Vinden ze stokbrood lekker?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

LotteR

Re: Vinden ze stokbrood lekker?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 20:49

Ja, vinden ze lekker hoor ;)

_Lisanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 20:49

De mijne vind het heerlijk :))

Seraphim

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 20:50

Gaat er hier ook prima in :j

901823

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 21:00

tanya89 schreef:
@ TS Stokbrood is toch ook brood :)

Brood is brood zou je misschien denken ja, maar de mijne eet dus echt geen (gedroogde) croissants!

silverbrumby

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 21:01

Ja hoor, net als gewoon brood. Maar je moet het wel eerst laten drogen om kans op verstopping te voorkomen.

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-10 01:22

LilianR schreef:
tanya89 schreef:
@ TS Stokbrood is toch ook brood :)

Brood is brood zou je misschien denken ja, maar de mijne eet dus echt geen (gedroogde) croissants!

dat is ook geen echt brood maar meer bladerdeeg ;)

friesje hier eet alles, ook choco croissants en ham/kaas croissants :')

En nee dat voer ik haar niet direct, maar wij krijgen oud brood van de bakker/supermarkt en daar zitten dus ook de broodjes bij die ze daar zelf afbakken maar die dan die dag niet verkocht zijn
Dat voeren we de hertjes&kippen, maar er zijn genoeg vogels die wat meejatten en dan in het deel van de wei waar de paarden staan weer laten vallen, Hilde die eet alles op haha!
ook de uien-bollen en de weetikwat voor smerige broodjes, maar ook suikerbrood, krentenbrood, allemaal gaat het naar binnen haha nooit ziek van geworden en ook het brood wat ik ze wel bewust voer(dus gedroogd en liefst bruin ipv wit maar ook stokbrood en alles) eet ze ook graag!
De manege waar ze eerst stond voor ze van ons was die voeren ook altijd brood dus daar kent ze het van :)

bijdehandje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-10 01:40

Te weinig hooi en kuil in geslagen?

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-10 01:52

bijdehandje1 schreef:
Te weinig hooi en kuil in geslagen?

ja joh tuurlijk, want brood & hooi/kuil zijn bíjna hetzelfde :? :x
wat heeft dat er nou mee te maken? iedereen snapt wel dat brood geen vervanger is van het normale voer...

anniek_uc

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-10 02:01

Ja hoor, lusten zie prima.
Nam het ook wel eens mee naar mn paard.

seikert

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-10 02:02

Wat een onzin als wij vers brood eten balt het toch ook niet en wij hebben minder tanden, ik ken legio paarden-mensen die gewoon hele broden van een dag oud voeren, alles is welkom.
Mijn paard krijgt gewoon het brood dat over is van de vorige dag en smult er heerlijk van en de rest op stal heeft ook nog nooit geweigerd, ze eten het met smaak. Lekkernij tussen door net als het worteltje

bijdehandje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-10 02:03

Brood is geen paardenvoer, het is niet eens goed voor een paard.
Wanneer je zelf pure mayonaise lekker vindt ga je dat ook niet dagelijks eten?
Ik weet er nog wel een paar, vinden ze Breezers lekker, of vinden ze Milka chocolade lekker?

Een paard gedijt uitstekend bij gras, hooi, goeie voorgedroogde kuil en wat brok of muesli.
Ik begrijp niet, dat er op het grootste paardenforum van Europa vragen rijzen of ze stokbrood lusten.

Wie weet volgende week een topic, wat het paard als beleg wil op het stokbrood? Pesto, brushetta of oude kaas?
Waarom zou je een paard brood geven.

seikert

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-10 02:05

silverbrumby schreef:
Ja hoor, net als gewoon brood. Maar je moet het wel eerst laten drogen om kans op verstopping te voorkomen.

geef m dan alleen volkoren brood :D als jij last hebt van verstopping van wit brood, misschien je paard ook? Maakt echt niet uit of het gedroogt is of niet hoor.
is broodje aap verhaal :+

seikert

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-10 02:07

bijdehandje1 schreef:
Ik weet er nog wel een paar, vinden ze Breezers lekker, of vinden ze Milka chocolade lekker?

Een paard gedijt uitstekend bij gras, hooi, goeie voorgedroogde kuil en wat brok of muesli.
Ik begrijp niet, dat er op het grootste paardenforum van Europa vragen rijzen of ze stokbrood lusten.

Wie weet volgende week een topic, wat het paard als beleg wil op het stokbrood? Pesto, brushetta of oude kaas?

