Belangrijkste wat aanwezig is op een pensionstal?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Wat moet er i.i.g. aanwezig zijn?

minimaal 4 uur per dag weidegang
98 (9%)
onbeperkt weidegang
114 (10%)
overdekte stapmolen
6 (0%)
binnenbaan (20x40)
26 (2%)
buitenbaan (20x60)
90 (8%)
binnenbaan én buitenbaan
63 (6%)
longeercirkel
31 (2%)
veel contact met soortgenoten
156 (15%)
grootschalige pensionstal (+/- 40 paarden)
1 (0%)
kleinschalige pensionstal (+/- 20 paarden)
65 (6%)
professionele hulp aanwezig op de stal zelf
34 (3%)
kantine
13 (1%)
genoeg parkeerruimte
22 (2%)
plek voor de trailer
24 (2%)
ik wil zelf voeren
16 (1%)
ik wil zelf mesten
32 (3%)
paddock
71 (6%)
onbeperkt ruwvoer
126 (12%)
3x per dag ruwvoer
52 (5%)

Totaal aantal stemmen: 1040

playboysches

Re: Belangrijkste wat aanwezig is op een pensionstal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-10 23:37

ik heb gekozen voor:
- minimaal 4 uur per dag weidegang
- onbeperkt weidegang
- buitenbaan
- veel contact met soortgenoten
- paddock

4 uur weidegang vind ik echt veel te weinig in de zomer. In de zomer wil ik mijn paard van sochtends vroeg tot ten minste 6 uur op het land hebben staan. Ik heb deze wel aangevinkt omdat ik wel graag mijn paard in de winter minimaal 4 uur in de paddock wil hebben.
Verder vind ik een bak fijn om te trainen, of een goede buitenbak die altijd te rijden is of een binnenbak.
Verder veel contact met soortgenoten, zowel op land als paddock en ook in de stal elkaar kunnen zien.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-10 23:42

Karin schreef:
Verder mis ik goede uitrijmogelijkheden in het lijstje. Ik zou voor mijn paard geen stal kiezen waar ik niet met hem naar buiten zou kunnen, of alleen langs drukke (asfalt)wegen zou kunnen rijden.

Die miste ik ook in het lijstje en vind toch wel essentieel!

Aan een buitenbak met goede bodem heb ik voldoende en die mag best 20 bij 40 zijn.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-10 23:46

Leuke poll. Hoewel ik wel meer dingen had aan willen kruisen dan vijf.

Steentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-10 00:17

Punten die hoog op mijn prioriteitenlijstje staan qua voorzieningen;

Liefst onbeperkte weidegang, met mogelijkheid tot vertoeven in een ruime schuilstal.
Soortgenootjes om mee te spelen en voor het sociale aspect, vind ik een absolute must voor mijn paard, zodat hij lekker 'paard' kan en mag zijn, en zijn energie kwijt kan.
Liefst ook zoveel mogelijk ruwvoer (hooi), zodat mijn paard altijd wel wat te knabbelen heeft, en zijn darmfunctie goed op gang blijft.

Verder heb ik niets met een grootschalige pensionstal.
Liever klein, daar hangt vaak een wat gemoedelijkere, persoonlijke sfeer, en daar voel ik me het meest op mijn gemak. :)

Verder ben ik geen veeleisend persoon qua luxe faciliteiten.
Als ik zie en merk aan paardlief dat hij op de eerste plaats gelukkig is, dan ben ik dat meestal ook. :j

fresco1234

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-10 00:19

wat er iig aanwezig moet zijn: paarden!

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-10 00:35

Het kan mij ook niet schelen of mijn paard in een hok staat ipv een stal. als hij maar veilig, licht, luchtig en ruim genoeg is. Verder ga ik voor zo veel mogelijk buiten, hij is niet van suiker en ook niet bang voor het donker.

Heel heel belangrijk is ook de omgeving, Ik ben een verwende buitenspeel ruiter. In een omgeving waar niet genoeg uitrijmogelijkheden zijn wil ik niet staan, dan rijd ik liever een stukkie verder...
Een bak is fijn maar hoeft verder nergens aan te voldoen.

Wat betreft de grootte van de stalling, Nu sta ik met vier anderen en dat is wel prima. Max 10 paarden zou ik zeggen...

