Stal is vies en nat wat te doen

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

realmagic

Re: Stal is vies en nat wat te doen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-10 07:28

rubber(drainage) matten werken ook goed.
Maar eigenlijk alleen als je iets van afvoer in de stal hebt
zoals bv sleuven of een geul erachter waar de urine weg kan lopen.
Anders blijft het nog niet droog.
Beetje stro erover elke dag uitvegen,klaar!

Vlas zou ik mee uitkijken,de mijne vind het om de een of?andere reden heerlijk. Erg irritant en slecht voor het dier.

letsgoko

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-10 07:40

Wij hebben een vlaseter die dan dus altijd kramp in z'n pens krijgt. Kan dus niet op vlas.

Meer beweging geven en zout minderen. Water drinken/spelen is ook vaak verveling.

Sica
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-10 09:19

Mijn ervaring is ook dat een vies paard op vlas zetten geen goed idee is... Bah bah,als ik daar nog aan denk! Zelfde probleem als met stro, een grote bende en elke twee dagen de halve stal leeg omdat het vlas al verzadigd was. Was wel een ander paard als waar ik het in mijn vorige bericht over had, maar ook zo'n viespeuk...

RustyK

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-10 09:29

Als jullie oppotten halen jullie dan de drollen eruit of laat je die ook liggen? Gewoon stro erboven op gooien?

kjoetie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-10 09:31

goed dik opstrooien wil ook wel eens helpen en rubber matten ook. Ik heb er hier 1 die superschoon is, klein kruiwagentje per dag, en 1 die zo'n anderhalve kruiwagen per dag heeft (staan maar 12 uur per etmaal binnen). Ik doe altijd ook de bodem afschrapen en dan het schone(re) stro van de dag ervoor doorschuiven en verder aanvullen met nieuw stro. Zo heb je een schone stal en maximaal rendement van je stro. Moet zeggen dat ik wel ruime stallen heb en dat er daarom altijd wel wat schoon stro overblijft, ook omdat er altijd hooi beschikbaar is en ze de hele dag op t gras staan, ze eten het stro dus amper.

Die matten zouden wel eens de oplossing kunnen zijn mits de stal het toelaat. het is nog lekker zacht en warm ook dus erg comfortabel voor de paarden. dan kun je nog wat stro voor de gezelligheid en evt. te knabbelen erin doen en voldoende hooi en voila.

Poeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-10 10:11

letsgoko schreef:
Wij hebben een vlaseter die dan dus altijd kramp in z'n pens krijgt. Kan dus niet op vlas.

Meer beweging geven en zout minderen. Water drinken/spelen is ook vaak verveling.

Gooi je na het uitmesten dan een nieuwe laag vlas erbovenop?

Wij deden er nieuw vlas in en gooide daar wat van de onderlaag bovenop, zodat ze het vlas niet op gingen eten. Werkte prima.

Pien28

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-10 13:37

Jarenlang had ik ook elke ochtend een vies paard in een leeg gegeten box terwijl de dag ervoor de hele stal dik in het schone stro stond.
Sinds de ponies bij ons huis staan en niet meer in pension doe ik het anders en met resultaat een kurkdroge stal en 's morgens schone ponies.
Ik begin in de lege box met een paar pakken hennepstrooisel, daarover strooi ik een plak stro zodat de ponies ook wat te knabbelen hebben.
Elke dag haal ik grofweg alleen de drollen eruit.
Als er ergens een vochtige plek is strooi ik er hennepstrooisel over.
Regelmatig een plak stro en natuurlijk de gewone porties hooi.
Vorig jaar ben ik in november begonnen met deze potstal en heb hem in maart pas uit de stal gehaald.
De dikke laag was boven op kurkdroog en de ponies hadden een heel warm en zacht bed om op te liggen.
Het leeghalen is een hele klus, de onderste laag is loodzwaar en al bijna compost.
Je moet niet in de laag gaan scheppen halverwege, maar de onderlaag telkens afsluiten met nieuw hennepstrooisel.
In het begin ben je behoorlijk wat balen kwijt maar naarmate het seizoen vordert hoeft er steeds minder bij.
De stal is overdag inloopstal en met slecht weer gaat 's nachts de deur dicht als de ponies binnen zijn.
Bevalt hier prima.
Droge stal,geen stank, minder werk, en minder kosten.

lieverties

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-10 17:24

Ik ga alle tips uitproberen behalve vlas want denk idd dat hij het opeet :D En de rubbermat heeft denk geen zin zonder geul of afvoer.

