Strandrit, help!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

saxie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-03 13:39

Ik heb zelf jaren in Scheveningen gewoond en op het strand gereden, kan je vertellen het is erg leuk om te doen. Ga wel op een dag dat het niet zulk heel erg mooi weer is, anders kan het nog wel eens druk zijn met badgasten. Dan heb je niet alleen aandacht voor je paard nodig, maar ook alles wat er omheen loopt en vliegt (vliegers, ballen e.d.)

Ik zou als ik jou was de eerste keer gewoon rustig aan doen en lekker door stappen op het strand, gaat het goed kan je een drafje wagen. Maak het niet te gek. Een ruime volte in het mulle zand is een goede noodoplossing.

En wees inderdaad niet verbaasd als je paard gaat lopen zwalken. De ruimte kan ze best wel eens desorienteren.

En verder, geniet ervan en gebruik je gezond verstand.
Wees wel voorzichtig met kuilen en muien in het zand. Kunnen erg verradelijk zijn.

Angelique18

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-03 19:29

Mij lijkt t opzich zeker ook leuk om mee te gaan met Stal...
maar ik zit een beetje met hetzelfde probleem..
Mijn angst is niet zozeer dat hij niet te stoppen zal zijn maar maar dat hij flink de lucht in gaat en daarna als een gek gaat rennen!
Mooi dat ik hem dan niet meer houd!
(ik heb het nu over een fjord)
Ik rij met pelham, is dit dan een goed idee om mee t strand op te gaan?
Evevntueel met een hulpteugel?
En zo ja welke is dan het beste?

iwayalover

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-03 20:17

Het strand is zooooo supergaaf om te rijden!!!! en je blijft het toch houden dat paarden soms heet worden. Doe iig een pessoabit in zodat je iets meer controle hebt en verder lekker genieten. En je paard is een kuddedier en zal heus niet zomaar van de groep weg gaan.
VEEL PLEZIER!!!!!! *LOL*

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-03 20:59

stef schreef:
yup, dan gaat ze er nl niet vandoor, en dan heb je IMO zowiezo altijd ernaast meer te vertellen dan erop, omdat je ze makkelijker tegen kan houden

Zeg nooit nooit!!
Zelf maak ik regelmatig strandritten en ik weet niet hoe het strand bij jullie is? Maar wij hebben om de zoveel meter paalhoofden die scheuren onmogelijk en levensgevaarlijk maken. Toch trekken we regelmatig een flinke sprint
Zou persoonlijk pessoa en martingaal er aan hangen en gewoon gaan genieten. Als ze weg wil op de volte of inderdaad het mulle zand in. afspreken met de groep dat ze rustig doen. En als ie aan de kletter gaat, laten gaan. Gewoon laten gaan, zorg dat je erop blijft zitten, sowieso. Is ie moe? Laat hem dan nog maar 500 meter doorscheuren. Dan is het nooit meer leuk namelijk. Gewoon zeker van je zaak die kant op gaan. Maar ik raad je af ernaast te gaan lopen, zo'n paard ziet alles op het strand en ziet jou echt niet meer lopen.
Meestal blijven ze bij de groep!!

Carolinef

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-03 20:22

Rustigaan beginenn, toen ik de eerste keer met mijn fjordje t strand op ging, was ik doodsbenauwd, heb r veel tegen gekletst en r geaaid om zo onszelf een beetje rustig te houden, nou lekkere lange teugel en gewoon mega eind gestapt, pas op het moment dat JIJ er zelf klaar voor bent, gaan draven of eventueel galopperen.

Als je een andere ruiter tegen komt op het strand, is het een onuitgesproken gedragsregel dat je elkaar in stap passeert, maarja er zijn er helaas altijd wel n paar tussen die dat aan hun laars lappen.

Ernaast gaan zou ik niet doen, maar je kent je paardje zelf het beste dus dat moet je zelf maar eens kijken.

Misschien is het een idee om eerst eens met 1 ander paard te gaan ipv gelijk een hele groep "bang" paarden, zodat jouw paardje door dat andere paard op r gemak is gesteld en het in ieder geval al eens heeft gezien en het niet helemaal nieuw is.

Een mangegepaard huren van een plaatselijke manege zou ik niet doen, want juist bij dat soort maneges is het vaak dat zodra ze op t strand komen, ze als n speer er vandoor gaan.

Ik ben nu met les ook bezig om meer grip etc en een betere samenwerking met Pien te krijgen zodat ze buiten ook wat meer op mij is afgestemd, pas als het binnen goed gaat, gaan we naar buiten en dan nog samen met Jo r paardje om zowel Pien als mij gerust te stellen.

anyway heeel veel succes en je zult zien dat als t eenmaal zo ver is en jullie heerlijk ontspannen aan het strand sjokken dat dat het ultieme genot is (voor mij tenminste wel) *LOL*

dutchy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-03 20:29

Op het strand maakt het op zich toch niet uit als hij er vandoor gaat. Waarschijnlijk blijft hij bij de groep, maar op het strand kan er niks gebeuren.

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-03 20:32

ikke"]
[quote="Sonja"][quote="Chiqa schreef:
sja als paarden het strand ruiken...dan gaan ze echt helemaal los dan is het een kwestie van vasthouden en Gaaaaaaaan!!!

