hoeveel moet een paard volgens jullie buiten staan?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 23:18

24/7, mijn pony is doodongelukkig op stal. Ik heb tot nu toe nog geen enkel paard meegemaakt dat niet is opgebloeid bij ons op stal, alleen al omdat ze gewoon dag en nacht buiten staan en ook lekker op stal kunnen als ze dat zelf graag willen.

Carmen, die mensen reageren hier niet, ben ik bang :=

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 23:21

allereerst ligt het eraan wat je met je paard wil en wat je paard wil...mijn paarden lopen zomers 8-10 u buiten en in de winter 6-8 u daarnaast krijgen ze beweging door rijden of longe. ik heb er ook een al 20 jr en die kan echt niet langer dan 4 u op de wei ,en als ik m laat staan en zijn aandachtstrekkerij negeer springt ie gewoon de wei uit en gaat in zijn box staan,ik heb echt al van alles geprobeerd maar dit is dus duidelijk zin gewoonte. verder vind ik deze hele discussie niet meer interessant want hij is nu ondertussen al 23476263x gevoerd en de 24\7 aanhangers vinden niets anders goed dan dat maar er zijn ook andere wegen,toch? een paard 24 u op een box en er alleen uit voor een ritje en 15 min paddock kan echt niet meer vind ik en is echt niet meer van deze tijd ,dat dan weer wel.

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 23:24

BrittKitt schreef:

Nee, vast niet.. :\

celticpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 23:24

24/7 jaar rond buiten, mijn ideaal en gelukkig staan mijn paardjes ook zo. Daar heb ik wel moeite voor gedaan; want de plekken zijn niet Altijd even makkelijk te vinden. Paardjes varen er wel bij; gezond, sterk en ondanks dikke vacht ook goed te rijden..met beleid laten drogen, voldoende droge plekken en voldoende eten, doet de rest.

Dani_

Re: hoeveel moet een paard volgens jullie buiten staan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 23:29

Altijd :)

Zorry

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 23:30

In de zomer staan ze bij ons op stal 24/7 buiten, in de winter is dit helaas niet mogelijk.
Dus gaan ze om 8.30 ongeveer naar buiten en rond 17.00 weer naar binnen.
Ik wou dat ik ze altijd 24/7 buiten kon hebben.

AlexandraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 23:31

het idiaalste vind ik 24/7 buiten met een staldeur open of schuilstal.... indien dit niet mogelijk is vind ik eigenlijk dat ze 24/7 in een paddock moesten staan met schuilstal/stal

Maar goed hoe langer hoe beter dus!

Akecheta

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 23:32

Sodeletuut schreef:
BrittKitt schreef:

Nee, vast niet.. :\

Op zich wel jammer. Ik ben voor zoveel mogelijk naar buiten, maar mijn paard staat 's-nachts op stal, en ik vind dat prima. Hij mag de hele dag de wei in met zijn vriendjes.
Er zijn zoveel paarden die 24 hr per dag gehuisvest zijn in een box. Ik zou ook niet weten waarom deze mensen zich niet zouden kunnen melden. Als je ergens voor kiest dan kan je daar toch gewoon voor uitkomen. (misschien is het wel een niet vrijwillige keus, maar dan nog...). Ik ben bang dat die mensen zich niet melden omdat ze bang zijn voor de reacties. En helaas... soms is dat ook wel terecht.

Misty12

Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 23:39

Dat hangt van veel dingen af. wat is het voor weer, hoe is de staat van de wei (veel gras of juist niet). Vandaag regende het en dan loopt mijn paardje wel om een uurtje of 2 al te ijsberen dat ze het wel gezien heeft buiten. lekkerop stal met hooi vindt ze dan ook erg fijn. Die doe je geen plezier meer met 24/7 buiten. Paardje is pas verhuisd naar een andere stal en daar staan ze van 8 uur tot een uurtje of 4, 5 buiten. OP zich erg lekker, maar voor haar soms toch te lang. Op de vorige stal waren veel paarden en dan gingen ze per dag een paar uurtjes naar buiten. Daarna in een frisse schone stal met hooi vonden ze allemaal best lekker. Er waren dagen dat de paarden al voor het hek stonden te dringen dat ze naar stal wilden. Tuurlijk wil ik ook graag op een boerderijtje wonen met mijn eigen stukkie land met een schuilstal, zodat mijn paardje lekker dag en nacht buiten kan lopen. Maar helaas woon ik in de stad en paard vindt een warme droge stal ook wel fijn.

