Waar moet ik allemaal rekening mee houden?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Waar moet ik allemaal rekening mee houden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-10 21:29

Net wat ik zeg, deken afbouwen. Niet in een keer zo buiten gooien.

Mijn paard staat 24/7 buiten zonder deken ;) Ik zie ze het liefst zonder deken. Maar om ze in een keer naar buiten te gooien.. Nee.

Hananas

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-10 21:33

ja, maar dit paard is niet geschoren..
Mijne was dat wel. Ik zou gewoon het aankijken TS, en enkel bij ongelooflijk bar weer (stromende regen met veel wind) er een deken opleggen. En als je ziet dat het niet gaat, dan volgende winter beter. Leg er dan in die aanloopperiode van zomer naar winterhaar nooit een deken op en dan regelt dat zichzelf wel:)

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-10 21:34

Beginnen met dunne deken, goed in de gaten houden, heeeeeel veel ruw voer voeren. Met name zorgen voor iets waterdichts: nattigheid is erger dan kou! En voor wat betreft rijden: als je een trailer hebt kun je makkelijk 2 x per week ergens een binnenbak huren ( is altijd nog veel goedkoper dan dure pensionstalling) en een buitenrit kan altijd ( niet net dat bemodderde /erg ongelijk opgevroren bospad nemen natuurlijk.....)

BeeMed

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-10 21:36

en wat betreft jezelf, goed termo ondergoed en t-shirts kopen. Krijg je het lekker warm mee zonder dat je gelijk 4 truien aan hoeft te doen.
en een thermokan met iets warms meenemen, als je weer wat warms in je buik hebt heb je het gelijk minder koud.

justdiesel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-10 22:39

@Kevje, ja dag en nacht op de wei.

@Ap_art, een ongevoerde regendeken is niet goed?

@Juangi, moet ze dan straks op de wei meer hooi als nu op stal? Er staat nog vrij veel gras op de wei, word dat dan niet teveel?

@Knuffeldier, ja eigenlijk verhuis ik dan ook net in de verkeerde tijd.....
Maar ja als je alles van te voren weet....
Thermokleding zal zeer zeker gebruikt gaan worden, ik ben echt een zeikmuts hoor :o
Regen en kou, bah bah.....
Thermoskan vind ik een erg goeie tip!

@Dorienn, ik weet wel zeker dat ik het kouder ga krijgen als paardje :D
Denk dat het mij ook meer tegenvalt zonder al die luxe, paard zal het heerlijk vinden om niet meer op stal te hoeven staan.(denk ik)

@Riagr, helaas heb ik geen trailer. Ik mag met mijn polo'tje ook geen trailer trekken....
Maar er is een privestal in de buurt met binnenbak, ik zal eens informeren of ik daar tegen betaling zou mogen rijden.

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 01:20

Dan wordt het buitenrijden! je wil niet weten hoezeer je paard gaat opknappen als je je dressuur tijdens een buitenrit doet!

justdiesel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-10 21:11

Ik rij nu al veel buiten en echt dressuur doe ik niet, ik hobbel meer wat rond zeg maar :D

justdiesel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-10 22:18

Wat voor regenkleding hebben jullie?
Zijn er speciale regenpak rijbroeken ofzo?

BeeMed

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-10 00:39

ik ben gelukkig gezegend met een binnenbak, maar 1 paard rij ik zoveel mogelijk buiten want die heeft echt een hekel aan in de bak rijden. Ben zelf wel een verschrikkelijke zeur altijd van klaag, klaag: het is koud, het regent enz, enz. In de loop der jaren ben ik me wel beter gaan kleden en dan is het opeens allemaal een stuk minder erg. (al heb ik echt grote plensbuien tot nu toe gelukkig altijd nog weten te vermijden)Ik heb zo'n speciale soort broek die je over je rijbroek kan doen, die bedekt alleen de bovenkant van je bovenbeen. Maar als het hard regent zit ik bij voorkeur met een gewone regenbroek aan op mn paard. Heb ook een speciale thermo overbroek (kost zo'n 35 euro) lekker warm voor buitenritten. Is voor dressuren echt niks, loopt rot, maar is voor een buitenrit lekker warm.