Wat een onzin. Dat gebeurt alleen bij van die idioten die hun paard dat zelf bevestigd hebben, door ze keer op keer meteen over de kling te jagen als ze het strand op gaan.
(Met zo'n stel zou ik dus NOOIT meegaan, dat verpest je paard voor altijd)

Als er fatsoenlijk gereden wordt, gewoon meegaan, leuk!! (En als je d'r onverhoopt niet kunt houden in galop, stuur je d'r gewoon het mulle zand in, dan stopt ze echt wel)

Gewoon doen (als de groep betrouwbaar (lees niet idioot) is)! Veel plezier!
[/quote]

Slaat inderdaad helemaal nergens op. Ik kom al jaren op het strand en ik heb in het begin inderdaad die fout ook gemaakt, maar dat heb ik Patricia intussen ook weer afgeleerd en het gaat goed.
Mocht je eraan twijfelen dat er fatsoenlijk gereden wordt en rekening met elkaar gehouden wordt, kom dan in september met de NVVR naar Haamstede, dan wordt er gegarandeerd rekening met je gehouden.
Pessoiabit zou ik terughoudend mee zijn, Tiedemann is een goed hulpmiddel. Als ze echt niet te houden is, dan op de volte in het mulle zand, doet ze echt niet langer dan een rondje. Risico op peesblessures is gering, het zand is los en zuigt niet, maar ga er natuurlijk geen hele einden in galoperen, het is wel zwaar en dus wel een belasting.
[/quote]

helemaal mee eens, alleen meegaan als de groep "betrouwbaar" is. Ik heb jarenlang bij een manege strandritten begeleid, af en toe heb je van die lolbroeken ertussen zitten die het leuk vinden als alles aan de kletter gaat. Die liet ik na de eerste waarschuwing fijn naast het paard teruglopen naar de manege! (zo'n kreng ben ik noou ook wel- ik laat voor zo iemand geen mensen verongelukken)
Nog iets om op te letten is a.u.b alleen door het water STAPPEN ik heb al zovaak meegemaakt dat particulieren (hoewel gewaarschuwd) door het water gallopeerden en in een kuil (die zie je echt niet) terecht kwamen, paard of peesblessure of een gebroken been.... niet doen dus. Verder veel plezier!

796285

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-03 20:35

haflingerfan schreef:
Op het strand maakt het op zich toch niet uit als hij er vandoor gaat. Waarschijnlijk blijft hij bij de groep, maar op het strand kan er niks gebeuren.

Dat dacht jij! Kuilen, hobbels, gladde kwallen, vliegers, ballen, honden - en dat allemaal in combinatie met een paard dat niet op z'n voeten let omdat hij de wind onder z'n staart voelt. Er kan *overal* wat gebeuren, op het strand net zo hard als in het bos.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-03 22:25

Nog even een aanvulling op het meer te zeggen hebben als je d'r naast loopt. Ik zou het je echt van harte AFraden. Denk alleen al aan het moment dat je dus op moet stijgen en je heel even niks meer te vertellen hebt....
Gewoon lekker d'r op, met een betrouwbare groep. Gaat echt goed.

O ja, een bit met onderinwerking door scharen of ringen is NIET geschikt voor combinatiegebruik met een martingaal ladies!

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-03 22:29

Persoonlijk rij ik 100 maal liever op het strand dan in het bos.
Gewoon zo rijden als je altijd doet.

Ik vind het zelf altijd heel vervelend als ik op het strand moet afstijgen en daarna er weer op. Er zit dan nl altijd wel wat zand onder je schoenen. Ik heb gemerkt dat je daardoor veel sneller grip kwijtraakt in de beugels.

Ik zou dus kiezen voor gewoon te paard het strand op (en net doen alsof het bos/polder is Haha!).

Angelique18

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-03 22:31

Sonja schreef:
O ja, een bit met onderinwerking door scharen of ringen is NIET geschikt voor combinatiegebruik met een martingaal ladies!

K heb nog nooit van m'n leven met een hulp teugel gereden en heb ook geen flauw benul hoe het werkt...
Maar bedankt voor de waarschuwing..
ik rij met pelham en dit zal dan wel genoeg zijn denk ik?

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-03 23:01

Citaat:
Nog iets om op te letten is a.u.b alleen door het water STAPPEN ik heb al zovaak meegemaakt dat particulieren (hoewel gewaarschuwd) door het water gallopeerden en in een kuil (die zie je echt niet) terecht kwamen, paard of peesblessure of een gebroken been.... niet doen dus. Verder veel plezier!

Vooral die meertjes zijn veradelijk, ik verken ze daarom ook altijd eerst .
darna gallopeer ik er wel eens doorheen.

co2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-03 23:33

Ik nwas dus ook bang dat ik Skippy nooit meer langezamer kreeg want het lijkt soms wel of Skippy der leven alleen maar om crossen en racen gaat. Nou, dus wij naar het strand, was al gauw helemaal vooraan ver bij de rest vandaan. Dus ik dacht.. ohw sh*t.. die ben ik kwijt. Maar zodra ik de teugels een beetje in nam minderde ze gelijk vaart en ging op een gegeven moment naar de draf, stap en toen lekker met een los teugeltje gewacht op de rest.
Ohja, en als je pony dan zou gaan crossen.. wat dan nog? Ze kan nergens heen.. alleen maar rechtuit. Je vindt elkaar zo weer terug. Ik zou haar gewoon helemaal laten gaan.. je ziet dan wel weer wat er gebeurt. En als ze echt niet meer wilt remmen maak dan een volte.. vaak heb je ruimte zat! veel plezier!

bimmezs

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-03 11:11

een keertje word je paard moe Gaaaap
paarden zijn kudde dieren dus ze blijven bijelkaar
gaat ie er echt van door gewoon het mulle zware zand in sturen en dan voltes rijden