Strooizout in paddock - echt heel slecht voor de hoeven?!

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 20:24

ik denk dat die paar zakjes in verhouding tot wat er op de wegen gestrooid wordt verwaarloosbaar is, je hoeft ook niet elke dag te strooien..het zout spoelt pas weg als het gaat regenen

kynshiri

Re: Strooizout in paddock - echt heel slecht voor de hoeven?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 20:26

jamaar als iedereen zo van die dingen heeft waar ie 'een paar verwaarloosbare pakjes' voor nodig heeft, dan verbaast het mij totaal niet meer van waar dat zout tekort vorig jaar kwam hoor... de ene zijn paddock, de ander zijn terras, nog één zijn tennisbaan,...

z0rr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 20:27

kynshiri schreef:
met verbazing lees ik hier dat meerderen blijkbaar zout strooien op paddocks. echt werkelijk nog nooit in mijn hoofd gehaald om dat te doen.
niemand staat er blijkbaar ook bij stil dat al dat zout niet zo geweldig is voor het milieu? want, het wordt wel met het water mee afgevoerd van de paddock he...

ik kies een goede bodem voor me paard ver boven het milieu sorry!
ieder zo zijn keuze he..
wij slaan nu al groots zout in.
laat ons de winter maar lekker door gaan

GRANDEUR

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 00:01

Ik strooi ook altijd en ik heb er geen nadelen van ondervonden, eerder alleen maar voordelen. En je hebt relatief ook echt niet veel nodig.
Echter als ik niet strooi en hij loopt alle sneew helemaal glad, dan wordt het een schaatsbaan, ik weet niet of dit bij jullie ook zo is, maar dat is veeeel gevaarlijker!

Tobila

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-10 23:16

De buitenbak bij ons op stal heeft als bodem houtsnippers. Als 't ook maar iets gevroren heeft, is de bodem glad, omdat de snippers over elkaar heen glijden. Kun je zo'n bodem ook gewoon strooien (ook met oog op bijvoorbeeld aantasten houtsnippers/bodem)?
Heeft iemand hier misschien ervaring mee?

DWitzel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-10 09:59

Wij strooien alleen het straatje tussen de inloopstal en de paddock, als dat een ijsbaan is vind ik het risico te groot dat ze als ze naar buiten stappen op de gladde straat uitglijden. De paddock, niet gesleept gewoon bevroren, ze kijken prima uit en bevalt ons dus best. Als je nog wilt werken in je paddock, longeren ofzo is het misschien wat anders....

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-10 10:09

Ik strooi de paddock niet maar wel het bestraatte stuk. Doe ik al 5 jr. iedere winter bij gladheid zo en heeft er nog nooit wat van gekregen. Z'n voeten worden juist heel mooi van de sneeuw in combi met het zout ;)

lovebelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-10 13:36

Ik strooi gewoon hoor!
ander kan hij helemaal niet naar buiten.

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-10 13:47

Vanaf morgen gaat het experiment hier van start!

We hebben gister 3/4 van het smeltwater uit de paddock gepompt, de rest is bijna allemaal weggetrokken nog vannacht. Vanmiddag slepen en alvast een beetje zout voor de zekerheid. Dan vanaf morgenmiddag goed slepen en strooien want het gaat vanaf dan weer vriezen. Ik ben zeer benieuwd hoe het uit gaat pakken!
DWitzel schreef:
Wij strooien alleen het straatje tussen de inloopstal en de paddock, als dat een ijsbaan is vind ik het risico te groot dat ze als ze naar buiten stappen op de gladde straat uitglijden. De paddock, niet gesleept gewoon bevroren, ze kijken prima uit en bevalt ons dus best. Als je nog wilt werken in je paddock, longeren ofzo is het misschien wat anders....

Dat is bij ons het probleem idd. Er wordt ook getraind in de paddock, en met een bobbelige bevroren ondergrond kun je gewoon helemaal niks dan :\

Urko

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-10 13:48

die van ons komen gewoon buiten. Paddock word zout gestrooit, kunnen dus gewoon rijden.

We hebben geen last van slechte hoeven daardoor. Word al jaren!! gedaan.

tinkert_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-10 13:54

ik strooi alleen het bestrate gedeelte voor de inloopstal was van de week als een spiegel :=
na het stooien konden ze daar weer veilig lopen
de rest strooi ik niet daar vinden ze hun weg wel

Marion71

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-10 21:51

Ik strooi idd de verharding voor de inloopstal ook altijd. Veel te gevaarlijk om dat niet te doen. Dat het slecht is voor de hoeven heb ik nog niet gemerkt. Vorig jaar ook kwistig gestrooid, onder het motto dat een gebroken been een stuk slechter voor de hoeven is.

Nu wil ik eigenlijk ook wel de rijbak strooien, zodat deze bruikbaar blijft. Heeft iemand enig idee hoeveel zout je moet strooien (gram per m²)? Hoe strooien jullie dat, met de hand of bijv. kunstmeststrooier? En wat kun je dan het beste doen, zout strooien, slepen, zout strooien? Ben heel benieuwd naar jullie ervaringen.

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-10 22:18

Wij hebben zelf nu veevoederzout ingeslagen (op aanraden in dit topic!) en ik begreep dat je daar meer van moet strooien dan gewoon strooizout, omdat het anders te snel uitwerkt. Ik weet ook niet precies hoeveel je moet strooien per m2, zou ik eigenlijk ook wel willen weten!
Wij gaan overigens met de hand strooien, maar we hebben geen 20x40 baan. Kan me voorstellen dat je die op een andere manier zou willen strooien anders ben je wel even bezig :=