hoe zadelen jullie op?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

muiszje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 16:13

Pff, ieder zijn eigen manier. Proberen het voor elk paard individueel zo fijn mogelijk te doen.
Mijn paard zadel ik in stapjes op (mijn zadel, singel en dekje haal ik altijd allemaal los van elkaar na het rijden).
-Eerst het dekje, dan het zadel erop leggen(stukje naar achteren schuiven), even knuffel, dan de singel aan de ene kant vastmaken en dan losjes vastmaken aan de andere kant. Meestal trek ik dan mn laarzen aan, zet mn cap op en pak mn zweep, dan doe ik nog 1 gaatje singelen (meestal rechterkant), dan hoofdstel in, weer even tutten en dan doe ik linkerkant aansingelen. Loop naar de bak, singel nog eens na en klim erop.
Paard reageerd niet op singelen, zet de buik niet uit of wat.

fried_egg

Re: hoe zadelen jullie op?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 16:15

je kunt toch tegen dat meisje aangeven dat jij graag alles los haalt om het goed te laten drogen en dat je het dus ook een voor een weer oplegt.

wat moet je ander: eerst het dekje aan het zadel vastmaken en dan het hele gedoetje op de rug leggen? dat is lekker makkelijk als je met ankydekjes rijdt, die KUN je niet eens aan het zadel vast laten zitten want die hebben geen lusjes.

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 16:30

Tsja, hier wordt paardlief (Friese ruin, 7 jaar) wel vast gezet: op de poetsplaats. Slechts enkele keer dat ik in stal opzadel (als alle poetsplaatsen bezet zijn)
Paard heeft jaren met krap zadel gelopen (vorige eigenaar) en is wat huiverig voor zadels. Gaat steeds beter sinds we boomloze zadels gebruiken (geen druk, geen pijn) maar voorheen liep hij echt ervoor weg.

Het westernzadel van zoon leg ik met dekje en al erop. Dekje zit aan zadel vast, voor en achter omdat het anders wat verschuifd. Eigen zadel doe ik eerst dekje, dan zadel. Aansingelen: rustig, gaatje voor gaatje.

silvericathy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-10 17:26

Citaat:
ik bedoelde als je je paard echt elke dag in zo'n klein donker hok zou zetten, achter zo'n rare bak.
Maar als die er zelf gewoon in en uit kan wanneer die wil, is er niks zielig aan.

naja, het was niet de bedoeling dat hij erachter kwam. onder een afdakje stond met de winter de hooiruif zodat het hooi niet te nat werdt.
alleen exel vond het blijkbaar leuk om op de een of andere onmogenlijke manier dat ding te verschuiven en erachter te gaan staan.
ding was echt lood zwaar en was door de modder redelijk vast komen te zitten dus vraag me echt nog steeds af hoe hij erachter is gekomen.. ;) heb toen ik hem ontdekte eerst een foto gemaakt omdat ik het aan de eigenaresse wilde laten zien, ben daarna meteen gaan helpen en ho maar dat ik een bedankje krijg haha ging meteen de klote op nog voordat dat ding helemaal verschoven was waardoor dat hij met uitgaan nog keertje dat ding vol in mijn ribbenkast plaatste.

cloudya

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 18:24

Ik rij op een manege, dus alles ligt bij elkaar gewoonlijk.
Ik leg het sjabrak en zadel er dus tegelijk op, check of het allemaal goed ligt en niks dubbel of scheef oid.
Dan de singel, niet meteen op zn strakst.
Voor het opstijgen in de bak singel ik nog een keer aan, en dan na een paar rondjes losstappen nog eens checken.

hafjelinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 18:27

Pff, wat een raar kind..
Ik leg het zadel er rustig op (met dekje er al onder) trken het dekje recht en singel net strak genoeg aan daat het iig vast zit. Dan hoofdstel om, cap op en bp aan, nog een keer aansingelen en gaan :)

Pentax

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 18:27

Ik gooi mijn zadel met alles er op en er aan er gewoon zo op, Hoppakee 123 én klaar :D . (ik gooi niet letterlijk hoor :+ ).
Soms ook niet, ligt er aan of het dekje al vast zit of niet.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-10 03:07

Nu.. Ik neem een halstertouw..
Dat doe ik om de nek en dan ben ik klaar. :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-10 03:22

Dekje zit er bij mij eerlijk gezegd af en toe nog wel eens aan het zadel aan vast. Maar zorg wel dat ik het zadel eerst wat te ver naar voren leg en dan wat naar achteren schuif zodat de haren in de goede richting liggen. Aansingelen heeft mijn paard een hekel aan. Dus heb brokjes in mijn zak. Ik pak de singel en tegelijk met mijn andere hand geef ik haar een klein beetje brokjes, dan heeft ze geen singelneid. Dan doe ik 1 singelstoot in de singel op 1e gaatje, daarna brokjes geven en even wachten, 2e singelstoot het zelfde. Even wachten en dan 2e gaatje etc.

maargoed sommige mensen hebben geen geduld met aansingelen, zonde voor het paard!

