Paard bekijken -> Hoeveel personen neem je mee?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

MarchaL

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-03 11:10

Waarschijnlijk ga ik a.s. zondag kijken naar een potentieel paardje Ik zat eigenlijk een beetje met dezelfde vraag. Ik dacht zelf om de eerste keer gewoon samen met mijn vriend te gaan en dan wanneer hij bevalt de 2e keer een veearts mee te nemen om hem te laten keuren.

En even een offtopic vraag hoor, maar zo'n klinische keuring, gebreurt dat ter plaatse en zo ja, bel je dan een veearts uit de regio? En dan nog een vraag, iemand een idee wat zo'n klinische keuring kost? Op het internet kon ik er helemaal niks van vinden Scheve mond

Anjatjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-03 12:45

Ik vraag het mij ook een beetje af, want ik ga binnekort beginne zoeke.
Mijn ouders kopen het paard voor mij, dus moeten zeker mee.
Maar mijn ouders hebben helemaal geen verstand van paarden,
dus zou ik wss ook nog iemand moeten meenemen die wat meer verstand heeft van paarden,
want ik ken medisch niet zo veel van paarden.

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-03 12:48

Natuurlijk moet je iemand meenemen die er wat meer verstand van heeft, Anjatjeuh. 2 paar ogen zien meer dan 1. Logisch dat je je ouders ook meeneemt, zij willen ook wel weten waar ze voor gaan betalen.

Anjatjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-03 12:56

Maar dan komen we daar met 4 mensen aan,
de verkoper zal nogal raar kijke Verward

MarchaL

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-03 14:47

Citaat:
En even een offtopic vraag hoor, maar zo'n klinische keuring, gebreurt dat ter plaatse en zo ja, bel je dan een veearts uit de regio? En dan nog een vraag, iemand een idee wat zo'n klinische keuring kost? Op het internet kon ik er helemaal niks van vinden

Heeft er niemand een antwoord voor me Scheve mond ?

starletta

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-03 16:19

klinische keuring gebeurt op de kliniek van jouw DA . de kosten bedragen klinisch keuren : 100 € + ronthgen 400€ ..... doei

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-03 16:24

Anjatjeuh schreef:

Dat je je ouders meeneemt vind ik (tot op een bepaalde leeftijd) wel normaal. Dat je iemand meeneemt die er wat meer oog voor heeft ook prima. Nee hoor, ik denk dat die verkoper niet raar zal staan te kijken.

Ik bedoel meer dat ik het niet normaal vind, als je je halve fanclub meeneemt en vervolgens ook nog jan en alleman op dat paard wil laten rijden.

HorseF@N

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-03 16:30

Anjatjeuh schreef:

Als 1 van mijn pony's te koop zou staan dan zou ik echt niet raar opkijken als er 4 mensen komen kijken hoor..
Ik vind het wel een beetje dom als je 'al' je vrienden mee gaat nemen ofzo. Als je gewoon mensen meeneemt die er een beetje verstand van hebben vind ik het meer dan normaal.

Als ik voor een pony zou gaan kijken zou ik de 1e keer mijn vader en mijn tante (die weet wel waar ze het over heeft) meenemen.
Ik zou dan eerst de eigenaar laten rijden om te zien wat die ermee kan.
Daarna zou ik de pony berijden.

De 2e keer zou ik mijn vader (geld) en mijn instructrice meenemen.
Ik zou dan niet eerst de eigenaar er op laten rijden maar gelijk ik zelf om aan te voelen hoe de pony is als ie nog niet is losgewerkt.

Yorghos

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-03 18:39

Ik nam meestal 2 of drie mensen mee.
Een chauffeur (meestal mijn vader, die niets van paarden weet), een goede vriendin met kijk op paarden en soms mijn moeder (voor de gezelligheid).
Ik ben ook alleen maar bij handelaren geweest en die maakt het echt niet uit wie je meeneemt, hoor.

Vosje26

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-03 19:21

1e keer ga ik altijd alleen met me moeder kijken (in ieder geval voor het vervoer en om te kijken of hij/zij een beetje bij me past).
Als ik hem eigenlijk al wil hebben neem ik me instructrice mee omdat ik toch wedstrijden wil rijden en wat veder wil komen.
En toen ik Simba de 2de keer ging kijken had ik ook nog me vriendin mee want die had wat problemen met haar eigen paarden en wou er wel even uit.
Maar wou ook niet teveel mensen meenemen moet er toch zelf oprijden...

Dickie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-03 19:50

Ik zou twee mensen meenemen, ten eerste een (zeer) ervaren persoon die jou zonder twijfel goed advies kan geven, ten tweede iemand om de boel op video vast te leggen, zodat je het paard in alle rust nog eens kunt bekijken.

Ing__

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-03 21:35

op zich maakt het niet uit met hoeveel mensen je komt als je dat van te voren maar even laat weten..
toen ik mijn pony ging verkopen zou er één moeder één dochter komen kijken... kwamen er twee ouders, vier kinderen en een oom en een tante en video camara mee Scheve mond dan sta je wel even te kijken

Vonnie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-03 01:05

Waterkippie"]
op zich maakt het niet uit met hoeveel mensen je komt als je dat van te voren maar even laat weten..
[/quote]

Dat ligt er ook maar aan. Voor een handelaar maakt het echt niet uit van te voren hoeveel mensen er komen. Vaak rijden de mensen die bij handelaren kijken ook gewoon wat rond in de buurt om zoveel mogelijk paarden te bekijken.

