Schuilstal, hoe ziet die er uit?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

capopjekop

Re: Schuilstal, hoe ziet die er uit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-10 00:48

Die koeienroosters zie je op de foto. Dat zijn die betonnen tegels met sleuven erin. Die worden normaal in koeienstallen gebruikt.

Zidore

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-10 00:50

dat is idd wel handig, binnen hooi hebben. dan is het altijd droog. die 1000liter tank staat al op m'n lijstje net als een dakgoot ;)
ik ga wel met die h2go bag sjouwen in de winter.. of via dat ander topic de ideetjes daarover in de gaten houden.

wil trouwens het liefste hooi hoog en droog hebben, zonde om daar een stal of andere ruimte voor op te offeren en volgens mij blijft hooi ook langer goed als het hoog&droog ligt.

ah dat wist ik niet, zat te zoeken naar spijlen }:0 en daar loopt mest en vocht doorheen of wat zit daaronder? heb meer foto's van je gevonden via [VSW] Paddock deels verharden... IDEEËN GEZOCHT!!! dit topic, thnx!
Laatst bijgewerkt door Zidore op 03-12-10 00:54, in het totaal 1 keer bewerkt

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-10 00:53

In de koeienstallen wel :j Maar ik heb er gewoon zand onder. Er kan wel een beetje vocht doorheen, maar als het echt flink regent dan moet ik het wel wegvegen (loopt niet helemaal aflopend helaas). En in de zomer groeit er gras doorheen.

Volgens mij maakt het qua hoogte niet veel uit. Ik heb mijn hooi op pallets liggen en het blijft gewoon prima van kwaliteit. Al snap ik ergens wel dat je het zonde vindt om een stal op te offeren.

Zidore

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-10 00:58

zou wel bang zijn voor verstopping idd. en ja als je toch moet gaan bouwen dan kunnen we beter er een zoldertje bij doen, toch?

tinkert_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-10 01:02

ik heb geen water bij de wei dus vandaar dat ik regenwater opvang
maar in de winter bevriest dat dus
zo'n h2go bag werkt voor mij dus niet want die moet ik dan thuis vullen en dan de auto in zeulen
dus ik loop in de winter met 20 liter jerrycans te slepen die zijn net effe handzamer
ik heb mijn hooi buiten op pallets staan onder de pallets heb ik tegels gelegd
ik heb ogen in 1 buitenwand van de stal gedraait en daar heb ik zeil aan gehangen dan span ik als een soort van tentje een zeil over het hooi
maar binnenkort maakt mijn man een afdak waar het hooi kan staan
maar zo met mijn zelfgemaakte tent werkt ook goed
een boertje komt het hooi met de voorlader neerzetten
http://img98.imageshack.us/img98/8809/p10501260.jpg

Zidore

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-10 01:06

ah, daar heb ik nog niet aan gedacht.. ik zou wel kijken of hij nog kan plaatsen als je een afdak hebt. afdekken onder een zeil kan idd ook. ik prop liever in het najaar in 1x de zolder goed vol zodat ik niet de hele winter aan het sjouwen ben. maar dit is wel handiger als je grote balen hebt. thnx voor de foto. en jammer trouwens dat je moet zeulen met water :(:)

tinkert_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-10 01:10

het is niet anders ik hoop alleen dat de vorst snel verdwijnt :brr:
mijn man is altijd 2 weken van huis en dan weer twee weken thuis
volgende week komt hij thuis dan mag hij weer zeulen met de jerrcans is voor hem een stuk makkelijker dan voor mij :P

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-10 21:31

Zidore schreef:
sammyoo, ik denk dat jij echt de allermooiste stallen van heel bokt hebt... wat een systeem; WOW in 1 woord. ik vind je paardjes ook leuk (off topic, maar ok) werkt dat met dat rubber vroeg ik me nou af. het ziet er op de foto supernetjes uit, maar werkt het echt in de praktijk? en wat voor rubber ligt er dan op de bodem?? (waar komen de ligmatrassen vandaan?)

Dankjewel voor het compliment! De paardjes en wij zijn er erg blij mee! Even off-topic, mag ik jou dan complimenteren met je gedichten in je topic? Is de eerste van Monty Python, of een andere 'always look..........'

De matrassen zijn vrij dik, veerkrachtig en wegen 100 kg per stuk. Bij vies of erg koud weer liggen de paarden er wel op, maar het liefst liggen ze buiten. De matten hebben we bij Hit gekocht, het bedrijf van het voersysteem.

