hoe voer jij ruwvoer ......... hooinet /ruif / bak.......?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 17:03

het gaat om twee trekpaarden.
voerbakken aan de muur worden gesloopt; liksteenhouders en likstenen worden gesloopt en mee gevoetbald.
emmers zijn even plat als een A4 blaadje na gebruik, grote metalen kalvervoerbakken worden versleept,gesloopt en mee gevoetbald.
het speelballetje die erinhangt wordt niet mee gespeeld, voetballen worden niet mee gevoetbald :D

ze zetten er hun benen in, en staan overal in rond te dansen tot het breekt, of omvalt, en dan springen ze er weer op.
Mss zal een palletbox bv niet versleept raken, maar zeker weten dat ze hem kunnen omkantelen en erop gaan springen, met alle gevolgen van dien (gespleten plastic enzo?)

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 17:07

Onze bakken zijn geen echte palletboxen, die zijn van hard plastic. Dit plastic is zachter waardoor het mee veert als je er op gaat duwen. Ze zullen dus eerder indeuken dan kapot gaan.
Omgooien is er lastig vanwege het gewicht dat er in zit, maar wij hebben ook geen trekpaarden maar een pony en ezels van +/- 1.15 cm groot... overigens krijgen ezels alles kapot als ze dat willen en dat is ze hierbij nog niet gelukt.
Op de straat is hij soms een klein stukje versleept, maar nooit meer dan 30cm van z'n plek. In het zand is dat te lastig, daar staan ze ook een stukje ingegraven als het ware.
Als ze erin gaan staan gaan ze op het rooster staan, maar de spijlen zitten dicht genoeg op elkaar zodat er geen hoefjes tussen kunnen komen.
Laatst bijgewerkt door Fenrir op 16-11-10 17:08, in het totaal 1 keer bewerkt

YamaDeva

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 17:07

Wij hebben zelf naar alle tevredenheid de dure oplossing uit je openingspost :o maar willen tzt nog meer (goedkopere) hooiplaatsen creëren, dus lees even mee.
Kwam deze zelfbouwoplossing tegen op internet, vond het er wel goed uitzien http://www.stichtingpaardenmetplezier.com/Forum/viewtopic.php?f=12&t=62. Weet niet of het bij jou op deze manier kan, maar elk idee is er weer eentje nietwaar?

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 18:46

loulou schreef:
ik heb helaas niet zo'n mooi groot afdak als jij ikdoemaarwat. mooie kist. vrees alleen dat die nog wat hoog is voor m'n shet?

zou een gitterbox iets zijn?
die kan aan een kant voor de helft open, dus dan kan m'n shet er denk ik ook wel bij.
en daar dan zo'n draadmat overheen zodat ze rustig moeten eten
[url]
http://www.industrie-paletten.de/cms/up ... terbox.jpg[/url]

Ik gebruik 2 van deze bakken voor een aantal fjorden en 2 shetten. Ik vind ze ideaal. Iedereen kan erbij en de boel blijft netjes.
Ik het er wel een plastic plaat in liggen om te voorkomen dat het fijne hooi via de bodem verdwijnt.

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-10 20:30

misschien is zo'n gitterbox idd teveel ijzer.

vond de site paddockparadijs.nl

en vindt deze oplossingen wel mooi

Afbeelding
Afbeelding

grootste probleem is dan het vinden van een geschikte bak. hij moet groot genoeg zijn om er voldoende hooi in te doen voor m'n merrie, maar laag genoeg voor m'n shet. wordt waarschijnlijk dus zelf timmeren

en deze ook (stond hierboven geloof ik ook ergens als voorbeeld)
Afbeelding
Afbeelding

alleen die laatste lijkt me zo ongelukkig eten? of is dat psychisch? :o

Evaaa_

Re: hoe voer jij ruwvoer ......... hooinet /ruif / bak.......?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 20:37

Handige oplossingen voor het hooi hier allemaal!
Wij hebben een groot hooinet van hooinet.nl. En in de stallen hangen kleinere hooinetten.
Afbeelding

vito05

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 20:39

Bij ons op stal hebben we zo'n ding als in de openingspost en daar word steeds een hele baal ingerolt.
Maar zeker aan het begint werd er veel verknoeid.
Nu hebben we netten erover gespannen en moeten ze ook wat doen voor het hooi en ze verknoeien bijna niks meer.

colunder

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 20:49

Ik heb 2 aanhangernetten in de bak hangen,ook mijn mini komt er absoluut niet met zijn hoefjes in.
Ik vind het ideaal!!

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 20:51

loulou schreef:
misschien is zo'n gitterbox idd teveel ijzer.

vond de site paddockparadijs.nl

en vindt deze oplossingen wel mooi

Afbeelding
Afbeelding

grootste probleem is dan het vinden van een geschikte bak. hij moet groot genoeg zijn om er voldoende hooi in te doen voor m'n merrie, maar laag genoeg voor m'n shet. wordt waarschijnlijk dus zelf timmeren

en deze ook (stond hierboven geloof ik ook ergens als voorbeeld)
Afbeelding
Afbeelding

alleen die laatste lijkt me zo ongelukkig eten? of is dat psychisch? :o

een paard eet graag van de grond
dit brengt me trouwens op een idee: gewoon een konijnenhok op de kop tikken, schuine plank erin, en ze kunnen zo eten door het gaas heen, én het is makkelijk bij te vullen! (en die buitenhokjes zijn dan ook nog eens waterdicht, dus het hooi wordt niet nat.
nou heb ik er spijt van dat ik mijn konijnenhok weggedaan heb ...

