of je moet hem zeker 3 uur rijden ik vind dat een paard zeker 4 urr buiten moet lopen en dan zeker 1,5 gereden moet worden en dan ook nog effe een rondje stapmolen moet of je moet het paard zeker 6 uur buiten zetten als je maar een uurtje rijd mijn menig :o

_Dune_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-10 22:35

Van een uurtje buiten staan wordt mijn paard ongelukkig. Hij staat nu van half 8 tot half 5 op het land (ca 1 hectare) met 3 andere paarden en 's avonds en 's nachts op stal. Hij is nu niet minder gelukkig dan dat hij 24/7 op het land staat maar wel veel gelukkiger dan wanneer hij er maar een uurtje uit mag. Er zullen vast paarden zijn die een uurtje buiten genoeg vinden, maar het is niet mijn manier van paarden houden.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-10 23:04

Mijn paardje wordt er niet gelukkiger van als ze maar 1 uurtje per dag naar buiten mag. Komt het een keertje voor omdat het heel erg slecht weer is dan kan ze er wel mee leven. Maar langer moet het niet duren hoor.

Normaal gesproken gaan ze hier tussen 7.30 en 8.00 naar buiten en tussen 16.00 en 17.00 weer naar binnen. En met de zomer 24/7 op de weide

ioontje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-10 23:07

Ah, nu is er toch een ander soort discussie ontstaan. Er wordt meer gesproken over 'ik vind', 'mijn mening' etc.. Dit was de reden van mij om te reageren in dit topic. Waar ik mij aan stoor, zijn de reacties van mensen die hun idee aan heel bokt op willen dringen. Een eigen mening hebben is helemaal geen punt, maar daarbij kan er nog wel respect zijn voor elkaar.

De laatste tijd merk ik, in verschillende topics, die uiteindelijk op hetzelfde neerkomen, dat als er iemand (niemand in het bijzonder) begint met te zeggen 'het is zielig als een paard maar 1 uurtje (of 2,3.......) buiten de stal komt' , het gros van bokt erachteraan holt en het binnen de kortste tijd als dierenmishandeling wordt gezien.
Het lijkt wel of het niet anders meer mag, terwijl, als je rond gaat kijken in paardenminnend Nederland, de meeste paarden toch echt vaker in de stal staan dan buiten. Niet omdat de eigenaren dat nu zo fijn vinden (en de paarden misschien ook wel niet), maar gewoon omdat het in het grootste deel van Nederland niet mogelijk is om zoveel vrij weiland te vinden dat een groep paarden daar het grootste deel van de dag of 24/7 kan doorbrengen. Zoveel ruimte is er nu eenmaal niet meer in Nederland (sommige landstreken daargelaten).

Om dan maar meteen te roepen dat je dan geen paard moet kopen................dat vind ik toch echt te ver gezocht.

Het is ook niet zo dat mijn paarden er niet goed bijstaan en ik mij aangevallen voel. Onze paarden hebben het prima naar hun zin. Hebben stallen van 3x4, kunnen de hele dag naar buiten kijken, hebben contact met elkaar, komen er, als het weer het toelaat, uren uit en krijgen meerdere malen per dag voer. Al met al erg tevreden paarden die prima in hun vel zitten. Aangevallen voel ik mij zeker niet.
Ik ben erg blij dat ik zelf kan bepalen wanneer ik mijn paarden op stal zet en wanneer ze naar buiten gaan. 1 van de paarden heeft een jaar lang met ernstige mok gelopen (zonnebrand, van binnenuit, nattigheid......zeg het maar; samen met dierenkliniek Emmeloord hebben we alles geprobeerd. Uiteindelijk is het gelukkig weggegaan en nu gaat het gelukkig goed). Ik moet er niet aan denken dat dit paard altijd buiten had moeten lopen (gezien de nattigheid dit jaar bijvoorbeeld).
Ook ben ik blij dat ze met onweer lekker binnen staan; de kans is vast niet groot dat ze door de bliksem worden getroffen, maar dat dachten we vroeger van de koeien ook en daar zijn we er toch wel van verloren bij onweer.
Blij ben ik ook dat ik uitmaak wie er wanneer met wie naar buiten gaat. Niet allemaal zijn ze goede vriendjes en bij hengstigheid of drachtigheid worden de dames soms nog net wat onaardiger tegen elkaar. (door een trap van een ander paard tegen een spier ben ik al eens een goede rij- en fokmerrie kwijtgeraakt).