Zidore

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-10 22:12

:o :o :o :o :o

bedoel je deze 'there's a point in life when you get tired of chasing everyone and trying to fix everything' ? Ik heb eerlijk gezegd geen idee meer hahaaha! Ben wel dol op spreuken trouwens, ik zit elke dag op deze site http://sayingimages.com/ een spreuk te lezen, zitten soms echt mooie tussen.

kostte je systeem trouwens geen vermogen? (vast al eens in een ander topic besproken, maar dat heb ik allemaal gemist) maar weet wel dat ik het eerder tegenkwam in het topic over paard op 1000m2 houden. wel flinke matten als ze 100kg wegen. worden ze niet koud met dit vieze weer? ben je er echt helemaal fan van, of zou je, als het kon, anders doen als je het opnieuw zou mogen doen?

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-10 23:13

Als ik het over moest doen, zou ik weer voor dit systeem kiezen. Het liefst had ik er wel nog een stukje wei bij. Het kost niet weinig, maar stallen / boxen bouwen is ook duur. De matrassen worden door de lichaamstemperatuur van de paarden opgewarmd.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-10 12:53

Mag ik vragen wat je voor een mat betaald?

Harmonie6

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-10 13:29

Afbeelding

Inloop stal + grote overkapping met flappenwand die helemaal dichtgeschoven kan worden , op 12x14 stenen met hooiruif ervoor.
En een verhardpad naar het land waar ze ook kunnen lopen .

Gr M

JoyceLa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-10 13:43

Ik heb een tent voor mijn paardjes van 5 bij 3.. Ik mocht geen stal bouwen maar wel een tent neerzetten :+ . Deze is speciaal voor paarden en is bestand tegen storm etc. Mijn paardjes zijn er erg blij mee en staan er veel in.op dit moment heb ik de achterkant dicht nu het kouder is. Fotos kun je in mijn profiel zien. :)

Zidore

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-10 16:09

ik vind het wel interessant hoor sammyoo, was net op de site van hitactief en daar zag ik nog meer interessante dingen. denk wel dat je je blauw betaald, maar ja dan heb je ook wel iets goeds.

leuk om die flappenwand te zien, hoe kun je die dan dichtschuiven? zit die op een rails ofzo??

grote tent hoor mirka, jammer dat je geen stal mag bouwen, maar dan is dit natuurlijk een prima oplossing. hoe doe je die achterkant dicht? heb je daar een speciaal zeil voor of is dat gewoon van dat zelfde spul? en ik zie dat de rand best hoog is, sneeuwt of regent het daar niet onderdoor??

risky

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-10 16:34

Zidore

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-10 16:56

ook super, ziet er goed uit

is dat van dat onkruid/worteldoek? dat is toch niet waterdicht? of wat is de gedachte er achter.

grappig dat je maarliefst 3 verschillende dakbedekkingen hebt, gaan ze er graag in?

binky

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-10 17:23

Voorheen was het het kippehok,nu omgetoverd tot schuilstal voor tinker en welshje
Afbeelding
simpel maar hij volstaat tegen regen en wind
Afbeelding
Hooi gaat bij mij altijd op de grond,en als bekleding lopen ze er zand in.
Bij zeer strenge vorst gaat er zaagsel in en kan ik de stal afluiten doormiddel van een schuifbarebalk

blue_kim

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-10 17:35

marjolein08, waar heb jij die flappenrails vandaan en wat koste die ongeveer? lijkt me namelijk een erg handig systeem.

Harmonie6

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-10 20:10

Zidore schreef:
ik vind het wel interessant hoor sammyoo, was net op de site van hitactief en daar zag ik nog meer interessante dingen. denk wel dat je je blauw betaald, maar ja dan heb je ook wel iets goeds.

leuk om die flappenwand te zien, hoe kun je die dan dichtschuiven? zit die op een rails ofzo??

grote tent hoor mirka, jammer dat je geen stal mag bouwen, maar dan is dit natuurlijk een prima oplossing. hoe doe je die achterkant dicht? heb je daar een speciaal zeil voor of is dat gewoon van dat zelfde spul? en ik zie dat de rand best hoog is, sneeuwt of regent het daar niet onderdoor??

