Tijdelijk een pony, vergeet ik nog belangrijke zaken?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Marigold

Re: Tijdelijk een pony, vergeet ik nog belangrijke zaken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-10 12:54

volgens mij vergeet je nu nog 1 ding:
en dat is er lekker van gaan genieten straks :)

niet overal beren op de weg zoeken jullie gaan het vast heel leuk hebben.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-10 12:58

Dankjewel!
Genieten ga ik zeker <3

gewoonwat

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-10 14:00

Paspoort wel bij je houden, mocht in geval van nood er wat gebeuren met de pony en hij moet de trailer op kan je hem vervoeren. Of als de dierenarts een keer het paspoort nodig heeft.
En verder heel veel genieten de komende tijd :)

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-10 14:01

Is een kopie ook goed?

gewoonwat

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-10 14:07

Kopie's worden bij vervoer niet toegestaan :) Een paspoort is geen eigendoms bewijs, dus jij zou er niks mee kunnen, het is alleen een idificatie van het paard.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-10 14:09

Hmm oke, verstandiger om dus gewoon het paspoort bij me te hebben, en op stal in een kluis bij de staleigenaar te laten?

jouke_h

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-10 14:14

Even ter aanvulling op het paspoort zoals asyaa al zei: Het paspoort hoort altijd bij het paard of de pony te blijven en kan op ieder moment opgevraagd worden.

gewoonwat

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-10 14:14

Ja, of gewoon bij je eigen te bewaren. Neem aan dat je mee gaat naar de kliniek als er wat gebeurt of als het paard vervoert moet worden?

jouke_h

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-10 14:15

Tenzij er dus een inspectie langs zou komen dan zou het dus eigenlijk bij je paard aanwezig moeten zijn.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-10 14:16

gewoonwat schreef:
Ja, of gewoon bij je eigen te bewaren. Neem aan dat je mee gaat naar de kliniek als er wat gebeurt of als het paard vervoert moet worden?

Absoluut.
Gaan ervanuit dat er niets gebeurt, en zo wel, dan ga ik ten alle tijden mee.
Ik ga zelfs in mijn vrije dagen niet meer terug naar huis, ik heb hier de verantwoording voor een pony, dan ga ik niet 4 dagen naar huis en de pony maar laten staan.

gewoonwat

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-10 14:20

jouke_h schreef:
Tenzij er dus een inspectie langs zou komen dan zou het dus eigenlijk bij je paard aanwezig moeten zijn.

Die kans is minimaal, de kans is groter dat het paard met spoed naar een kliniek moet ;)

jouke_h

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-10 14:21

Vandaar ook eigenlijk....

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-10 14:24

De eigenaar is een van de slachters uit Nijkerk. Ik denk dat hij wel weet hoe belangrijk het zit met het paspoort enzo, omdat ze natuurlijk ook altijd slachtpaarden vervoeren. Denk dat dit wel helemaal goedkomt!

Heb gelukkig nog een maand om alles te regelen.
Maar ipc kan de pony ook half januari komen, of februari. Ik hoef maar te bellen, en ze brengen hem. :)

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-10 14:57

Officieel hoort de houder van het dier de beschikking te hebben over het paspoort van het paard.
En dat is dus officieel gezien óók je pensionhouder, aangezien jij niet altijd bij je paard in de buurt bent, als je hem ergens in pension hebt staan.
Paard mee in de trailer: paspoort moet je bij je hebben.
Alleen voor buitenrijden (voor de wagen, onder de man) is er een ontheffing dat je het paspoort niet in je binnenzak hoeft te hebben zitten.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-10 14:59

Dankjewel door de duidelijkheid! :D

6 december gaan we als het goed is alles rondmaken.
En dan is het afwachten wanneer ik denk : Nu mag die komen.
Ik ga met hem het nieuwe jaar in, dus januari laat ik 'm brengen.

Voel me echt weer even als een kind zo blij! <3

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-10 13:24

Is er iemand die mij zou kunnen/willen helpen bij het opstellen van een contractje?

jamiroquai

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-10 13:55

Je kunt een standaard koopkontractje uitprinten op internet. (Ik had die van Fjordenwereld) Die kun je gewoon aanpassen. Ipv koopcontract zet je dan huurcontract oid. Passages die je niet nodig hebt, haal je gewoon weg. Dingen die je wil toevoegen, zet je erbij, evenals dingen die de eigenaar wil toevoegen. Je kunt met hem overleggen wat er in komt en wat niet. Als het klaar is laat je het lezen aan een onafhankelijk iemand die er verstand van heeft, zodat jullie allebei goed beschermd zijn. Want iedereen kan wel zeggen dat jij je moet indekken tegen risico's, maar de eigenaar heeft dat recht natuurlijk ook.....
Heel veel plezier met je paardje!

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-10 13:57

Ik vind het wel moeilijk om het aan de eigenaar te vragen/laten zien. Het voelt voor mij dan alsof ik denk dat zij mij niet vertrouwen, of dat ik hun niet vertrouw.