Ach, al doende leert men en krijgt men ervaring.
Ik ben blij met mijn paarden en hoe ze er hier bij lopen. Geen van de paarden is onrustig op stal of laat enige andere onrust zien (en vanuit huis kijken wij, indien ze op stal staan, continue in de stallen, dus er ontgaat ons weinig.....

Dit topic is gestart om een discussie los te maken over weidegang.
Zoals al eerder gezegd; wees heel erg blij als er de mogelijkheid is om je paard buiten te hebben wanneer je wilt en hoe lang je wilt, maar heb ook respect voor iemand die het anders doet.

Turdus

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-10 23:22

Wij hebben zelf de gelegenheid om onze paarden op de manege in de binnenbak te laten met zijn allen. En overdag lekker naar buiten te laten gaan.
Daar zetten we dus s'avonds de deur open en kunnen ze kiezen wat ze willen.
We hebben een paar die de hele nacht binnenstaan, ( ja laat op de avond wel eens gekeken, als we 1 hadden die niet lekker was bv) Maar ook staan er sommige bij die graag buitenstaan.
Ik denk dat je moet kijken naar waar je paard belang bij heeft.
Maar ik denk zeker dat als je paard gewendt is om op stal te staan, dat ie niet veel anders kent dat het zo gaat. Ze zullen misschien chagerijniger zijn of drukker, maar denk niet dat een paard kan denken: ik wil zo graag naar buiten.
Denk dat je vooral moet doen wat kan en wat jou goed lijkt.
We krijgen wel eens mensen met eigen paarden die het heerlijk vinden om bij ons ( ze kunnen bij ons op vakantie komen met paard) hun paard de hele dag in de wei te hebben. Maar zeggen dat als ze thuis zijn ze het ook prima op stal zijn te houden.

Ik ben het met Ioontje eens, meningen mag je hebben, maar ga niet iets verwijten naar een ander toe. Zie dat er bij verschillende topics vaak heftig op elkaar gereageerd wordt. Waarom? Iedereen moet leren, ervaringen op doen, en een eigen mening hebben. Als we allemaal hetzelfde denken of laten denken zou het knap saai zijn :D:P.

Nog een leuk voorbeeld, Ik heb thuis 3 staan, Een kwpner, een haf en een welshje. Mijn kwpner is niet naar buiten te krijgen met dit weer ( ondanks de deken die ze draagt.) en de andere 2 stormen naar buiten. ( gelukkig hebben wij het meeste vlak kunnen krijgen voordat het ging vriezen ).

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 00:11

Mijn mening is 24/7 buiten. En idd de mensen die dat niet kunnen bieden of bij lange na niet, die reageren nogal gepikeerd.
En dat het paard 'de hele dag' naar buiten kan , klinkt mooi maar dat is vaak maar 8 uurtjes en dan weer op naar 16 uren gevangenschap!

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 00:15

M.i. is het niet voor niets dat er een sluiting op veel/ alle paardenboxen is voorzien. Anders wandelt menig paard graag weer naar buiten ;)

Vie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 00:20

Van mij mag iedereen lekker zelf uitmaken wat ie met z'n paard doet. Mijn keuze is het alleen meestal niet. Je moet een kat een kat noemen (en een paard een paard). Een paard is een kuddedier en een vluchtdier. Wat heeft ie dus nodig? Vriendjes = sociaal contact en loopruimte. Of dat nu een binnenbak, een weide van tig hectare, een paddock of een ruime loopstal is, bewegen moet ie kunnen. Liefst natuurlijk zo groot en zo veel mogelijk. Die van mij staan 24/7 buiten, of in de stal, zoals ze zelf willen. En dit is toch meestal buiten, binnen eigenlijk vnl. tot het voer daar op is en ze elders gaan scharrelen. Ik zou het ook niet meer anders willen.

ukoldaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 09:13

Dniez schreef:
Kerstvakantie is toch nog niet begonnen ?
:? :oo :n

Hahaha dat dacht ik ook bij het lezen hiervan.

De mijne staan gewoon hele dagen buiten, zomers 24/7 op de wei, nu 24/7 in de paddock met stallen waar ze zelf in en uit kunnen.

Alleen Gandhi gaat snachts zijn box in met deurtje dicht.

