Help!! ErnstigDiarree

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Gentle_Vival

Re: Help!! ErnstigDiarree

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 10:40

Krijgt hij alleen hooi, of zijn er mensen die hem/haar af en toe nog een hapje van dit of dat geven?
Wanneer is de laatste keer geweest dat hij ontwormd is?

Misschien even de DA laten komen, diaree kan ook op ontstekingen wijzen..

fuego3

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 23:48

is de DA al geweest ? ben benieuwd wat hij/zij er van gezegt heeft wat het zou kunnen zijn ?

WenMLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-10 11:28

sorry dat ik zo lang niet gereageerd heb,
ik heb geen idee waardoor het kwam maar ik heb hem gewoon een paar dagen wat extra hoor gegeven en toen was het weer over,
hij krijgt verder geen extratjes dus ik weet het niet!
maarja, hij is er nu al lang weer van af alleen nu moet hij weer op dieet!

Bedankt voor jullie reacties!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-10 12:10

laat de tanden ook goed nakijken,als paarden niet goed kunnen kauwen dan kunnen ze ook aan de diarree raken.
wormen kunnen een oorzaak zijn, en bacterien//virussen in de darmen ook.
bloedonderzoek en mestonderzoek kan dan wel zinvol zijn

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-10 12:41

Meteen de dierenarts bellen suffie.
Ik heb hem al gebeld de 1e dag dat mijn paard
diarree had, toen had ze een darminfectie.
Waarom heb je nog niet gebeld?!

Oh , ik zie net dat het nu opeens weer over is.
Zou in het vervolg maar meteen bellen.

_Hoefslag_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-10 20:06

dit heeft onze 4 jarige ruin ook gehad, mijn oplossing met succes!:
niet meer buiten laten maar binnen, diarree kan door nat gras en verschillende grassoorten komen.
voer hem 24 uur per dag voorgedroogt hooi, zoveel mogelijk!
dit hooi moet van goede kwaliteit zijn.
geef hem genoeg schoon drinkwater en probeer niet te veel verschillende krachtvoeren te mengen.
doe dit een week, hierna geen resultaat?, dan even de dierenarts bellen.
kijk ook of hij verder gezond is, meet zijn tempratuur en kijk z'n vacht en ogen goed na. ;)
succes, je kunt altijd pb-en voor vragen. :)

Aurelie_x3_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-10 20:11

Direct bellen :) laat iets weten he

jesterlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-10 01:28

Een bacteriele infectie van de darmen, daar denk ik aan. Zo hebben ze het, dan weer een tijdje niet, en dan weer wel, dan weer niet. Dit blijft aankwakkelen als je geen DA erbij haalt die haar behandeld met een goede antibiotica kuur. Zelfs dan, als het over lijkt, kan het de kop weer opsteken, en moet ze weer aan aan de antibiotica, en evt pro biotica erbij om het hele darm gestel weer op gang te krijgen.

Een fikse worminfectie.. Dat ze net ontwormd is, zegt niks. Bepaalde wormen, larven worden niet gedood door bepaalde kuren. Eerst meten wat voor soort worm, en dan in DA overleg de juiste pasta toedienen, en evt daarna herhalen. Rode bloedworm, spoelwormen, lindtworm, allemaal erg hardnekkig.. En moeten behandeld worden.

Is ze niet mager doordat ze alles weer uitpoept zonder iets opnemen?

Geen wortelen voeren, droog hooi, en ook al lijkt het over, alsnog een DA informeren. De darmen zijn het allerbelangerijkste aan je paard!

Ik wil je niet ongerust maken, maar zulke klachten zo lang, hoe houd je pony dat in g odsnaam vol??
Kan ook voor je pony niet prettig zijn. Snel een dierenarts bloed en mest onderzoek laten doen, voordat je op een dag bij je pony komt, en ze leeft niet meer.

freespirit

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-10 01:37

flitzz schreef:
Jaren geleden had ik een jaarling die behoorlijk aan de diaree was. Op advies van de da ben ik toen lucerne met haver gaan voeren binnen een paar dagen poepte ze weer normaal. Lucerne zorgt er voor dat de darmen weer ruw worden en de mest weer dikker gaat worden. Nu zijn de darmen glad en schiet de mest als het ware er doorheen. Haver moest ik voeren zodat mijn jaarling genoeg energie bleef houden..
Ik voer sindsdien al mijn paarden lucerne bij.

pas op met Lucerne !!! Mijn oude merrie ging daarvan dus vreselijk aan de race !! Ook DA bij geweest, medicijnen, niks hielp. Per ongeluk zijn we er achter gekomen dat het de luzerne was...

in dit topic http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=75&t=1406071& staan misschien nog wat tips voor je.

WenMLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 17:03

pff.. zet m'n pony 3 uurtjes op het land en de volgende dag is ie weer aan de diaree?!?!
TIPS?!

fuego3

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-11 19:42

rooslove schreef:
pff.. zet m'n pony 3 uurtjes op het land en de volgende dag is ie weer aan de diaree?!?!
TIPS?!

beginnen met een kwartiertje ? en dan langzaam opbouwen ?
een week een kwartier , de week er op een half uur , de week daarop 3 kwartier ,, en als dat niet lukt , op een zo karig mogelijk weitje en hooi voeren.

WenMLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 11:50

okee, thanxx!

flitzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 19:03

@ freespirit. Ik moest lucerne op advies van de da voeren. Hij gaf me ook het advies om standaard 1x per dag 1 schep lucerne te voeren "als onderhoud" en ter verkoming van..
Een van mijn merrie's was vanaf het moment dat ik haar had chronisch aan de "race" nadat ik ook bij haar lucerne ben gaan voeren was het binnen een paar dagen over, vandaar dat ik nu al mijn paarden 1x per dag lucerne geef. Als ik stop met lucerne voeren raakt die ene merrie weer aan de race..
Ik heb inderdaad ook verhalen gehoord dat het soms ook averechts kan werken..

WenMLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 19:56

okee;)