Help! Hooi te kort.

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

ElCamino

Re: Help! Hooi te kort.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-10 09:45

Helaas is hooi gewoon duur nu. Soms zit het mee, soms tegen.....ik voer nu ook grote kuilpakken op om mijn hooi een beetje te soparen , anders kom ik ook tekort, maar wat het ook mag gaan kosten, ik koop gewoon goed hooi voor ze ! Paarden kosten nou eenmaal geld, daar hou ik rekening mee, een keer ee dure DA rekening moet je ook kunnen betalen dus extra duur hooi ook denk ik dan maar....

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-10 11:23

TS waarom voer je ze niet in een hooinet? Word de voersnellheid drastisch mee terug gevoerd maar hij is wel de hele nacht bezig. Hooi is nu inderdaad duur omdat er veel meer vraag als normaal is en even iets minder hooi is als normaal, dus vraagt iedereen ook meer met de gedachten dat dat paard toch eten moet hebben.

happytime

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-10 14:38

ik schrok gisteren ook van de prijs van het hooi...1 euro omhoog per baaltje,nergens meer te krijgen kreeg ik te horen.(vorige week nog gewone prijs)
laat ik nou nog klant zijn bij ander adres...die heeft nog wat liggen voor vaste klanten :D (en de oude prijs)
voor de kleine pakjes voordroog ga ik ff verder zoeken op internet

Sannessep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-10 17:46

ElCamino schreef:
Helaas is hooi gewoon duur nu. Soms zit het mee, soms tegen.....ik voer nu ook grote kuilpakken op om mijn hooi een beetje te soparen , anders kom ik ook tekort, maar wat het ook mag gaan kosten, ik koop gewoon goed hooi voor ze ! Paarden kosten nou eenmaal geld, daar hou ik rekening mee, een keer ee dure DA rekening moet je ook kunnen betalen dus extra duur hooi ook denk ik dan maar....

Ik zeg ook niet dat ik het niet kán betalen, ik vind het gewoon belachelijk dat het hooi zowat één keer over de kop gaat! Ik ben niet de beroertste en wil heus wel een eerlijke prijs betalen voor een pakje, maar 5 of 6 euro, dat is echt niet nodig in mijn ogen. Dan haal ik het wel van verder weg, als ze het daar goedkoper kunnen leveren.

BiancaDinja

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-10 18:19

geef ze kuilgras dat is net zo ieds als hooi bij ons was ook hooi te kort maar wat wij hebben ge daan is het kuilgras van de koeie en zo gebruiken het moet wel licht kuilgras zijn
en de paarden en pony's vinden het vaak nog lekkerder!!

ik lees hie ook nog dat je de paarden stro wil gaan geven dat is alhelemaal niet goed voor ze daar kunne ze ziek van worden
Laatst bijgewerkt door delerium op 25-11-10 14:48, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: reacties samengevoegd

_daf_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-10 18:27

het hooi is echt gewoon duur. Onze 2 pensionpaarden die we hadden zijn vertrokken naar een ander adresje... wat ik stiekem niet zo erg vind, want nu kom ik lachend de winter door met de grote plastic balen die we zelf van het land hebben en we hebben er van de zomer al wat bijgekocht.
Voor de grote balen vind ik vooral gelden dat ze de laatste jaren onder de prijs weg gingen. Als ik nu de facturen van de loonwerker langs zie komen zijn de prijzen die er nu voor gevraagd worden echt niet zo vreemd.. Alleen het persen en wikkelen is al 20 euro ruim.... Dan is er nog niks geteld voor het gras zelf, de vaste landkosten en moet je er al vanuit gaan dat de boer in eigen tijd kan maaien, schudden en harken. Moet de loonwerker dat ook doen.. dan wil ik de rekening niet zien.. pfff.

tiffclaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-10 18:28

heb je geen boer in de buurt die zijn paarden kuil voert? Ik kan voor 5 euro per week voor 2 pony's kuil halen daar, Gewoon te voet op de platte kar elke zaterdagochtend. Dan neem ik van zo'n groot pak 3 plakken mee voor 5 euro. kan ik ze de hele week van voeren! hardstikke handig en altijd dezelfde kwaliteit.

