Wanneer beginnen met dekens?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

dola

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-03 13:11

Niet!

Missouri

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-03 13:14

imker schreef:
Bij Imker (KWPN-er met flinke scheut Volbloed) begin ik als de temperatuur onder de 15 graden Celsius daalt. Dan begin ik dus met een zomerdekentje, onder de 12 graden ga ik over naar dun-gevoerde deken en onder de 10 graden ga ik over op een dikke(re) winterdeken.
In oktober wordt Imker geschoren en dan krijgt hij een superdeken op.

Ik heb ongeveer hetzelfde patroon. Silly (ongeveer hetzelfde bloedtype, Haha! ) heeft het erg snel koud en ze staat in de winter als het echt koud wordt met een fleece halsdeken (en bij extreme gevallen een wollen) en zo'n thermo premium deken. Als ze naar buiten gaat doe ik mijn bucas zweetdeken er ook nog onder (die zijn echt super warm!!).

1 probleempje... Silly HAAT dekens. Ze scheurt ze het liefst van haar rug af.

dola

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-03 13:35

Jah dat is ook logisch!!!
De mens heeft het zo gemaakt!!!!
Echt waar!!
Is toch niet normaal om die beesten zoveel dekens om te doen!!!
En je kan het echt wel afbouwen hoor, dat is gewoon dom gelul!!
Echt hier wordt ik zoo boos om!!
Ik vind het gewoon zielig voor jullie paaren. Silly laat het merken dat ze dekens HAAT!!!Gaat er dan niet een lampje branden!!!

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-03 13:39

carina schreef:

Ok, wanneer is de Hippiade Bloos! Verward

Eerste / tweede week van September.
Als je een paar weken later bent heeft het (om een wintervacht tevoorkomen althans) totaal geen nut meer.

Liever 1 week te vroeg, dan 1 dag te laat. Als de biologische klok heeft gezegd: "groeien" is er geen houden meer aan.

dola

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-03 13:43

Dit bedoel ik nou omdat je zonodig naar 1 of andere hipande gedoe moet laat je je paard maar uit zijn wintervahct en dan ook nog zeuren dat je de dekens niet meer afkrijgt!!!!!!!
Laat een paard toch lekker een paard zijn!!!!
En geen slaaf!!! (of wat dan ook)
Neem anders lekker een hobbelpaard!
Wordt nooit vies komt niet in de wintervacht en doet nooit wat fout!

Voice

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-03 13:48

Zullen we het er maar op houden dat je allebei de kanten op door kunt slaan? Haha!

Ieder moet maar doen wat hem/haar het beste lijkt voor zijn/haar paard, toch?

Judith

dola

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-03 13:50

Jah dat is zo,maar ik geef ff mijn mening.
En uuh tjah mischien iets te grof Bloos!

Botervlieg

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-03 13:54

*LOL* *LOL* *LOL*
Rustig maar, Dola, straks ga je er nog helemaal van zweten! Haha!

Ik ben ook geen liefhebber van dekens
en soms t/m vaak zie ik paarden staan...
nog helemaal ingepakt als de mussen al van het dak vallen...
of tijdens zo'n zachte Hollandse winter in noordpoolverpakking...

Pfffffff, dan krijg ik subiet behoefte om iets met spaghetti-bandjes aan te trekken, hoor !

Afbeelding
.
Laatst bijgewerkt door Botervlieg op 30-07-03 14:22, in het totaal 2 keer bewerkt

dola

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-03 13:55

Juist botervloot!
Dat bedoel ik.

Alleen ik zeg het anders Tong uitsteken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-03 14:08

Kawa krijgt ook altijd een mega vacht, het lijkt net een shet Lachen

In ben al eens heel erg vroeg begonnen met dekens, maar dat maakte bij hem geen bal uit.
Nu leg ik hem niets meer op totdat ik hem ga scheren, dat is rond half oktober.
En daarna nog een keer half november.

Als het op zijn koudst is staat Kawa onder 3 dekens Lachen
Maar dan alleen als het overdag ook echt flink vriest met een koude wind.
Dit omdat hij overdag dus ook buiten staat.

Normaal heeft jij een 2 laags kanvas deken op, met daarover heen een regen deken.
word het nog kouder een 3 laags kanvas.
Maar als het dus echt koud is, krijgt hij er een onder deken bij.

De buitenste deken die regen deken, is niet dik of echt warm, maar dit omdat zijn andere dekens niet waterdicht zijn.
Eigenlijk moet ik andere kopen, die dat al wel zijn, maar dat vind ik zo zonde, omdat ze na 7 !! jaar nog steeds als nieuw zijn.