Elmira

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-10 23:37

Ik ga ook maar 's dat principe van de potstal proberen. Niet elke dag 2 of 3 kruiwagens eruit, maar maar 1tje met alleen de drollen en lekker dik opstrooien. Ben benieuwd.

dennisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-10 23:42

Juangi schreef:
Op vlas zetten? Dit neemt de nattigheid veel beter op en trekt het door naar de onderlaag, hierdoor blijft de bovenlaag droog. Tot het verzadigd is natuurlijk.

mijn paardje is dus best wel een smeerkees. we stonden hier thuis ervan te kijken hoe vies die stal wel niet was, en dan ook echt vies. elke dag uitmesten. ik heb vlas erin liggen en normaal gezien kun je daar een paar weken mee doen als je elke dag mest en er gewoon schoon vlas bij gooit.
bij mijn paard is het dus zo dat je de stal binnen de korste keren helemaal leeg kan halen er lag een dikke laag in en dan ook echt een dikke laag in en ik stond er gewoon in te soppen.

Sanne2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 16:25

Tja, herkenbaar ;-)

2 keer in de week alles eruit en dagelijks de poep, daarna opstrooien, maar dat schone stro is binnen recordtempo opgegeten door Hafjelief. Daardoor is het dus eigenlijk altijd een natte bende..

Iemand wees me onlangs op gemalen of gehakseld stro. Wil dat wel eens gaan proberen. Matten werken bij mij ook niet omdat het vocht niet af kan lopen.

Lammetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 14:25

Pien28 schreef:
Jarenlang had ik ook elke ochtend een vies paard in een leeg gegeten box terwijl de dag ervoor de hele stal dik in het schone stro stond.
Sinds de ponies bij ons huis staan en niet meer in pension doe ik het anders en met resultaat een kurkdroge stal en 's morgens schone ponies.
Ik begin in de lege box met een paar pakken hennepstrooisel, daarover strooi ik een plak stro zodat de ponies ook wat te knabbelen hebben.
Elke dag haal ik grofweg alleen de drollen eruit.
Als er ergens een vochtige plek is strooi ik er hennepstrooisel over.
Regelmatig een plak stro en natuurlijk de gewone porties hooi.
Vorig jaar ben ik in november begonnen met deze potstal en heb hem in maart pas uit de stal gehaald.
De dikke laag was boven op kurkdroog en de ponies hadden een heel warm en zacht bed om op te liggen.
Het leeghalen is een hele klus, de onderste laag is loodzwaar en al bijna compost.
Je moet niet in de laag gaan scheppen halverwege, maar de onderlaag telkens afsluiten met nieuw hennepstrooisel.
In het begin ben je behoorlijk wat balen kwijt maar naarmate het seizoen vordert hoeft er steeds minder bij.
De stal is overdag inloopstal en met slecht weer gaat 's nachts de deur dicht als de ponies binnen zijn.
Bevalt hier prima.
Droge stal,geen stank, minder werk, en minder kosten.

Hoe dik is de laag aan het eind van het seizoen dan wel niet?

manjagirl3

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 14:42

mischien heb ik 2 tips voor je ik weet niet of je er wat aan hebt ,
maar je kan je haflinger ook water geven met een emmer en de waterbak afsluiten ofz ,
dan kan je zelf bepalen hoeveel dat ie te drinken krijgt,
of even de dierenarts laten kijken waarom die zo veel drinkt,

hoop dat je wat aan de tips hebt ;)

groetjess.

