Moet ik haar daar weghalen?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

amyz

Re: Moet ik haar daar weghalen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 11:30

Smid moet je maar afwachten hoe vaak dat moet.. Die van mij gaat ieder half jaar en dan nog had ie volgens de smid makkelijk nog door gekund :P Maar mooie en realistische lijst idd zo!

Gentle_Vival

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 15:31

Ik zou voor jezelf eerst goed nagaan of dít echt is wat jij wilt.
Zoals je zelf al aangaf staan al die paarden er daar zo bij, en met die paarden nog veel meer paarden.
Dat bedoel ik niet rot hoor, maar mensen willen zich vaak blindstaren op 1 pony omdat ze daar een band mee hebben.

Als dit echt is wat je wilt, zou ik beginnen met je ouders overtuigen.
Als je die eenmaal zo ver heb dat je een eigen pony mag, en de koop van dit merrie'tje gaat niet door kan je altijd nog kijken voor een leuke shet op marktplaats o.i.d :)

De maandkosten zijn niet alleen de kosten die je daadwerkelijk aan het diertje uitgeeft. Ik zou ook een spaarpotje/rekening maken voor de (onverwachte) DA kosten.
Een ongelukje, ziekte, noem maar op zit samen met een da rekening in een klein hoekje ;)

laurenphw

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 17:31

Als je echt zéker weet dat je dit wilt, zou ik het doen.
Je kan niet rijden of dergelijke, dus je moet wel echt zeker weten of je het geld er voor over hebt (niet dat rijden nou zoveel uit maakt, ik doe hier ook al heel lang mini's)..
Maar een mini is qua onderhoud niet zo heel duur.
Als je uitgaat van zo'n 200 kg (dat is een gemiddelde shet, weet niet wat een mini weegt), zou ze zo'n 200:100 = 2 x 2% (vh lichaamsgewicht) = 4 kg eten per dag moeten hebben.
Dat is ong. 2 plakken hooi per dag, hier is een baal hooi €2,50. Daar zitten dan acht plakken hooi op. Je zou dan dus ong. 4 dagen met een baal hooi doen.
30 (dagen per maand) : 4 = 7,5 balen per maand. 7,5 x 2,50 = €18,75.
Brok heeft een Shet over het algemeen zeker niet nodig (neem aan dat je niet intensief gaat trainen met mennen of zo, met d'r?). Maar zoals hierboven eerder gezegd, een zak brokjes is toch wel fijn als beloning, of een handje na wat zwaardere inspanning.
Als je kijkt naar normale brok van Subli is dit ong. €6/7 euro per zak (20 kg), 2 à 3 zakken per jaar (ruim genomen) zou genoeg moeten zijn.
Verder is enten hier €25 per jaar. Ontwormen ligt eraan hoe je dat wilt doen, of je doet het met mestonderzoeken e.d. en alleen als het echt nodig is, of je doet het 1x i.d. 2/3 maanden.
Een ontwormingskuur kost €6 tot 20 euro, het is maar wat je ervoor over hebt. Besparen hierop is echter niet verstandig.
Wat wel zo is, is dat een Shetlander natuurlijk niet een hele ontwormingskuur nodig heeft (vaak voor 600/800 kg). Misschien kan je dit dan delen met dat evt. paard van je buren?
Ik weet niet hoe groot die is, maar goed.
Hoefsmid is hier voor een shet €15 euro, die komt 1x i.d. 3 maanden, maar dat wordt ondertussen wel door de eigenaar bijgehouden.
Maar het verschilt per paard hoe vaak de hoefsmid nodig is.

Als je uitgaat van hoefsmid 1 x i.d. 3 maanden, 1x i.d. 2 maanden ontwormen, de bovenstaande hoeveelheid hooi en 2 zakken brok, kom je uit op zo'n €30 euro per maand (excl. liksteen en water en overige spullen, als de shet bijv. in een stal staat moet je ook nog bodembedekking kopen, als stro of vlas).
Maar dit is natuurlijk excl. stallingskosten.
Dat zal er ook wel aan liggen of je uitmest e.d., maar meestal wordt hier ook nog wel veel geld voor gevraagd.
Ook zou ik als ik jou was nog extra geld vrijhouden voor dierenartskosten, ze zou zomaar ziek kunnen worden, dan kan je honderden euro's, of misschien wel meer, kwijt zijn..

Hoop dat je wat aan de bovenstaande informatie hebt.

