Zilfstar schreef:1. Wat er gekozen is (in de poll, dus hoe vaak per week...)
Elke dag, tuurlijk moet het voor het kind leuk blijven, maar ik ben wel van mening dat ze al vroeg de verantwoordelijkheid van een eigen dier moeten leren. Oke bij een 6 jarig kind gaat dat wat ver, dan zou het moeten kunnen als hij/zij een keer geen zin heeft, maar vanaf de 10 moet het wel kunnen dagelijks.
2. Hou oud het betreffende kind is / jij bent
Ik was 10 toen ik mijn eigen pony kreeg. In het begin stond ze ergens anders op de wei, toen ging ik 1x per dag naar haar toe. Later kwam ze aan huis te staan en ging ik minimaal 2x per dag. Ik nam de volledige verzorging op me, dus voeren, mesten enz enz. Ik zorgde dat er voldoende voer en zaagsel was. Mijn ouders hoefde alleen te betalen. Ben zelfs een keer met de kruiwagen 6 km gaan lopen toen het zaagsel op was en pap het wel vond kunnen dat de pony een dagje op een ongelijke betonnen vloer kon slapen.
3. En wat er dan per keer gedaan wordt: alleen mesten, poetsen, rijden etc
Ik vind de verzorging het belangrijkst, de pony moet goed verzorgd worden. Als het dier veel buiten komt dan zou ik het geen probleem vinden als het kind geen zin heeft om te rijden. Maar de pony moet er wel goed bij staan.
4. Hoe lang het kind/ jij er ongeveer is/ bent per keer
Toen ik op de basisschool zat ging ik om 7 uur/half 8 voeren voor schooltijd. En na het eten ging ik nog eens voeren. Mijn pony was toen nog een veulen, dus rijden deed ik niet. 's middags meste ik vaak uit als ik tijd had en iedere zaterdagochtend maakte ik de hele stal leeg om er weer nieuw vers zaagsel in te doen, dus per keer minimaal een kwartier.
5. Hoe laat het kind/ je ernaar toe gaat (voor avondeten, erna etc)
Zie hierboven
Ik heb niet alle reacties gelezen, dus excuses als ik iets dubbel meld en verder is het natuurlijk mijn persoonlijke mening. Je zult zelf een afweging moeten maken, het ligt er maar net aan hoe zelfstandig je kids al zijn. Van een kind van 10 kun je natuurlijk meer verwachten dan een van 6, bij die laatste doe je dat toch meer spelenderwijs denk ik.