Heb ik jacobskruiskruid in mijn hooi ??!!!

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 13:54

Van de foto kan ik echt helemaal niets maken, een betere foto zal meer duidelijkheid kunnen geven. Wat je ook kunt doen is een plant weken ( wat blaadjes) daarna voorzichtig uitvouwen en er een uurtje of wat iets zwaars op leggen, dan op de foto, dan is de bladvorm vaak wat makkelijker in beeld te krijgen. Als er dan nog steeds twijfel is kun je ook wat monsters opsturen naar de gezondheidsdienst voor dieren.

De jeuk die genoemd wordt komt niet van de pyrrolizidine alkaloiden ( de giftige stof in Jakobskruiskruid.) Jakobskruiskruid kan bij huidcontact echter wel een allergische reactie geven: compositae dermatitis. Deze allergie treedt op na huidcontact of na het eten van de planten. De allergie wordt niet veroorzaakt door de pyrrolizidine alkaloiden, maar door andere stoffen die in veel soorten van de composietenfamilie voorkomen (sesquiterpene lactonen)

Jakobskruiskruid wordt niet in de lever opgeslagen, De pyrrolizidine alkaloïden die kruiskruiden bevatten
worden na inname al na 24 tot 48 uur uitgescheiden en hopen zich dus niet in het lichaam op, zoals soms gedacht wordt. Toch kunnen pyrrolizidine alkaloïden in de korte tijd dat ze in een lichaam aanwezig zijn de gezondheid van een dier aantasten. Pyrrolizidine alkaloïden zijn in de vorm waarin ze zich in de plant bevinden in principe niet giftig voor dieren, maar kunnen na inname door chemische processen in de dunne darm en de lever omgezet worden in een vorm die vooral de lever kan beschadigen, maar ook in mindere mate de nieren en longen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 13:56

MD=>VSW

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-10 13:58

bedankt voor je duidelijke uitleg estherhegt. ik had ondertussen inderdaad al op internet gevonden dat de giftige stoffen niet opgeslagen worden, maar gewoon uitgescheiden door het lichaam.

ben nu aan het zoeken op klachten door de processierups. ik ben al een week ziek/verkouden en nu ik dit lees ga ik
sterk twijfelen of het grootste deel van mijn klachten niet gewoon veroorzaakt wordt door dat hooi. :=
nu heerst er natuurlijk ook overal griep, dus misschien is het dat wel gewoon. maar ga de komende dagen dus zeker met mondkapje voeren.

EstherHegt

Re: Heb ik jacobskruiskruid in mijn hooi ??!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 14:20

sliert

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 14:27

Als je zo twijfelt, laat het dan annalyseren en haal eerst even ergens anders hooi vandaan. Gewoon het risico niet nemen. Je slaat jezelf voor je kop als je over een paar maanden met een paar doodzieke paarden zit.
Als je hooi koopt, zorg ervoor dat er een certificaat bij zit dat het gegarandeert JKK-vrij is!

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-10 14:32

mmm dat artikel veranderd de zaak. aan m'n paarden heb ik niks gemerkt tot nu toe. morgen moet de loonwerker toch bij mij op stal zijn voor iets anders, zal meteen maar eens overleggen over deze pak.

waar koop ik hooi met een certificaat?

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 14:48

loulou schreef:
bedankt voor je duidelijke uitleg estherhegt. ik had ondertussen inderdaad al op internet gevonden dat de giftige stoffen niet opgeslagen worden, maar gewoon uitgescheiden door het lichaam.

ben nu aan het zoeken op klachten door de processierups. ik ben al een week ziek/verkouden en nu ik dit lees ga ik
sterk twijfelen of het grootste deel van mijn klachten niet gewoon veroorzaakt wordt door dat hooi. :=
nu heerst er natuurlijk ook overal griep, dus misschien is het dat wel gewoon. maar ga de komende dagen dus zeker met mondkapje voeren.

Ik heb ook wel eens hooi waar ik jeukende rode bultjes van op mijn handen/armen/hals krijg en enorm van moet niezen/verkouden/hooikoortsachtig op reageer. Ben er nog niet achter waarom. Krijg het niet van voordroogkuil dus dacht dat het misschien een hooimijt zou kunnen zijn of allergische reactie op pollen/stof/broei wat in het hooi zit/heeft gezeten.
Het hooi wat ik nu voer naast mijn voordroog heb ik minder last van maar het kan van baal tot baal verschillen.

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 15:02

loulou schreef:
waar koop ik hooi met een certificaat?

Bij de fouragehandel kun je expliciet om een certificaat JKK vrij vragen.
Analyseren van hooi op ongewenste stoffen kan bij de gezondheidsdienst voor dieren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 22:35

.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 28-11-23 11:34, in het totaal 1 keer bewerkt

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-10 12:40

heb hem vanochtend gesproken. processierups kan eigenlijk niet. het hooi kwam uit de polder waar geen eikenbomen staan.

ook is de kans op jacobskruid erg klein. alle weiden zijn namelijk gespoten. een enkel plantje kon hij nooit uitsluiten, maar verder kan er eigenlijk geen jkk in zitten. mocht ik toch denken nog jkk tegen te komen moest ik bellen dan kwam hij kijken.

waar mijn jeuk vandaag komt is een raadsel. hij brengt mij een nieuwe pak die ik eerst uit mag proberen (van een andere partij) voordat ik er meer koop.

Elan_GV

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-10 14:03

Dat is nou de reden dat je hooi 6 weken moet laten liggen dan is de meeste gifstof er wel uitgetrokken. Dan moet het paard wel zoveel in 1 keer binnen krijgen, bijna onmogelijk.

joyce B

Re: Heb ik jacobskruiskruid in mijn hooi ??!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-10 14:45

volgens mij klopt jouw redenatie niet Elan-GV
Wie zegt dat dit hooi niet langer dan 6 weken heeft gelegen?

Jakobskruiskruid gif gaat er sowieso niet uit, en zij heeft zelf allergische klachten van het hooi, wat helemaal niet door eventuele giftige planten veroorzaakt hoeft te zijn, maar gewoon kan komen door mijt, distel of andere prikplantjes, stof/bacteriën...

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-10 14:55

het is nu half november, dus dat hooi heeft echt wel minstens 6 weken gelegen ;)

ik heb trouwens gevraagd om voordroog, maar dat leek hem niet slim. omdat ik maar 1 paard heb (en 1shet) blijft dat te lang liggen voor voordroog, waardoor het gaat bederven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-10 22:43

.