BeeMed

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-10 01:37

en wat ik vandaag nog bedacht. Nu al stoppen met het goed poetsen van je paardje. Door poetsen gaat de natuurlijke vetlaag weg die op de vacht zit. En die heeft je paardje wel nodig als hij buiten komt te staan. Dus tegen de tijd dat ie een beetje vettig aan gaat voelen is het oke.

justdiesel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-10 14:19

Dat is wel een goeie ja, ga daar alvast rekening mee houden.

justdiesel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-10 22:40

Heb haar vandaag verhuisd naar de wei, heb wel een deken opgedaan want ik vond het temperatuur verschil toch wel te groot......

Iemand ervaring met een thermo rijbroek?

BeeMed

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-10 23:26

ja, heb ik vandaag voor het eerst mee gereden. Zo'n thermobroek die je over je rijbroek heen doet. Voelde met opstappen en in het begin wel heel erg raar. (had mischien een maat groter moeten nemen) Maar heb het wel lekker warm in gehad. Is denk ik niet geschikt om mee te dressuren. Ik heb er een buitenrit in gemaakt. ALs ik in de binnenbak rijd en het is erg koud dan draag ik een thermo onderbroek onder mijn rijbroek.
Ik was vandaag net zo'n michelin mannetje (2 paar handschoenen over elkaar, 4 lagen bovenkleding en thermobroek over mijn rijbroek), maar ik heb het niet koud gehad.

justdiesel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-10 19:19

Iets onder mijn rijbroek lijkt me niet fijn zitten, dan ga ik maar voor een thermorijbroek.
Kou vind ik niet zo heel erg (liever 20-25 graden :D ), regen wel :o

Ik heb een gevoerde regendeken op mn hafje liggen maar het word wel heel erg koud he de komende dagen.....Moet ik er nog een onderdeken of iets onderleggen of zou die regendeken wel genoeg zijn?
Geven jullie de paarden nog iets extra's met deze kou?
Ik wil heel graag wat meer tips voor de winter door te komen.

Akecheta

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-10 20:07

Ik heb lange lederen chaps die ik aandoe als het koud is. Kan je gewoon mee rijden. Houdt de wind tegen en is toch een isolerend laagje. Heerlijk, echt een aanrader!

Als ik naar mijn paard ga, en ik hoef niet te rijden, dan trek ik een oude skibroek aan. Ook lekker warm

Handschoenen bv in de auto al opwarmen door er bv bovenop te gaan zitten.

Een muts/cap op je hoofd/sjaal om

Warme kleding is belangrijk, maar winddicht en waterdicht is nog veel belangrijker!

Let erop dat je met rijden in je dikke winterkleren je erg bezweet kan raken. Als je vervolgens je paard na het rijden gaat verzorgen kan je het verschrikkelijk koud gaan krijgen door het zweet wat afkoelt.

Warm drinken meenemen naar stal(was al genoemd geloof ik...)

Heb even nagedacht over het dekenverhaal voor je paard.
Ik snap dat je hem een deken oplegt, het zou voor mij ook wel een twijfelgeval zijn. Als ik het goed onthouden heb: je paard heeft nauwelijks wintervacht?
Áls hem een deken oplegt, dan zou ik een warmere doen. Door de deken kan de paard zijn haren niet zomaar opzetten als ie het koud heeft. De deken legt zijn vacht plat. Dan zou ik een regendeken niet voldoende vinden en voor een 100-150 grams gaan. Je zou ook bv een 100 grams onderdeken kunnen gebruiken.
Uiteindelijk geeft je paard natuurlijk zelf aan of ie het koud heeft of niet. Ik zou dat gewoon even goed in de gaten houden.

Je zou ook een Bucas deken kunnen kopen. Die hebben een grote temperatuurrange. Op de paardendrogistsite staat goede uitleg over deze dekens.

Verder is het belangrijk dat de paarden zichzelf warm kunnen eten. Onbeperkt ruwvoer zou het beste zijn.