Ik heb het ook jaren gedaan zoals jou maar de prijzen zijn zo hoog tegenwoordig. Vroeger betaalde ik 3 gulden voor een pak hooi, nu soms wel 4.5 euro!

xx_Lidia

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-10 19:14

Overgang op kuil een optie?

joyce_eddy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-10 22:08

Sannessep schreef:
Dat is idd mijn probleem... ik heb niet zoveel plek, hooguit voor een baal of 100/120 afhankelijk van de grootte. En ik kan alleen kleine pakjes kwijt, das de elende. Grote balen zijn nog wel te krijgen, maar die moet ik dan buiten laten liggen en mijn ervaring is dat dat niet goed gaat. Ik woon in Overijssel
(volgend jaar ga ik verhuizen, dan kan ik waarschijnlijk zelf mijn land hooien en heb ik dus sowieso voldoende, maar goed. Nu nog niet)

boertjes afgaan!
tip: buurse/ haaksbergen!

van de week nog voor 3 euro per baaltje

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-10 22:19

.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 28-11-23 16:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Sannessep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-10 09:52

lidia_egdom schreef:
Overgang op kuil een optie?

Kuil is te rijk.... heb alleen sobere pony's, en nu hele goede kwaliteit van hooi, waar ik ze eigenlijk al teveel van voer.

Ze krijgen het stro alleen als extra te knabbelen, niet om volledig te voeren hoor. En wil iemand mij uitleggen waarom stro zo slecht is dan?

hotchocolat

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 10:48

Als stro zo slecht is waarom ligt het dan in de stallen. Er zijn toch heel veel paarden die daar van knabbelen zonder dat ze daar ooit ziek van zijn geworden.

Gerste zou ik zelf wel mee opassen ivm de scherpe aren.

ietjelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 10:53

wij hebben toevallig een vriend die ze heeft voor 2,- anders was het ook 8.50 per!
Wij hebben nu nog grote baal hooi wat heel goed werkt!

Wij hebben 3 pony's die in 3 weken zeker 20 balen opvreten genoeg dus!

Winddancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 10:54

Als ze teveel stro eten, lopen ze de kans op verstoppingskoliek.

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 11:41

@ Winddancer dat is ook per paard verschillend.
Mijn merrie eet gelijk de schuilstal leeg als ik daar stro in doe, heeft ook altijd in de stal veel stro gegeten, ook al lag er ook nog goede kwaliteit hooi. Mijn paard vind stro gewoon lekker om op te knabbelen, en heeft nog geen verstoppingen gehad.
Daarin tegen zijn er natuurlijk ook paarden die twee happen stro eten en gelijk verstopt zitten.

Edit: Voor onze leen shet vind ik het juist prettig als hij een beetje stro eet, dan gaat ie wat dikker poepen, anders is het echt slappe mest terwijl de andere twee juist hele mooie drollen hebben.
Laatst bijgewerkt door Jes op 24-11-10 12:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 11:54

Hooi is inderdaad duur op het moment.
Wij halen de baaltjes weg bij een fouragehandel en daar betalen we nu (geloof ik) 4,50 per baaltje.

Ben nu overgestapt op grote balen voordroog die ze hier op de boerderij hebben waar wij wonen.
30,- per grote ronde baal, is mooi droog spul :)

Verder staan mijn paarden hele dagen op de weide, zonder hooi, dus ze krijgen hier enkel 's avonds 1 á 2x hooi bijgevoerd.
Ik meng af en toe wel wat met een grote pluk stro, is altijd lekker en goed voor ze.
Verder geef ik Hartog gras door de muesli heen.

