Kostwinner & onderhoud paard

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-10 10:35

Daar heb ik een fiets voor :D Maar momenteel werk ik op een kwartiertje wandelen van thuis, fietsen is echt een noodzakelijk kwaad. Dus ben te voet :)

Rumpleteaser

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-10 13:09

Ik ben het gewoon een jaar gaan 'droogoefenen', zowel qua geld als qua tijd.
Maar om het verhaal niet te lang te worden; hierbij in het kort alleen het financiële verhaal ;)

Zelf heb ik een vaste fulltime baan, een vriend, een koophuis, wel auto, geen kinderen.
Vriend en ik betalen alles samen voor het huis/boodschappen; 50/50% verdeeld. Dus elke maand storten we hetzelfde bedrag op de gezamenlijke rekening.
Wat is overhoud, dat is dus voor mezelf. Daar betaal ik mijn eigen dingen van, maar ook vakantie enzo.

Als voorbereiding op mijn eigen paard ben ik uitgegaan van € 500,- per maand: dat is voor alles, inclusief het opbouwen van een spaarpotje voor de DA.
Dus ik heb een jaar lang dit bedrag van mijn eigen geld opzij gezet om eens te kijken hoe dat zou gaan.
Vriend was bijvoorbeeld bezorgd dat ik niets zou overhouden voor etentjes, vakantie; de leuke dingen met hem.

Nou; het lukt wel. Het is best krap en ik ben dus HEEL erg blij dat ik dit een jaartje heb geprobeerd.
Want ik ben er nu zeker van dat het lukt en dat ik onafhankelijk ben. Plus ik heb nu een leuke spaarpot voor de aankoop :D

Mijn advies is: zorg ervoor dat je eigen leven lekker op orde is, voordat je een paard koopt.
Dus: eerst een baan + huis, dan pas investeren in een paard. Je gaat immer toch een enorme verplichting aan.
En eerlijk = eerlijk: een paard is een 'extraatje' :D

Schoenveter

Re: Kostwinner & onderhoud paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-10 13:18

Ik ben alleen en betaal dus alles van 1 inkomen, huis, paard, auto, alles. Ik heb een redelijk goede baan, mijn inkomen ligt boven de 1800 euro per maand, ik laat vaak mijn auto staan. Mijn paard staat op een manege in volpension. Wil je meer weten, just ask.

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-10 13:23

Ik ben ook alleen en heb een eigen huis, auto en paard. Van het salaris dat hier genoemd wordt, zou ik het echt niet redden :o Paard kost mij in de maand incl. lessen, wedstrijden, benzine, verzekering e.d. rond de 800 euro in de maand.
Als ik jou was zou ik alles heel gedetailleerd opschrijven en berekenen wat je precies overhoud. Voor welk bedrag doe je normaal boodschappen? Vergeet ook niet een potje achter de hand te houden voor klusjes in huis en aan de auto!

saskia23

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-10 13:26

Britt1 schreef:
Ik heb een stal op het oog wat 250 euro kost. En ik woon niet eens in de randstad. ;)
Deze stal is voor mij ideaal, want uitrijmogelijkheden de bossen in en de hele dag weidegang (heel belangrijk). Verder is alles ook all-in. Maar goed, 250 euro, dat is niet niks. Dan ben je er ook nog niet helemaal natuurlijk.
En ik heb ook nog een hypotheek te betalen en alle andere kosten die komen kijken bij een eenpersoons huishouden.

ff offtopic maar 250 euro voor all inclusive/vol pension en waar ze ook nog eens de hele dag buitenstaan vind je niet in de randstad hoor ;) Is dus wel degelijk heel goedkoop

Corally_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-10 13:34

Ik vind 250 in de maand voor stalling WEL duur.
ik woon ook niet in de randstad maar vind het uit principe duur....

Ik ben daarom van een 240 euro per maand overgegaan naar een andere stal waar ik in totaal 120 euro per maand kwijt ben. Wel een stuk minder luxe natuurlijk maar een blijer paard. Ook om in de toekomst misschien wel een 2e erbij te doen.

Ik doe dit nog niet zo heel lang helemaal alleen, en ik hou per maand nog net geen 500 euro over om vrij te besteden.
Dan staat mijn paard op ijzers en ik rij westrijden.

Van die 500 gaat er 200 naar de spaarrekening, en de rest hou ik over.... MAARRRR dit is zo op....
Een kapotte deken, kapot halster, tandarts, opsteophaat.
En van dit geld moet ik ook nog kleren kopen.
Dit geld is bijna elke maand op, en ik ben echt wel zuinig en denk na voor ik iets koop....

Ik ben het dus eens met een eerdere opmerking dat je eigenlijk wel minimaal 400/500 euro over moet hebben....

En goed je prioriteiten stellen, heeft jou paard, heb jij het nodig om op zo'n dure ( misschien luxe) stal te staan? Ben je bereid om elke avond even een paar drollen uit je stal te mesten, enz....

