de kosten van hooi

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Setteli

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 13:06

ik betaal voor kleine baaltjes 2,75 per baal (20-25 kg) mooi grof hooi.
Ik haal het soms met de trailer en als de financiën het toestaan laat ik een vracht van 100 baal komen. Betaal dan hetzelfde en geen bezorgkosten.
Dit is trouwens in Twente.

Maar 7 euro de baal is wel heel erg duur. daar heb ik er dus 3 voor.

Olikea

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 14:10

Musicfan12 schreef:
@FitzChivalry: en dat wil je nu aan mij verkopen?? :+
flauw grapje.. maar dat zijn dus voor mij veel te grote hoeveelheden.. Iemand die 2 grote balen (rond of rechthoekig maakt niet uit) zou kunnen komen brengen voor een redelijk prijs is helemaal goed.. maargoed.. ben bang dat dat niet gaat lukken..

Ik kan je wel een adresje geven, maar ik zie nu dat je in het gooi zit.. dat is nogal een eindje weg van hier..
En nee.. al mijn hooi houd ik zelf.. ik hoop er de winter mee door te komen..

Musicfan12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-10 14:20

robert45 schreef:
Musicfan12 schreef:
@FitzChivalry: en dat wil je nu aan mij verkopen?? :+
flauw grapje.. maar dat zijn dus voor mij veel te grote hoeveelheden.. Iemand die 2 grote balen (rond of rechthoekig maakt niet uit) zou kunnen komen brengen voor een redelijk prijs is helemaal goed.. maargoed.. ben bang dat dat niet gaat lukken..

waarom ga je niet langs een paar maneges of veehouderijen?

Heb wat in de buurt zit aan maneges reeds benaderd, vaak vragen ze er nog meer voor als de dierenvoerwinkel en ik moet het zelf afhalen. En ik kan best voor een keer een auto lenen en een aanhanger lenen van kennissen, maar als ik dan elke maand zou moeten doen wordt dat ook moeilijk helaas.
Zodoende mijn oproep aan mensen in de buurt! Zit hier pas sinds 2 weken met mijn paard en ken de omgeving dus nog niet goed. Zal inderdaad eens rondkijken of er nog pensionstallen in de buurt zitten waar een eigenaar iets zou kunnen brengen tegen betaling.

Wat MP betreft heb ik al het een en ander benaderd! thnx voor de tip Tien.
dank je

Isistri

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 15:29

ik betaal € 2,50 voor een kleine baal.. Ongeveer 7 plakken!

Morrie

Re: de kosten van hooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 15:34

ik zit in het Gooi en betaal 40 euro voor een pak voordroog van rond de 300 kilo en 4,50 voor kleine baaltjes hooi, bij een boer die het ook bij mijn stal bezorgd. De meeste boeren hebben hun prijzen gelijkgetrokken.

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 23:55

3,50 voor een normaal baaltje hooi
sinds kort 4euro, vanwege de slechte zomer oid...

dus hier gaat er elke dag 4euro doorheen :$ :=

flirma

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 19:19

Hier in het zuiden betaal ik voor een groot pak hooi €65,- euro, en dee weegt 320 kilo. Behoorlijk duur dus! Maar super kwaliteit.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 19:49

In het Gooi betaal je voor een baaltje hooi bij een boer rond de 4 euro.
De Boer diervoeders rond de 6 euro.

Hooi is duur dit jaar!

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 20:34

Donja schreef:
Voor een grote baal voordroog (geen kuil, maar ook net geen hooi) van ca 800 kilo betaal ik 35 euro

800 kilo?! Wat zijn de afmetingen dan wel niet?

Ik betaal 3 euro voor een baal hooi (22 kilo) en 32,50 voor een ronde baal kuil (350-400 kilo).
Ik heb het via een plaatselijke leverancier, die brengt het gratis thuis. De grote fourage handelelaren zijn erg duur. Daar vroegen ze 60 euro voor een baal kuil, niet normaal.
Ik zou eens bij boeren gaan vragen als je die in de buurt hebt. Die zijn vaak een stuk schappelijker met de prijs.

AngelofLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 20:37

Bij ons op stal betalen ze 200 euro voor een super grote baal hooi (400 kg) en 40/45 euro voor een rond pak voordroog (400/500 kg)

robert45

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 20:39

AngelofLove schreef:
Bij ons op stal betalen ze 200 euro voor een super grote baal hooi (400 kg) en 40/45 euro voor een rond pak voordroog (400/500 kg)

200 is wel veel hoor!

kan wil ik het ook wel leveren :P

AngelofLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 22:32

Tja, dat is de goedkoopste hier in de buurt met echt superkwaliteit hooi en niet alle paarden mogen voordroog dus dan moet je wat he.

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-10 11:04

De tip die ik je kan geven is om het bij een plaatselijke boer te kopen. Vraag gewoon om het aantal balen dat je in totaal nodig hebt en of hij het op kan slaan als jullie er zelf de mogelijkheid niet voor hebben. Ik heb 365 balen voor 3,50 per baal, per maand komt het neer 56 euro omdat we met z'n 2en zijn. Ik heb het geluk dat ik er neit voor hoef te betalen omdat wij er zelf heel veel helpen.

kjoetie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-10 14:42

Inderdaad, lokale boer vragen! En probeer het hooi direct van de boer te kopen ipv via een tussenhandelaar (= extra kosten die jij betaald). Ik krijg het van de neef van onze overbuurboer ( :D ) en betaal hier in het zuiden 2,50 voor een baal van zo'n 25 kg, heb er gisteren weer 100 gekregen voor de winter, dat is dan 250 euro incl. leveren. Mooi fris hooi waar ik zo'n 3 maanden mee uitkom. Wij kunnen niet meer dan 100 balen opslaan maar krijgen wel gegarandeerd ons hooi als vaste afnemers. Mijn hooimeneer vertelde dat hij dit jaar platgebeld is door mensen die met de handen in het haar zaten, er is weinig hooi te krijgen door de slechte oogst en wat er is is niet zo mooi als andere jaren of schreeuwend duur. Hij had voor hij de laatste snede binnenhad al zijn hooi al verkocht... dus als je slim bent zoek je een vaste leverancier waarmee je kunt afspreken dat je gegarandeerd je hooi een aantal keer per jaar krijgt. Dat zie je dan vaak ook terug in de prijs. Soms kun je ook vragen om ineens bv 500 balen te kopen maar dat die mogen blijven liggen bij de leverancier ivm opslag en dat je zelf steeds gaat ophalen/dat het geleverd wordt als je toevallig op de route zit. Dit zal niet overal kunnen maar je kunt het wellicht vragen, hoe groter de hoeveelheid die je afneemt, hoe goedkoper het meestal is.

Wietsje92

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-10 14:48

Ik betaal 3,00 voor een baal hooi met ongeveer 12 plakken, voor kuil ga ik straks 35 euro betalen. Je kunt het beste langs boeren gaan, zei kunnen het vaak wel brengen. Pensionstallen en maneges hebben vaak alleen voor hun manegepaarden en pensionstallen.

Aria_zz

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-10 14:49

Hier bij de boer om de hoek is het 2,5euro voor een kleine baal (20kg), een beetje verder hebben we voordroog van 25euro voor 300kg (vierkant) dus die prijzen vallen reuze mee! Maar ik woon dan ook in alndbouwer gebied. Maar nu staan we ergens anders en ook een andere hooi boer maar d eprijs zal rond hetzelfde liggen.
Veel succes met je zoektocht, 7euro zou ik er zelf nooit voor betalen.

kjoetie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-10 14:50

nee idd, als ik 7 euro voor een baaltje moest betalen was de paardenhobby snel over, dan zou ik failliet gaan aan hooi vrees ik...

vblade

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-10 17:14

Ik heb kleine baaltjes (de grote passen niet door de deur heen van mijn hooi/stro schuurtje haha) en ik betaal omgerekend ongeveer 1,75 per baaltje. Maar ik neem groot af en ik ga het zelf ophalen.

liseke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-10 19:44

wij gingen eerst hooi halen bij een tussenhandelaar. Daar betaalde we in het begin 4,20 euro en een week of 3 geleden al 4,50 euro voor een baaltje tussen de 15 -25kg.
Nu hebben we goedkoper hooi gevonden. Die kosten 65 euro voor een baal tussen de 500-600kg. Die moeten we zelf gaan halen.