_Denise_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-10 03:23

Paardje vast op poetsplaats aan halster, dekje+bontje+zadel erop, eerst een stukje naar voren en dan met de haarrichting mee naar achteren tot deze goed ligt. Dekje controleren. Singel op het laatste gaatje aan. Dan halster om de nek (weglopen doet ze niet, maar je weet maar nooit), hoofdstel om en klaar. Aansingelen doe ik net voor ik opstap. Een enkele keer zadel ik ook op in haar stal als de poetsplaats vol is.

Wamhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-10 07:07

Rare mensen heb je toch op hyves, ik had laatst ook al zo'n randdebiel die het nodig vond commentaar te leveren op mijn foto's. Zo ontzettend brutaal vind ik dat.

Anyway niks van aantrekken zo raar zadel jij niet op. Ik doe het zelfde alleen dan zonder eten te geven.

paardje2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-10 14:58

Ik leg het sjabrakje (hoe je het ook mag schrijven :$ ) en het zadel er gelijk op en trek het voorkantje van het sjabrakje iets omhoog. Dit zakt met het rijden toch weer naar beneden. Dan maak ik de singel gaatje voor gaatje wat strakker.
Beugels naar beneden, hoofdstel om en dan eerst een rondje gewoon aan de hand stappen of even longeren, dan nog aansingelen voor zover dat kan. Dan gaan we gezellig rijden. :)

Hierbij staat ze wel buiten de stal en krijgt verder ook geen eten.

fried_egg

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-10 15:00

paardje2010 schreef:
Ik leg het sjabrakje (hoe je het ook mag schrijven :$ ) en het zadel er gelijk op en trek het voorkantje van het sjabrakje iets omhoog. Dit zakt met het rijden toch weer naar beneden. Dan maak ik de singel gaatje voor gaatje wat strakker.
Beugels naar beneden, hoofdstel om en dan eerst een rondje gewoon aan de hand stappen of even longeren, dan nog aansingelen voor zover dat kan. Dan gaan we gezellig rijden. :)

Hierbij staat ze wel buiten de stal en krijgt verder ook geen eten.

arm paard ;) :+

Jennifuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-10 17:27

Bij mij staat mijn paard vast op de poetsplaats, meestal aan één kant, zodat ik niet aan de andere kant met zadel en al (rijd Western, en die zadels zijn best zwaar :+ ) onder een touw moet bukken.
Eerst leg ik mijn pad ( dekje ) erop, en daarna het zadel. Dan pak ik de singel, en doe hem op het gebruikelijke gaatje (aansingelen hoeft niet bij Meneer, singel kan meteen op het gewenste gat, en zadel zit dan goed). Hoofdstel in, en gaan met die banaan! (van te voren natuurlijk wel gepoetst en beenbeschermers etc. aan )

dolor

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-10 19:44

Bij mij staat het paard vast in het gangpad. Ik leg eerst het sjabrak op zijn rug, dan het zadel en dan maak ik links de singel vast op het eerste gaatje. Ik loop dan naar rechts om daar de singel vast te maken op het gaatje waar die moet komen en dan loop ik weer naar links en maak ik daar gaatje voor gaatje de singel verder vast.

xManon_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-10 20:02

Wisselend, vaak gewoon het zadel & dekje in één keer. Singel is wel los.
De boel erop, dekje omhoog trekken bij de schoft, singel eraan en vastmaken (nog niet strak), hoofdstel in en vast en dan in de bak goed aansingelen en gaan..
Pony staat los in d'r box tijdens het opzadelen.
(Voor m'n idee vergeet ik allemaal dingen nu omdat het zonder na te denken gaat. :P )

TurtleLove4

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-10 20:08

volgens mij is er helemaal niets mis met jouw manier van opzadelen,
integendeel zelfs.
het is veel beter je dekje los (dus niet onder het zadel) te laten ezodat het goed kan drogen
en je het bij het opzadelen optimaal onder je zadel kan leggen.
niet te veel van aantrekken ;)

mairead

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-10 20:12

Ik ga als volgt te werk:
Paard staat vast op de poetsplaats.
Ik leg vaak eerst het dekje op haar rug en daarna het zadel.
Singel bewaar ik los, dus die maak ik dan vast: eerst links op het 2e gaatje en daarna rechts gaatje voor gaatje tot op het 5e of 6e; zo zit hij nog behoorlijk losjes.
Vaak zet ik dan tussendoor even m'n cap op, waarna ik links verder aansingel. Daarna het hoofdstel. Vaak kijk ik na het losrijden nog even of de singel nog een gaatje strakker kan.