Diesel2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 09:25

Mijn manier van paarden houden is het niet. Dat het voor andere mensen wel een fijne manier is vind ik verder prima. Mishandeling is een groot woord. De meeste paarden krijgen toch echt goed voer, goede medische zorg, enz. Toch vind ik het wel een beetje sneu als ik het vergelijk met mijn eigen paarden.

callum

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 10:42

ik ben sterkt van mening dat 1 uur buiten te weinig is voor je paard. dit is zeer slecht voor de hoeven en de benen omdat er weinig doorbloeding mogelijk is zonder beweging. dit is een feit vraag maar aan elke willekeurige hoefsmit en veearts. en het klopt onze paarden hebben weinig meer tem aken met de wilde paarden zoals brumby's etc. maar qua bouw en ontwerp komt het nog overeen. dit houdt in dat ze veel moeten kunnen bewegen. heb je een grote boxwaar ze makkelijk in kunnen rondwandelen prima. hebben ze dan ook nog frisse lucht helemaal goed. en natuurlijk heeft een paardje er niks aan als ie zich rot staat te vervelen in een kleine paddock buiten. Als je je paardje niet naar buiten kan doen zou ik zeggen ga lekker wat langer met hem rijden of ga wandelen zodat hij lekker zijn benen kan strekken. of laat hem iig even rennen en spelen in een bak. Het mooisdte zou zijn idd met een maatje op een grotere oppervlakte zodat hij lekker kan rennen. en wat betreft afbranden van mensen die hun paarden niet 24/7 buiten hebben staan. merk ik erg weinig van, ik heb niet het gevoel dat hier mensen zijn aangevallen, alleen omdat er niet gezegd wordt dat het hun mening is. iedereen moet doen wat hij denkt dat goed is voor zijn paard. alleen vind ikdat je altijd rekening moet houden met het soort dier dat het is. en het is nu eenmaal een dier wat gemaakt is om lange stukken af te leggen.

Lepeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 11:00

Rana25 schreef:
Ik ben het helemaal met ioontje eens. En dat iedereen tegenwoordig zijn paard in groepsverband buiten hebben omdat dit natuurlijker zou zijn?
Nergens in de natuur komt het voor dat ' vreemde paarden' samen in een groep lopen. Dat zijn altijd merries met merrieveulens, heel zo'n groep is een grote famillie.
Tegenwoordig worden veulens met 5-6 maanden bij de moeder weggehaald, probeert iedereen de paarden in groepsverband buiten te zetten en dan roepen ze nog dat dit paardvriendelijk is ook.

Tuurlijk kunnen sommige paarden heel goed samenlopen, en hebben paarden inderdaad een maatje nodig, maar gewoon alle paarden bij elkaar gooien en dan maar hopen dat het goed gaat, ik snap niet hoe dat dan paardvriendelijk kan zijn.

Tja in de natuur wordt zon dier niet gecastreerd he.. :+ En dan is het begrijpelijk dat de hengsten niet heel vredig onder elkaar leven in een groep. :P Als je niet gigantisch veel ruimte hebt moet je wel een beetje opletten welke paarden je bij elkaar zet (dus niet een stel bangerds bij een stel super dominante) maar hier kan er altijd wel een goede paddock gevonden worden voor de paarden.
Ze staan met ongeveer 8 bij elkaar en het is heerlijk om te zien hoe ze samen spelen/krabbelen/eten etc.

Ik snap niet zo goed waarom het in die discussie altijd 100% natuurlijk tegen 100% op stal moet zijn, maak het gewoon zo fijn mogelijk voor je paard, klaar. En ik geloof dat iedereen het ermee eens is dat zo fijn mogelijk niet 24 uur op stal is, zet ze iig minstens 5 uur per dag met een maatje in de paddock met wat hooi erbij.

flamingoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 12:57

Ik heb geen respect voor mensen die hun paard net als een fiets in de stalling zetten , tot ze , als het meezit een uurtje per dag gaan rijden , deze paarden zien er mooi en glimmend uit , en lijken vaak ook wel tevreden omdat ze geen paardwaardig leven kennen .

Een kip uit een legbaterij blijft ook stil op de grond zitten als je hem in een wei zet , begrijpt niet meer hoe het zich gedraagt als kip ,[ gelukkig maar voor die beesten ], maar nee 1 uur per dag uit de stalling vind ik wel misdadig .

Zie veel liever een stoffig paard met modder op zijn lichaam , dan zo'n glanzend paard die daarna weer stofvrij wordt opgeborgen .