Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight
letsgoko schreef:Wij hebben een vlaseter die dan dus altijd kramp in z'n pens krijgt. Kan dus niet op vlas.
Meer beweging geven en zout minderen. Water drinken/spelen is ook vaak verveling.
Juangi schreef:Op vlas zetten? Dit neemt de nattigheid veel beter op en trekt het door naar de onderlaag, hierdoor blijft de bovenlaag droog. Tot het verzadigd is natuurlijk.
Pien28 schreef:Jarenlang had ik ook elke ochtend een vies paard in een leeg gegeten box terwijl de dag ervoor de hele stal dik in het schone stro stond.
Sinds de ponies bij ons huis staan en niet meer in pension doe ik het anders en met resultaat een kurkdroge stal en 's morgens schone ponies.
Ik begin in de lege box met een paar pakken hennepstrooisel, daarover strooi ik een plak stro zodat de ponies ook wat te knabbelen hebben.
Elke dag haal ik grofweg alleen de drollen eruit.
Als er ergens een vochtige plek is strooi ik er hennepstrooisel over.
Regelmatig een plak stro en natuurlijk de gewone porties hooi.
Vorig jaar ben ik in november begonnen met deze potstal en heb hem in maart pas uit de stal gehaald.
De dikke laag was boven op kurkdroog en de ponies hadden een heel warm en zacht bed om op te liggen.
Het leeghalen is een hele klus, de onderste laag is loodzwaar en al bijna compost.
Je moet niet in de laag gaan scheppen halverwege, maar de onderlaag telkens afsluiten met nieuw hennepstrooisel.
In het begin ben je behoorlijk wat balen kwijt maar naarmate het seizoen vordert hoeft er steeds minder bij.
De stal is overdag inloopstal en met slecht weer gaat 's nachts de deur dicht als de ponies binnen zijn.
Bevalt hier prima.
Droge stal,geen stank, minder werk, en minder kosten.
lieverties schreef:Ik ga alle tips uitproberen behalve vlas want denk idd dat hij het opeetEn de rubbermat heeft denk geen zin zonder geul of afvoer.
realmagic schreef:rubber(drainage) matten werken ook goed.
Maar eigenlijk alleen als je iets van afvoer in de stal hebt
zoals bv sleuven of een geul erachter waar de urine weg kan lopen.
Anders blijft het nog niet droog.
Beetje stro erover elke dag uitvegen,klaar!
Vlas zou ik mee uitkijken,de mijne vind het om de een of?andere reden heerlijk. Erg irritant en slecht voor het dier.
djuulsie schreef:Ik lees hier mensen die zand onder hun stro doen... misschien heb ik er overheen gelezen hoor, maar waar is dat goed voor?
heb namelijk ook zo'n viespeuk en ben er wel een beetje klaar mee om elke dag zn stal leeg te moeten scheppen... dus ik lees rustig mee!
lonnie schreef:ik heb sinds deze week bij mijn mega viespeuk (per dag een vol pak in de stal en dan nog 's ochtends alles vies en nat en leeg, paard staat ook nog eens 8-9 uur buiten) twee pakken vlas onder mijn strolaag gegooid. werkt ideaal want neemt al het vocht op en mn stro blijft netjes en droog! Wilde een keer per maand de hele stal leeghalen en dan weer twee nieuwe pakken erin gooien.
djuulsie schreef:lonnie schreef:ik heb sinds deze week bij mijn mega viespeuk (per dag een vol pak in de stal en dan nog 's ochtends alles vies en nat en leeg, paard staat ook nog eens 8-9 uur buiten) twee pakken vlas onder mijn strolaag gegooid. werkt ideaal want neemt al het vocht op en mn stro blijft netjes en droog! Wilde een keer per maand de hele stal leeghalen en dan weer twee nieuwe pakken erin gooien.
Mijn paard loopt alles door elkaar, dus ben bang als ik dat doe, dat hij al het vals door zn stro gaat lopen en dat de bedoeling ervan dus niet uitkomt... wat denk je? ik zou het eventueel kunnen proberen...