Wat moet ik nou met die stal?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

moonvw

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-10 23:11

Hier op stal een nieuw paard vrat ook zijn bedje van stro op. Stro niet aantrekkelijk gemaakt door te mengen met schoon/vies veel e goede kuil en eigenaresse heeft een mineralenblok in voerbak liggen.

Gaat nu veel beter eet nog wel stro maar lang zoveel niet meer als de eertse weken.
Ze vrat echt alles op tot aan het rooster. Moet zeggen geen volle ruifen hier maar met regelmaat wordt er aan geboden.

Kimberley_

Re: Wat moet ik nou met die stal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-10 23:19

Wij doen meestal als we uitmesten:
-Droge en schone wat over is in de hoeken gooien
- Vieze en natte troep eruit
- Halve baal vlas erin
- droge en schone wat in de hoeken lach weer verdelen over de stal
- daarna ruim voldoende schoon stro erin

Urine word dus en door het vlas en daarna nog eens door het oude droge stro opgenomen.. En inderdaad zoveel mogelijk naar buiten en zorgen dat je paard iets te doen heeft

ch_ntii123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-10 23:26

Vandaag gesproken met eigenaar.. Het schijnt dat ik te weinig stro in de stal doe, waardoor er te weinig vocht opname is? Ik vind zelf dat dit niet helemaal waar is, maar goed... vanaf nu dus VEEL stro erin!.. En ik het verkeerd gemengt :o met het spulletje wat over het stro moet om te voorkomen dat ie t eet, dus vandaag weer een nieuwe poging:)

Kimberley_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-10 23:27

ch_ntii123 schreef:
Vandaag gesproken met eigenaar.. Het schijnt dat ik te weinig stro in de stal doe, waardoor er te weinig vocht opname is? Ik vind zelf dat dit niet helemaal waar is, maar goed... vanaf nu dus VEEL stro erin!.. En ik het verkeerd gemengt :o met het spulletje wat over het stro moet om te voorkomen dat ie t eet, dus vandaag weer een nieuwe poging:)

Vandaag???? mest jij altijd om half 11 s'avonds uit?

ch_ntii123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-10 23:28

Haha, nee dat wordt echt te donker! Vanmorgen geweest dus ben benieuwd wat het morgen gaat brengen! :D

Kimberley_ schreef:
ch_ntii123 schreef:

Vandaag???? mest jij altijd om half 11 s'avonds uit?

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-10 23:30

wat had je verkeerd gemengd dan :P

ch_ntii123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-10 23:33

Ik heb een fles gekregen (hemiflex, hemiflux, hemplex... zoiets) wat je gebruikt wanneer paarden stro eten. Je moet dit mensen met water en dit over de bovenste laag stro gieteren....

Ik leuk de eerste keer met een emmer... werkt dus niet! mn hele stal zeik nat, dat had ik kunnen bedenken... ik had toen twee dopjes van dit spul gebruikt.. daarna buiten mn stro nat gemaakt met dit mengsel.. ook toen at ie t nog op (ook twee doppies).. dus ik vanmidaag naar de eigenaar.. ik zeg dat spul werk niet echt.. hij zegt: hoe los je dat op dat: ik zoals op de verpakking staat...

Hij: nee joh, gewoon de kwart fles op 1/2 emmer ... das wel ff wat anders dat twee doppies:P

opisop_shop schreef:
wat had je verkeerd gemengd dan :P

laddie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-10 12:29

Ik heb hele goede ervaringen met de combinatie Hit matrassen en Hippo Gold,Dit is prachtig spul Gemalen ontstoft en speciaal bewerkt stro,ook heel geschikt voor paarden met een probleem met de luchtwegen,mijn paarden staan er al lang op ,ik heb altijd een fris ruikende stal,het stro absorbeert de urine erg goed,wel haal ik elke dag de nattig heid weg,Ik heb nooit problemen met de hoeven en het mooie is dat je paard er van mag eten,mijn merrie is ook zo'n stro eetster,voor mij nooit meer iets anders.
Ik heb 1 keer gewoon gemalen stro geprobeerd,maar dat was een drama,
het paard ging onmiddelijk aan het hoesten,dit dus nooit meer.
een ander voordeel is dat bij ons de boeren het graag willen hebben over het land,het verteerd heel snel.Wij strooien het echter zelf het liefst over het land.Ik wens je succes met je paardje ;)

laddie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-10 12:34

PS en kijk ook eens op hooinet.nl,hier hebben ze veilige hooinetten die je tegen de wand kunt spannen en laag kunt hangen met fijne mazen,lekker vullen met hooi en je paardje doet er eindeloos lang mee,gaat weer verveling tegen

AnnemiekvM

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-10 12:54

En, hoe ligt je stal er nu bij?

ch_ntii123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-10 15:06

Ben net terug van stal, en ik moet zeggen dat het er aardig uitzag.
Ondanks dat het wat vies was lag er wel nog wat redelijk schoon stro in mijn stal. T zag er ook wat droger uit..:o Misschien gaat het nu toch werken...