Ik wil niet zelf voeren, maar er wel wat over te zeggen hebben, in mijn geval is dat meestal dat ie wat minder mag. (stalbaas houd van ronde paardjes)

Ook grote voorwaarde is: Wat voor stalbaas is er, ik wil geen ex-varkensboer (multiple slechte ervaringen mee) geen zuunnigert van wie het licht overdag uit moet en er alleen maar goeiekope rotzooi als voer ingekocht wordt, of je mag ineens niet meer op 't erf als het donker wordt, of je blijkt het pispaaltje te zijn, of de stalbaas blijkt de paarden te meppen als je even niet oplet, of nou ja, verzin het maar.
De kwaliteit van de stalbaas is erg belangrijk, vraag maar eens rond hoeveel mensen er al gedoe gehad hebben met hun stalbaas en daarom maar verhuisd zijn.....

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-10 00:37

goed personeel/goede eigenaar

dan komt de rest vanzelf

marjoleinx15

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-10 16:19

weidegang vind ikbelangrijk

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-10 16:57

Ik heb gekozen voor het volgenden:

*Onbeperkt weidegang, omdat: 4 uur te kort is, maar onbeperkt is voor mij ook niet persé nodig zolang het maar minimaal overdag is.

*Contact met soortgenoten, omdat: Samen spelen in de wei is toch veel leuker als alleen.

*Kleinschalige stal, omdat: dat het beste werkt bij mijn paard.

*Paddock, omdat: Winterdag een paard gewoon de hele dag buiten moet kunnen staan met ruwvoer.

*Onbeperkt ruwvoer, omdat: De maag van een paard altijd in beweging hoort te zijn.

Een kantine of koffieruimte kan me gestolen worden, want daar wordt toch altijd maar geroddeld. De adere dingen heb ik in princiepe niet nodig.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-10 10:37

Ik heb gekozen voor:

*Onbeperkt weidegang (in de zomer)
*Veel contact met soortgenoten
*Kleinschalige pension stal (eigenlijk vind ik 20 al teveel, max 10)
*Paddock (in de winter)
*Onbeperkt.

Maar bij die laatste ligt het aan de kwaliteit, ik denk dat mijn beesten het ook prima(wellicht beter omdat ze dan niet te vet worden) zullen doen op 3x per dag.

Maar verder vind ik een rijbak, goede uitrijmogenlijkheden (aangespannen) en zelf krachtvoer voeren(klaarzetten of zelf geven ) ook wel fijn.

Jockey_my

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-10 10:42

Ik heb gestemd:

*Onbeperkt weide gang, maar meer in de zin van overdag zo lang mogenlijk naar buiten en savonds op stal.
*Veel contact met soortgenoten. Lekker in een kudde bijv.
*Binnen en buitenbak, ja ik ben toch een beetje verwend.
*Longeercirkel.
*Onbeperkt ruwvoer.

De stalling waar ik nu sta voldoet niet (Helemaal) aan deze eisen.

Jockey_my

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-10 10:45

mrie schreef:
Ook grote voorwaarde is: Wat voor stalbaas is er, ik wil geen ex-varkensboer (multiple slechte ervaringen mee) geen zuunnigert van wie het licht overdag uit moet en er alleen maar goeiekope rotzooi als voer ingekocht wordt, of je mag ineens niet meer op 't erf als het donker wordt, of je blijkt het pispaaltje te zijn, of de stalbaas blijkt de paarden te meppen als je even niet oplet, of nou ja, verzin het maar.
De kwaliteit van de stalbaas is erg belangrijk, vraag maar eens rond hoeveel mensen er al gedoe gehad hebben met hun stalbaas en daarom maar verhuisd zijn.....

Ben het helemaal met je eens, er zijn echt ontzetten veel slechte stalbazen die zich zelf soms boven hun paarden+pensiongasten zetten.

Oja, ik heb trouwens wel goede ervaring bij een ex-varkensboer :D .

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-10 10:49

Ik vind weidegang en contact met soortgenoten echt met stip op 1 staan :j
Daarnaast vind ik het belangrijk dat je paard goed ruwvoer krijgt en de hoeveelheid naar eigen wens kunt aanpassen indien gewenst.

En een staleigenaar die zijn afspraken nakomt.
Helaas sta ik nu al op de 4e stal met Silence omdat vooral op het gebeid van weidegang de afspraken niet nagekomen worden.
In het begin alles mooi en aardig, na een jaartje staan ze zowat hele dagen binnen.

