Zemelen, zo voeren of nat maken?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Vanes

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-03 15:08

Ik geef mijn paard meestal na het rijden natte zemelen.
Daar door heen doe ik dan ook knoflook en zeewier.
Ik doe die eigenlijk al jaren, en hij vindt het heerlijk.

silco

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-03 17:26

Haha!
Nou ik heb dat altijd gevoerd, en toen kreeg ik een nieuw paard (die was erg onderkomen) dus wilde ik hem dat gaan voeren. En een vriendin van mij, rijdt op stal Van Tilborg en die werken daar met voedingsdeskundigen en sportbegeleiders ed. EN aangezien ze dat daar ook altijd voerde, werd hen verteld door die voedingsdeskundige dat ze dat absoluut NIET moesten doen.
Want dat ligt aan de voedingsstoffen, ik weet zo niet precies om welke voedingsstoffen het precies gaat, Even een voorbeeldje(de gegevens kloppen niet) maar een jong paard heeft bijv. 15 gr calcium nodig en 80 gr fosfor. en een ouder paard net andersom 80 gr calcium en 15 gr fosfor. En in zemelen schijnen die hoeveel heden dus niet te kloppen. De verhoudingen schijnen niet te kloppen.

En als je dat als lekkernij geeft zal het geen ramp zijn, maar wel als je dat als "basis"geeft. SNAPPIE!!

P.s. het is mij zo verteld dus...

silco

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-03 17:27

ja ze vinden het heerlijk, maar ja dat kan natuurlijk ook met slobber of zoiets

ukkiepuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-03 19:03

silco schreef:
:D
Nou ik heb dat altijd gevoerd, en toen kreeg ik een nieuw paard (die was erg onderkomen) dus wilde ik hem dat gaan voeren. En een vriendin van mij, rijdt op stal Van Tilborg en die werken daar met voedingsdeskundigen en sportbegeleiders ed. EN aangezien ze dat daar ook altijd voerde, werd hen verteld door die voedingsdeskundige dat ze dat absoluut NIET moesten doen.
Want dat ligt aan de voedingsstoffen, ik weet zo niet precies om welke voedingsstoffen het precies gaat, Even een voorbeeldje(de gegevens kloppen niet) maar een jong paard heeft bijv. 15 gr calcium nodig en 80 gr fosfor. en een ouder paard net andersom 80 gr calcium en 15 gr fosfor. En in zemelen schijnen die hoeveel heden dus niet te kloppen. De verhoudingen schijnen niet te kloppen.

En als je dat als lekkernij geeft zal het geen ramp zijn, maar wel als je dat als "basis"geeft. SNAPPIE!!

idd de Ca en P verhoudingen kloppen niet dus moet je altijd een krachtvoer geven (biks ofzo met wel de goede verhoudingen)

Als lekkernij elke dag kan wel. Je moet alleen zorgen dat de hoeveelheid zemelen niet meer worden dan de hoeveelheid krachtvoer. Enne natuurlijk een beetje natmaken.

Mijn pony heeft moeite met mesten dus ik geef elke dag 3 handjes zemelen met iets meer water waardoor hij makkelijker mest. Das errug fijn met rijden Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-03 19:49

Cathelijne schreef:
NAT!
Ik ken een geval op een manege waarbij een pony droge zemelen kreeg en dat is niet best afgelopen....

ja heb ook die ervaring ga zelf maar eens droge zemelen eten met grote happen, dan stik je de moord!

Ik vind het ideaal voer, is goed vooor de darmpassage en je kan het met van alles mengen, lijnzaad, knoflook, brokken!

toontje

zemelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-03 19:52

idd te veel zemelen zodat ze basisvoer worden ipv je brok is niet goed. de kans op botontkalking is dan aan wezig, maar je kan zemelen altijd bijvoeren voor de lekkernij of om medicijnen in te mengen. ik geef mijn paard om de 2 dagen een flesje oud bruin en dat meng ik dan met de zemelen. in de zomer koud water en in de winter warm water. als ik aan kom lopen met de prut begint meneer al luidt te brommen en te draaien op stal.

gekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-03 21:41

silco schreef:
:D

En als je dat als lekkernij geeft zal het geen ramp zijn, maar wel als je
dat als "basis"geeft. SNAPPIE!!

Oke, nu is het mij duidelijk, ik dacht waar heb je het over Knipoog , maar het gaat er dus om dat je het niet als hoofdvoer mag gebruiken i.v.m. tekorten die het paard dan krijgt.

silco

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-03 12:00

ja zo bedoelde ik dat, en het zou natuurlijk erg vervelend zijn als je paard iets ervan krijgt, En trouwens nu heb ik vandaag gehoord dat er een paard van een meisje dat ik ken 8 jarige merrie artrose heeft, die altijd zemelen als hoofd voer gaf!! TOEVAL??? misschien wel!!

Scheve mond

blufy00

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-03 12:12

Je hebt verschillende zemelen maar de meeste moet je met water geven gewoon zemelen in een bakje doen water erbij even roeren en klaar is het. er is ook Slobber van het merk Havens dit kan je gewoon droog geven

silco

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-03 12:16

*LOL*
Alles wat vocht opneemt, moet je mee opletten als je het droog zou geven. IEdereen snapt als iets veel vocht opneemt, zoals zemelen en slobber, dat dat ook in de maag gebeurt!!! Wat voor effect krijg je dan, dat de maag gaat uitzetten!!!
Dus het ALTIJD verstandig om zoiets NAT te maken!!!

Groetjes Inge