Schoenveter

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-10 13:35

Mijn paard staat voor 300 euro volpension.

Tootz

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-10 13:41

Mijn paard staat nu nog voor opfok prijs maar vanaf mei volgend jaar ga ik de volle mep betalen: 420 euro per maand.... (volpension)
Nu gaat mijn paard vanaf april/mei in training (zadelmakmaken) dus volgend jaar wordt dat sowieso een grote kostenpost ook omdat er ook een zadel moet komen enz.
Als dat allemaal achter de rug is wil ik gaan kijken om uit huis te gaan. Maar mijn salaris (40 uur per week) - vaste lasten (auto, telefoon, zorg enz) - paard = bij lange na niet genoeg om mee op mezelf te gaan... dus komend jaar maar eens brainstormen hoe we dat gat gaan opvullen.

saskia23

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-10 13:43

Lies21 schreef:

Ik ben daarom van een 240 euro per maand overgegaan naar een andere stal waar ik in totaal 120 euro per maand kwijt ben. Wel een stuk minder luxe natuurlijk maar een blijer paard. Ook om in de toekomst misschien wel een 2e erbij te doen.

Ik doe dit nog niet zo heel lang helemaal alleen, en ik hou per maand nog net geen 500 euro over om vrij te besteden.
Dan staat mijn paard op ijzers en ik rij westrijden.

Van die 500 gaat er 200 naar de spaarrekening, en de rest hou ik over.... MAARRRR dit is zo op....
Een kapotte deken, kapot halster, tandarts, opsteophaat.
En van dit geld moet ik ook nog kleren kopen.
Dit geld is bijna elke maand op, en ik ben echt wel zuinig en denk na voor ik iets koop....

Ik ben het dus eens met een eerdere opmerking dat je eigenlijk wel minimaal 400/500 euro over moet hebben....

En goed je prioriteiten stellen, heeft jou paard, heb jij het nodig om op zo'n dure ( misschien luxe) stal te staan? Ben je bereid om elke avond even een paar drollen uit je stal te mesten, enz....

Het is ook veel geld maar voor wat je krijgt is het in de randstad goedkoop

Motje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-10 13:50

Ik ga ook niet vertellen wat ik verdien, hihi. Maar ik onderhoud ook mijn paard met alleen m'n eigen salaris (waarvan ik ook m'n eigen onderhoud betaal). Ik heb het voordeel dat ik m'n paard meteen gekocht heb toen ik m'n eerste baan had. Ik heb dus nooit meer geld gehad. Als ik had zitten rekenen of ik per maand honderden euros overhad had ik waarschijnlijk gedacht dat ik het niet zou redden. Misschien is het een idee om een tijdlang het verwachte bedrag maandelijks automatisch op een spaarrekening te storten. Dan weet je of je het kunt missen, en heb je meteen een bedragje gespaard om wat kosten in het begin te dekken.
Wat bij mij ook hoge kosten zijn zijn de benzinekosten en startkosten van wedstrijden. Maar deze kosten heb je zelf in de hand. Als ik het geld niet meer heb zou ik als eerste hiermee stoppen.

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-10 13:52

Lies21 schreef:
...

Je kan het wel uit principe heel duur vinden, maar voor veel minder vind je het niet in de randstad. Dus dan is de keuze; verhuizen naar noord-oost groningen, waar het vast veel goedkoper is of gewoon de prijzen betalen die er gevraagd worden.

butengeweun

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-10 14:33

hier sta ik niet op pensioen en woon nog thuis maar ik zet stadaart per paard per maand 250 euro weg voor onverwachte kosten. Daar gaat dus nog voer en al de kleine aankopen vanaf als een halster. Hoefsmid, dieremarts en nieuw zadel gaan van het grote potje.

Maar wat Rumpleteaser zegt is een goede oefening om te kijken of je het red en een leuk spaarpotjes te krijgen

Corally_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-10 16:45

Anoeska schreef:
Lies21 schreef:
...

Je kan het wel uit principe heel duur vinden, maar voor veel minder vind je het niet in de randstad. Dus dan is de keuze; verhuizen naar noord-oost groningen, waar het vast veel goedkoper is of gewoon de prijzen betalen die er gevraagd worden.

Ja je hebt helemaal gelijk!!
Maar daardoor heb je wel minder mogelijkheden, nu word er daar ook wel meer verdiend maar toch.

Ik reageerde alleen op iemand die dat goedkoop vond, terwijl dat bij ons in de buurt wel duur is.
Of je het kan betalen ligt er dus ook aan waar je woont....

DearLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-10 18:22

ik heb het geregeld dat ik voor de dieren zorg en men vriend voor het huis. haha

Britt1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-10 18:29

Bedankt voor al jullie reacties, leuk om te lezen!
Ik wil me ook nog wel orienteren op andere stallen in de buurt, maar omdat deze stal praktisch naast mijn werkplek ligt, is het wel weer voordelig qua reizen (auto) natuurlijk. Bovendien vind ik in mijn omgeving (Gelderland) voor een lagere prijs niet veel meer of dezelfde faciliteiten vrees ik. Maar daar ben ik dus benieuwd naar. Eens rondvragen en kijken!