Zondag mogen we niet mesten, dus ik heb nu alles laten liggen en er een nieuwe (3 plakken) stro over heen gedaan... dus soort potten.. misschien werkt dit ook wel beter!

SparklingApp

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-10 15:10

Ben nu toch wel nieuwsgierig of je er dan 3 kleine plakjes of 3 van een grote baal in hebt gedaan.. :o
3 kleine plakjes is toch bijna niks voor een groot paard.

Iig fijn dat het er beter uit zag nu!

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-10 15:12

Aukelizzy schreef:
marleen_usar schreef:
Gisteren hoorde ik van iemand dat een paard die z,n stal leeg eet te weinig voer/hooi krijgt.Weet niet of het zo is?

Nou dat geldt niet voor alle paarden hoor... ;) . Ik heb een pensionpaard staan die echt enorme bergen voordroog wegmaalt snachts maar zodra dat op is gaat ze door met haar stro. En die krijgt echt ruim voldoende ruwvoer.. Ze stopt alleen ,werkelijk waar, nooit met eten. :D .

dan was het niet genoeg ;) onbeperkt ruwvoer betekend dat het nooit op is. als je paar daar te dik van zou worden kun je oud hooi geven, maar onbeperkt hooi is (vind ik) een vereiste...

Rana25

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-10 15:19

Als de stal echt heel nat is kan het ook zijn dat je paard uit verveling te veel drinkt, dit hoeft niets te maken te hebben met het werk dat hij doet hoor...
Je kunt het soms al oplossen door bijvoorbeeld een bal op te hangen.
Als je wilt weten of het hieraan ligt moetje hem een paar dagen niet meer als ongeveer vier emmers water laten drinken en kijken of het dan beter word, je moet dan natuurlijk wel de drinkbak afsluiten.

Er zijn ook paarden die met de drinkbak gaan spelen en de boel over laten lopen, maar dat is vooral met zaagsel in de stal heel duidelijkzichtbaar.

DendroFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-10 15:20

Bij mij staan ze nu op vlas maar eerder op stro ging er zeker een halve baal in een nog nette stal. Het lijkt veel maar het meeste is gewoon lucht.
Het is ook normaal dat ze er wat van eten maar als er hooi ligt gaat daar toch de voorkeur naartoe. Als het toch een extreme eter is denk dan ook eens aan maagzweren.
Onbeperkt kuil zou ik zeker niet doen. Dan beter graszaadhooi bijvoeren omdat daar vrijwel niets in zit.

Drinkbehoefte in de gaten houden is inderdaad ook een goede.

Love_4ever

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 10:14

Die van mij is een echt zwijn :P
poept en plast alles er lekker onder en gaat er 's nachts ook fijn inliggen (de poep dan)..
Maar ik strooi er elke dag 3 plakken blij (bij mij op stal zijn dat plakken van 1,5m bij 1m en dikte van 10 cm :)
En ik mest 1 a 2x in de week uit..

Alleen mijn stal is dan nog gewoon droog ;)
Als ik aan het mesten ben en ik ben klaar, laat ik de stal altijd nog even "opdrogen" En daarna strooi is het weer op :)

An_J

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 10:29

Mijn ruin vrat ook alles op... onbeperkt voeren werd ie moddervet van.
Dus ben overgestapt op hooinetten met kleine mazen. Is ie uren mee bezig en vreet geen stro meer. Het is ook vaak verveling. Dus dat buitenstaan is eigenlijk wel heel prettig

ch_ntii123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-10 10:38

Nee ik heb 3 grote plakken erin gegeooit, t is mijn geleerd dat ook stro niet goed voor de voeten zou zijn? Daarom was ik ook altijd van dayt niet zo veel erin gooien...

Het drinken kan ik niet stoppen hij heeft een auto. drinkbak. En ik vind dat als hij echt dorst heeft, hij ook gewoon mag drinken.
Ik heb een bal in stal hangen en zo een lik-it ding.. Maar hij doet er niets mee..

