Ruinen en merries in aparte paddock/weide?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Dorien1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-10 11:21

Interessant om te lezen!

Ik zet een stipje hier ;)

Zelf heb ik een damesgroepje van 2 merrie'tjes en 1 echt mannengroepje met een volwassen hengst en 2 hengstenveulens van dit jaar. We hebben onze hengst van 2009 en waar hij vandaan komt stond hij altijd in een hengstengroep zonder problemen.

Wij hadden in 2009 toen nog geen andere hengsten maar wel een drachtige dame die bij hem kon zodat hij niet alleen hoefde te staan (had toen meer merrie's).

Ik zie wel nu dat hij meer plezier heeft aan zijn 2 nieuwe vrienden van dit jaar. Nu gaat het supergoed en we zijn van plan om de jongste hengstjes te ruinen net omdat het zo goed gaat en we willen het zo houden zonder spanningen in de groep.

En inderdaad, mijn hengsten zie je spelen, mijn merrie's zijn wat kalmer ;-) Ik denk dat het niet perse aan het geslacht van het dier ligt waarmee ze overeenkomen, maar echt het karakter (is bij mensen ook zo).
Laatst bijgewerkt door Dorien1 op 18-11-10 11:27, in het totaal 2 keer bewerkt

rensju

Re: Ruinen en merries in aparte paddock/weide?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-10 11:25

Gescheiden, we hebben hier een merrie die de ruinen enorm probeert uit te lokken en twee ruinen die gaan haar dan dus dekken. Bovendien spelen de ruinen veel en de merries zijn veel rustiger.

Annetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-10 11:28

swartbeessie schreef:
Heeft de mate waarin merries en ruinen met elkaar op kunnen schieten misschien, zoals in het Noorse onderzoek bleek, te maken met hoeveel ruimte de paarden hebben?
Ik denk dat het niet zozeer met de ruimte te maken heeft, maar meer net als bij ons, soms kun je met iemand opschieten en soms niet. Sommige paarden worden door geen enkele kudde geacepteerd en andere passen weer overal tussen. Mijn paard kan ik overal tussen gooien en dat gaat eigenlijk altijd zonder slag of stoot. Het is maar 1x niet goed gegaan en dat was toen mijn paard bij de ponykudde van toen ging en daarin waren de drie merries hengstig. De dominante ruin vond het niet zo tof van mijn paard dat hij een van de pony's inpikte als zijn meisje. :Y)
Wij hebben weinig grond, maar dat maakt eigenlijk weinig uit. Natuurlijk is het wel zo dat als paarden elkaar echt niet liggen en je hebt heeeel veel grond, dat de kans groter is dat de een in de ene hoek gaat staan en de andere in de andere hoek. Dan hoeft het niet altijd tot een confrontatie te komen.

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-10 11:28

Mijn merrie staat sinds een jaar in een kudde (ruinen en merries) die zo'n 60 a 65 ponies en paarden telt. Ze hebben flink de ruimte, m.i. valt het nogal mee qua ruzies / verwondingen, alhoewel er wel eens wat gebeurd.

Je ziet dat de grote kudde zich opsplitst in kleinere groepjes van dieren die meer naar elkaar toe trekken. Deze kleine groepjes wisselen dan wel eens van samenstelling.

Sommige ruinen dekken wel nog. Ik ben daar niet heel blij mee, want het vervuilt mijn merrie en het is een extra risico op onrust en schade. Echter, de voordelen wegen m.i. nog steeds op tegen de nadelen, dus ik maak me er maar niet te veel zorgen over.

Tammy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-10 11:43

hier is er de keuze: of je huurt voor €250 voor de periode april-oktober een klein landje van 20x20 waar je je paard in z'n eentje in zet (of je doet dit samen met iemand anders en haal je het draadje ertussenuit, dan staan ze met z'n tweeën) of je zet je paard in de gemengde kudde. nu had vorig jaar ongeveer 90% van alle mensen hier zo'n minilandje gehuurd.
Mijn pony gaat ieder jaar gewoon in de kudde.
1. omdat als hij in zo'n klein ding staat, en z'n 'buren' naar stal gaan, hij gek wordt en door de draad gaat; 2. omdat ik het zonde vindt van het geld, als je voor niks extra's op het grote land kan; 3. omdat dat kleine stukje veels te klein is om te rennen, en het gras binnen een maand op is; en 4. omdat paarden kuddedieren zijn, en ik het onzin vind om ze apart te zetten.

de eerste week in de kudde heeft hij nog wel eens een bijt of mep wond, maar daarna is het over, en hebben ze het leuk. de kudde bestond vorig jaar uit 7-8 pony's en paarden: een wat oudere merrie (paard), een merrie, en eentje die er af en toe bijkwam(paard), een oude super dominante ruin, een oudere merrie, een fjord, een kleine bonte, en mijn AV ruin van 11.
ze hebben allemaal wel een speciaal maatje, maar gaan ook met de andere spelen en stoeien.

verana

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-10 11:52

Hier hebben we 3 groepen.

