Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight
meelanor schreef:Eigenlijk toch maar raar he dat sobere paarden daar zo vatbaar voor zijn... Alleen als het woord IJSlander... hoe doen de wilde ijslanders het in ijsland dan? Of zal het daar gewoon veel schraler zijn... toch maar vreemd
EmMetjes schreef:Hoe gevoelig zijn KWPN-ers hiervoor? Ze hebben nog nooit ergens last van gehad en kunnen een vette wei in de zomer prima handelen. Of is dit per paard verschillend?
sjonnie48 schreef:meelanor schreef:Eigenlijk toch maar raar he dat sobere paarden daar zo vatbaar voor zijn... Alleen als het woord IJSlander... hoe doen de wilde ijslanders het in ijsland dan? Of zal het daar gewoon veel schraler zijn... toch maar vreemd
In ijsland staan ze ws niet op een vette wei met raaigras , raaigras slaat veel fructaan op , in Ijsland is het ws zoeken naar wat sprietjes gras en ws ook van een ander soort .
capopjekop schreef:Wel goed dat je rekening houdt met fructaan, maar je moet niet gaan doordraven. Dus je paard mag best een paar uur grazen ('s ochtends), maar let er dan op dat hij minder suiker binnen krijgt met de rest van zijn voer. In gras zitten verder ook stoffen die juist goed zijn voor de hoeven enzo.
chocobroodje schreef:Het ligt er vooral aan hoe je weiland er nu uitziet. Staat je gras hoog en is er nog veel te grazen dan moet je oppassen. Onze weide is echter goed kort en zal geen schade toe kunnen brengen. Ze krijgen natuurlijk ook gewoon hooi en staan 24/7 buiten.
Berdien schreef:Ik denk ook dat je er voor moet waken dat er totale fructaanpaniek gaat ontstaan. Mijn paard staat nou al 8.5 jaar dag en nacht buiten bij mij. In de winter wordt er bijgevoerd (hooi van eigen land) maar staan ze verder wel in het gras. Verschillende weilanden, plaatsen en gras- en bodemsoorten. Ze is nooit hoefbevangen geweest of daar de neiging toe gehad. Zelfde met mijn 3.5 jarige, die is in het land geboren en op een maand bij een andere eigenaar na nooit op stal geweest.
Indien je paard er (bewezen!) gevoelig voor is dan moet je er inderdaad rekening mee gaan houden. Maar om nou paarden die nooit ergens last van hebben gehad direct van het gras te trekken.. Laat ik het zo zeggen, ik ben het in ieder geval niet van plan