Nou, als me nog wat te binnen schiet, dan mail ik wel weer...

justdiesel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-10 17:12

Bedankt voor je reaktie, super!!
Ik neem je tips allemaal mee, de deken is wel gevoerd maar weet zo niet hoe veel.
Klopt het dat het plekje meteen achter de oren warm moet zijn?
Want ze had wel een koud neusje en koude oren maar achter de oren was het warm.
Het paard dat bij haar in de wei staat voelde precies hetzelfde aan, en die staat er toch al lang.

Akecheta

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 17:28

Dat is inderdaad de manier waarop ik het controleer. Verder voel ik vaak met mijn hand onder de deken. Als het onder de deken "comfortabel" aanvoelt, icm de warmte bij zijn oren, dan heb je een aardig idee over of je paard het koud heeft of niet.

justdiesel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-10 19:56

Heb haar vandaag weer goed gecontroleerd en ze voelt net achter haar oren en onder de deken lekker warm. Ik heb niet het idee dat ze het heel koud heeft, ze gaat uit zichzelf regelmatig in de schuilstal staan.
De hooiruif zat helemaal vol en daar eten ze ook niet zoveel van, ze zoeken liever naar gras.
Toen ik haar mee naar de stal nam om een beetje haar manen te ontklitten en wat te prullen leek het wel een beetje of ze wat vlugger ademde, kan zijn dat ik het me verbeelde want daarna heb ik het niet meer gehoord.

justdiesel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-10 19:37

Het gaat hartstikke goed met mn hafje op de wei!
Heb haar nu een week Fenergiek bij haar Pavo koek en wortels gegeven voor het geval dat ze last van haar luchtwegen had.
Ben met haar aan de hand al een keer door de omgeving gelopen, haar weidegenootje werd helemaal gek toen ik mn hafje mee nam!
Dus zo erg zijn ze al aan elkaar gewend......
Ik hoop dat het morgen mooi weer is want dan kan ik eindelijk weer een keertje gaan rijden.
Zal ik dan wel een zweetdeken tijdens het rijden over haar heen moeten leggen aangezien ze nu een deken op heeft?

Nickas

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 22:01

Nee hoor, lekker gaan bewegen, dat houdt haar wel warm!

justdiesel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-10 16:08

Oke.
Ander klein probleempje, de merrie waar mijn paard bij staat is totaal niet opgevoed.
Hartstikke lief beestje hoor daar niet van, maar met voeren jat ze dus wel het eten van mijn paard.
En die sul laat dat ook nog toe ook..... 8)7
Haar wegduwen heeft heel even effect maar na twee seconde staat ze er dus weer....
Mijne zal eerder weglopen en denken dan maar geen eten ipv dat ze een keer een snauw geeft.
Hoe dat probleem het beste oplossen?

VeerenAshley

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 16:20

justdiesel schreef:
Oke.
Ander klein probleempje, de merrie waar mijn paard bij staat is totaal niet opgevoed.
Hartstikke lief beestje hoor daar niet van, maar met voeren jat ze dus wel het eten van mijn paard.
En die sul laat dat ook nog toe ook..... 8)7
Haar wegduwen heeft heel even effect maar na twee seconde staat ze er dus weer....
Mijne zal eerder weglopen en denken dan maar geen eten ipv dat ze een keer een snauw geeft.
Hoe dat probleem het beste oplossen?

Klein stukje afzetten met een draadje; Haf erachter, en eten maar! Als hij het opheeft, kan hij weer bij de merrie (zo doe ik het zelf met mijn ruin en merrie, en dat gaat prima. Het draadje hang ik op in een hoek van de wei tussen twee palen, zodat mijn ruin een hoekje heeft waar hij rustig kan staan. Simpel, maar doeltreffend.

justdiesel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-10 16:25

Zou een simpel draadje spannen echt genoeg zijn om een onopgevoed paard tegen te houden?
Zijn overigens twee merrie's

VeerenAshley

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 16:30

Kent ze stroomdraad en heeft ze daar ontzag voor? Dan is vaak een stroomdraadje, maar dan zonder stroom erop, voldoende.

justdiesel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-10 16:34

De mijne wel maar die andere denk ik niet.....