absque_dubio

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 23:54

24/7 buiten. Al snap ik dat dat in de winter soms lastig is, dus dan ga ik voor minimaal 10uur buiten.
Mensen die trots zijn dat hun paard in de winter wel 4 hele uren buiten staan vind ik echt heel zielig. :(:) Heb je de mogelijkheid niet om je paard de hele dag op het land te laten, neem dan ook geen paard. :)

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-10 00:00

absque_dubio schreef:
24/7 buiten. Al snap ik dat dat in de winter soms lastig is, dus dan ga ik voor minimaal 10uur buiten.
Mensen die trots zijn dat hun paard in de winter wel 4 hele uren buiten staan vind ik echt heel zielig. :(:) Heb je de mogelijkheid niet om je paard de hele dag op het land te laten, neem dan ook geen paard. :)

Dat soort reacties vind ik dan weer zo´n quatsch!
Dus dan mag heel het Groene Hart zo'n beetje geen paard, omdat de grond hier zo duur is dat veel pensionhouders geen grond hebben voor genoeg paddocks.
Lekker makkelijk zeggen als je zelf wel de 24/7 faciliteit hebt.

Een utopie is niet altijd verwezenlijkbaar. Dan zullen we ook alle mensen die honden niet 24/7 buiten kunnen laten lopen hun hond maar afnemen. En alle katten die niet buiten komen ook afnemen. Want die hoor je niet te nemen als je niet de mogelijkheid hebt om een utopie voor ze te verwezenlijken, toch?
En alle konijnen die in een hok zitten. Huppa, heb je geen 100m2 voor een leuk konijnenpaleis buiten? Konijntjes inleveren aub :) .

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-10 00:03

Het liefst zou ik die van mij ook 24/7 buiten hebben maar dit is helaas niet mogelijk. Nou is die van mij ook wat verwend :+ Als meneer het in de zomer te warm vind gaat ie net zo lang bij het hek staan tot ie naar binnen mag, regen en kou vindt ie minder erg! Hier staan ze het hele jaar door van ongeveer half 10 tot 15.30 op de wei :j

absque_dubio

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-10 00:06

Ik reis anderhalf uur met het ov om bij mijn pony te komen zodat hij 24/7 lekker buiten kan staan. Ik snap best dat 24/7 niet overal mogelijk is, maar 4 uur buiten vind ik écht belachelijk, jij niet dan?
Ik ga een konijn toch ook niet in een hamsterhok zetten en maar 4 uurtjes per dag even rond laten lopen?
Net zoals dat ik geen zebra in mn achtertuin neem omdat ik er de ruimte niet voor heb. :D

Yuri

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-10 00:10

AlexandraM schreef:
het idiaalste vind ik 24/7 buiten met een staldeur open of schuilstal.... indien dit niet mogelijk is vind ik eigenlijk dat ze 24/7 in een paddock moesten staan met schuilstal/stal

Maar goed hoe langer hoe beter dus!

Deze situatie heb ik dus. Stallen, daarvoor een overkapping (3 kanten dicht) en dan dus een mega stuk erf betegeld, dan ingang naar de bak en een hectare wei. Beesten kunnen altijd kiezen, ze staan nooit binnen. Hooguit bij echt extreme regenval dat ze onder de kap staan.

Heb er diverse paarden gehad in de jaren, maar er is er uiteindelijk geen een geweest die het verkiest binnen te staan.
Zelfs mijn laatste pensionpaardje niet, wat toch een kwpn is die jaren 's nachts op stal heeft gestaan. Gok zo'n 16 jaar?

Jooon

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-10 00:11

Het liefst 24/7 buiten.

