Bak is zeiknat!

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

LoveLoes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-10 11:16

Silence schreef:
Onze bak is helaas ook niet te rijden en we hebben nu ook echt last van wateroverlast op stal.
De natte bak is al weken, dus ben ik momenteel op zoek naar een binnenbak ergens die ik mag gebruiken.
Met Jimmy kan ik gewoon buiten rijden, maar Silence moet echt weer aan het werk. Dat zie je aan hem.
Vandaar dat ik het nu zo wil proberen op te lossen.

Ja, maar ik ben vorig jaar de hele lange winter bijna elke dag naar de binnenbak gereist met de auto. En vind het nu nog een beetje vroeg. Af en toe zou wel kunnen..

LoveLoes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-10 11:17

TheJokerr schreef:
wij hebben een eb en vloed bak op stal, zelfs met dit weer trekken de plassen binnen een kwartier weg, de bak word wel zwaar daardoor maar word ook weer weggesleept!

Hebben jullie drainage in de bak of loopt het gewoon goed weg?

LoveLoes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-10 11:18

mickydo schreef:
Ik ben blij dat onze buitenbak echt perfect te rijden is !
Vorig jaar ook met het probleem gezeten van een niet te rijden bak en dat is echt frustrerend !
Wij hadden de mogelijk heid om bij de manege in de buurt te mogen rijden in de binnen bak , maar die vroegen er nog al wat geld voor ... Niet gedaan dus. Veel over de weg gestapt toen om toch aan zijn beweging te komen , voordeel is wel dat bij ons de paarden overdag gewoon lekker buiten staan

hoezo kan je nu wel rijden en vorig jaar niet?

joopiexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-10 11:56

Onze bak is ook helemaal verzopen. Het water loopt redelijk snel weg, dus meestal als het een dagje droog is dan kan je wel redelijk rijden.
Vanmorgen zag het er niet echt hoopvol uit, maar ik rijd er wel in, beetje stap en draf en loswerken.

Meloen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-10 17:58

Op mijn huidige stal blijft de buitenbak kurkdroog.
Een omgegraven buitenbak, grond- en zandlaag omgedraaid.
Met totaal géén drainage, geen eb en vloed, geen weather tuft: Niks.
Heel apart, blijft altijd droog.
Hoe dit kan, echt geen idee!

joyce B

Re: Bak is zeiknat!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-10 15:05

goed doorlatende zandgrond ;)
Is hij ook niet zwaar? Meestal zijn zulke bakken snel zwaar.

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-10 16:28

Het heeft ook te maken met het grondwaterpeil. Als ze dat hoog hebben staan, dan kan de drainage ook geen water afvoeren.

LoveLoes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-10 21:00

Inderdaad meestal zijn die bakken die snel water doorlaten heel zwaar.. Ik heb vandaag en gister gereden en er lag nog een plas maar voor de rest was hij wel weer lekker droog ik hoop dat die nu een poosje zo blijft en dat het niet weer begint te regenen. :D

Meloen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-10 21:30

Hoe kan een bak minder zwaar maken, wat zou je hier voor moeten doen?

LoveLoes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-10 13:58

Door dat het zand beter in elkaar word gedrukt dat kan Als je er een paar keer per dag in rijd of anders een keer mer een walsje erdoor heen

moppielover

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-10 14:30

Bij die van ons hoef je nu echt niet met een walsje ofzo erdoorheen. Daar kom je gewoon niet doorheen. De bak is nu echt heel slecht :(.

pitbullgup

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-10 15:07

Bij ons was de bak vorige week met al die regen ook wel erg nat. Maar hij is niet glad dus nog goed te rijden. Wel graven we sleufjes zodat het water wat makkelijker weg loopt. Maar nu het een paar dagen droog is droogt de bak ook wel weer snel op. De eigenaar houd de bak ook altijd goe dbij en dat scheelt een hele hoop.
Na het rijden spuit ik wel de benen en singel etc goed af.

Lon83

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-10 21:21

Natte-bakrijder meldt zich! Pff, ik rij ook in een soort zwembad. En paard vind het echt vreselijk, de 'drogere' stukken loopt ie netjes, maar zodra we bij de plassen komen gaat het hoofd de lucht in en irriteren. Vervelend, want ik heb het idee dat ik hem dan zwaar aan moet pakken, terwijl hij zn best wel wilt doen... Wat vaker naar buiten en longeren, maar met beiden raakt ie niet voldoende energie kwijt. Dat wordt nog wat deze winter...
Wennen paarden aan lopen door plassen? Ik sta pas kort op deze stal, en mn paard is nogal een eigenwijze wat dat soort dingen betreft...

