Gezeur omdat pony geen deken heeft? zielig?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Vanntje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-10 22:24

keona schreef:
hoi,
deze pony is toch van boy.(of heeft die karamella verkocht aan jou).
waarom zou je dat dier ooit een deken op doen,ze is winter hard heeft geen deken nodig,ze staat nu al op een stal waar het s'nachts al minder koud is dan buiten.

Ik ben mede-eigenaar geworden :) dus ze is nog steeds van Boy! ja idd, maarja je gaat toch twijfelen als mensen het tegen je zeggen

Junia

Re: Gezeur omdat pony geen deken heeft? zielig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-10 23:34

Laat ze maar kletsen, als het paard zich goed redt hoeft 'ie echt geen deken op!

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-10 23:56

Het zou pas zielig zijn als je er nu juist een deken op gooit dan zweet je paard als een gek.

Vanntje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-10 07:50

Ja zoiets dacht ik ook :P
Ik denk ook dat als ik een deken opgooi ze echt ziek word, en dat is ze nooit geweest! :D

sefanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-10 10:44

kortom niet doen EN als jij mede eigenaar bent zou ik dat ook even overleggen met die BOY... Alles in overleg doen, dat zorgt voor het minst aan problemen voor nu en later.

callum

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-10 12:09

lekker zo laten zorgen dat ze s'nachts genoeg ruwvoer heeft. van het verteren van hooi krijgen ze het ook warm. deken niet doen als het niet hoeft. laat ze maar praten. het is een paard geen mens. je doet het prima

Vanntje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-10 18:35

sefanja schreef:
kortom niet doen EN als jij mede eigenaar bent zou ik dat ook even overleggen met die BOY... Alles in overleg doen, dat zorgt voor het minst aan problemen voor nu en later.

Boy wilt er sowieso geen deken op hebben :P

suci

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 00:03

Het is juist zielig om zo'n dier een deken op te leggen. Paarden kunnen zichzelf meestal heel goed zelf warm houden. Ik heb mijn paardje ook nooit een deken opgelegd... nu moet ik wel want hij valt giga af omdat het hem zoveel energie kost om zich warm te houden. Hij is ook alweer bijna 23 jaar.

Maar jouw paardje? Lekker zo laten staan! Heerlijk zo'n bolletje wol! Als je maar zorg dat hij na het werk geen kou kan vatten door het eventuele zweet.

Ra_chel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 00:07

geen deken op doen hoor.
die van mij hebben ook geen deken op en lopen van 8;30 tot 17;00 in de wei, ze zijn niet anders gewend en doen het prima!
(bij ons op stal heeft er trouwens geen enkel paard een deken op!)

sefanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 14:28

dan gewoon niet doen, Je moet je gevoel volgen en niet naar anderen luisteren. Vaak denken zij beter te weten dan jijzelf... Je paard heeft nooit een deken gehad, dus waarom nu wel wel. Laat hen kletsen...

Suusie22

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 14:43

geen deken erop gooien,, je pony is dit gewend, paarden in de natuur kunnen tog ook niet ff naar de winkel gaan en een deken kopen omdat ze ´t koud hebben?? ze heeft het nu echt niet koud... anders stond ze wel te rillen.. idd pas als ze geschoren is een deken opgooien ;)

Ra_chel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 15:09

maar wel zorgen dat ze voldoende ruwvoer en brandstof krijgt he, want dat heeft ze wel nodig om zichzelf warm te kunnen houden!

blue_kim

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 16:11

Lekker zonder deken laten staan.
Ze red het prima zonder. Zolang ze voldoende ruwvoer krijgt, kan ze dr kacheltje prima stoken.

En voor degene die op de vorige pagina een vergelijking maakte over mensen die na het zweten kou vat als je niks anders aantrekt.... je kan paarden en mensen echt niet met elkaar vergelijken.
De vacht van een paard is gemaakt om het vocht af te voeren naar buiten, weg van de huid. Weet niet of je wel een goed naar de werking van een zweet deken heb gekeken. Als je die opgooit dan is na een tijdje de buitenkant bedekt met water druppeltjes en de binnen kant van de deken is nog droog, dit doet een vacht ook. Dus als het paard nog nattig aanvoelt op de vacht, is de huid allang droog.