Yuri

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-10 00:12

Focussed schreef:
absque_dubio schreef:

Dus dan mag heel het Groene Hart zo'n beetje geen paard, omdat de grond hier zo duur is dat veel pensionhouders geen grond hebben voor genoeg paddocks.

Een utopie is niet altijd verwezenlijkbaar. Dan zullen we ook alle mensen die honden niet 24/7 buiten kunnen laten lopen hun hond maar afnemen. En alle katten die niet buiten komen ook afnemen. Want die hoor je niet te nemen als je niet de mogelijkheid hebt om een utopie voor ze te verwezenlijken, toch?
En alle konijnen die in een hok zitten. Huppa, heb je geen 100m2 voor een leuk konijnenpaleis buiten? Konijntjes inleveren aub :) .

Ik ben het er wel mee eens. Net dat ik vind dat je alleen voor bijvoorbeeld kinderen moet gaan als je een stabiel leven hebt, en er in alle opzichten verantwoording voor kunt nemen. Zeg niet dat wat meer binnen slecht is hoor zeker niet, maar vind het argument, de ruimte is er niet dus ze moeten het er maar mee doen geen goede. Er moet ten allen tijde gekeken worden naar de dieren en niet naar omdat de eigenaar ook zo graag wil. Want dat is wel een slechte zaak.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-10 00:17

Dus een dier heeft een buitengewoon slecht leven als hij in de winter maar 4 uur buiten komt?

Imo heb ik liever een dier wat maar 4 uur buiten komt en binnen een mooie stal vol stro en ruwvoer heeft (= veel tijdsverdrijf) dan een beest wat 10 uur per dag buiten komt in een kale paddock en zich straal verveelt.
Natuurlijk is het het mooiste als... en als.. en als. Maar soms is gewoon niet alles realiseerbaar.
Ik ga met je mee dat je geen dier moet nemen als het 24/7 in een hokkie komt te staan en er niet naar omgekeken wordt.
Maar in de winter 4 uur buiten vind ik nu niet onder het kopje dierenmishandeling passen.

Elmira

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-10 00:19

Focussed schreef:

Ben ik het mee eens. Hier hoef je nu echt geen paarden in de wei te zetten, ze staan dan minimaal 60 cm in zware blubber en drek..

En ik denk dat dit topic niet echt een goede weergave is van de werkelijkheid, hier zegt zo'n 80% of meer 24/7 buiten, terwijl ik echt bijna geen mensen ken die dit in de winter kunnen verwezenlijken..

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-10 00:26

hier ben ik het dus volkomen mee eens ik weet niet waar jullie wonen maar hier in de stad is het onmogelijk jullie wensen na te leven. en paarden die het gewend zijn willen zelfs graag naar stal voor rust. Ik heb bij een stal gewerkt war ze nu ook niet in de wei komen af en toe even in de paddock als ze geluk hebben wat de eigenares daar zegt daar heb ik geen tijd voor ze moet als het slecht weer is soms 4 paarden van andere nog even naast haar eigen werk doen.
zei is dus ontzettend zakelijk, ik niet hoor

Focussed schreef:
Dus een dier heeft een buitengewoon slecht leven als hij in de winter maar 4 uur buiten komt?

Imo heb ik liever een dier wat maar 4 uur buiten komt en binnen een mooie stal vol stro en ruwvoer heeft (= veel tijdsverdrijf) dan een beest wat 10 uur per dag buiten komt in een kale paddock en zich straal verveelt.
Natuurlijk is het het mooiste als... en als.. en als. Maar soms is gewoon niet alles realiseerbaar.
Ik ga met je mee dat je geen dier moet nemen als het 24/7 in een hokkie komt te staan en er niet naar omgekeken wordt.
Maar in de winter 4 uur buiten vind ik nu niet onder het kopje dierenmishandeling passen.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-10 00:29

Mijn paard stond 24/7 buiten.... nu staat ze van 's ochtends vroeg tot 's avonds buiten en in de zomer 24/7.
Ze is vanaf veulen altijd 's nachts op stal gegaan, ze komt uit Zweden en daar is dat verplicht (ivm wild).
Ze kwijnde een beetje weg buiten, en is blijkbaar gewend aan een erf met veel reuring en een regelmaat... en vooral 's nachts droog liggen en lekker ruwvoer knabbelen.
Ik laat de staldeur vaak open staan, en dan waggelt ze wat rond en gaat weer lekker haar stal in....

