hoeveel voer?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

joyce B

Re: hoeveel voer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 14:55

overdag buiten geen brok, dat kun je beter 's ochtends en 's avonds op stal doen.
Overdag, als de wei genoeg gras heeft, is een plak hooi tussen de middag waarschijnlijk wel genoeg. Meer voor de structuur. Dan kun je voor de nacht op stal veel hooi geven (hier krijgen ze 4kg voordroog in een net en daar hebben ze de hele nacht genoeg aan)

xSammyJo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-10 00:03

YelaBrenda11 schreef:
oke . ik had neergezet 45x20 ,is dit te klein ? kan het niet goed inschatten. maar het gras is dus niet rijk , is vrijwel alleen om ze bezig te houden.. .

weet jij toevallig hoeveel kilo er (ongeveer) in een ton gaat ? is handig om te weten.
ik open dit topic want;

* aan de ene kant moet ze niet teveel hebben omdat ze anders te heet wordt
*aan de andere kant niet te weinig omdat het toch haar eerste winter buiten is . en omdat het binnenkort kouder wordt (over paar dagen gaat het vriezen) of ze dan niet meer moet hebben .

en ja ik geef ze 's avonds allemaal een ton :)

Dat het grijs niet rijk is betekent niet dat er niets meer in zit! Er zit minder in dan zomers maar niet niets! verder hebben ze een heel groot stuk land waar flink wat gras op staat.
Je moet het gewoon aankijken, op zich is de pavo koek al genoeg en hoeft Yela geen extra krachtvoer erbij omdat ze geen arbeid verricht, je hebt nu al moeite om haar te hanteren.
Hoeveel een paard nodig heeft is per paard verschillend dat is voor geen paard gelijk dit moet je ook echt door ervaring en goed in de gaten houden doen en aanpassen. Als ze te heet is moet ze wat minder, word ze wat lustelozer meer.
Als het straks erg gaat vriezen en het echt koud is krijgen de paarden op een gegeven moment onbeperkt, nu nog niet.
Er zijn richtlijnen voor maar toch kan het per paard heel erg verschillen.

Sodeletuut, de staleigenaar koopt alleen kuil verder staan de paarden allemaal bijelkaar dus is het niet mogelijk om de ene hooi en de andere kuil te voeren.

xSammyJo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-10 00:25

En 45x20 is zeker veel kleiner dan het weiland, een grote rijbak is 20x60 dus dan kan je wel inschatten dat het weiland een stuk groter is, ook weet ik niet hoeveel kilo er in een ton gaat maar er staat nog genoeg gras en daar halen ze ook nog wel wat uit hoor.

blue_kim

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-10 01:44

Nou zoveel zit er nu toch echt niet meer in het gras hoor, heb mijn paarden laatst ook op een weiland gezet wat nog helemaal vol stond met gras, maar ze gaven toch echt voorkeur aan het hooi.
Ik zou er toch voor kiezen om het paard onbeperkt hooi te geven, daar kunnen ze hun kacheltje goed mee stoken.
En dan kan je ook minderen in het krachtvoer, als ze te heet is.