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-10 18:40

Het hangt enorm af van alle kosten die je kwijt bent.
Hypotheek of huur van je huis, stallingsprijs.
Ikzelf ben alleenstaand en huur voor 275 per maand (2 kamer flat), heb een auto die ik bijna 2 jaar geleden nieuw gekocht heb, heb mijn paard in pension staan voor 225 per maand, 2 katten, andere dure hobby (saxofoon spelen, eigen instrumenten, verzekeringen, enz). En alle vaste lasten erbij ben ik ongeveer 1200-1400 netto in de maand kwijt (afhankelijk van dierenartsbezoek, enz).

Maar als je minder luxe hebt, zoals een nieuwe auto, dan kun je met minder ook af. Mits je huis net zo goedkoop is als het mijne.

Vrouw2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-10 18:43

Als je niet een tegek leven heb gaat dat prima hoor ;) Je kan alleen niet meer elk weekend/maand shoppen of stappen.

Toen ik nog wat jonger was had ik ongeveer 1200,- in de maand waarvan me verzekeringen, huur, auto en dan nog de stalling (300,-)van me paard af ging. En dan nog de verassingen zoals dierenarts enzo haha jaa heb heel zuinig geleeft ;) Gelukkig is me paard in die periode en nog steeds niet trouwens kern gezond :P dus gekke dingen had ik niet.

Britt1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-10 20:47

Weet je wat het is, ik hoef niet zo nodig meer te stappen en doe dit al in geen tijden meer. Met vrienden ergens wat eten/drinken en naar de film zo nu en dan vind ik tegenwoordig veel leuker.
Wel hou ik ervan om op reis te gaan en hiervoor wil ik nog wel voor kunnen blijven sparen (al is het 'maar' 150 euro per maand). Als ik een berekening maak, dan zie ik dat ik met name zal moeten gaan bezuinigen op kleding. Tsja..

Craftly

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-10 21:00

Een paard hebben is idd ook kijken wat je er voor wil laten

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-10 21:41

Het ligt helemaal aan je inkomen. Ik heb ook alles een een paar jaar alleen gedaan. Twee jonge kinderen, weinig alimentatie, dure oppas en paard voor 300 euro per maand in pension. Ook qua tijd wordt het goed plannen, maar het kan wel allemaal.

lonnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-10 21:55

ik woon op mezelf (appartement) en heb 3 paarden. Tot een paar weken geleden zelfs 4. Ik betaal voor mijn 2 paarden samen 300 euro per maand, voor mijn shet 75, dus samen 375 excl brok, wormkuur, smid etc.
Ik betaal 525 euro huur. Daarnaast heb ik nog een auto etc. Ik red het allemaal net en heb gelukkig een goee spaarrekening, maar wil binnenkort wel meer gaan werken. Ik verdien 1300 euro in de maand en kan daar alles incl vaste lasten, verzekeringen etc van betalen

Britt1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-10 23:59

Echt mijn complimenten voor jou Lonnie, ik kan me er heel eerlijk gezegd niets bij voorstellen hoe jij rond kunt komen met jouw inkomsten en je paarden. Knap hoor!
Maar doe je wel eens wat leuks voor jezelf? Nieuwe kleren, een keertje uit eten, een vakantie?

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-10 00:11

Het ligt helemaal aan wat jij voor jezelf noodzakelijk vindt.

Als je 1000,- overhoudt na vaste lasten (ook je verzekeringen, eigen risico ziektekosten etc?) dan moet het natuurlijk best kunnen. Maar of je dan ook nog altijd je boodschappen bij de Albert Heijn kan doen én af en toe op reis én uit eten én regelmatig de auto pakken én een potje reserve voor zowel paard, auto als jezelf..

Denk wel dat je keuzes moet maken.

Ik heb voor mezelf besloten dat ik het te kwetsbaar vindt om als enige kostwinnaar de verantwoordelijkheid voor een (duur) paard te nemen. Ik heb mogen ervaren dat je helaas zo ziek kan worden of wat anders, je inkomen daalt, en dan sta je voor keuzes over het paard die ik niet wil maken. De een tilt niet zo zwaar aan zo'n "wat als" scenario, ik op dit moment in mijn leven wel. Hangt ook van je karakter en de situatie af denk ik.
Laatst bijgewerkt door Waves op 26-11-10 00:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Britt1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-10 00:16

Precies Waves, en dat is nu het hele eieren eten. Alle kosten heb ik er af gehaald hoor, maar ik weet echt niet of het mee-of tegen zal vallen. Kwestie van een paar maanden eerst eens een bepaald bedrag apart gaan zetten en kijken hoe ik me daarmee red. Misschien valt het allemaal mee, of misschien blijkt dat ik eigenlijk een paar honderd euro extra nodig heb.

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-10 00:18

Dat is wel een goed idee, ja. Even een paar maanden uitproberen :)