Wat doen jullie met nieuwjaar?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

marjolein_el

Re: Wat doen jullie met nieuwjaar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-10 13:08

Bij ons wordt de radio lekker hard aangezet. Werkt super, voordat hij aanstond schrokken de paarden bij iedere knal, daarna ging de radio aan en stonden ze allemaal rustig aan hun hooi te eten. En er wordt af en toe even gekeken of alles goed gaat.

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-10 13:39

helmab schreef:
die van mij staan aan huis dus afentoe ff kijken en overdag lekker naar buiten dat ze al wat hebe kunnen horen en savond geef ik ze wel wat van de dierenarts dat ze rustig blijven ;)

dat snap ik dus serieus niet he...
Waarom zouden ze niet mogen reageren op wat ze horen en zien.. de impulsen komen wel binnen, ook met troep van de Da die ze zogenaamd rustig moet houden

elias

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-10 13:44

liefhelietje schreef:
Toen wij nog een paard aan huis hadden altijd de luiken dicht, licht aan (Dan vallen flitsen minder op) en de radio hard aan, zodat ze de knallen niet kon horen. En inderdaad hooi geven tegen 12 uur zodat ze er niet mee bezig zijn..

Mijn verzorgpony staat ook aan huis (niet bij mij), en daar doen ze ze altijd in de stal, radio hard aan inderdaad, en hooi dat hebben ze sowieso. ik weet niet of ze het licht aanhouden trouwens! :)

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-10 16:38

helmab schreef:
die van mij staan aan huis dus afentoe ff kijken en overdag lekker naar buiten dat ze al wat hebe kunnen horen en savond geef ik ze wel wat van de dierenarts dat ze rustig blijven ;)

Wat geef je dan precies? Zijn er ook middeltjes die je zonder recept kunt krijgen die werken? Al komt de da binnenkort inenten... ik zal eens vragen!

Floor3

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-10 16:42

Ik laat mijn paarden overdag in de wei, kunnen ze vluchten als ze schrikken. 's avonds zet ik ze binnen (voor het donker), wil niet het gevaar hebben dat ze uitbreken in de het donker met oud en nieuw. Af en toe kijk ik in de stal maar tis altijd nog erg goed gegaan. Flink wat hooi erin en de mijne staan rustig te eten.

xNursiex

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-10 16:45

Voor iedereen die ze op stal zet met alle luiken dicht; dan zien ze toch juist niet wat er aan de hand is? Zou een paard dan juist niet meer in paniek raken omdat hij van buiten alles hoort maar het gevoel heeft opgesloten te zijn? Als ze naar buiten hangen kunnen ze nog kijken en zien ze iig dat er niks bij ze in de buurt komt?

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-10 19:56

ja, zo dacht ik idd ook. Gelukkig begint het vuurwerk afsteken al vaak een paar dagen eerder, kunnen ze er vast aan wennen.

Steentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-10 21:19

Volgens mij geldt, dat hoe verkrampter men doet over hoe je een paard 'behandelt' met nieuwjaar, hoe spannender een paard het juist gaat vinden.

Ik zou zeggen, paard krijgt voldoende lekkers om van te knabbelen, en ik zorg dat er voldoende licht in de stal aanwezig is. :)
Ik ga een keertje extra bij paardlief kijken, en zet eventueel nog een muziekje op.

Ik denk persoonlijk dat dat genoeg voorzorgsmaatregelen zijn. :)

Lotteenzoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-10 21:36

nog niet over na gedacht eigenlijk..

Floor3

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 09:59

Inderdaad, zoals Steentje zegt, zorg voor niet teveel verandering. Bij mij staan ze overdag buiten, dus dan ook. Ze staan 's nachts binnen, dus dan ook. Ik kijk alleen wat vaker (staan ook aan huis), en gooi wat extra hooi voor de nacht.

Gentle_Vival

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 10:17

Bij ons krijgen ze wat extra hooi en dat is het.

Je moet er eigenlijk niet te veel aandacht aan geven, hoe "normaler" jij het voor hun maakt, hoe normaler hun er mee om gaan.