Sanne2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 13:31

lieverties schreef:
Ik ga alle tips uitproberen behalve vlas want denk idd dat hij het opeet :D En de rubbermat heeft denk geen zin zonder geul of afvoer.

Hii, ik heb er sinds zaterdag wel vlas in liggen met een laag stro er bovenop. Gewoon 1 pak erin en verder weinig aan doen. Enkel de drollen eruit.Tot nu toe werkt het heel goed ;-) En Toon eet het niet, dus dan zal Nash het ook wel niet eten joh:p Hij pikt netjes de strootjes er tussenuit.

nikitabanana

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 13:44

realmagic schreef:
rubber(drainage) matten werken ook goed.
Maar eigenlijk alleen als je iets van afvoer in de stal hebt
zoals bv sleuven of een geul erachter waar de urine weg kan lopen.
Anders blijft het nog niet droog.
Beetje stro erover elke dag uitvegen,klaar!

Vlas zou ik mee uitkijken,de mijne vind het om de een of?andere reden heerlijk. Erg irritant en slecht voor het dier.

hebben wij ook aangeschaft rubberen matten...is wel een oplossing ja!
ik heb ook zo'n smeerkees van een fjordenruin.. staat op stro.. zaagsel geprobeerd maar dat werd een duur grapje, elke keer kon je de hele stal leeghalen..
maar volgens mij scheelt het ook in geslacht.. mijn friese merrie is heel schoon legt alles in 1 kant van de stal neer. mijn vorige merrie was nog netter alles op 1 hoop in de hoek..!!

_Pilipa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 14:06

Foee mijn Ruin is ook een smeerlap!
Stal haal ik iedere dag leeg veeg hem helemaal uit , dikke laag stro erin , en dan begint zijn eet planning ..
Hij schept met zijn hoofd alles op 1 hoop in een hoek, staat op steen en vreet het schone stro op!
Heb ook alles geprobeerd, stro met azijn besproeien en andere vieze dingen, helpt niks!
Op zaagsel, vlas.. maakt niet uit hij vreet het op , dus maar weer op stro!
Ik kan niet oppotten, is echt geen doen na 5 dagen staat ie echt tot aan zijn knieen in de strond, want er blijft echt geen schoon strootje over, hij heeft zware rotstraal dus dat kan ik ook niet doen!
Dus ik doe gewoon iedere dag weer helemaal schoonmaken en s avonds weer stank voor dank ;) Maar goed zo blijven we in conditie!

djuulsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 19:07

Ik lees hier mensen die zand onder hun stro doen... misschien heb ik er overheen gelezen hoor, maar waar is dat goed voor?

heb namelijk ook zo'n viespeuk en ben er wel een beetje klaar mee om elke dag zn stal leeg te moeten scheppen... dus ik lees rustig mee!

fuego3

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 19:38

djuulsie schreef:
Ik lees hier mensen die zand onder hun stro doen... misschien heb ik er overheen gelezen hoor, maar waar is dat goed voor?

heb namelijk ook zo'n viespeuk en ben er wel een beetje klaar mee om elke dag zn stal leeg te moeten scheppen... dus ik lees rustig mee!

ik heb een ander stalletje gehad , dat ook erg nat werd , en dan ook glad , en ik gebuikte een beetje zand tegen het glibberen , het neemt ook wel iets van vocht op maar als je echt een viespeuk hebt zal het met zand niet veel schoner worden.

djuulsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 20:09

Mmmm, dan maar beter geen zand eronder... zat wel te denken aan zaagsel ofzo eronder... maar hij loopt zn stro zo naar de zijkanten dat dat denk ik ook geen zin heeft :'(

lonnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 00:03

ik heb sinds deze week bij mijn mega viespeuk (per dag een vol pak in de stal en dan nog 's ochtends alles vies en nat en leeg, paard staat ook nog eens 8-9 uur buiten) twee pakken vlas onder mijn strolaag gegooid. werkt ideaal want neemt al het vocht op en mn stro blijft netjes en droog! Wilde een keer per maand de hele stal leeghalen en dan weer twee nieuwe pakken erin gooien.