En nee, dan heeft hij het niet eens echt warm.
Kawa is ook koukleum eerste klas
Vandaar dat hij van nature ook wel zoveel haren zal krijgen.
En dit ondanks dat hij aan vaders kant engels volbloed is en aan moeders kant toch ook wel wat arabisch heeft.

zobras

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-03 14:12

Mijn Pablo is een enorme koukleum, niet normaal. Met als resultaat dat hij daardoor niet prettig aanvoeld en stijf is, dus het is echt geen aanstelleritus..... Hij krijgt een deken op als hij dat aangeeft het nodig te hebben. En zo krijgt hij steeds een dikkere op. Afgelopen winter heeft hij max onder 1000 grams gestaan en had het nog koud. Alleen doe ik never nooit niet meer fleece of wolle dekens onder staldekens ivm schuiven en schuur/druk plekken. Heb een paard gezien die zwaar verwond was omdat toch zo'n deken is gaan schuiven. Pablo is verwend (moet zeggen, tis wel het enige merk wat hij tollereerd, dus heeft wel een dure smaak), hij heeft alleen Rambo dekens!

xxappiexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-03 14:26

ik begin met dekens als het s'nachts kouder word dan 10 graden, en eerder als het veel regent.
En dan alleen bij Apollon de andere 2 hebben het niet nodig.

gillian

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-03 15:58

ik begin ook vroeg met dekens.
vorig jaar stond ie zo kort in de haren dat mensen dachten dat ie geschoren was Haha!
in de herfst, zo rond de 15 graden krijgt ie een zomerdeken op.
onder de 12 een tussendeken, onder de 10 een gewone winterdeken, onder 0 een dikkere winterdeken, -5 een tussendeken extra, -10 heeft ie 3 dekens op.
en als het onder 0 is krijgt ie met los en uitstappen zo'n uitrijdekentje.
verwend Schijnheilig nee hoor Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-03 20:19

Per 1 september standaard. Het verharen heeft niet alleen met temperatuur te maken maar ook met het korter worden van de dagen, daarom doe ik meestal vanaf 1 september de dekens weer op.

Ratjetoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-03 20:36

Eleonoor, waar koop je die 1000 grams dekens en van welk merk zijn ze. De dikste die ik tot nu toe kan vinden is die van de divoza.
Die van mij is dus ook zo'n koukleum!

Faas

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-03 08:54

Ik weet eigenlijk nooit wanneer ik begin met dekens. Als ik het te koud vind worden. Als ik zelf alweer lange mouwen ga dragen of truien gaan de dekens op.

En Dola, je zou het ook gewoon op een normale wijze kunnen zeggen. En in correct Nederlands ipv msn-taal. Wordt je iets meer serieus genomen Misschien voor jou een lampje dat gaat branden?

Ode

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-03 09:20

Ik zit dit met open mond te lezen.
Okay, ik kan jullie paarden niet en de meeste doen het om de winter vacht te onder drukken.
Maar 3 dekens!!
WOW.

Nu heb ik 1 jaarling fjord en een gelders veulen dus die dragen nog geen dekens.
Mijn fjord zal ik waarschijnlijk nooit een deken op doen.
Ik heb bij een een prive stal gereden waar alleen maar fjorden stonden en die hebben nog nooit een deken om gehad.
Met rijden geen problemen hoor!
Ze zweette niet heel erg veel.
Ook kan het voordeln hebben zo'n dikke vacht.
Op die prive stal hadden we alleen een buitenbak.
Als de vorst ons overviel en de bak niet vlak getrokken was konden we niet rijden.
Dan moesten we dus over de straat stappen.
Met deken is dat helemaal niks.

Nogmaals ik kan jullie paarden niet en het zal vast nodig zijn dat ze zoveel dekens dragen.
Maar in mijn ogen is het een beetje over dreven.
Je ziet manege paarden ook niet met 3 dekens staan.

P.s. ik val niemand aan het is gewoon hoe ik er op dit moment over denk.

Sando

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-03 09:26

Als het kouder wordt snachts als 10 graden dan krijgen ze een gevoerde zomerdeken op...ja, het is niet echt een zomerdeken, het is een waterdichte overgangsdeken en die bestaat uit 2 laagjes. Zo rond de 5 graden gaat de dikke deken op, dat is een 400 grams van S & K. De mijne hoeven geen gladdevacht. Ze mogen best een beetje vacht krijgen, de rest voorkom ik door de dekens en hebben ze het lekker warm. Ze staan in een buitenstal van 3,5 m x 5 meter, allemaal erg goed geisoleerd.
Bij ons op de stoeterij stond een engelse vrouw die had volbloedjes uit afrika en had, ja komt ie.....6 dekens op per paard. sloeg nergens meer op..... ik was echt verbaasd, elke keer weer opnieuw als ik haar met die dekens zag hannesen.....

zobras

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-03 09:33

Ratjetoe schreef:
Eleonoor, waar koop je die 1000 grams dekens en van welk merk zijn ze. De dikste die ik tot nu toe kan vinden is die van de divoza.
Die van mij is dus ook zo'n koukleum!