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 10:28

hmm weet eigenlijk niet precies hoe het op m'n nieuwe stal gaat met O&N.
vorige stal stond hij altijd in zijn upje buiten (andere 2 paardjes moesten op stal, ik wilde dat niet) en verder niets anders dan anders.. Afgelopen O&N met de wisseling op stal geweest, om 5 voor 12 op z'n rug gaan zitten, en om 5 over 12 eraf ;) koele kikker. Erna wat gerend ivm vuurwerk bij de directe buren wat echt boven z'n hoofd knalde ivm wind.
Ik vermoed dat hij op zijn nieuwe plek nog rustiger staat.

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 11:22

Niets, ze staan buiten. Maar ook op stal ben ik er niet geweest.
Ik gaf ze wat extra hooi toen. De staleigenaar is even wezen kijken, maar ze stonden er altijd rustig bij.

missRosanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 11:25

Gewoon in de stal, radio hard aan en hooi om 12 uur.

Mariska_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 11:29

Mijn merrie ben ik niet zo bang voor, die schrikt eigenlijk niet zo van die knallen.. De pony daar in tegen die is een mietje eerste klas. *word ons eerste nieuwjaar met hem* Dus gewoon flinke berg hooi, muziek aan en af en toe even checken :)

migomirre

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 11:35

Mijn paardjes staan net als anders gewoon in de paddock! zoals eerdere jaren ookal gebleken die van mij worden er niet warm of koud van! doe meestel wel even de grote lamp aan, zodat zij de flitsen niet zo zien!

blue_kim

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 11:35

Ik doe het allemaal precies hetzelfde als dat ik het de rest van het jaar ook doe.
paard gaat gewoon lekker op stal, krijgt zijn natje en zijn droogje en verder niks.
Geen muziek oof licht aan, geen ik die midden in de nacht de stal binnen komt zetten. Gewwon doen alsof er niks aan de hand is.
En ze steken hier al dagen van te voren vuurwerk af, dus aan die knallen zijn ze tegen die tijd allang gewend.
Ik ben van mening, dat als je in ene alles anders gaat doen, het voor je paard alleen maar spannender wordt.

joyce_eddy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 12:28

hoelaat zetten jullie je paarden op stal dan?
toch niet de hele dag?

blue_kim

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 13:36

mijn paarden gaan op normale tijd naar binnen, dus als het donker wordt.

manon368

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 15:18

Ik heb een stal die aan z'n wei vast zit. meestal staat hij open, zodat hij naar binnen en naar buiten kan als hij wil. Behalve als het erg koud wordt. Met nieuwjaar laat ik het deurtje ook open. Dan kan hij lekker zelf weten waar hij wil zijn. Verder krijgt hij natuurlijk lekker veel hooi en kijk ik af en toe even hoe het gaat.
Vorig jaar ging het heel goed. Gelukkig :D

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-10 17:26

Mijn pony staat Altijd buiten,hebben jullie daar ook tips voor? :D
Ow ja nog bedankt voor de andere reackties! ;)

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-10 17:27

Mee. eens :)) Ik doe denk gewoon hooi geven verder niet veel ga lekker thuis feesten! :#
Ik denk ook, als je gewoon normaal tegen je pony doet, zal hij het snelst wennen :p

Gentle_Vival schreef:
Bij ons krijgen ze wat extra hooi en dat is het.

Je moet er eigenlijk niet te veel aandacht aan geven, hoe "normaler" jij het voor hun maakt, hoe normaler hun er mee om gaan.

Gentle_Vival

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 09:43

joyce_eddy schreef:
hoelaat zetten jullie je paarden op stal dan?
toch niet de hele dag?

Nee hoor, ze gaan evengoed om 10 uur smorgens naar buiten en pas rond half 8 savonds weer naar binnen, zoals iedere dag ;)
Hoe minder jij veranderd hoe normaler het voor de paardjes is :)

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 10:28

Mijn pony staat gewoon buiten, of in zijn schuilstalletje, wat hij zelf wil.

De stalhouder gaat om 12 uur bij de paarden kijken. Hij zelf (en zijn kinderen) steken vuurwerk aan de heel andere kant van het erf af, als waar de paardenweides zijn.
De paarden die normaal aan de overkant van de weg buiten staat, moeten die dag wel binnen blijven, maar mijne staat op het erf.

Vorig jaar was zijn eerste oud-en-nieuw buiten en hij heeft aldus de stalhouder even verbaasd naar boven staan kijken en ging daarna verder slapen.

_Daniquee

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 10:31

Ze staan op stal, schuur helemaal dicht, licht aan en radio aan.