Modderpoel in wei 'egaliseren' voor de vorst?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-10 11:19

Ja of aanstampen of harken, zolang het maar vlak is. Hier is vanmorgen de eerste sneeuw gevallen en nu af en toe hagel, ging al lekker aan de glibber omdat de gemeente niet gestrooid had toen ik de weg op ging. Ik ben overigens al de hele week aan het krabben, zelfs als het 's morgens aan het regenen was.

kimmie88

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-10 18:08

daffie1986 schreef:
Ik ben overigens al de hele week aan het krabben, zelfs als het 's morgens aan het regenen was.

Echt?
Ik heb maar 1x hoeven krabben en dat was na mijn nachtdienst

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 10:31

JoyCiej007 schreef:
Kon even geen betere titel bedenken.
De uitloop naar de (schuil)stal is helaas al enkele weken geleden getransformeerd tot een gigantische baggerbende; echt zuigende modder waar m'n pony's soms tot hun enkels in komen. Nu heb ik afgelopen jaren ervaart dat, wanneer dit gaat aanvriezen, er allemaal putten en gaten ontstaan waar ze hebben gelopen. Voor de pony's loopt dat niet alleen ongemakkelijk, ik breek er ook vaak haast m'n nek over.

Nu dacht ik: wat als ik nou vlak voor de vorst (v/h weekend zal het 's avonds -4 gaan worden volgens de voorspellingen) die modderpoel mooi glad maak met een hark en schep? Dan kan het egaal aanvriezen, en als het eenmaal uitgehard is door de vorst, zijn er ook geen putten en gaten meer.
Als het vriezen niet goed genoeg doorzet, wordt het dan misschien wel weer een bende, geen idee.

Heeft iemand hier ervaring mee, zou dit een goed idee zijn of is er weinig aan te doen? Ik weet dat het meest ideale is als de uitloop bestraat/betegeld/verhard zou worden, dat zou ik ook héel graag willen, maar helaas is de weide niet van mij en het zal ook nog wel een hele investering zijn qua werk en geld, omdat het zo'n baggerzooi is dat er echt flink afgegraven moet worden, willen tegels niet verzakken.

Hoi,

Hoe heb je het nu opgelost? Ik neem aan dat de grond bij jou nu ook aardig bevroren is, inmiddels.

Zidore

Re: Modderpoel in wei 'egaliseren' voor de vorst?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-10 01:52

ik zou het zeker harken, scheelt je zoveel gehobbel en gestrompel

wij hebben lekkage hier gehad (toen het ging dooien) boven de stal van onze welsh
die staat nu dus voor de helft in de modder (zandbodem onderin de stal, de rest stro)
lek is wel gerepareerd, maar die plek blijft nat.

hoe kan ik dit weer droog krijgen, iemand een idee??

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-10 02:00

Zidore schreef:

Blijft de plek nat doordat de vorst nog in de grond zit en het vocht daardoor niet weg kan? Misschien helpt het als je er een paar zakken strokorrels overheen gooit, die nemen ontzettend veel vocht op.

Zidore

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-10 02:15

denk het wel, ervoor is het ook een natte bende maar dat komt door het heen en weer lopen van alle paarden, de andere stallen zijn allemaal droog
maar, oh daar had ik nog niet aangedacht, nog nooit met strokorrels gewerkt, wel goed idee!!

Zidore

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-10 05:39

en houtkorrels kan dat ook?

Harmonie6

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-10 07:50

Vorig jaar was het pad naar de paddock/ stal veranderd in een grote modderpoel.
Uit nood hebben wij toen 2 van die mega grote pakken stro uit elkaar getrokken en daar heen gelegd.
Ze konden toen redelijk weer naar huis komen.

Dit jaar zagen met die natte Augustus en September wij de bui al weer hangen , en toen kwam een buurman ( heeft ook paarden ) met een tip.
En heeft ons aangeraden er heel fijn puin te storten .
Verderop zit een bedrijf wat huizen/ gebouwen enz sloopt en die via een soort machine helemaal aan puin maalt.
Hij vertelde dat het een harde plak zou worden .
Ik/wij hadden er een beetje een hard hoofd in, maar we hadden weinig keuze , ze gingen er weer bijna tot de knieën in en we hebben eerst een laag afgegraven ( was een verschrikkelijke klus ) .
Toen een laag van ca 20/30 cm van dat puin gestort , en het is geweldig .
Ze komen vanuit een blubberig land en kunnen het stuk ( ca 20 m) nu normaal naar hun voer/slaap/ drink plaats lopen.
De door ons verwachte inloop van modder door hen is vreselijk meegevallen.
Wij hebben voor 7 qb gemalen puin + het thuisbrengen , 100€ betaald , dus een hele schappelijke prijs.
Aankomend jaar gaan we iets fijner gemalen er overheen storten ( we hebben iets te grof besteld ) .
Gr M
Afbeelding

MarloesRixt

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-10 10:44

Ik volg dit even, zit met hetzelfde probleem....

Zidore

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-10 17:44

klinkt goed marjolein8

ik bedenk me opeens iets...zou het ook met kattengrit dan kunnen in de stal?

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-10 18:08

Zidore schreef:
ik bedenk me opeens iets...zou het ook met kattengrit dan kunnen in de stal?

