Solliciteerd mijn paard voor knaagdier???

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 13:17

Twee hooinetten over elkaar maakt het ook moeilijker, en dan dus proberen om ze de hele nacht erover te laten doen, je kan wel zorgen dat ze niet meer kunnen bijten maar verzinnen ze iets anders..

Geef ook een lekkere liksteen, en misschien beetje vitamine.

Vriendin van me sneed altijd wortel in stukjes en strooide die door hele stal, zijn ze ook wel tijdje mee zoet

Sita_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-10 13:19

Nee, een gewone liksteen heeft ze niet meer... Omdat ze die niet aanraakte, maar gebruikte als schuurpaal... :+
Misschien kan ik hem wel eens terughangen, kijken of ze idd wat te kort heeft..

Ergens lijkt het me ook sterk dat ze wat tekort zou hebben, er is niks veranderd ofzo.. Maar goed, het kan... Binnenkort word er trouwens ook bloed bij haar geprikt, omdat mijn andere paard een onderzoek moet, dus ik wil gaar ook even mee laten prikken om te zien of ze idd een tekort heeft...

Anoniem

Re: Solliciteerd mijn paard voor knaagdier???

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 13:24

Kun je geen stukje weiland omtoveren tot een paddock? Dan hoeven ze niet op stal.

blue_kim

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 13:26

Knaagt ze aan de randen van je stal? Je kan misschien dan ook van die ijzeren stripjes op de randjes zetten, van die afwerk randjes zeg maar. Dan kan ze daar in ieder geval niet meer aan knagen.

En verder inderdaad het hooi in een hooinet doen, een wilgen tak in de stal leggen en je kan aan de wanden kippengaas bevestigen, zou dan alleen wel goed oppassen dat je geen scherpe randjes krijgt.

Sita_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-10 13:28

Dat zou de makkelijkste oplossing zijn, maar helaas, het land mag niks aan veranderd worden.. Dat is niet van ons, dat pachten we..
We hebben wel meerdere percelen, die liggen nu allemaal in ruste voor komend voorjaar weer te beweiden. Ze staan nu dus op de winterweide.. Dat is ook het droogste stuk. Maar ze staan ook nergens echt beschut en ze is ook geschoren en met het koude weer enzo vind ik het toch wel riskant om haar buiten te laten 's nachts.

Ze knaagt echt aan de planken in de wand.. Niet aan de randen, want daar zitten die spijlen..
Ik zal zo even foto's maken van haar stal, dan zien jullie het.. :)
Laatst bijgewerkt door Sita_ op 09-11-10 13:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 13:29

Waarom symptoombestrijding ipv probleemoplossing?

Mijn pony verveelt zich ook stierlijk op stal en die eet haar bodembedekking op, of dat nou stro is of zaagsel of vlas. Niet echt de bedoeling dus.
Nu staat ze 24/7 buiten met schuilstal en ze vermaakt zich prima. Ze wil gewoon naar buiten, met -20 of stortregen staat ze ook buiten; ook al kan ze naar binnen. Ze staat ook regelmatig binnen hoor, daar hangt haar hooinet, maar na een uurtje op stal en met een dichte deur (vorige week voordat ze geschoren werd omdat het regende) is ze het gewoon echt zat.

Ze hoeft van mij dus ook niet meer op stal, als ik dat doe keert ze helemaal in zichzelf en is ze zichzelf niet meer op de langere termijn.

malih

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 13:30

ik heb de goedkoopste heetste sambal gebruikt die ik kon vinden, ze was er 1 dag goed beroerd van(vond zich zelf zielig...) maar daarna heeft ze het niet meer gedaan, echt ideaal :D

Sita_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-10 13:32

We mogen geen schuilstal neerzetten en de rest is wel happy op stal.. Zet ik haar alleen buiten is zij ook niet happy en brult ze heel de omgeving bij elkaar.. Verder is ze gewoon zichzelf, vrolijk en blij zoals altijd..

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 13:39

Ik zou er wel goed voor waken, ik heb meerdere paarden op de langere termijn ongelukkig zien worden op stal, die gaven op deze manier ook echt aan dat ze er niet voor gemaakt waren.

Nou ja, ik moet het anders zeggen, ik zag ze niet ongelukkig worden op stal. Ik zag ze wél opbloeien van dag en nacht naar buiten :j

daphneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 13:45

Je kan ook gewoon een ijzeren lat er boven plaatsen zo als de meeste stallen hebben om het knagen tegen te gaan? heb je al iets van een speel bal? :D

Sita_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-10 13:47

Natuurlijk waak ik er voor, wanneer er iets niet in de haak is met een van de paarden merk ik het gelijk.. :)

Het ideaalste vind ik ook 24/7 buiten, maar dan wel mét schuilstal zeker in de winter.. En die mogelijkheid is er niet en hoe graag ik het ook zou willen, het zal er niet komen ook.. -O-
Ze staan open en bloot op een heel groot stuk land (bijna 3 ha), de wind kan van alle kanten komen en dan met een geschoren vachtje onder een deken vind ik het gewoon te riskant..

Dit is haar stal.. (heb nog niet bijgestrooid)
Afbeelding

Afbeelding

Edit: Ijzeren strip gaat hier niet op.. ;) Ik heb een jollybal, die leg ik vanavond even in haar stal..

Sleeper

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 13:52

Hersthoornolie kan ook goed werken. Is minder troep dan teerachtige spullen.

Tja, soms moet je roeien met de riemen die je hebt. Kan je geen speeltjes ophangen/neerleggen.

