paard los laten staan tijdens opzadelen..

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

krunsjkim

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-03 12:21

Bij de hoefsmid zet ik hem nooit vast...dan houd ik hem zelf vast..
HIj is een beetje bang voor de hoefsmid en gaat snel hangen...of nou ja niet eens hangen. HIj verkrampt dan al zijn spieren en gaat zeg maar naar achteren leunen. Heel raar..ik heb het ook nog nooit een paard op die manier zien doen..ALs ik hem dan wat op z'n gerust stel gaat het wel.
Daarom moet ik er ook altijd bij blijven als hij vast staat, want dan doet hij dat ook...als ik hem los heb staan kan ik rusig even weglopen om nog iets te pakken...en hij blijft toch wel bij me...dit is dus mijn oplossing

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-03 13:12

Paard moet los kunnen staan, dat is net zo goed een stuk opvoeding als dat ze niet mogen bijten, voetje moeten geven en zo. Kwestie van opvoeden. Punt is dat veel mensen die tijd er niet in willen steken en dan vervolgens gaan zeuren: ja maar jou paard..........

Riëtte

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-03 13:18

Heb hem met poetsen en zadelen eigenlijk altijd los in stal staan. Een beetj eeten erbij en dan gaat het best. Helemaal los op het erf hoef ik het niet te proberen, dan gaat madam op zoek naar iets te bikkelen...

Keesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-03 13:24

Ik heb mijn paardjes ook altijd los staan als ik poets en zadel. Ze kunnen overal naartoe lopen maar dat doen ze niet. Ze staan liever rustig los dan aan het hek want daar hebben we een hoop slechte ervaringen mee!

Spirit

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-03 13:33

Soraya staat nooit vast, die blijft ook gewoon staan. Haar stal is vlakbij de paddock en daar loopt ze ook gewoon los naast me heen (ook zonder halster).
Op zich zou ze ook wel blijven staan als ik even wegloop, maar ik blijf er toch altijd bij of ik zorg dat iemand anders erbij is als ik bijvoorbeeld even naar het kastje ga.

KozieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-03 14:46

Ik vind het erg belangrijk dat je paard ook blijft staan ook al is hij los. Ik heb mijn paard geleerd dat ze alleen uit dingen mag, als je haar vast hebt. Dat betekent dat ze niet zelf uit haar stal, uit de rijbak, poetshok of iets dergelijks komt, behalve als je haar bij haar halster/hoofdstel pakt en haar meeneemt. Als ik er ben, staat haar staldeur dan ook bijna altijd open.

Als ik echt grondig wil poetsen of wassen staat ze gewoon vast, omdat dat makkelijker is. Ook als het druk is op stal, staat ze vast (het blijft een manege) Als ik haar opgezadeld heb, blijft ze daarna gewoon in het poetshok, totdat ik naar de bak ga.

Na het rijden kan ik haar zo in de bak afzadelen, zonder dat ze aan loopt. (ook al zijn er andere paarden in de buurt) maakt haar niets uit. Ik haal haar ook vaak uit de bak, zonder haar vast te doen. Loopt keurig netjes mee.

Als andere haar verplaatsen wordt het anders. Bij mijn bijrijdster blijft ze ook staan, maar verzet iemand anders haar, dan moeten ze haar gewoon vast houden en de deuren meteen sluiten. Zij hebben die band tenslotte niet met haar, en ik kan niet garanderen dat ze dan ook luistert.

Dit is eigenlijk ook wel het punt waarop het me het best gelukt is wat ik il bereiken Lachen , moet ik dan toch toegeven. Met rijden luistert ze vaak minder goed...

anydale

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-03 15:01

Ik doe het ook weleens hoor, en meestal blijft ze ook wel staan

marloes-joyJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-03 15:13

met dit weer is Joy meesta erg rustig,ze staat ook 24/7 in het land. Dromen
Als het even kan staat mijn paard altijd los, als ik wegloop leg ik een veiligheidsknoop in het touw. *LOL*
ik sla het touw meestal gewoon een keer om de balk heen als ik erbij sta, en ze zal er echt niet vandoor gaan.
Helaas vergeet ik wel eens dat ik dit niet met alle paarden kan doen.. Schijnheilig
de laatste had het dus in no time door en stormde er als en gek vandoor Scheve mond

sonjabelgium

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-03 15:33

Mijn fjord gaat gewoon uit z'n dak als ie vast staat, gaat schrapen en draaien .... dus hebben we hem de laatste keren los opgezadeld, en dat gaat goed. Hij gaat gewoon ergens grazen en ondertussen zadelen we hem op. Dan even koppie omhoog vragen en hoofdstel aan : DONE ...

Met de merrie moet je bij de pinken zijn, die gaat hangen als je weg gaat. Zolang je erbij bent blijft ze netjes staan. Vanwege haar leeftijd (jaarling) zet ik 'r wel vast voor de smid of het poetsen ... en ook omdat er een hengst bij ons zit.

De hengst ... die KON je werkelijk overal vertrouwen, ging nooit van het erf af (jaarling ook) tot een maandje of zo terug .... mijnheer stond ineens bij het openstaande poortje dat ie normaal mijd als de pest. Keek even buiten, en besloot op pad te gaan. Hij rende de straat op (drievaksbaan!!!!!) en ging gelukkig meteen terug aan de kant op het fietspad om even verder een maïsveld in te duiken en daar op en neer te gaan rennen en showen .... dus, nee, die blijft ook niet meer los staan Lips are sealed

Charlotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-03 15:41

Liet 'mijn' pony meestal los staan moet poetsen en zadelen en dat deed ie ook prima. Liet hem ook zelf heen en terug lopen naar de poetsplaats. Tuurlijk keek ie dan een keer links of rechts maar hij liep er wel zo makkelijk heen. Gewoon een kwestie van aanleren, en dat stil blijven staan is gewoon een stuk opvoeding.