Gewoon als lekkernij tussendoor, naast het ruwvoer neem je zelf nooit een snoepje?

bijdehandje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-10 02:08

seikert schreef:
silverbrumby schreef:

geef m dan alleen volkoren brood :D als jij last hebt van verstopping van wit brood, misschien je paard ook? Maakt echt niet uit of het gedroogt is of niet hoor.
is broodje aap verhaal :+

Echt niet, vers brood is een van de slechtste dingen die je een paard kunt voorzetten. Paarden hebben geen besef van tusssendoortjes.
Als voedselbeloning tijdens de arbeid kun je net zo goed een paar brokjes in je zak steken.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-10 02:09

seikert schreef:
bijdehandje1 schreef:

Gewoon als lekkernij tussendoor, naast het ruwvoer neem je zelf nooit een snoepje?

Paarden hebben dat besef wat wij hebben niet, dus snoepjes geef ik inderdaad nooit aan mijn paard.

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-10 02:10

Als lekkernij kan je toch ook een wortel geven?
Brood kan echt heel slecht zijn voor een paard, of het nou vers is of gedroogd, het wordt een kleverige kleffe substantie. En inderdaad, "sommige" mensen geven het jarenlang en het gaat vaak goed, maar dat is geen reden om het maar aan je paard te gaan geven. Er zijn zat andere gezondere snacks, die ze ook waarderen.

bijdehandje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-10 02:12

Je zal het maar aan een paard geven met slodarmverlamming, dan baal je een uur later echt wel als je de dierenarts moet laten komen wegens verstopping.

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-10 09:50

Overdrijven is ook een vak, dat blijkt hier wel weer!

Athea_Jack

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-10 10:52

Gedroogd brood geven we als we het hebben - Naar mijn mening vinden ze het lekker want ze weten duidelijk het verschil tussen zemelen (eten ze precies met lange tanden }:0 ) en een stukje brood .

Je moet natuurlijk geen volledig brood gaan geven dagelijks maar ik zie niet wat er mis is met een stukje brood ..

Wat is er dan zo slecht aan? De suikers die erin zitten?

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-10 12:42

Ik snap ook echt niet waarom iemand dat aan zijn paard wil geven. het is niet gezond en waarom niet iets geven wat voor paarden bedoeld is.

madelein

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-10 15:42

Nou nou wat een gedoe over een brood...

Ik geef mijn paardje altijd de kapjes van ons brood. Die laat ik 2 dagen 'drogen' zodat het harde toast is. Heeeeeeerlijk vind ie het!! Waarom zou ik hem dat niet geven?! Zie er geen goede reden tussenstaan, wortels, appels vind ie niks, maar brood wel. Nu dan krijgt hij dus lekker een broodje 2x in de week.
Volgens mij is de slokdarmverstopping niet het gevaar bij brood, maar de grootte van de paardenmaag. Brood zet uit als het nat wordt, dus in contact komt met speeksel en maagsap. Doordat een paardenmaag zo klein is kan het gevaarlijk zijn om in 1 keer grote hoeveelheden te geven, door het ontbreken van een braakreflex bij het paard. Er kunnen dan slokdarmverstoppingsverschijnselen optreden, maar dit is geen echte slokdarmverstopping.
Maar ach dat is ook relatief. Ik ken mensen die van de bakker het oude brood krijgen, en die voeren hun paard 2-3 broden per dag. En die bokken zijn hartstikke gezond!

Solitudine

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-10 16:35

Ik lees even mee, ik vind het wel interessant te lezen waarom brood zo slecht is voor paarden.

Als ik mijn paard verwen doe ik dit met een worteltje, een appel, een handje muesli of gewoon met een paardensnoepje.

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-10 16:36

ja hoor, zo nu en dan wel als we over hebben. goed uit laten drogen en niet te grote of te kleine stukken

mvdbijl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-10 16:42

Een heele oude bruine boterham mogen ze zo per toeval hebben maar verder krijgen ze geen brood, hartstikke slecht :n

Ik ben er ook altijd heel gelukkig mee als de 2 fjorden die we op een stukje bos hebben lopen van voorbijgangers weer de halve ontbijt tafel over het hek gekiept krijgen. Mensen snappen niet wat ze die beesten geven.. -O-

Allejandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-10 16:43

Die van mij is er gek op. Hoe meer hoe beter :+ ! Haha :D
Wel met beleid natuurlijk..