Ik vind het een dubbel gevoel.

jamiroquai

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-10 14:19

Volgens mij heb ik al eerder gelezen dat de eigenaar dat ook wel wou? En dat hij zelf ook dingen wou vastleggen? Het is voor hem ook een bescherming. Je kunt hem dit stukje forum misschien laten lezen, of vantevoren zeggen dat je het wel heel moeilijk vind, maar dat het voor jou wel prettiger voelt als de afspraken op papier staan. Neem iemand mee naar het overleg, voor je eigen vertrouwd gevoel. (Hoeft niet iemand te zijn die er verstand van heeft, wel iemand waar je je zeker bij voelt)

Het is geen kwestie van wel of niet vertrouwen, maar een kwestie van duidelijkheid voor beide partijen.Ik heb wel vaker meegemaakt dat mensen heel boos reageren op een contract. Zelf iemand die een bod weigerde omdat ik een contract wilde, want 'het paard as zo braaf dat hij geen contract nodig had.......'. Alsof het daarom gaat....

Trouwens, als jij zelf geen behoefte hebt aan een contract, moet je je dat niet laten opdringen.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-10 14:30

Ik voel me prima bij hun, dus ipc hoeft er van mij niemand mee.
Maar 10 december gaat toevallig de staleigenaar mee naar het slachthuis, dus dan spreek ik de eigenaar van de pony zowiezo, misschien dat ik het dan eens kans voorleggen. Dan kan de staleigenaresse ook even kennismaken en meebabbelen.. De eigenaar vind het ook fijn om te weten bij wie de pony komt te staan e.d

Nou kijk, ik ben niet zo zeer dat ik geen contract wil. Ik zeg ook : ik vertrouw hun, zij mij. Ik krijg je pony mee in goed vertrouwen, ik ben daar kind aan huis, t voelt als familie voor me.

Maar als er iets gebeurt, stel dat dier breekt een been van 't winter door een glijpartij o.i.d. Voel ik me ongelooflijk knullig!! En ik gok dat de eigenaar zich dan ook erg rottig zal voelen!
Ik weet dat zij mij heus geen verwijten zullen maken.
Maar wat hier al gezegd wordt, dit weet je nooit.
Ik vertrouw hun 100%.
Maar mijn ouders zeggen ook : Laat duidelijke dingen op papier zetten, anders willen we niet dat je de pony neemt.

Ik ben nu met de staleigenaresse in overleg hoe ik dit het beste kan aanpakken.
En misschien print ik dit topic wel even uit.

Wij hebben geen geheimen voor elkaar daar in Nijkerk. Dus ze mogen best weten dat ik hier om advies vraag. :j
Eerlijkheid is het belangrijkst.
Maarja ben gewoon een beetje bang voor de reactie.

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-10 15:29

Tja, ik snap dat een contract opstellen moeilijk is, maar toch lijkt het me verstandig.
Toen mijn pony bij mn beste vriendin werd gestalt hebben we hier ook een contract voor gemaakt.
Dat heeft daar echt geen invloed op ons vertrouwen gehad..

Ik had het er laatst nog met mijn baas/stalbaas over, je weet nooit hoe mensen gaan reageren.
Zeker als je met blijvend letsel te maken krijgt..
Met een contract ben je dan nog niet veilig, maar het geeft iig een klein beetje een gevoel van zekerheid.

(ik neem trouwens aan dat je bij de staleigenaar ook een contract hebt?)

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-10 15:31

Ja bij de staleigenaresse komt ook een contractje, dit hebben we al via PB besproken, ik ga morgen waars. even langs bij haar. En dan bespreken we verder.

Ik heb inmiddels een contractje gemaakt, met hulp van een voorbeeld.
Zal dit 6 december aan de eigenaar laten zien. Hopelijk wil hij ermee akkoord gaan. Staat verder weinig bijzonders in.
Maar denk dat het wel goed komt.

jamiroquai

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-10 15:45

Als hij zijn eigen paard serieus neemt, en jou ook, dan zal dat zeker geen probleem zijn! Ik denk dan je je misschien wel druk zit te maken om niks. Het topic uitprinten en laten lezen is een goed idee. Misschien moeten die mensen wel heel hartelijk lachen om de ernst waarmee jij het contract neemt! En zeggen ze : ach meissie, had je toch niet zo druk gemaakt........

Ik zou het er in ieder geval niet op stuk laten lopen in jouw geval. Volgens mij is de relatie huurder- verhuurder wel in orde. En hij weet dat je het echt heel serieus meent.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-10 15:48

Wij nemen elkaar altijd serieus, dit zijn zakelijke dingen.

Zal vast wel goedkomen. Zal het topic van de week even uitprinten. Maar misschien hebben ze het zelf al gezien, ze lezen wel eens mee op bokt in de excursietopics, en ze weten wie ik ben. :)

Zal vast wel goedkomen, maar vind het wel spannend!
Het begon met een geintje dat ik de pony wel wilde lenen, maar het pakte iets serieuzer uit!

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-10 13:11

Ik ben op de stalling geweest, is allemaal dik in orde!
Ik ga even kijken of het nodig is om een verzekering af te sluiten, aangezien ik denk niet buiten te komen met de pony, dus alleen op het stalterrein.

Contractje ga ik overleggen met de eigenaar.
Maandag nieuwe zadel passen, hopelijk past het, anders moet ik verder zoeken.
En ik ga kijken of hij in December al gebracht kan worden zodra de weersomstandigheden beter zijn.