_Layco_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 17:28

Wij zijn bij mij thuis ook al door onze hooivoorraad heen,
(dat waren een stuk of 150/200 pakjes, maar we hebben 5 geiten
en een e-pony die er moeten van eten)
maar we hebben heel erg geluk dat er nieuwe buren zijn komen wonen,
die wonen dus op een boerderij, en die zei dat hij elk jaar echt veel
te veel pasvoer over had, dus daar mogen we gewoon van pakken zoveel
als we nodig hebben.
Misschien hebben jullie ook zo'n aardige boer in de buurt ??

biancavos

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 21:12

BiancaDinja schreef:
geef ze kuilgras dat is net zo ieds als hooi bij ons was ook hooi te kort maar wat wij hebben ge daan is het kuilgras van de koeie en zo gebruiken het moet wel licht kuilgras zijn
en de paarden en pony's vinden het vaak nog lekkerder!!

BiancaDinja schreef:
ik lees hie ook nog dat je de paarden stro wil gaan geven dat is alhelemaal niet goed voor ze daar kunne ze ziek van worden

volgens mij heb je echt geen idee waar je het over hebt..
Kuil is voor sobere paarden niet goed, maar koeienkuil is voor geen enkel paard goed, veels te rijk en ook veels te zuur.
Daarnaast is stro echt niet slecht, zijn zoveel paarden die op stro staan en er dan ook van eten.

Love_Mirra

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-10 00:37

Sannessep schreef:
Ik heb nu iets gevonden voor 5 euro per pakje. Hopen dat ze dat voor die prijs ook willen brengen (is in de buurt, bij zo'n hobbyboertje). Ik denk dat ik ook maar eens ga proberen wat meer stro te voeren of zo. Paardjes zijn toch iets te dik, maar ik wil graag dat ze de hele dag wat te knabbelen hebben, ik verspreid nu één baal over een dag, misschien dat ik dat wat op kan vangen met stro, zodat ik wat zuiniger kan zijn met het
hooi.

Ik zou je paarden niet teveel stro geven als ik jou was. Ik ken ondertussen al een paar paarden die gestorven zijn aan koliek door teveel stro te eten

M__

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-10 00:49

je kan eventueel ook bieten geven waar ze op kunnen knabbelen

leonie1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-10 10:42

sanders fourage, ze adverteren op marktplaats.

Sannessep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-10 14:47

hebben geen kleine baaltjes meer...

Sannessep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-10 14:48

Maar iedereen bedankt voor het meedenken!

jacco_h

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-10 09:39

Wij hebben bij de eerste geruchten van schaarste gelijk de fouragehandel gebeld en 14,5 ton laten komen.
Wij hebben toen voor kleine baaltjes 165,- per ton betaald incl leveren. (komt overeen met een baaltje van 20 kg voor € 3,30)
Nu verkopen ze hetzelfde graszaadhooi voor ruim € 210,- per ton en prijs is nog steeds stijgende volgens hun.
Dit is voor ons gelijk een jaarvoorraad, onze paarden staan 24 uur p.d., 7 dagen p.w. en 365 dagen per jaar op onbeperkt hooi dus was voor ons belangrijk om genoeg te hebben.

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 09:35

TS: ik bedoel ook niet dat je het niet kúnt betalen, sorry als dat zo overkwam. Ik ben zelf echter gewoon makkelijk ingesteld....als het duur is jammer....dan kost het me meer geld. Dat calculeer ik elk jaar gewoon in.
We hebben ook niet veel opslagruimte en ik moest steeds een trailer vol hooi kopen per keer, dan betaal ik ook veel meer als wanneer ik ee wagen vol laat komen. Het is alleen niet anders.

Ik heb nu toevallig 6 pakken kuil van onze wei, 2e snee. Het weer was te slecht om nog gewoon hooi te maken dus hebben we 300 kilo pakken gedraaid. Ik heb een hoefbevangen paard met gekanteld hoefbeen, maar hij doet het erg goed op deze kuilpakken, is soort voordroog geworden en beslist geen koeienkuil.... ms kun je het toch proberen, gewoon langzaam overschakelen op ander hooi?