ZoeyDercks

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-10 19:32

Hoe ik het doe?
Ik poets mijn paard eerst grondig, daarna ga ik het zadel en hoofdstel etc halen.
Vaak zet ik het paard vast op de poetsplaats, maar niet altijd.
Als eerste leg ik het dekje op de rug, en daarna rustig het zadel.
Singel eraan, rustig aantrekken, en dan het hoofdstel.
Naar de bak lopen, en dan weer de singel aantrekken zodat het zadel niet meer schuift.

utleta

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-10 19:45

ik doe eerst peesbeshermers en springschoennen en strijklappen aan en dan doe ik het dekje er op dan het bontje en dan het zadel dan alles goed legge dan de singel aan een kant vast maken en dan een de goede kant en dan lagzaam maar zeker de singel starker maken en dan als het goed is effe een snoepje geven (als ze braaf is) en dan hoofdstel en mijn cap an dan lekker rijden !
ow en wat een stom w**f zeg!!

mimeslosydy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-10 20:23

mijn pony staat in de gang met het touw los om de paal.(dus als ze trekt ofzo zit het touw gewoon los.
eerst het schabrak, dan het zadel en daarna de singel vast. deze doe ik op gaatje drie.daarna doe ik mijn hoofdstel en peesbeschermers om.
als het koud is doe ik een wollen deken op naar de bak.
dan loop ik naar het 'ponyschuurtje' om mijn spullen te pakken (cap, bp en laarzen) dan doe ik mijn singel op gaatje 4.
dan loop ik richting bak en doe mijn singel op gaatje 5, en dan ben ik in de bak en doe singel op gaatje 6 :P

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-10 20:27

Ik pluk paard uit paddock, zet vast aan hek (met halster +touw) borstel erover, andere dingetjes doen, dekje + zadel gelijk erop, licht aansingelen. Hoofdstel aan. Ik alles aantrekken (cap, laarzen etc) krukje pakken goed aansingelen en opstijgen..

SmmY__

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 11:16

ik doe eigenlijk nooit eerst het dekje en dan het zadel :o

mijn dekje laat ik gewoon vastzitten aan het zadel ma goed ik ga eerst lekker borstelen lekker toetefroete daarna doe ik het hoofdstel in en dan leg ik het zadel er rustig op dan zorg ik dat er geen velletjes tussen de singel komt als ik aansingel en ik doe dat rustig en in de bak singel ik nog een x aan

ik zie nou dat de meeste eerst het zadel op doen en daarna het hoofdstel ik vindt dat voor mijn gevoel best onhandig als ze b.v weg loopt?
Laatst bijgewerkt door SmmY__ op 15-11-10 11:20, in het totaal 1 keer bewerkt

Winddancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 11:20

Mijn paard staat ook altijd vast op de gang of op de poetsplaats met opzadelen.
Eten krijgt hij absoluut niet.

Ik leg er altijd eerst het pad op en dan het zadel pas.

Rijd nu western, maar ook toen ik nog Engels reed, kwam er ook eerst het dekje en daarna het zadel.

Tomorrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 15:34

Hoe zadelt zij op, eerst het zadel en dan het sjabrak en dan poetsen? :+ Lekker laten kletsen, als jij je hier goed bij voelt moet je het lekker zo doen.

Het verschilt heel erg hoe ik mijn paard opzadel.

Ze staat wel altijd in haar box, omdat ik nog geen goede poetsplaats heb. Voordat ik mijn paard kreeg kon ik mijn pony altijd aan de trap vastzetten in de schuur maar nu worden ze allebei gek als ze van elkaar gescheiden zijn.
Ik heb mijn paard 1 keer op het gangpad gehad maar dat vond ik niet lekker werken omdat mijn pony dan gelijk met haar neus in de kont van mijn paard zat :+

Voordat ik mijn paard opzadel poets ik dr eerst. Als ze nog schoon is of ik moet een beetje opschieten borstel ik maar met 1 of 2 borstels en krab de hoeven uit. De andere keer poets ik dr 'extra' goed + dr hoeven dan.
Daarna doe ik de beenbescherming om en leg het sjabrak op, daarna me zadel en leg alles goed en maak de singel vast aan beide kanten. Rechts eerst op het eerste gaatje en links ook. Dan doe ik met cap op en doe ik rechts de singel op 3. En dan het hoofdstel :P Voordat ik dr longeer doe ik de singel links op het 3e gaatje en voordat ik erop ga op de 4e. ;)