Voer voor paard die geen werk verricht

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Margje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-10 15:13

fresco1234 schreef:
alle kuil is helaas toch echt voor koeien, je kan het ook a d mest zien

Ik ben geen kuil-fan, maar wat een onzin. Lijkt me niet dat je dat bij je cursus hebt geleerd... Er is kuil en er is kuil en sommige soorten zijn echt wel geschikt om aan paarden te voeren. Wij hebben hier bijvoorbeeld vleeskoeien en de kuil die zij krijgen is veel minder nat en eiwitrijk dan de kuil die melkkoeien krijgen. Dat moet je inderdaad geen enkel paard geven, maar je hebt ook bijv. voordroog of een wat 'schralere kuil', daar doen sommige paarden het heel goed op. Het gaat er meer om van welk gras het gemaakt is dan hoe het verpakt is. Als jij een stuk land maait, het gras een tijdje laat drogen en dan de helft in plastic wikkelt en de helft in hooibalen perst is het echt niet zo dat dat eerste veel slechter is. Zelf geef ik liever hooi, zeker in een situatie als bij TS, maar als je geen andere optie hebt kan kuil best.

lanishafay

Re: Voer voor paard die geen werk verricht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-10 16:06

Vorig jaar gaf ik haar best veel kuil (had het wel opgebouwd vanuit de hooiovergang) 's avonds. Toen voelde ze zich niet helemaal lekker en heb de veearts gebeld die zei dat ze wat gassig was in d'r buik. Dus deed vanaf dat moment ook veel minder kuil, en als het te nat is geef ik helemaal niet.
Maar is het waar dat arabieren nog slechter tegen kuil kunnen? (heb ik ook ooit eens gehoord)

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-10 16:20

lanishafay schreef:
is brok dan beter of kan ik beter een muesli voeren?
yaelx schreef:
Je moet er indd een klein beetje krachtvoer geven! Er zitten namelijk vitamines in. Verder indd laten wennen en dan langzaam over gaan en veel laten eten.

De hoeveelheid vitamines die op de zak staan zijn gebasseerd op 3 á 4 kilo per dag. Dus dat beetje wat je geeft is dan in verhouding niets. Beter is het da om een algemeen product te geven of zoiets als een pavo koek.

lanishafay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-10 16:46

Ik heb net even op internet gekeken voor die summerfit pavo koeken. Dit is eigenlijk precies wat ik nodig heb. Kijken hoe ze hierop reageert natuurlijk maar de recensies zijn wel goed. Dus bedankt voor je koek tip PBA ;)

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-10 16:58

graag gedaan

fresco1234

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-10 19:20

die pavo koeken moet je wel fijnmaken, wanneer ze in het paard zitten als grote stukken en het paard drinkt water zwellen ze op en kunnen dan verstopping veroorzaken

fresco1234

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-10 19:22

Margje schreef:
fresco1234 schreef:
alle kuil is helaas toch echt voor koeien, je kan het ook a d mest zien

Ik ben geen kuil-fan, maar wat een onzin. Lijkt me niet dat je dat bij je cursus hebt geleerd... Er is kuil en er is kuil en sommige soorten zijn echt wel geschikt om aan paarden te voeren. Wij hebben hier bijvoorbeeld vleeskoeien en de kuil die zij krijgen is veel minder nat en eiwitrijk dan de kuil die melkkoeien krijgen. Dat moet je inderdaad geen enkel paard geven, maar je hebt ook bijv. voordroog of een wat 'schralere kuil', daar doen sommige paarden het heel goed op. Het gaat er meer om van welk gras het gemaakt is dan hoe het verpakt is. Als jij een stuk land maait, het gras een tijdje laat drogen en dan de helft in plastic wikkelt en de helft in hooibalen perst is het echt niet zo dat dat eerste veel slechter is. Zelf geef ik liever hooi, zeker in een situatie als bij TS, maar als je geen andere optie hebt kan kuil best.

er is altijd een andere optie

en (h)(k)uilgras bevat teveel eiwit
Laatst bijgewerkt door fresco1234 op 03-11-10 19:29, in het totaal 1 keer bewerkt