Mariella_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-10 13:52

Hallo,

Zoals vele heb ik hetzelfde probleem, een natte bak. Wij hebben net buiten de bak een gat gegraven (waar het water dan in loopt) en daar een dompelpomp in geplaatst. Als we een flinke regenbui hebben en de helft van de bak staat blank, zet ik mijn pompje aan en binnen een paar uur is het meeste water weg!

Groetjes

lianne74

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-10 13:58

beter een natte bak als een ijsbak....bij mij ligt er een prachtige laag ijs/water/resten sneeuw in de bak......rijden is nu niet bepaald een goed plan

moppielover

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-10 17:43

Wij kunnen nu ook niet rijden :(. Ligt nog steeds veel sneeuw in en hij is hard en ongelijk.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-10 18:05

Ik denk dat iedereen die een natte bak had nu een ijsbaan heeft

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-10 18:15

En ik denk dat je daar wel eens verschrikkelijk gelijk in kan hebben!
Wat een karel utrecht tango zooitje!!
Omdat de onderlaag nog steeds is bevroren, kan je ook geen geultjes trekken om het water eruit te krijgen!

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-10 21:41

Tja, mijn bak WAS niet nat :+ Nu is ie half bevroren en half zompig. :+

pressent

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-10 21:43

tja ik kan de laatste weken echt niet meer in de bak rijden, hij is veel te hard, en nu inderdaad ook nog eens spiegelglad.
Dus probeer in het weekend een buitenrit te maken en verder maar hopen dat het snel beter word.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-10 21:45

Wij hebben zoooo'n fijne bak! Het is een buitenbak maar 365 dagen per jaar berijdbaar :j

Regen kan met bakken uit de lucht vallen, maar hij wordt absoluut niet nat of zompig! Geen plassen, mooie droge bodem. Bij vorst blijft hij zelfs mooi! Het zand bevriest wel maar hij wordt de dag voor de voorspelde vorst gevlakt dmv een landmeter met laser, en de "topping" (afgestorven hout) bevriest niet, waardoor je toch nog een mooie, mee verende bodem hebt ipv steen.
Nu met sneeuw is het wel wat minder, zeker als je een paard hebt met ijzers. Maar zodra het ook maar 1 dag dooit is gelijk alle sneeuw weg, alleen achterin blijft het een dag langer liggen.Maar dat is gewoon het nadeel van een buitenbak.
Er ligt volgens mij een Megatop bodem in, met afgestorven hout oid.

In vergelijking met mijn oude manege die 2 buitenbakken had is dit echt zo'n top bak! Die werd kletsnat, snel zwaar en diep, plassen, als het vroor werd het een kraterlandschap...

MyHorseGirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-10 21:50

Bij ons op stal zijn allebei de rijbanen + longeercirkel niet te doen..

Dus dan maak ik m'n pony ontzettend gelukkig door even lekker naar buiten te gaan. ;)

ashleyroos

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-10 22:00

Bij ons ook was die zijk en zijk nat,de buiten bak.Alleen het bleek dat de leidingen(hoe je het schrijft) Bevroren zijn.
De leidingen die de water uit de bak haald zodat het regent het water via die buisjes de sloot in gaan,Als jullie die leidingen ook hebben dan zijn die dus bevroren.Maar gelukkig is het twiske in de buurt dus ik rij dan door het twiske heen in dat soort gevallen en soms moet het gewoon en dan rij ik gewoon in die natte bak alleen wel goed de benen schoon spuiten na het rijden.Alleen de oplossing van die leidingen of je moet het gewoon eve laten dooien of Meschien Warm Water met iets spuiten
Heel heet water maar zal denk ik ook niet helpen.

Onse leidingen waren bevroren,Dus ook heel modderig enzo. :(
Urielle schreef:
Tja, mijn bak WAS niet nat :+ Nu is ie half bevroren en half zompig. :+

Bij ons lag ook een ijs laagje op somige plekken alleen daar hebben we heet water op gegooit omdat de paarden zo de buitenbak in kunnen lopen waneer ze maar willen.Dus heel goet oplette ook.
lianne74 schreef:
beter een natte bak als een ijsbak....bij mij ligt er een prachtige laag ijs/water/resten sneeuw in de bak......rijden is nu niet bepaald een goed plan
Laatst bijgewerkt door Tanja op 07-12-10 20:37, in het totaal 2 keer bewerkt
Reden: [b] [/b] code verwijderd en brichten samengevoegd, plaats alles aub in 1 reactie.