Tja, ik gilde altijd heel hard dat ik alle paarden continue vrije uitloop zou wensen.... en dat is nog steeds zo.
Mijn paard lijkt echter blijer, frisser en weer meer zichzelf. Dikke kans dat ze op deze manier 'geprogrammeerd' is... omdat ze het van jongs af aan zo had.... 's nachts naar binnen dus. Ze haat regen en wind... en is dus een vreselijk 'neppe' IJslander.
Enfin, ik heb het een poos geprobeerd om haar 24/7 buiten te laten.... maar ik vrees dat zij andere ideeën heeft.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-10 00:31

Zo het is en hele vooruitgang tov een paar jaar geleden. Toen vond gemiddeld bokt het nog normaal als sportpaarden maar een uurtje aan de hand mochten grazen 8-)

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-10 00:34

Arabesk schreef:
Zo het is en hele vooruitgang tov een paar jaar geleden. Toen vond gemiddeld bokt het nog normaal als sportpaarden maar een uurtje aan de hand mochten grazen 8-)

Waah Arabesk, waarom heb je Kiwiko's ava _O- Ik raak helemaal in de war :')

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-10 00:36

Ideaal vind ik 24/7 buiten maar er zullen vast paarden zijn die daar niet heel happy van worden.
Minimaal vind ik 4/5 uur per dag vrije beweging dus weidegang of paddock. In het geval van een paddock onbeperkt hooi natuurlijk.
Mijn paard staat zomers 24/7 buiten en meestal gaan ze ergens eind november begin december(ligt aan het weer) 's nacht op stal. Daar heeft ze opzich geen moeite mee wel moet ze dan dagelijks naar buiten ongeveer 6 uur maar als de dagen weer langer worden blijven ze weer langer buiten. Meestal gaan ze dan weer begin maart weer 24/7 buiten ook weer afhankelijk van het weer.
Dus dat is eigelijk maar een periode van 4 maanden dat ze echt 's nachts op stal gaan. Moet zeggen dat ik dat wel zo veilig vind voor mijn paard zelf want de meeste ongelukken met haar gebeuren 's nachts of in de vroege ochtend en dat wil in de winter gewoon weg niet meemaken dat ze door de sneeuw of iets dergelijks door de omheining glijdt en dat we er dan pas 's ochtends bij uit komen.

fuego3

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-10 00:39

minimaal 7 uur en max 24/7,
ik heb de paarden 24/7 naar buiten gehad met een schuilstal , en daar stonden ze s'avond uit hun zelf wel in , nu heb ik de mogelijkheid van 24/7 naar buiten niet meer , dus sta nu op een pension stalling waar ze wel dagelijks naar buiten gaan , MITS de winter zo streng word dat de bak (waar ze door heen moeten) zo bevroren is en er grote kuilen in zitten.
dit is dus vorig jaar gebeurd , toen stonden ze een week of 3 op stal , en daar werd mijn knollteje niet happy van , heb er toen wel erg veel mee gewandeld om dit zo veel mogelijk te beperken.

robeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-10 00:44

Ben ik dan de enige die een paard heeft wat het niet erg vindt om in zijn stal te staan? Toen ik hem nog thuis had staan, had hij de keuze tussen binnen en buiten dmv een inloopstal. Meneer stond eigenlijk altijd binnen. Nu staat hij op een pensionstal en hij vindt het heerlijk om eventjes buiten te staan om vervolgens weer blij naar binnen te kunnen. Op dit moment staat hij al zo'n 6 weken fulltime op stal vanwege blessures en hij vindt het wel prima. Uurtje in de stapmolen en dan vaak nog even los of aan de hand in de bak om even lekker te kunnen rollen. Vaak staat hij na 5 minuten in de bak al weer bij de uitgang te kijken omdat hij terug zijn box in wil. Hij heeft overigens wel contact met andere paarden. Mijn paard zou echt niet blij worden van 24/7 buiten staan.