sobere paarden onmiddellijk van het gras?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-10 18:12

Ik ben ook nog flink in dubio wat ik moet doen.
Ik werd net op stal vreemd aangekeken dat ik me zorgen maakte, hihi! De 1 zei: "joh, tis winter... er zit nu niks ih gras".
De ander zei: "dan geef je 's nachts toch gewoon minder?".
Volgens mij is er nog steeds erg weinig bekend over fructaan.... en daarbij kunnen warmbloeden toch wat meer hebben denk ik.

Ik ga eens dubben hoe ik dit oplos...

Wesco

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-10 18:17

Meelanor: Ik zou ze pas weer gras voeren als het fructaan gehalte minder is.(dus geen zon overdag)
Laatst bijgewerkt door Wesco op 28-11-10 18:26, in het totaal 2 keer bewerkt

meelanor

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-10 18:18

Eigenlijk toch maar raar he dat sobere paarden daar zo vatbaar voor zijn... Alleen als het woord IJSlander... hoe doen de wilde ijslanders het in ijsland dan? Of zal het daar gewoon veel schraler zijn... toch maar vreemd }:0

01San

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-10 18:20

Wel even goed dat ik dit topic lees ... de mijne heeft namelijk aanleg voor hoefbevangenheid....
Vandaag heeftie niet zo heel erg lang op het land gestaan...
Maar als ik het goed begrijp wordt nu het fructaangehalte hoger wanneer de zon schijnt?
Dus als er geen zon schijnt is het fructaangehalte lager?
Ik weet natuurlijk wel iets over het fructaangehalte maar nu met zon en vrieskou dat het ineens een "bom" is wist ik niet nml..

meelanor

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-10 18:22

meissielief schreef:
Meelanor: Ik zou ze pas weer gras voeren als het fructaan gehalte minder is. (dus geen zon overdag)

Hmm dan zal ik ze sochtends maar een klein beetje geven en dan bijvoeren met hooi voor de komende dagen.
Hoelang zou het duren voor het weer "veilig" eten is?

Wesco

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-10 18:28

Lees eens op de site: http://www.hoefnatuurlijk.nl
Daar staat ook een fructaan meter op. En nog meer over fructaan. Is echt een aanrader om te lezen.
Gras in ijsland kan je niet vergelijken met gras in nederland. In nederland hebben we veel koeien gras. En in ijsland is het gras veel soberder.
Laatst bijgewerkt door Wesco op 28-11-10 18:30, in het totaal 2 keer bewerkt

flamingoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-10 18:28

meelanor schreef:
Eigenlijk toch maar raar he dat sobere paarden daar zo vatbaar voor zijn... Alleen als het woord IJSlander... hoe doen de wilde ijslanders het in ijsland dan? Of zal het daar gewoon veel schraler zijn... toch maar vreemd }:0

In ijsland staan ze ws niet op een vette wei met raaigras , raaigras slaat veel fructaan op , in Ijsland is het ws zoeken naar wat sprietjes gras en ws ook van een ander soort .

Melvern

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-10 18:31

Ik hem mijn 2,5 jarige merrie over dag ( van ongeveer 7 uur tot 17 uur. ) ze heeft geen groot landje maar het gras is best lang. Morgen wil ik een stukje kleiner afzetten en haar een hooikorf erbij zetten.

Maar meer op stal is geen optie voor haar. Ze wordt dan vreselijk onrustig en ze zal dan de hele dag alleen zijn en niet naar buiten kunnen kijken. Een graaskorf zou een mogelijkheid kunnen zijn...

sakvis

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-10 19:28

Iemand een idee wat ons aan te raden is. 2 shetlanders hebben sinds vandaag de beschikking over een groot veld waar al twee maanden niks op gestaan heeft. Zouden jullie deze twee op dit veld zetten?
Het gras is deze zomer niet bemest.... De shetten gaan van 11 tot vijf naar buiten.

Ik heb ook de beschikking over een stuk land waar bijna geen gras meer op staat (ze eten daar ook niet van).

Wat is aan te raden; ze beperkt op weiland 1 zetten? Of ze op weiland 2 zetten?

Wesco

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-10 19:34

Is er geen mogelijkheid om ze op zand te zetten en hooi te voeren?

sakvis

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-10 19:36

meissielief schreef:
Is er geen mogelijkheid om ze op zand te zetten en hooi te voeren?

Ja, hooi bijvoeren is mogelijk. Maar ze verkiezen (denk ik) toch gras boven hooi.

EmMetjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-10 19:44

Bij ons mochten de paarden vandaag weer het land op, omdat het bevroren is en ze zo het land niet kapot trappen.
Ik natuurlijk blij en sceptisch tegelijk, glijden ze niet uit, kan bevroren gras geen kwaad...
Heb ze na een uurtje weer binnen gezet en nu lees is dit topic, weer een zorg erbij.