BlueStar

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 00:16

Ik heb ook een potstal, de afvoer spleetjes zijn heel handig net op het hoogste punt dus werken niet. Het is inderdaad even doorzetten, elke dag drollen wippen (ik werk met een emmer en handschoenen zodat ik de onderlaag niet loshaal) en stug opnieuw opstrooien, in het begin veel stro gebruiken. Natuulijk vervelend dat de eerste tijd er een natte stal is, maar het is voor een goed doel.

Op een gegeven moment heb je een natte onderlaag, gewoon blijven opstrooien. Na een tijd zie je dat de onderlaag de onderlaag blijft en je stro erbovenop krijg. Wij hebben een jaarling die studeert voor mol en regelmatig gaten maakt in de bodem. De omhoog gekomen stukken verwijder ik met de hand, en trap het gat weer vol met vies stro.

Wordt er veel gelopen om omgewoeld dan schuif ik het schone stro in de hoek, en haal een kleine laag van de onderlaag af, op deze manier maak ik de bodem weer meer egaal. Wel zorgen dat de paarden buiten zijn en goed doorluchten. Daarna stro er weer boven op.
Mocht jou paard stro blijven eten terwijl er een onderlaag is, kan je het redelijke schone stro op een hoop werken, schoonstro op de bodem en het redelijke schone er weer overheen.

djuulsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 08:53

lonnie schreef:
ik heb sinds deze week bij mijn mega viespeuk (per dag een vol pak in de stal en dan nog 's ochtends alles vies en nat en leeg, paard staat ook nog eens 8-9 uur buiten) twee pakken vlas onder mijn strolaag gegooid. werkt ideaal want neemt al het vocht op en mn stro blijft netjes en droog! Wilde een keer per maand de hele stal leeghalen en dan weer twee nieuwe pakken erin gooien.

Mijn paard loopt alles door elkaar, dus ben bang als ik dat doe, dat hij al het vals door zn stro gaat lopen en dat de bedoeling ervan dus niet uitkomt... wat denk je? ik zou het eventueel kunnen proberen... }:0

BullyCotton

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 10:20

mijn instructeur heeft gewoon rubberen matten er opliggen, met in het midden een put, elke ochtend en avond gaat hij even met de tuinslang de natte plekken schoonspuiten, en de drollen er uit scheppen.
Het kost best veel, om een goede rubberen bodem met een putje aan te schaffen, maar daarna heb je gewoon bijna geen kosten meer :)
(hoe je dat dan met die put er in en zo doet, geen idee :P)
hij hoeft niet eens zaagsel te kopen, maar in de winter doet hij dat wel eens, zodat het wel ietsje warmer is..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 10:26

Met onbeperkt hooi eten ze veel dus poepen ze ook veel..eet hij veel stro, dan zal hij ook meer drinken wat stro is erg droog.

Als hij op een betrekkelijk kleine box staat dan heb je ook meer werk, dan lopen ze snel in hun eigen vuil en moeten re ook in liggen en kennelijk heeft hij zich niet aangeleerd om in de hoek te poepen.

3 x 3 boxen zijn te klein om netjes schoon te houden als je een paard hebt die niet in de hoek poept.

Als je hem op zaagsel zet en onbeperkt hooi geeft, zal hij dat niet op eten.

Sanne2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 14:24

djuulsie schreef:
lonnie schreef:

Mijn paard loopt alles door elkaar, dus ben bang als ik dat doe, dat hij al het vals door zn stro gaat lopen en dat de bedoeling ervan dus niet uitkomt... wat denk je? ik zou het eventueel kunnen proberen... }:0

Ik was er ook bang voor dat hij het vlas en stro door elkaar zou gooien en alles aan de kant zou schuiven, maar dat is niet het geval. Sowieso is vlas veel kleiner van structuur dan stro dus dat blijft altijd onderop liggen. Als het vlas een klein beetje vochtig wordt, wordt het ook wat compacter dus blijft het gewoon liggen waar het ligt! Echt, probeer het gewoon een keertje.. niet geschoten is altijd mis:-D