Gelukkig heb ik die stal nu wel gevonden.
Ik heb moeten inleveren waardoor ik nu geen binnenbak meer heb en met het weer van de afgelopen weken maar bar weinig kan op stal.
Maar mijn paardjes staan hier goed en krijgen de behoeftes die bij hun op 1 staan. En dat is veel belangrijker.

blue_kim

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-10 16:40

Ik heb gekozen voor:
Onbeperkt weidegang; Omdat ik wil dat mijn paard gewoon zo lang mogelijk butien staat, zowel in de zomer als in de winter. Hoeft niet een mega groot land te zijn, als ie maaer gewoon lekker wat kan rond wandellen.

Buitenbaan; dat hoeft dan weer geen 20x60 te zijn, als ik er maar gewoon in kan rijden en longeren.

Kleinschalige pensionstal; 20 man is me nog veel te veel! Ik hou zelf niet zo van drukte, vind het best gezellig als er iemand anders is, maar neit dat je bwv met 6 andere in de bak moet, mij te druk!

Ik wil zelf voeren; en dan hoeft het nog niet eens te zijn dat ik het zelf in zijn voerbak gooi, maar meer dat ik zelf kan bepalen wat en hoeveel mijn paard gevoerd krijgt. Dat ik zelf mijn brok koop en niet dat iemand anders bepaald welk merk ik moet voeren.

Onbeperkt ruwvoer; Ik vind het heel belangrijk dat mijn paard de hele dag en nacht wat te knabbellen heeft, helemaal in de herfst/winter maanden, als er gewoon heel weinig in het gras zit, wil ik dat ie de hele dag hooi tot zijn beschikking heeft.

Verder mis is wel een optie zoals uitrijmogelijkheden, die zijn bij mij namelijk ook heel belangrijk. Ik zou nooit op een stal gaan staan, waar ik neit zo het bos/duin oid in kan.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-10 16:49

Ik heb gekozen voor:
4 uur weidegang i.c.m. paddock: 24/7 het land op hoeft van mij niet, maar wel minimaal 12 uur per dag los.

Onbeperkt ruwvoer: Ruwvoer is het belangrijkste, brok wil ik best zelf voeren, maar dat hebben ze niet al te snel nodig.

Buitenbaan: Buiten of binnen, minimaal 20x40. Met alleen weiland om te rijden en buiten worden je mogelijkheden te beperkt om echt te gaan trainen.

Veel contact met soortgenoten: het paard is er voor mij, ik wil dan ook het beste voor mijn paard.

Skessa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-10 16:55

Zoveel mogelijk buiten vind ik erg belangrijk. 24/7 hoeft niet, maar wel overdag de hele dag buiten!
En MET andere paarden, sociaal contact is erg belangrijk!

Verder mis ik nog een fatsoenlijke omheining van de wei. Toch ook wel een belangrijk puntje. Bij veel stallen is het stroomdraad etc echt niet in orde.

Verder een rijbak MET verlichting. Ik ben er bijna altijd s avonds en dan is verlichting toch wel echt een must.
Een kast voor al je spullen vind ik ook wel belangrijk, mag ook eigen kast zijn als er maar ruimte is om je spullen op te bergen.

Goede uitrijmogelijkheden vind ik ook erg belangrijk!

En fijne pensioneigenaren die zelf ook een oogje in het zeil houden. Dat je bv met een gerust hart een dagje kan overslaan. En waarmee alles bespreekbaar is.

Dat waren denk ik wel mijn meest belangrijke punten. Gelukkig heb ik een hele fijn stal gevonden, waar ik echt super super blij mee ben!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-10 17:36

.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 28-11-23 13:23, in het totaal 1 keer bewerkt

Melvern

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-10 17:43

Ik kies voor weidegang ( 4 uur is wat weinig, maar op veel stallen is langer soms niet mogelijk) Mijn paard kan op de stal van nu niet alleen op de wei, moet erbij blijven dus kan ze maar even de wei op.

Ruwvoer vindt ik belangrijk ( krijgt mijn paard nu ook maar 1 x per dag )

Sociaal contact vind ik heel belangrijk en dat heeft ze alleen de de avond en nacht ( op stal met alle anderen kan ze neuzen )

En een buitenbak is het minimum. Die heb ik wel maar kan er bijna nooit in terecht...

Ik zoek dus ook wat anders, dit is voor mijn paard geen leven...