Hoe gevoelig zijn KWPN-ers hiervoor? Ze hebben nog nooit ergens last van gehad en kunnen een vette wei in de zomer prima handelen. Of is dit per paard verschillend?

meelanor

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-10 20:02

EmMetjes schreef:
Hoe gevoelig zijn KWPN-ers hiervoor? Ze hebben nog nooit ergens last van gehad en kunnen een vette wei in de zomer prima handelen. Of is dit per paard verschillend?

Het heeft niet met een vette wei te maken maar met de hoeveelheid fructaan die het gras inzich heeft. En met zon en kou is het fructaan gehalte in het gras aan het stijg. Nu in de avond (na een dag vol zon is het het hoogst).
sjonnie48 schreef:
meelanor schreef:

In ijsland staan ze ws niet op een vette wei met raaigras , raaigras slaat veel fructaan op , in Ijsland is het ws zoeken naar wat sprietjes gras en ws ook van een ander soort .

Ik moet eerlijk toegeven dat ik me nog nooit echt verdiept heb in grassoorten maar nu jullie het zeggen klinkt het heel aannemelijk dat het engelse raaigras wat veel gebruikt wordt deze eigenschap heeft. :+

laura22

Re: sobere paarden onmiddellijk van het gras?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-10 12:05

Geldt dat ook s'nachts dan? Mijn shetlander komt alleen s'nachts buiten en heeft onbeperkt beschikking over hooi. Heb de site hoefnatuurlijk gelezen maar snap er nog niet heel veel van.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-10 14:08

Ik denk dat je niet meteen angstig moet worden voor gras als je paard nog nooit bevangen is geweest, niet duidelijk niet tegen suiker kan en netjes op gewicht is. Die van mij waren wel altijd te dik en dat is na 12 jaar fout gegaan in de winter. Ik zet ze dus niet meer op de wei, omdat ze door de bevangenheid gevoelig zijn (geworden) voor fructaan.

Smid waar ik pas was die zei eigenlijk best wat logisch. Hij vertelde me dat hij vaak ziet dat mensen helemaal panisch worden voor fructaan, terwijl ze niet zeker weten dat het suiker verantwoordelijk was voor het hoefbevangen worden. Hij zei ook dat ik mijn shetje best af en toe op het gras mag zetten, maar dat je wel rekening moet houden met het verdere rantsoen. Dus als ze gras heeft gehad, dan moet ik minder hooi voeren.

Wel goed dat je rekening houdt met fructaan, maar je moet niet gaan doordraven. Dus je paard mag best een paar uur grazen ('s ochtends), maar let er dan op dat hij minder suiker binnen krijgt met de rest van zijn voer. In gras zitten verder ook stoffen die juist goed zijn voor de hoeven enzo.

meelanor

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-10 17:49

Hey klopt,

Probleem was dat ik ze op die dag nog geen gras had gegeven (meestal doe ik dat savonds.)

Ik weet van mijn beide pony's niet de historie, wel weet ik dat ze allebei wel wat stevig zijn. en dat mijn haflinger slechte hoeven had. Dus gisteren maar snel even hooi gehaald bij de boer + plus een piep kleinbeetje gras gevoerd. Vandaag heb ik de paarden gewoon sochtends gegevens en krijgen ze vanavond beetje extra hooi.

Ik denk altijd maar beter voorkomen als genezen. (En ik weet ook wel dat paarden niet van suiker zijn :) )

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-10 18:46

capopjekop schreef:
Wel goed dat je rekening houdt met fructaan, maar je moet niet gaan doordraven. Dus je paard mag best een paar uur grazen ('s ochtends), maar let er dan op dat hij minder suiker binnen krijgt met de rest van zijn voer. In gras zitten verder ook stoffen die juist goed zijn voor de hoeven enzo.

Hier zeg je het eigenlijk al zelf "een paar uur grazen ('s ochtends)".
De mijne staat van 9 tot 17 op het land.... dat is dus al heel wat meer dan een paar uur, en ook nog eens over de gehele dag.
Dus dan is voorzichtigheid misschien toch wel geboden...

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-10 19:44

Ik denk ook dat je er voor moet waken dat er totale fructaanpaniek gaat ontstaan. Mijn paard staat nou al 8.5 jaar dag en nacht buiten bij mij. In de winter wordt er bijgevoerd (hooi van eigen land) maar staan ze verder wel in het gras. Verschillende weilanden, plaatsen en gras- en bodemsoorten. Ze is nooit hoefbevangen geweest of daar de neiging toe gehad. Zelfde met mijn 3.5 jarige, die is in het land geboren en op een maand bij een andere eigenaar na nooit op stal geweest.

Indien je paard er (bewezen!) gevoelig voor is dan moet je er inderdaad rekening mee gaan houden. Maar om nou paarden die nooit ergens last van hebben gehad direct van het gras te trekken.. Laat ik het zo zeggen, ik ben het in ieder geval niet van plan :)

vito05

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-10 19:47

chocobroodje schreef:
Het ligt er vooral aan hoe je weiland er nu uitziet. Staat je gras hoog en is er nog veel te grazen dan moet je oppassen. Onze weide is echter goed kort en zal geen schade toe kunnen brengen. Ze krijgen natuurlijk ook gewoon hooi en staan 24/7 buiten.