Wanneer je een paard bij een particulier gaat bekijken ligt dat natuulijk anders. Je hebt dan ook vaak maar 1 paard om te bekijken.

[quote="Sjuimpje schreef:
Ik kom altijd met zo weinig mogelijk mensen, vaak maar met zijn 2-en.
Het ligt er ook een beetje aan waarvoor ik het dier koop, is het een fokdier, een dier waar ik zelf de sport mee in wil, een handelspaardje, een jong dier etc.
Voor handelspaarden ga ik vaak alleen kijken, als ze al gekeurd zijn en al neem ik gelijk de trailer mee en als ze me aanstaan kan ik ze inladen en meenemen.

Het is een ander verhaal of je een paard koopt voor de verkoop of andere doeleinden. Of een eigen paard waar je de rest van zijn leven (bij wijze van) mee wilt gaan rijden. Dan wil je toch graag een fijn en goed paard kopen.

Kort gezegd wie je meeneemt:
* jezelf
* iemand met geld (al dan niet jezelf)
* iemand met (meer) kennis van paarden dan jij zelf
* de video camera

Oscar
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-03 10:22

Anjatjeuh schreef:

Vast niet, want ik mag toch aannemen dat je dit vooraf even met de verkoper overlegt ?
Zelf zou ik vantevoren even bellen en vragen of je meerdere personen mee mag brengen, lijkt me wel zo netjes.

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-03 10:25

Vonnie84 schreef:
Kort gezegd wie je meeneemt:
* jezelf
* iemand met geld (al dan niet jezelf)
* iemand met (meer) kennis van paarden dan jij zelf
* de video camera

Plus eventueel je ouders of je partner, doordat je die betrekt bij de aankoop, zullen ze zich waarschijnlijk wat flexibeler opstellen.

caro_vt

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-03 11:42

wat ik vind is dat als je gaat kijken voor een paard dat voor jou bedoelt is , je der zeker zélf genoeg van afweet.

je niet moet afhangen van iemand anders mening.
maar natuurlijk neem je altijd een 2e en eventueel een 3e persoon mee.
die kan het paard ook eens berijden ,zodat jij van de grond kunt toezien,...

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-03 11:49

kattebeest schreef:
wat ik vind is dat als je gaat kijken voor een paard dat voor jou bedoelt is , je der zeker zélf genoeg van afweet.

Daar ben ik het niet mee eens. Toen ik Xara ging bekijken, nam ik iemand mee die meer verstand van beenstanden, bouw, e.d. heeft dan ik. Zij heeft er gewoon meer kijk op dan ik en zij zou een gebrek eerder zien dan ik.

caro_vt

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-03 11:53

ja, dat weet ik best, maar je moet toch zeker maken dat je zélf weet wat je zoekt,
dat je zélf weet welk paard je aankan,
......

daarover moet geen derde beslissen. (althans , vind ik)

xtostarlight

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-03 12:03

bij starlight waren we kijken met zn 3en. Ons pap mam en ik.
Bij een paar anderen is wel iemand meegeweest die er verstand van had.
Maar ik wist wat voor paardje ik zocht (eigelijk een haflinger... Lachen ) en dan kan iemand anders dat paard wel afkraken, maar ik moet er op rijden.

Bij roosje en sara kwamen ze ook met het hele gezin kijken (vader, moeder + 4 kinderen) ik snap niet wat daar erg aan is hoor. Die willen toch ook weten wat er evt gekocht word voor hun.

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-03 12:38

kattebeest schreef:
ja, dat weet ik best, maar je moet toch zeker maken dat je zélf weet wat je zoekt,
dat je zélf weet welk paard je aankan,
......

daarover moet geen derde beslissen. (althans , vind ik)

Op die manier... dan snap ik het. Haha!
Daar ben ik het mee eens.

Jojanneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-03 13:31

Ik ga alleen, dan kan ik me niet laten beinvloeden door de mening van een ander (ben ik erg gevoelig voor). Als ik eenmaal overtuigd ben ga ik nog een keer terug, meestal met iemand die er verstand van heeft.

Pink_Horizon

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-03 13:39

Pinky kende ik al. Ookal had hij 100 mankementen, ik wilde hem toch.

Met Fellow heb ik mijn vriendin meegenomen. Hij is niet gekeurd.

ClauH

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-03 13:51

Ik ben al wat vaker naar paarden wezen kijken (ook voor/met andere mensen) en ik zeg altijd van te voren: je moet een paard niet nemen omdat ik hem leuk vind, je moet hem zien en het moet liefde op het eerste gezicht zijn. Ik ga er wel op om hem te rijden, omdat je soms meer voelt als je erop zit dan dat je er naast staat (en andersom), maar als ik geen kromme benen/scheve voeten of andere "foute" dingen zie, laat ik de beslissing altijd over aan de toekomstige eigenaar, die weet idd het beste waar hij naar op zoek is. Neem dus wel een "deskundige"mee maar als het paard gezond is, ga dan altijd af op je gevoel !

Jojanneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-03 13:54

Als ik met iemand meega probeer ik eerst af te wachten wat diegene ervan vindt voordat ik een mening ga geven. Het is me wel eens gebeurd dat iemand een paard kocht wat ik erg leuk vond en die achter niet geschikt was. Ik heb me heel erg lang schuldig gevoeld.