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-10 11:43

Haha, ik heb mijn hooi gratis alleen mijn stalgenoot moet betalen voor het hooi en dat is dus 3,50. Ik en mijn vriend helpen geregeld bij hun op de boerderij en dus hoef ik er niks voor te betalen maar zij wel. Overigens als je het hooi direkt van het land koopt is het nog het goedkoopst

madamX

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-10 13:50

Ik zie prijzen voorbij komen van 3,50 of minder voor een baaltje hooi: is het dan echt een partij van afgelopen jaar of is het ouder (oogst 2009)?
Het is me wel bekend dat er een aantal zijn die oud tot zeer oud hooi voor 'weinig' te koop aanbieden omdat ze weten dat goed, nieuw hooi erg schaars is....
Kijk maar bij nieuwsberichten in de vakbladen; overal staat dat er een tekort is aan GOED hooi, vandaar dat er momenteel prijzen gerekend worden van 4 tot zelfs 8 euro voor een baaltje hooi van het seizoen 2010.
Alles wat goedkoper is, betwijfel ik of het echt van 2010 is; het was immers een zeer kort seizoen..... En als men een partij treft welke goedkoop wordt aangeboden, dan ben ik zeer benieuwd naar de kwaliteit...

Musicfan12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-10 15:11

Nou ik heb denk ik mazzel.. heb nu iemand gevonden die 200 kg ronde balen aanbied voor 25 euro. goede kwaliteit, heb het reeds gezien dus ik ben erg blij! hij komt binnenkort 4 balen brengen tegen een kleine vergoeding vervoerskosten, want normaal doen ze alleen vanaf 10 balen, en aangezien wij maar 2 paardjes hebben schiet dat niet op haha.. Keurig hooi in het plastic van dit jaar, dus gaat ook zeker nog wel even mee :D

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-10 16:39

madamX schreef:
Ik zie prijzen voorbij komen van 3,50 of minder voor een baaltje hooi: is het dan echt een partij van afgelopen jaar of is het ouder (oogst 2009)?
Het is me wel bekend dat er een aantal zijn die oud tot zeer oud hooi voor 'weinig' te koop aanbieden omdat ze weten dat goed, nieuw hooi erg schaars is....
Kijk maar bij nieuwsberichten in de vakbladen; overal staat dat er een tekort is aan GOED hooi, vandaar dat er momenteel prijzen gerekend worden van 4 tot zelfs 8 euro voor een baaltje hooi van het seizoen 2010.
Alles wat goedkoper is, betwijfel ik of het echt van 2010 is; het was immers een zeer kort seizoen..... En als men een partij treft welke goedkoop wordt aangeboden, dan ben ik zeer benieuwd naar de kwaliteit...

Hey,

Er is geen tekort aan goed hooi er is een tekort aan oud hooi. De meeste paardenmensen wouden afgelopen zomer oud hooi hebben en omdat dat bijna allemaal op was en er nog neit gehooit was heeft dit de prijs flink opgedreven. Bij ons is het dus 3,50 per baal en dit is gewoon knap hooi van dit jaar. Dat weet ik zeker want heb zelf geholpen en het de berg in gesjouwd. Dus dat die prijzen zo hoog liggen slaat helemaal nergens op net als de roddel dat er nu nog steeds te weinig hooi zo zijn. Er is wel bij een hoop boeren te weinig ingekuild door het slechte weer van dit en vorrig jaar. De koeien gingen dit jaar al extreem vroeg naar buiten omdat het gras op was en ze met de trekker nog niet het land in konden. Dus de boeren kopen ook al heel wat hooi, i.p.v. dat ze het zelf verbouwen.

@TS: is 200 kilo baal voor 2 paarden niet een beetje teveel van het goede? Dat krijg je toch nooit op tijd op, of is het echt hooi?

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-10 16:44

Ik betaalde voorheen 3 euro voor een baal van het huidige jaar inclusief bezorgen. Hij is ook omhoog gegaan met de prijs, dus nu kan ik ze voor 3 euro halen en voor 3,50 per baal levert hij ze thuis af. Wederom goede kwaliteit hooi van dit jaar. Wel grof en strengelig, maar daar heb ik specifiek om gevraagd.

Musicfan12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-10 19:03

Het is echt hooi, goed gedroogt en volledig ingepakt, dus dat komt wel goed! We gaan het ook wellicht delen met 2 buurpaarden, dus dan is het helemaal voordelig (geen vervoerskosten omdat we meer afnemen)