Ja die flappenwand loopt op een dubbele rails en is 6 meter breed, dus kan hem dicht doen maar ook aan verschillende kanten openzetten , eerst vonden ze hem eng , maar het hooi wordt als het regent ook binnen gegeven achter een hek en dat was toch de doorzetter om door die wand te stappen.
Hij hou heerlijk wind regen en sneeuw tegen en toch frisse lucht voor de paardjes .

GR M

Harmonie6

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-10 20:18

blue_kim schreef:
marjolein08, waar heb jij die flappenrails vandaan en wat koste die ongeveer? lijkt me namelijk een erg handig systeem.

Hij is in aanschaf nieuw belachelijk duur .
Maar heb hem cadeau gekregen van een fabriek die hem weg deed, hij was voor hen niet meer rendabel .
Ze wisten dat wij af en toe kneusjes/oudjes opnemen en wilde ons zo ondersteunen .
Ik/wij ben er wel zo blij mee , en hij houd de wind echt goed tegen , het is vrij zwaar materiaal .

Je kan informeren bij sloopbedrijven etc die bedrijfspanden/fabrieken plat halen of ze er om willen denken dat je belangstelling hebt voor zo'n wand.

Gr M

risky

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 00:22

Zidore schreef:

is dat van dat onkruid/worteldoek? dat is toch niet waterdicht? of wat is de gedachte er achter.

grappig dat je maarliefst 3 verschillende dakbedekkingen hebt, gaan ze er graag in?

Het is inderdaad worteldoek, het is niet waterdicht maar toch komt de regen er niet doorheen omdat het vertikaal gespannen is en de paardjes kunnen er heerlijk droog en uit de wind staan.

In het begin vonden ze het wel eng omdat het doek natuurlijk wel wapperd in de wind maar als je hun eten erin legt dan is de maag toch degene die overwint :P , nog een extra voordeel is dat ze niet meer bang zijn van wapperende doeken/zeilen ed op straat.

Het dak is in fases gemaakt, de pannen zaten er al toen ik daar kwam, vorig jaar heb ik het afdak wat verlengt met de zwarte golfplaten zodat ze wat meer plaats hadden om droog te staan en nu de transparante platen erbij zodat er toch nog wat licht binnen komt en de wand voor het helemaal beschut en warmer kunnen staan.

binky

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 10:45

risky schreef:
Zidore schreef:

Het is inderdaad worteldoek, het is niet waterdicht maar toch komt de regen er niet doorheen omdat het vertikaal gespannen is en de paardjes kunnen er heerlijk droog en uit de wind staan.

In het begin vonden ze het wel eng omdat het doek natuurlijk wel wapperd in de wind maar als je hun eten erin legt dan is de maag toch degene die overwint :P , nog een extra voordeel is dat ze niet meer bang zijn van wapperende doeken/zeilen ed op straat.

Het dak is in fases gemaakt, de pannen zaten er al toen ik daar kwam, vorig jaar heb ik het afdak wat verlengt met de zwarte golfplaten zodat ze wat meer plaats hadden om droog te staan en nu de transparante platen erbij zodat er toch nog wat licht binnen komt en de wand voor het helemaal beschut en warmer kunnen staan.

Ook simpel maar doeltreffend!
Zal een paard worst wezen waar zijn stal van gemaakt is als hij er maar beschutting kan vinden.
En dan is jou lowbudget de ideale oplossing als het je financieel even niet mee zit maar je wel je paarden onderdak wilt bieden. Top!

Zidore

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-10 20:36

vond ik nou ook binky ;-)

weet iemand aan welke kant je schuilstal eigenlijk altijd dicht moet zijn? maw waar komt de regen meestal vandaan (beetje blonde vraag misschien..)?

binky

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 21:17

Dicht aan de achterkant :+
De regen en wind komen meestal uit het westen.{hier dan he}

shetjessweet

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 21:37

Onze schuilstal:

Afbeelding

Het is een door de vorige eigenaars omgebouwde oude houten garage. Er zit een ander dak op, met afdakje, en er is een deurtje en een raampje ingezaagd. Ervoor een stoepje om een modderbende te voorkomen. Overigens lopen ze aan de rechterkant zo de wei in. Dat kun je op de foto alleen niet meer zien.

En vraag me niet hoe het komt dat de verf van die drie dakplaten afgebladderd is. Ik heb werkelijk waar geen idee... }:0
En hij staat scheef omdat de foto scheef is genomen én omdat er aan de ene kant een keer een boom op is gevallen. Was ik effe blij dat de deur altijd open staat.