Tips tegen stalondeugd

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

crazyshar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 22:21

dit gedrag komt voort uit verkeerd beleid.

vb het is etenstijd, alle paarden worden onrustig, jou paard ook en gaat o deugdelijk gedrag vertonen, gevolg hij krijgt meteen eten,
dag daarna je paard staat rustiger maar hij staat laats in de rij en word meer onrustig gevolg hoe onrustiger hij snellen( denkt je paard) krijgt hij zijn eten,

oplossing= met voer voor zijn neus gaan staan tot hij rustig is , vanaf de eerst sec dat hij rustig is meteen voeren.
zo word zijn rustige gedrag beloont met voer, net andersom dus dan het begonnen is.

hou dit vol na een week zul je merken dat het al beter gaat.
vanaf hij weer begint loop je hem gewoon voorbij geeft al de rest zijn voer en wacht weer tot hij rustig is enz enz...

zo leert hij dat rust beloont wordt met voer en ondeugden met negeren en geen voer.
wel consequent zijn!

als er op de wei gevoerd wordt zou je hem even een halstertje aan kunnen doen en even apart voeren van de anderen
dus eerst apart nemen zijn eten geven dan de rest zo kan iedereen rustig zijn eten nuttigen en heeft hij minder de drang om zijn voer te beschermen. beste is nog dat er een stroom draadje tussen staat zodat hij "in een andere wei" staat.
succes

Don_Zhivago

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-10 22:28

Thnx hooinet wordt het dus niet. Zo'n zak kan ik wel eens proberen dan doet hij wat langer met z'n kuil.

@ suus: die bal ga ik bestellen van de week ;)

@ crazy: thnx voor je reactie maar dit gaat hem niet worden.
Zoals ik al zei heeft hij geen voernijd naar mij, ik kan gewoon bij hem maar als hij eten heeft en er komt een ander paard valt hij aan, rangorde, dit gebeurd in het wild ook.
T is niet goed maar ik ga met niet met een paardengroep bemoeien. De rest kent z'n plek en laat hem alleen met eten.
Als ik zijn eten in z'n bak doet begint hij wel wat te drammen, hij moet dan ook gewoon wachten dit gaat Goed.

Kribbe bijten doet hij alleen in de nacht, denk ik want niemand ziet hem het doen. Ik denk dat dat ontstaat uit verveling dus daar zoek ik tips en leuke speeltjes voor.

Snap je advies maar helaas gaat dat niet op bij mijn paard omdat hij naar mij niet lelijk doet.

Don_Zhivago

Re: Tips tegen stalondeugd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-10 22:29

Edit: het kuil ligt is verschillende hopen door de bak heen dus ze hebben dan allemaal hun eigen bergje.

Juf_Sanne
Woonplaats: In een heel knus huisje met allemaal lieve beestjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 22:29

welke bal, die groene? (ik heet Sanne ;))
Ik denk niet dat je er spijt van gaat krijgen.
Mijn ruin kon niet alleen op stal achterblijven, dan kwam hij over de onderdeur heen (en hij is zelf maar 85 cm hoog) Als ik nu die wortelbal ophang is het geen probleem meer.

Don_Zhivago

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-10 22:32

Haha ja bedoel die groene bal indd Sanne :p

Haha al die namen hier ook ;)

Juf_Sanne
Woonplaats: In een heel knus huisje met allemaal lieve beestjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 22:38

Laat je wel even weten hoe de bal je bevalt?

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 22:43

Mijn ene paard knaagt ook werkelijk overal aan, het hek van de bak, de omheiningpalen, raamkozijnen, alles gaat kapot.
Hij staat dag en nacht buiten met z'n vriend, heeft onbeperkt ruwvoer, allerlei speelgoed en in de omgeving is genoeg te zien, vervelen doet hij zich echt niet. Maar hij knaagt gewoon graag (geen luchtzuigen, hij eet het hout gewoon op)

De enige remedie om alles heel te houden is een bos takken in de wei om op te eten.
Misschien kan je wat takken/stammetjes in de stal leggen?

Don_Zhivago

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-10 22:45

Zal ik doen. Thnx voor je tip ;)

Ik ga kijken of ik ergens een blok hout kan vinden, dan mag hij daar op knagen en blijft de rest vd stal hopelijk heel ;)

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 10:28

ik zou ook een hooinet gebruiken, dat scheelt zo enorm veel in tijd dat ze eten. Mijn merrie had er altijd de turbo op met eten, fjord hé, en was binnen een 45 minuten klaar met 2 dikke plakken hooi. Stond ze dus de rest van de nacht te koekeloeren.

Heb nu een hooinet, en ze doet er vele malen langer mee.

Ik heb evt nog wel een fijnmazig hooinet voor je, passen zat 3 plakken in.

_Fleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 11:23

doet hij het alleen aan zijn staldeur sharoon?
anders zou je weer een weefrek op kunnen hangen.
bij ons op stal, deed hij het toch niet meer?

kimmiepimmie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 11:26

volgens mij is een bepaalde stal ondeugd moeilijk af te leren maar veel laten werken en veel uiit stal halen

Don_Zhivago

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-10 11:28

Klopt das, op Waalzicht was het alleen de deur, nu niet.
1/2 van z'n stal is nu onder gesmeerd met teer en daar blijft hij nu vanaf ;) dus het kribbe bijten is o goed als over.
Klein stukje heeft hij zelf door de teer heen geknaagd en dat laat ik nu zo, liever 1 stukje dan overal door de stal ;)
Hoe is het met fleur??

_Fleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 11:40

nou hopen dat het teer zijn werk blijft doen dan!

met fleur gaat het wel oke.. loopt weer iets minder, maar hoop met wat rustiger aan doen dat het weer beter gaat!

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 11:43

En zo'n pas-a-fier dan? Kunnen zo lekker op bijten. Anders zoals al gezegd, wilgentakken oid. Krijg die ook krachtvoer? Dat kun je ook over het hooi/kuil heen gooien. Dat moet eerst even snappen, maar daarna zullen ze ook daar weer wat langer mee bezig zijn + ze eten laag bij de grond en dat is nog beter ook.

Ik blijf toch bij het dag en nacht buiten lopen, maar ik snap ook dat je dat zelf niet prettig vind :) . Het heeft bij mij ook even geduurd voor dat ik aan het idee gewend was hoor.

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 11:53

Misschien overheen gelezen, maar eet hij dan ook erg gulzig?

Don_Zhivago

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-10 12:00

Zo'n pas à fier heb ik ook aan gedacht, die wil ik eigenlijk van iemand lenen, want als hij er niks mee doet vind ik het zonde van m'n geld.

Hij eet snel, maar niet echt gulzig.

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 12:06

Tja, ik zat ook te denken aan een hooinet. Wilgentakken zijn ook een aanrader, daar houd je zo ook mee bezig en vinden ze lekker. Liksteen (geen lickit) wil ook helpen. En een voerbal met bix erin? Of kleine stukjes wortels? Of wat anders lekkers?