Laatst zei iemand dat ik een zoutblok of dergelijk moest ophangen... ga ik dat ook maar eens proberen, of zo een hymalaya blok..:)

callum

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 11:55

DiamondHorse schreef:
Het is misschien een idee om rubber staltegels onder je stro te leggen (minimaal 4,5 cm waterdoorlatend) dan ben je iig het overtollige vocht kwijt) en zorgen dat je echt voldoende ruwvoer kan/mag voeren!
En zoiezo idd het schone stro met het overgebleven "schone" stro mengen!
Eén van mijn paarden is ook echt een viezerik, en daar heb ik dus staltegels onder het stro en dat werkt bij haar erg goed, Natuurlijk zal het nooit een schone dame worden, maar ze staat iig lekker droog en comfortabel op de tegels!

dat klinkt goed en haal je dan af en toe die tegels eruit om de box schoon te maken?? waar kan je die kopen en wat kost dat ongeveer?? ik heb ook zo een smeerkees

Tat_jana

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 12:05

jaah ik kan alleen maar zeggen dat je paard dan niet voldoende hooi krijgt.
helaas heb ik dat zelfde probleem stalhouder die cavia beetjes voert,, en het raar vindt dat het stro zo hard gaat.

ik heb uit eindelijk ( ook omdat het al een tijdje niet meer gaat ) besloten mn paardje er weg te halen.
het is voor een paard reuze belangrijk dat hij wat te malen heeft, en dat weet jou paard scheinbaar erg goed.

een paard dat een paar uur "droog" staat van ruw voer,, en daarbij wel krachtvoer krijgt heeft een grote kans op maagzweren kolieken etc.

blue_kim

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 12:51

Toch moet ik zeggen dat als ik jou verhaal zo lees, dat jij denk ik wel een fijne stalbaas hebt, als hij zegt dat je juist veel stro in je stal moet gooien. Je hoort het 9 van de 10 keer juist andersom. Dat je gezeik krijgt als je er teveel in gooit.
Maargoed..
Ik zou denk ik als ik jou was toch eens kijken of je een hooinet in je stal kan ophangen, dan doet je paard al veel langer met zijn hooi en zal ie dus ook minder stro willen eten. Want je spuit nu dat spul erop zodat het vies is om te eten, maar je paard heeft blijkbaar behoefte om op iets te kauwen, en in een net eet ie minder snel, dus zal ie een paar uur langer aan het eten zijn.

ch_ntii123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-10 13:15

Ik doe savonds altijd een groot hooinet ophangen in stal met kuil natuurlkijk, daarnaast krijgt hij nog een krat hooi, zodat ie in ieder geval genoeg heeft voor de hele nacht. sochtends krijgt hij 1 vol gepropte krat kuil.. ( we mogen in principe maar 2 kratten per dag voeren)
Als ik er ben dan krijgt hij tijdens het poetsen ook nog een krat(eet ie niet helemaal op)en dan als ik smiddags vertrek weer een krat en dan staat er voor de avond en volgende ochtend ook weer klaar...

Zijn wilgen takken een idee om in stal te hangen?

Lindava1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 15:35

Eet hij uit verveling of heeft hij mischien bij een vorige eigenaar (als hij die heeft gehad) stro om te knabbelen gekregen?
Dan eet hij het waarschijnlijk gewoon uit gewoonte..
Dan zal ik de oppotstal zeker eens proberen die eerder genoemd word.
Bij mijn kwpn'ner had ik ook vaak een sop stal en die stond er alleen 's nachts in.. Wat bij mij hielp was meer stro gebruiken.
En een oud laagje kweken als ondergrond.

Vippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 09:08

Strokorrels kun je gewoon uitrijden over het land, is gewoon gehakseld stro namelijk.

verder is het ook goed om na te gaan of je paard genoeg ruwvoer krijgt, want veel stro-eters krijgen vaak te weinig hooi/kuil.

VeerenAshley

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 09:22

ch_ntii123 schreef:
Als ik er ben dan krijgt hij tijdens het poetsen ook nog een krat(eet ie niet helemaal op)

Hoe lang ben je aan het poetsen? Het klinkt nl. alsof er niet zoveel hooi in een krat gaat, als je paard die tijdens een poetsbeurt "niet helemaal" (maar blijkbaar dus wel grotendeels?) opeet.
Stel dat je paard zo'n krat in een uur leeg heeft (kan dat?), dat betekent dit, dat hij gedurende de hele dag en nacht slechts zo'n 4 uur met de kratten bezig is, en dan nog ca. 2 uur met het hooi uit het net. (Als ik goed tel: 's ochtends 1 krat; poetsen-krat; middag-krat; avond-krat & net.).
Dit is natuurlijk vrij weinig (ook al zal het zijn energie-behoefte prima deken), en betekent dat hij het grootste deel van de dag niks te eten heeft. Behalve stro eten uit verveling, zal je paard dit waarschijnlijk ook doen om zijn speeksel-productie op peil te houden (erg belangrijk om maagzweren te voorkomen!).
Ik zou dus zeker niet voorkomen dat je paard zijn stro opeet door er middeltjes op te doen die het eten tegengaan.
Waarom kun je hem eigenlijk niet lekker buiten zetten in de paddock met hooi?