Hananas

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 16:17

Wat een mooierd heb je TS. Deken is onnodig, ik heb enkel voor de zomer een vliegendeken liggen voor mijn paard, ze redden zich prima zonder en staan ofwel 24/7 buiten (zoals nu) en als de weide nat wordt 's nachts 'binnen' in lekker grote open stallen, dus weinig temperatuurverschil.

bartjeminoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 17:39

die pony kan zich zonder deken lekker warm houden hoor hoeft echt geen deken op ;)

Vanntje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-10 22:01

Dorienn schreef:
Wat een mooierd heb je TS. Deken is onnodig, ik heb enkel voor de zomer een vliegendeken liggen voor mijn paard, ze redden zich prima zonder en staan ofwel 24/7 buiten (zoals nu) en als de weide nat wordt 's nachts 'binnen' in lekker grote open stallen, dus weinig temperatuurverschil.

dankje wel :D

Owhja er is een advies gegeven om volgend jaar haar wel MET deken te zetten i.v.m. het binnen staan...
Want ze komt er wel uit(als ik er ben of Boy) maar voor de rest staat ze gewoon binnen in de stal....
Kan dit kwaad?

Solitudine

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 22:16

Ik zweer bij www.paardnatuurlijk.nl en daar staat heel duidelijk op dat dekens helemaal zo goed niet zijn voor paarden, dus please laat je paardje zo staan! :D Helemaal top!

amsterdam_30

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 22:20

Mijn ex sportpaard (kwpn) mag niet meer rijden en staat ook gewoon zonder deken sinds 1,5 jaar. Gaat onwijs goed! Zonder deken staan is alleen zielig als je een paard die het gewend is in de winter zn deken afneemt.
Grote onzin dus en vooral niets van aantrekken :+ .

Vanntje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-10 22:37

solitudine, ja zoals ik al eerder zij die site ken ik al :P
maar is goed dan laat k haar lekker zonder staan :)

Shinedown

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 23:48

Gewoon geen deken op doen hoor!
Die van mij hebben er ook nog nooit een gezien en zijn echt niet zielig :+.
(Staan dag en nacht buiten op de weide met schuilstal)

patricia6

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 23:53

wij altijd met die dekens, wat doen we onze paarden aan.
De hele dag die deken op is echt niet fijn voor die paarden.
Zolang deze pony gewoon beschut staat en niet buiten zonder afdak of iets dergelijks is er helemaal
niks mis mee als hij geen deken op heeft.
Alleen maar beter, krijgt hij ook geen gekke plekken.
Als je nou je paard gaat scheren is het een heel ander verhaal, dan haal je wat weg en dan moet het wel.

Vanillia

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 13:07

Even in het kort: Pony's zonder wintervacht zonder deken zijn zielig. Pony's met wintervacht met deken zijn zielig. Pony's met wintervacht zonder deken zijn niet zielig. ;)

Solitudine schreef:
Ik zweer bij http://www.paardnatuurlijk.nl en daar staat heel duidelijk op dat dekens helemaal zo goed niet zijn voor paarden, dus please laat je paardje zo staan! :D Helemaal top!

Paardnatuurlijk insinueert ook dat rijden met cap maar 'een beetje veiliger' is dan rijden zonder cap }:0

Solitudine

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 13:52

Ik doel dan ook meer op 'het houden van paarden' en niet op rijden. :P

Vanntje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-10 18:36

Solitudine schreef:
Ik doel dan ook meer op 'het houden van paarden' en niet op rijden. :P

ze had een eigen paard en uhmmm, ja geeft les O:) maarja was vandaag weer even aan het werk gezet door d'r en nu zei ze er niets over... :o

pietaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 18:38

het is niet zielig mijn verzorgpony's staan ook zonder deken