1ste groep zijn 6 merrie's en vanaf 1 dec als het goed is 7 mits de laaste er bij past.
2de groep is een merrie en een ruin samen.
3de groep is 2 ruinen samen.

Ik ben een voorstander van om merrie's en ruinen apart te hebben omtrent hengstigheid en het eigenen van merrie's alleen de ene ruin die bij een merrie instaat kan niet samen met de andere ruinen en die merrie kan niet bij de andere merrie's

Ruimte is hier genoeg de grootste groep heeft 2 hec tot beschikking en de andere 2 groepen een kwar tot een half hec.
Ik kijk tegenwoordig wat gewoon bij elkaar past en daar hou ik het geslacht buiten als het niet anders wil

Winsor86

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-10 11:54

Bij ons staan ze ingroepjes van 2.
Merries bij elkaar en 2 jonge hengsten bij elkaar.
Wij hebben geen ruinen

zadel2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-10 11:56

Ook bij ons staan de paarden/pony's bij elkaar in. Net als merries en ruinen. Er word wel gekeken of een paard in de groep past.

R0oszs

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-10 12:58

mijn pony's (Melody, Amor en Valentijn) staan bij 4 andere ruinen. Melody is de enige merrie van deze groep.
Zafier staat bij een merrie en andere ruin.

Midzy en Donna (merrie's) staan bij een hengstje

Joppe staat bij een ruin en is zelf hengst.

Bij ons staan er wel een aantal alleen maar dat is omdat de eigenaar het wilt. Verder staat alles doorelkaar in verschillende groepen (merrie's, ruinen en hengsten), nooit geen problemen gehad. ;)

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-10 12:59

Nu van de winter staan er 2 ruinen en 2 merrie's bij elkaar. Van de zomer stonden ze met 3 merrie's bij elkaar en de 2 ruinen apart maar dat was alleen maar ter verkoming van hoefbevangen een van de ruinen is daar zeer gevoelig voor en omdat we paarden hier niet alleen willen weg zetten stonden de ruinen bij elkaar omdat 1 van die ruinen niet de meeste sociale pony is voor nieuwe paarden en er dus een merrie bij kwam werden de ruinen apart gezet. Wat je inderdaad wel merkt is dat de merries weinig spelen of rennen en dat soort dingen nu de ruinen weer erbij staan is het dagelijkse speel half uur er weer en dan vooral mijn merrie en de ene ruin zijn gek op elkaar en staan bijna altijd bij elkaar en spelen ook veel. Maar dat heeft volgens mij meer te maken dat hun karakters erg goed bij elkaar passen en ze beide veel energie hebben en daar echt behoefte aan hebben de andere 2 zijn wat "ouder" en spelen niet echt zo veel meer.

Bij ons thuis staan 2 hengstjes bij elkaar en dat gaat erg goed. Ze spelen best veel samen en ze slapen ook heel schattig samen.

DDlovesIona

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-10 13:02

Bij ons op de manege staat ook alles door elkaar. Geeft eigenlijk geen problemen.
Op de stal van mijn verzorgpaard staat ook alles door elkaar en geeft ook geen problemen.

Wel doen we bij beide altijd heel voorzichtig met het introduceren van nieuwe paarden. Eerst met een paar paarden en dan weer andere paarden en dan de hele kudde. Zo kent het nieuwe paard al meerdere paarden en is de rust het grootst.

zadel2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-10 13:06

Introduceren is zeker belangrijk. Nieuw paard gaat eerst bij ons in een aparte paddock naast de nieuwe groep, en na een paar dagen gaan ze smen de wei op. Nieuwe paard s'avonds weer apart en volgende dag wer op de wei. Daarna gaat het meestal wel goed in padock.

MontyRulezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-10 13:09

Mijn paard is de enige ruin op stal, verder staan er 5 merries. Hij kan met 4 ervan goed opschieten. Bij ons gaan ze met z'n 2-en naar buiten en dat gaat altijd goed. Nou is mijn paard een heel rustig vriendelijk dier, wel dominant en dat laat hij in het begin even merken. Hij is dan ook de baas op stal :D . Maarja als enige (halve) kerel mag dat ook wel 8-) .

Isabonny

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-10 13:10

Bij ons gaat het ook niet echt geweldig met de nieuwe jonge ruin bij mijn 16 jarige merrie.
Hij wil duidelijk spelen en zij voelt zich hierdoor bedreigd en moet dus vrijwel niks van hem weten.
Ze staan inmiddels al van half maart bij elkaar, maar ik heb ze nog nooit lekker zien kroelen, terwijl mijn merrie dat ALTIJD deed met de andere merries die we hebben gehad.