fresco1234

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-10 19:28

A 5. Is eiwit gevaarlijk of broodnodig?
Eiwitten zijn nodig voor de aanmaak van lichaamsvezels, huid, haar, spiercellen, bindweefsel, hoeven. Eiwitten zijn een vitaal onderdeel van de hersenen, bloed, enzymen, hormonen en nodig voor de melkproductie. Voldoende eiwit in het lichaam is essentieel voor groei, voortplanting, lactatie, weerstand tegen ziekten en voor herstel en vervanging van alle lichaamsweefsels, zoals bijvoorbeeld spiercellen. Men spreekt van een overaanbod van eiwit in het rantsoen wanneer er sprake is van meer dan 150 % van de dagelijkse behoeften. Te veel eiwit in het rantsoen zal door het paard worden omgezet in energie of in lichaamsvet, maar deze omzetting gebeurt zeer onzuinig. Koolhydraten (granen) geven driemaal meer energie; vetten geven zesmaal méér energie. Daarenboven komt er bij de vrijstelling van energie uit eiwitten zeer veel warmte vrij; oorzaak van het veelvuldig zweten.
Andere gevolgen van een overaanbod van eiwit in het rantsoen zijn:
overbelasting van de lever, door afbraakproducten van het eiwitmetabolisme,
hoge ammoniakgehalten in de urine; slecht voor de ademhaling van het paard,
overmatige stress, door verandering van de nitrogeenspiegel in het bloed, waardoor enkele hormonengehalten
(voornamelijk thyroid) veranderen; dit kan ook nog eens maandagziekte (tying-up) veroorzaken,
huidproblemen, zoals zomerschurft,
opgezette benen, als gevolg van een overbelaste lever.
Voor al deze redenen gebruiken we in het Cavalor krachtvoer niet te veel eiwit, maar wel eiwit van de beste kwaliteit.
We verwijzen ook naar het artikel Eiwitten, bouwstenen van het lichaam in de Hippoclub nieuwsbrieven 4 en 5.

fresco1234

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-10 19:31

A 11. Is kuilmaïs/kuilgras goed voer voor mijn paard?
Een beetje kuilmaïs in het rantsoen kan geen kwaad, maar te veel is af te raden, want dat levert te veel energie en te weinig essentiële aminozuren. Bij kuilgras is vooral de kwaliteit belangrijk. De voorkeur gaat uit naar een grove stengel, niet te vroeg geoogst en niet overbemest. Op deze manier krijgt men kuilgras dat niet te veel eiwit bevat en goed paardenvoer is. Heeft men zeer eiwitrijk kuilgras, dan moet men het rantsoen aanpassen door een eiwitarm krachtvoer te gebruiken, bijvoorbeeld Pianissimo.

CLaUd_iA05

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-10 19:51

Het beste is om het zelf te bekijken qua voer. Want elk paard is weer anders.
Hooi geven is beter dan kuil. En een handje bix kan ook geen kwaad.
lanishafay schreef:
Hoi,

ik heb een paardje waarbij spat is geconstateerd, en ze moet dus weiderust. 's avonds gaat ze wel op stal (ruime stal waar ze veel kan bewegen) Ze staat van 10.00 tot 18.00 in het land met voldoende gras.
Ze krijgt een heel klein handje biks 's ochtends en 's avonds en een plak hooi, nu gaan we de winter in en krijgen ze altijd kuil. Hier laat ik haar wel aan wennen door kuil met hooi te mixen en dan op een gegeven moment helemaal over te gaan op kuil.

Ik weet niet of dit teveel of te weinig is voor een paardje wat eigenlijk niks doet (ze is vier jaar)

Iemand tips? Wat voor voerschema zou jij maken?

Margje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 14:28

fresco1234 schreef:
A 11. Is kuilmaïs/kuilgras goed voer voor mijn paard?
Een beetje kuilmaïs in het rantsoen kan geen kwaad, maar te veel is af te raden, want dat levert te veel energie en te weinig essentiële aminozuren. Bij kuilgras is vooral de kwaliteit belangrijk. De voorkeur gaat uit naar een grove stengel, niet te vroeg geoogst en niet overbemest. Op deze manier krijgt men kuilgras dat niet te veel eiwit bevat en goed paardenvoer is. Heeft men zeer eiwitrijk kuilgras, dan moet men het rantsoen aanpassen door een eiwitarm krachtvoer te gebruiken, bijvoorbeeld Pianissimo.

Daar staat dus precies wat ik zeg... Er is kuilgras en kuilgras, als je er op let dat het niet te rijk en te fijn/te nat is, kan het wel goed paardenvoer zijn.

An_J

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 20:15

Sterker nog je hebt boeren die 1e snede hooi hebben en 2e snede mooi droog kuil. Dan geef ik liever het laatste

Solitudine

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 21:13

Ik zou haar onbeperkt hooi geven en eventueel een pavo-koek per dag. Daar zitten extra vitamine en mineralen in. Als ze een liksteen in de wei/stal heeft zal ze trouwens geen tekort aan vitaminen/mineralen hebben dus ik vermoed dat onbeperkt hooi gewoon voldoende zal zijn.

Roxy80

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-10 11:15

Ik voer zelf al een hele tijd pavo summerfit koeken daar doen bij mij de jonge paardjes en de oudjes het heel goed op.
Er zitten allerlei belangrijke vitaminen en mineralen in. Ik doe er ook een handje daily fit in van pavo puur dat ze wat te kauwen hebben want zo'n koek is hier een hap. Verder voldoende ruwvoer. Ik voer persoonlijk paarden op rust liever veel droog hooi (ivm verveling) dan kuil.