Ligt er misschien een beetje aan wat voor soort, maar volgens mij verandert het meeste in klei als het erg nat wordt, dus dat lijkt me helemaal niet handig.

Zidore schreef:
en houtkorrels kan dat ook?

Bedoel je houtkorrels voor in de kachel? Dat zou misschien kunnen maar ik zou me wel afvragen hoe het zit met houtsplinters en of het gebruikte hout niet giftig is.

Zidore

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-10 18:33

BlueStar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-10 21:32

Zidore schreef:
ik zou het zeker harken, scheelt je zoveel gehobbel en gestrompel

wij hebben lekkage hier gehad (toen het ging dooien) boven de stal van onze welsh
die staat nu dus voor de helft in de modder (zandbodem onderin de stal, de rest stro)
lek is wel gerepareerd, maar die plek blijft nat.

Het wordt scheppen ben ik bang, nat is nat en wil nu echt niet meer drogen. Een andere optie is stug veel stro blijven opstrooien (de eerste keer misschien wel 2 balen) dat de laag zo dik wordt dat het weer droog wordt aan de bovenkant.

Zodra je zaagsel ed op de natte laag gaat gooien zuigt dat van onder naar boven op. Je maakt dus de stal hoger nat. Met stro heb je dit probleem ook wel wat maar zal minder opzuigen dan zaagsel.

Suzan_bobar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-10 22:47

Wij hebben het met een sleep gedaan voor de vorst, maar ben nu wel benieuwd hoe je het hebt opgelost Joyce ;) Alles aangestampt? Dat zal een hels karwei zijn geweest!
Tot gauw!

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-10 15:00

de inloop voor mijn stal was ook al snel een modderpoel. ik heb daar het witte zand in de grond naar boven laten halen.
de eerste dagen was het zand erg mul, maar aangezien het een stuk is waar ze veel lopen was het naar een paar dagen al goed aangelopen. nu staan ze mooi droog.

de dagen voordat ze vorst voorspelde heb ik het elke avond even geharkt en nu is het gewoon harde vlakke grond.
op deze foto was het net gedaan:
Afbeelding

MarloesRixt

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 21:35

Toen het zaterdag dooide heb ik de paddock hier vlak geharkt. Het scheelt zeker weten en hoop dat hij met de vors straks voor een stevige plaat zorgt.
Ik denk dat je het met het onderhouden van het harken wel netjes kan krijgen/houden. :)

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-10 21:47

Eerlijk gezegd heb ik er vrijwel niets aan gedaan; er was geen beginnen aan, bovendien werd ik overvallen door de vorst en was ik zelf ook niet thuis maar in Groningen.
Toen ik terug kwam was alles al helemaal hard. Daarbij had ik alles moeten aanstampen/aanharken maar dit dan laten aanvriezen zonder dat de paarden er op zouden kunnen komen; dan had ik een probleem want dan konden ze de stal niet in. Ja, via de andere kant, maar dat stuk was één en al blubberbende en was al helemaal kapot gelopen.

Met andere woorden; ik heb het maar zo gelaten zoals het was, pony's kijken goed uit hoe ze lopen, en weten precies hoe ze er over heen moeten lopen. Ik breek wel af en toe bijna m'n nek, maargoed dat houd ik maar even voor lief.

Ben al heel erg druk met de wei en de pony's, ben ook heel druk met m'n studie dus meerdere malen per week uren tijd besteden aan dat stukje wei egaal houden zit er helaas niet in.

Al had ik het wel heel graag egaal gezien. Maar nu ook met dit weer; vriezen, dooien, vriezen.... dan kan ik bezig blijven. enige oplossing voor volgende jaren is het stuk verharden. Daar heeft mijn vader een heel hard hoofd in omdat er dan heel veel afgegraven moet worden en moet worden opgehoogd.... maar het blijft wel een idee voor in de toekomst.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 21:54

Ik heb hetzelfde probleem. Nu staan mijn pony's veel op hun verharde stukje voor hun stal. Maar als ik dan met ze wil wandelen op de egale wei dan moeten ze wel een stukje over de kraters heen. Daarom heb ik het afval uit de stallen daar op gegooid en zo een paadje gemaakt. Dat vriest niet echt hard aan, dus ze kunnen nu vlot naar de wei en terug.

Hilbrand

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 22:19

bij ons ook hetzelfde probleem.Een groot gedeelte van het uitloopgedeelte is één blubberzooi .Niet zo erg als het niet vriest, maar tijdens de vorstperiode's is het door de hobbels en gaten gevaarlijk voor de pony's, ze staan dan ook een groot gedeelte van de dag in de schuilstal .Als het weer en de bodemgesteldheid het even toelaten dan probeer ik altijd om met de auto(we hebben geen trekker) de boel een beetje vlak te rijden.Inmiddels hebben we ook zeker al 10 aanhangers zand op het blubbergedeelte aangebracht wat ook wel een beetje helpt.Toch hebben we besloten om een groot deel van het stuk tot een diepte van ongeveer 30 cm.af te graven en hier zand in te storten .Is een stuk makkelijker vlak te houden als de zware klei waar ze nu in rondploeteren .