Juist een korte wei is erg gevaarlijk is mij altijd verteld, maar er zijn zoveel theorieen over.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-10 19:48

Kort gras is idd gestresster dan lang gras, maar volgens mij krijgen ze van het korte gras weer minder binnen. Soms is het lastig in te schatten wat wijsheid is.

laura1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-10 19:51

Mijn pony gaat sins een paar dagen de wei niet meer op, ik wil dr wat fructaan betreft geen risico mee lopen. Ik heb een eigen stalletje dus kan ik dat ook wel regelen. Hij krijgt wel onbeperkt graszaadhooi en een beetje gewoon hooi.
Als ik jou was zou ik een mooie paddock en een vriendje regelen voor je pony... Better safe than sorry. Al zou het ook zo kunnen zijn dat die van jou er (net?) wel tegen kan. Ook het ontbreken van overgewicht is een pluspunt :j

flamingoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-10 19:53

Berdien schreef:
Ik denk ook dat je er voor moet waken dat er totale fructaanpaniek gaat ontstaan. Mijn paard staat nou al 8.5 jaar dag en nacht buiten bij mij. In de winter wordt er bijgevoerd (hooi van eigen land) maar staan ze verder wel in het gras. Verschillende weilanden, plaatsen en gras- en bodemsoorten. Ze is nooit hoefbevangen geweest of daar de neiging toe gehad. Zelfde met mijn 3.5 jarige, die is in het land geboren en op een maand bij een andere eigenaar na nooit op stal geweest.

Indien je paard er (bewezen!) gevoelig voor is dan moet je er inderdaad rekening mee gaan houden. Maar om nou paarden die nooit ergens last van hebben gehad direct van het gras te trekken.. Laat ik het zo zeggen, ik ben het in ieder geval niet van plan :)

Ben ik het wel mee eens , maar toch heb ik wel een beetje last van fructaan paniek omdat ik het met een pony heb meegemaakt , en ik denk dat het de rottigste ziekte is die een paard kan krijgen , was er echt ondersteboven van zo sneu voor dat beesie

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-10 19:57

Is het ook zeker, en daarom, bij een pony die er gevoelig voor is of waarvan je het niet zeker weet.. better safe than sorry. Maar mijn bolletjes staan al zo lang op het gras, in alle mogelijke weersomstandigheden die je je kan bedenken.
Daarbij hebben ze ook zeker hun spekjes, ik ga mijn paarden niet op een strak gewicht de winter in sturen. Vorig jaar hebben we 60 sneeuwdagen in Groningen gehad, ze hebben hun spekkies hard nodig gehad toen, ondanks dat er ruim bijgevoerd werd.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-10 19:58

Wat ik hier lees is ook allemaal compleet nieuw voor me. Heb een Welsh A merrie en een shetruintje die juist de afgelopen weken veel op de kale uitloop naar de stal hebben gestaan (1 grote baggerbende) met schuilstal, en s' avonds gingen ze dan wel eens op stal, 's middags liet ik ze een paar uurtjes grazen op kort gras in de nattigheid en ze kregen alleen hooi bij.

Mijn shetruintje is altijd al dik geweest, maar nog nooit hoefbevangen geweest. Maak me er wel steeds meer zorgen om, omdat hij wel echt dik is, maar ja..... En hij heeft toch altijd samen met nog wat shetten ook in de winter en dit soort vorstperiode's op gras gestaan. Ik was juist blij dat het ging vriezen; ik had bewust nog een stuk gras bewaard waar ze op konden grazen als het natte seizoen voorbij was, dus sinds gisteren hebben ze een stuk gras gekregen. Gras is v/h zomer wel een paar keer bemest met kunstmest. (dit gaan we niet weer op die manier doen, de weide-eigenaar wilde dat graag omdat hij dan 'een mooi weiland' kreeg, maar ik weet wel beter!)

Ik weet niet zo goed wat ik hier van moet vinden; het gaat al jaren goed op deze manier, ik heb er nooit van geweten. Moet ik ze nu ineens weer op de kale uitloop zetten en hooi voeren? Wilde juist het hooi wat over is nu zoveel mogelijk bewaren, dat ze nu eerst lekker gewoon gras kunnen eten. Ze krijgen verder ook niets bijgevoerd aan krachtvoer oid, en nu ze weer op het gras staan ook geen hooi.

laura1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-10 20:03

Het handige van ´welvaartsziekten´ is dat ze ontzettend goed te ´behandelen´ zijn. Met een goed management heb je gewoon een gezonde pony. Helaas zijn de meeste stallen niet gericht op sobere pony´s, moet het eerst flink fout gaan voordat er überhaupt geluisterd wordt, en dan is het nog maar afwachten of er wat geregeld kan worden.
Als het eenmaal fout is gegaan is dat natuurlijk heel vervelend, voor zowel pony als baasje, dus je richten op het voorkomen van problemen lijkt me dan logisch..?