Sita_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-10 13:53

Volgens mij zit hertshoornolie ook in die antibijt middelen, daar knaagt ze gewoon doorheen..

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 13:54

Ik heb ook een paard gehad die er heel bedreven in was:-( Het vervelende is dat het aanstekelijk kan werken....als je pech hebt is straks de hele stal aan het knagen. Wij hadden ook van alles geprobeerd en uiteindelijk iets ontdekt wat echt hielp. Stockholmer teer! Het grote nadeel daarvan is dat het blijft plakken en afgeven. Maar het knagen was uiteindelijk wel over. We smeerden het alleen op de bijtplekken, dus soms moet je een nieuw aangevreten stuk weer even aantippen. Je box ziet er niet meer uit, maar een aangevreten stal ook niet. Succes!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 13:59

Rubberen mat voor het hout hangen?

daphneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 14:01

wat je ook kan proberen is rubberematten tegen de wand aan te maken, maakt minder geluid
of wilgentakken, dan hebben ze wat te knabbelen of carboleum op het hout smeren

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 14:10

Iets te geven om te doen is dan nog het beste. Wilgentakken idd, likstenen, voerbal, wortelnet, hooinet... Alles om ze bezig te houden.

Ik blijf erbij dat symptoombestrijding niet de oplossing is. Je neemt de oorzaak niet weg, dus met een beetje pech gaat ze iets anders zoeken om zich op uit te leven. En een stampend paard, eentje die zn buren gaat terorriseren, zichzelf gaat mutileren of ook bodembedekking gaat eten; daar wordt je niet blij van.
Natuurlijk kan je dan altijd nog matten voor de stalwand hangen om te voorkomen dat het een gewoonte wordt ipv uit verveling, maar ik zou het echt niet als enige optie nemen.

Krips

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 15:03

Oh dat is wel een bijzondere plek. Ik had het probleem omdat er balken in mijn stal zitten die onbehandeld zijn. Echt heel lekker dus ;) Maar ik vind het wel apart dat ze daar gaat knabbelen. Misschien toch insmeren met iets viezigs indd.

manjagirl3

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 15:11

ik denk meestal als ze dat doen is het verveling,
of het is iets met de tanden.
suc 6

Sita_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-10 15:48

Bedankt voor de tips en de adviezen tot nu toe.. We gaan er mee aan de slag.. :)

Anneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 11:20

Meestal knagen ze op de randen, die kan je behalve insmeren, eventueel ook met alluminium strips bedekken,dat doen wij bij knagers.
Ook kun je haar hooi door de hele stal 'sprenkelen'zodat ze een zoektocht moet houden naar haar hooi ;) Ook kun je een speelbal of een oude colafles in haar stal leggen met biks of muslie erin.
Verder kun je een stok of tak in de box leggen.
Gewoon allerlei bezigheden bedenken, want ze verveelt zich blijkbaar stierlijk ;)

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 19:45

paarden gaan ook hout knagen bij een maagzweer,misschien is dat iets om mee te nemen.

Muizenissen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-10 21:50

Net als BrittKitt ben ik geen voorstander van symptoombestrijding. Gelukkig geef je aan dat je (naast het insmeren van het hout) ook hooinetten wilt gaan proberen +:)+ , dat zou echt al veel kunnen schelen voor je paard. Hebben de netten die je nog hebt liggen een grote of een kleine maas? Het maakt qua eetsnelheid erg veel uit en ik hoop dat je een net gaat gebruiken/kopen met kleine maas (zo'n 4-6cm bijvoorbeeld).

Verder geef je als 1 van de redenen om je paard niet de hele nacht van hooi te voorzien dat de andere paarden het dan ook willen en zullen gaan donderen. Ik ben benieuwd of je dit ook daadwerkelijk hebt uitgeprobeerd. Ik ben namelijk bij ons op stal de enige met een groot hooinet (met kleine mazen) waardoor mijn paard op stal àltijd hooi kan eten. Dit leidt echter totaal niet tot onrust bij de andere paarden (die hun laatste hooi al om 18uur(!) op hebben). Dus mijns inziens is het zeker het proberen waard om je 'probleempaard' de hele nacht hooi aan te bieden (uit een net), best kans dat de rest er niet op reageert. Ik vind het best een ernstig probleem (voor je paard eerlijk gezegd :(:), ook al snap ik dat een verstoorde nachtrust ook erg vervelend is), zoals ik ook uit de foto's opmaak.

Sita_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-10 22:04

Ondertussen zijn de wanden behandeld met carboleum en heeft ze een jolly bal en liksteen en is het knagen al een aantal dagen opgehouden...

De voornaamste reden om haar niet de hele nacht van hooi te voorzien is omdat ze op rantsoen staat, blijkbaar krijg je zulke dingen niet aan de bokkers hun verstand dat je dat daarom niet wilt.. Een dik paard, wat dus kans heeft op een slechtere gezondheid, is blijkbaar meer geliefd dan een stalondeugd. Maar ik wil beiden niet hebben, dus moest ik kijken naar andere maatregelen.
Verder ga ik haar niet volproppen met eten om haar zoet te houden, ik zie het maar als een kind met een lolly op de bank houden omdat ze op moeten houden met zeuren.. ;)

Ik wil iedereen bedanken voor de adviezen..

catzkillz

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-10 22:16

Helemaal offtopic, maar wou het toch even melden.. solliciteert is met een T achteraan :) enkel in de verleden tijd een "d"...