Die koop je niet. Maar je begint met een onderdeken van 400 grams, dan een tussen deken van 200 grams en dan nog een 400 grams waterdichte deken, zo kom ik op 1000 grams. Kwestie van stapelen!
Let wel op met dekens opelkaar leggen dat je niet twee kanvas dekens of meerdere waterdichte dekens over elkaar doet (laatste gaat gegarendeerd schuiven). En wat ik al eerder had gezegd, deze stappel is van het merk Rambo.

Wat ik ook altijd heb begrepen is dat meerdere lagen over elkaar warmer is dan een dikke laag. Dit komt omdat er een stille luchtlaag ontstaat tussen de dekens die ook weer isoleerd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-03 09:50

Citaat:
Ik zit dit met open mond te lezen.
Okay, ik kan jullie paarden niet en de meeste doen het om de winter vacht te onder drukken.
Maar 3 dekens!!
WOW.

Niet eens de wintervacht onderdrukken
Maar een geschoren paard dat elke dag toch min. 5 uur buitenkomt.
ook als het overdag vriest.
En als het overdag dus onder nul komt of bijna onder nul, maar met zo'n snijdende noord/oosten wind, dan krijgt hij nummer 3 erbij.

Je moet wat he, als je gewoon wil dresuurprikken in de winter Haha!

Kitty

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-03 09:59

Citaat:
Dit bedoel ik nou omdat je zonodig naar 1 of andere hipande gedoe moet laat je je paard maar uit zijn wintervahct en dan ook nog zeuren dat je de dekens niet meer afkrijgt!!!!!!!
Laat een paard toch lekker een paard zijn!!!!
En geen slaaf!!! (of wat dan ook)
Neem anders lekker een hobbelpaard!

Ik neem aan dat jij niet op je paard rijdt....

Muzefee krijgt nauwelijks een wintervacht. Perfect met rijden, maar ze heeft het wel snel koud. In september gaat een zomerdeken erop. Wanneer het buiten wat kouder wordt, wordt de zomerdeken vervangen door een "voor- en najaarsdeken".
Zodra ik zelf mijn winterjas uit de kast haal krijgt ze een winterdeken op en als het echt hard vriest, leg ik de 450 (?) grams deken erop, soms zelfs met een fleece deken eronder.

Als het regenachtig weer is, heb ik over bovengenoemde dekens een dunne regendeken.

Suzan1

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-03 10:14

Begin september gaat er 's nachts al een dekentje op.'Dan een beetje de temperatuur in de gaten houden. Onder de 15 graden wordt de deken opgehouden. Ongeveer november gaat het vachtje er af en daar komt een wollen deken voor in de plaats (ze zijn dan wel hun vacht kwijt!) en dan nog een staldeken. Zit je ongeveer in dezelfde warmte als voor het scheren. Wordt het nu heeel erg koud (vanaf -5) dan komt ook de derde deken (een winterdeken) erop. Dus ja, er staan meer paarden met 3 dekens op. Lachen

Missouri

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-03 11:22

dola schreef:
Silly laat het merken dat ze dekens HAAT!!!Gaat er dan niet een lampje branden!!!

Zucht... natuurlijk heb ik het geprobeerd zonder. Ik vond Silly na een ijskoud vriesnachtje bibberend in de stal, hoestend (na een bezoekje aan de kliniek bleek ze een longontsteking te hebben). De rijp zat op haar oren! Ze had een "lekker dik" pak haren omdat ze geen deken op had gehad, ook erg gezond voor een jong paard wat gereden wordt en geen conditie heeft (zweten en dan lekker zonder dek wegzetten, ja!!!).

Dus Silly heeft pech, ik hou haar liever heel met iets wat ze minder leuk vindt.

Waarom reageer ik hier eigenlijk op... pennykind... Frusty Slapen

carina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-03 11:45

Eleonoor schreef:
Alleen doe ik never nooit niet meer fleece of wolle dekens onder staldekens ivm schuiven en schuur/druk plekken. Heb een paard gezien die zwaar verwond was omdat toch zo'n deken is gaan schuiven.

Waarom gaat zo'n deken schuiven? Ik het afgelopen winter regelmatig een fleece eronder gehad, en is nooit gaan schuiven.
Wel heeft die fleece bilkoorden, 2 borstgespen en kruissingels, daar zal het dan wel aan liggen Haha!

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-03 11:45

Ik heb voor Snowdon een zomerdeken in de winter Lachen Dit omdat hij veel stil staat op stal (hoekstal) of op de paddock en met de zomerdeken blijft zijn wintervacht ook matig. Heb er absoluut geen problemen mee gehad met rijden en opdrogen van zweet Lachen

Het liefst zou ik hem helemaal geen deken om doen, maar scheren doe ik nog liever niet Lachen En aangezien ie al zoveel stilstaat in de winter wil ik hem wel kunnen blijven rijden. Dat ik hem een deken om doe (in oktober pas btw) is dus eigenlijk tegen mn principes in, maar heb er mn eigen goede redenen voor.