Helaas heb ik geen keuze, ik heb niet meer plek om er nog eentje bij te zetten.
Dus het moet zo, of de ruin moet weg.....en dat doen we ook niet zomaar....

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-10 13:14

Mijn eigen paard (ruin) staat samen met twee ruinen (daarvoor samen met een hengst, zonder de ruinen), het is eigenlijk puur toeval dat hij niet samen staat met merries. De ruinen spelen onderling wel veel.

Onze vzwpaarden (www.horsetopia.be) staan gemengd. Hier kijken we vooral naar rustige/gebrekkige paarden bij elkaar, en de wat fittere paarden bij elkaar. Er wordt dus meer naar klikkende karakters gekeken dan naar geslacht. Zowiezo gaat geen enkel paard alleen.

R0oszs

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-10 13:19

Mijn ruinen spelen ontzettend veel maar ze kunnen ook heel goed met de merrie's opschieten en die spelen nooit..
En ook andersom gaat het heel goed..
Melody zie ik heel vaak met een aantal andere ruinen van haar groep staan. (pony's kennen elkaar gemiddeld 3-4 jaar.)

Natasja22

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-10 13:28

Bij ons staan 2 ruinen en 2 merries samen.
Allebei de ruinen hebben 1 merrie als vriendin en het gaat gewoon goed samen.

marjoleinx15

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-10 19:17

Ik zet eigenlijk altijd een ruin en een merrie bij elkaar, ze zijn namelijk goede vriendjes.

_Dune_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-10 21:01

Wij hebben 3 ruinen en een merrie bij elkaar staan. Dat gaat eigenlijk prima! Ze hebben momenteel zo'n anderhalve hectare tot hun beschikking, maar in het voorjaar beginnen ze op een klein stuke (stripbegrazing) en ook dat gaat goed.

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-10 23:59

Kijk maar in mijn profiel! Ook 1 merrie en drie ruinen. Heeft wel een tijdje geduurd voordat Sammy en Ilse elkaar aardig gingen vinden, maar dat gaat nu helemaal goed.

MaNdiii

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-10 00:06

Bij ons op stal zijn er meerdere weides en er is eigenlijk maar 1 wei waar alleen maar ruinen staan en dat is eigenlijk gewoon toeval. De wei waar onze merrie en ruin in staan bestaat uit totaal 9 paarden van jong en oud in totaal 5 ruinen en 4 merries. Nu zijn dit allemaal erg makkelijke paarden-pony´s waar eigenlijk iedereen wel bij kan.

Onze merrie is de leider en daar hangt heel de wei eigenlijk aan. De ruinen spelen vaak met elkaar en de merries staan er gewoon rustig bij.

In de paddock staan ze trouwens ook gewoon allemaal bij elkaar. De merries staan gewoon de ruinen staan een beetje te spelen afentoe eens goed krabben bij elkaar en het is weer klaar.

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-10 00:14

Wij hebben 4 gemengde groepen en een ruinengroep en een merriegroep.
Deze zijn ontstaan doordat er ruinen waren die bleven jagen. Ruinen bij de merries weghouden enzo. Ze konden niet eens normaal een paard eruit halen. De ruinengroep is onwijs speels. De merriegroep niet. In de gemengde groepen zie ik ook voornamelijk de ruinen spelen.

nomes

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-10 00:15

Ik ben persoonlijk niet zo'n voorstander van een gemengde kudde. Ik heb te vaak gezien dat er gedekt werd (en terecht want als mijn merrie hengstig is daagt ze het ook echt uit) en dat vind ik niet zo super omdat ze daar toch vaak door beschadigen (zeker met ijzers). Eén op één vind ik het al een veel minder probleem! Misschien als je veel ruimte hebt dat het dan prima kan, maar meestal is dat toch de beperkende factor...

Anneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-10 09:22

Ik heb alles door elkaar staan, 2 merrie's en 5 ruinen samen in een grote zandpaddock.
Je ziet wel dat de merrie's naar elkaar trekken en de ruinen ook naar elkaar. De ruinen spelen veeeeel meer, de merrie's zijn drachtig en foccussen zich vooral op het onbeperkte hooi :D
De merrie's zijn ook echt de baas trouwens.

Noppert

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-10 09:26

Bij ons staat ook alles bij elkaar, 2 merries en 4 ruinen, varierend in de leeftijd van 8 maanden tot en met 18 jaar. Gaat eigenlijk heel erg goed, ze voeden elkaar gewoon op :D Hier is de oudste (ruin) de baas, die hoeft zijn oren maar naar achteren te doen en er wordt geluisterd.
Ik moet er wel bijzeggen dat we hele ruime weides hebben, dus ze lopen elkaar ook niet voor de voeten. Ik denk dat het een ander verhaal wordt als de weides veel kleiner zouden zijn (maar misschien gaat het dan ook gewoon goed)