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-10 20:54

Duhelo schreef:
een paard eet graag van de grond
dit brengt me trouwens op een idee: gewoon een konijnenhok op de kop tikken, schuine plank erin, en ze kunnen zo eten door het gaas heen, én het is makkelijk bij te vullen! (en die buitenhokjes zijn dan ook nog eens waterdicht, dus het hooi wordt niet nat.
nou heb ik er spijt van dat ik mijn konijnenhok weggedaan heb ...

haha die is goed bedacht :D inderdaad zonde van je konijnenhok :D

het voordeel van zo'n bak vind ik wel dat je hooi mooi droog blijft.
die rare schuine houding zou dus geen probleem moeten zijn??

silverbrumby

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 20:58

Op stal voer ik de paarden gewoon hooi vanaf de grond, dat is toch de beste natuurlijkste houding voor een paard om te eten.
In de weide waar mijn jonge paarden destijds stonden voerde ik het in een oude badkuip die op de grond stond.
Een hooinet of hooizak gebruik ik alleen als ik een heel eind moet reizen met de paarden op trailer.

Steentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 21:08

Ik voer het hooi ook vanaf de grond. :j
Ook omdat het de meest natuurlijke houding voor een paard is.

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 21:10

loulou schreef:
ik heb helaas niet zo'n mooi groot afdak als jij ikdoemaarwat. mooie kist. vrees alleen dat die nog wat hoog is voor m'n shet?

zou een gitterbox iets zijn?
die kan aan een kant voor de helft open, dus dan kan m'n shet er denk ik ook wel bij.
en daar dan zo'n draadmat overheen zodat ze rustig moeten eten

Afbeelding

Wij hebben zo een staan (alleen iets oudere vorm :+) Maar houd het zelfde in.

Paard en pony (1,39) kunnen er vanaf ''boven'' goed uit eten, shetlanders eten door het gaas. Zo krijgen ze niet te veel binnen en blijven ze goed bezig! Normaal (is gesloopt..) ligt er dan ook een pallet it met erg veel dunne plankjes, zo blijven er voor het paard en pony gleufjes waar ze uit kunnen ''plukken'' zo dat hun ook bezig blijven.

mirkip

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 21:28

corinne1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 21:33

Wij hebben zo'n 1000 liter bak (geloof ik), zo'n grijze plastic bak. Ik had daar een raamwerk voor om in te leggen, helaas is mijn pony van het slopen dus hij trok iedere keer het raamwerk er uit, en als dat niet lukte ging hij gewoon met zijn voorbenen in de bak staan!
Niet echt handig, zeker niet als meneer dan met zijn ijzers vast blijft zitten... hij had gelukkig niets maar het raamwerk kon ik dus weggooien.
Met als gevolg dat ze nu dus niet zo lang met het hooi doen, dat vind ik dan wel jammer...

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 22:04

ZusJacobs schreef:
Wij hebben zo een staan (alleen iets oudere vorm :+) Maar houd het zelfde in.

Paard en pony (1,39) kunnen er vanaf ''boven'' goed uit eten, shetlanders eten door het gaas. Zo krijgen ze niet te veel binnen en blijven ze goed bezig! Normaal (is gesloopt..) ligt er dan ook een pallet it met erg veel dunne plankjes, zo blijven er voor het paard en pony gleufjes waar ze uit kunnen ''plukken'' zo dat hun ook bezig blijven.

Edit] we hebben trouwens de ''scherpe'' randjes eraf gezaagd/vijld en erop balken. Ik maak anders morgen ofzo wel wat foto's.
Het is wel een zwaar ding maar hij hoeft voor ons nooit verplaatst te worden. Eens in de zo veel tijd legen we hem, gooien hem gewoon een kant op en dan leeg scheppen.

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-10 22:17

als je een foto wilt maken, heel graag :j

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-10 11:50

Ik heb 2 hooinetten hangen, eentje van 2 meter lang en eentje van 90 cm. Als ik ze helemaal volstop 's avonds dan hebben ze hem de volgende dag nog niet leeg. Maas van 4,5 cm. Nog nooit in blijven hangen of iets dergelijks. Je hebt ze voor kleinere pony's ook nog in 3 cm.

Afbeelding

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-10 12:47

Wij voeren uit twee hooiruiven die in het hekwerk verwerkt zitten en hebben 1 hooinet nog bij de stal hangen.

Jenkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-10 20:35

Ik een een vriendin hebben voor achter in de stal ook een hooi net gemaakt.
Wij hebben gebruikt:
- Aanhangnet van 2.50 x 1.60. = 20 euro (incl verzenkosten)
- plank van 390 cm en dan doormidden laten zagen.
- lange/dikke schroeven
- tie-wraps
- strotouw

Waren in totaal nog geen 40 euro kwijt.

Afbeelding

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-10 21:32

loulou schreef:
als je een foto wilt maken, heel graag :j

Was vandaag even niet lekker, maar ik maak morgen gelijk foto's als ik bij de paarden kom. Zet ik ze morgen hier op.

lottex

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 14:58

* volgt mee *

Diesel2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 15:17

Wij hebben een soort van gitterbox. Alleen dan met grotere mazen en geen klep die half open kan. Volgens mij is het een frame waar normaal zo;n vierkante watertank in zit. Dit gaat prima!

Admeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 16:47

Mijn paarden eten het hooi gewoon van de grond. We hebben een hooi ruif geprobeerd, maar alles kwam toch uiteindelijk op de grond terecht. Ach, het werkt prima zo!

Zidore

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 17:09

Afbeelding deze bedoelde je met de kliko denk ik? in het topic van het paddock paradise staat deze http://img88.imageshack.us/i/dsc09745oq8.jpg/ ik heb er ook 1 gezien met een soort van rooster in de kliko, maar weet even niet meer waar dat was

Afbeelding