Elisabeth1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-10 17:37

Oké ik ben vandaag op onderzoek uit gegaan! Moest sinds mijn vertrek bij de boer van mezelf daar toch nog een keer langs dus ben vandaag gegaan. Bij mijn vertrek heb ik zijn kinderen ook nog gevraagd of zij dan voor haar wilde zorgen en de boer en zijn vrouw zeiden, toen ik naar de shet vroeg, dat de kinderen er wel mee sjouwde. Dat ze haar uitlieten, en dat er 1 op reed. Nu ken ik die kinderen wel een beetje en weet ik ook wel dat dat dan niet 1x in de week is maar minder maar goed... Voor mij houd het hier dus op, ik krijg hem daar niet weg omdat de kinders er vanalles mee doen.

Maar wat dit betreft is het nog niet uit mijn hoofd! Wat Gentle_Vival ook zegt, kan ook een leuke shet gaan zoeken op marktplaats. Dus ik ga daar is op rondkijken. Hedelse paardenmarkt ga ik denk ik ook is een kijkje nemen.

@ Lodewijkxiv; Jaa dat heb ik nu dus gedaan!

@ Fjordnina; Super bedankt voor dit lijstje! Heb hier echt nu een idee van en ben tot de conclusie gekomen dat ik dit kan betalen. Wat jij ook zegt, hij heeft recht op zijn soortgenoten, dat ga ik zeker doen als ik er 1 neem. Ik zal er niet zomaar 1tje kopen!

@ Amyz; ook bedankt voor je reactie, is wel heel handig om te weten :)

@ Gentle_Vival; Ik ga er zeker nog even over na denken, moet ook van mijn ouders, of ik dit echt wil. En wanneer je nou een leuke mini-shet ziet roep even ;)

@ Lauren1997; Bedankt voor je reactie! Ook hier heb ik echt wat aan!! Super bedankt!!

Lis_Jolien

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 18:01

Heb je wel gezegd dat je de pony graag wilt hebben? Want uit dit verhaal blijkt meer dat je alleen hebt gevraagd hoe het gaat... Misschien als je zegt dat je het graag wilt, die vrouw er over na wilt denken?
Succes!

EliseLukas

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 18:10

Bij de meeste boeren is (naar mijn ervaring) alles te koop. Voor die boer kost hij alleen maar geld. Ik denk dat je meer kans maakt als je het aan de boer zelf vraagt.

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 18:22

Wie niet waagt, wie niet wint denk ik altijd maar :) Zijn maar weinig boeren zo sentimenteel om een pony waar 1x per week iets mee gedaan wordt te willen houden hihi.

Anyway, kijken voor een andere pony is ook erg leuk! Heb zojuist iets te doen gevonden; mini-shetjes struinen hahahahaha.

Elisabeth1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-10 22:56

Hoi allemaal!

@ Lis_Jolien/EliseLukas; Nee ik heb niet gezegd dat ik haar wilde hebben, hij heeft haar gekocht voor de kinderen en zolang die er iets mee doen doet hij haar vast niet weg. Misschien kan ik het toch is laten vallen inderdaad...
@ Amyz; Als je nou iets leuks vind (wat niet al té duur is) laat het dan even weten want stel dat ik haar toch kan kopen wil ik haar niet in haar eentje laten verpienteren ;)

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 23:01

Heb wel een heleboel veulens van om en nabij de 65 euro gezien hihi :P

Elisabeth1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-10 23:10

O? Waar?

Gentle_Vival

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-10 13:53

Elisabeth1 schreef:
Maar wat dit betreft is het nog niet uit mijn hoofd! Wat Gentle_Vival ook zegt, kan ook een leuke shet gaan zoeken op marktplaats. Dus ik ga daar is op rondkijken. Hedelse paardenmarkt ga ik denk ik ook is een kijkje nemen.

@ Gentle_Vival; Ik ga er zeker nog even over na denken, moet ook van mijn ouders, of ik dit echt wil. En wanneer je nou een leuke mini-shet ziet roep even ;)

Heb je al bij de buren gevraagt of ze een plekkie vrij hebben en wat je dat zou gaan kosten?
Als je echt serieus overweegt om een shet te kopen, zou ik ook de voor en tegens van een grotere pony tegen elkaar afwegen.
Met een grotere pony kan je gewoon meer als met een mini-shet.
Hoe kijk je er tegen aan dat je nooit op je eigen pony zou kunnen rijden, het merrie'tje even buiten beschouwing gehouden.
Je moet er tegen aankijken als een voor jou vreemde pony ;)

Een grotere pony kost meer in aanschaf, meer in stallingkosten, maar ik denk dat als je (af en toe) wilt rijden dat het ook meer voldoening geeft aan jezelf.
Wat je ook in je overwegingen kan meenemen is dat de aanschafprijzen van de paardenmarkt op het moment laag ligt. Een shet kan je inderdaad kopen vanaf een euro'tje of 70, maar het gemiddelde omdat er toch een papier en een goeie bloedlijn achterzit ligt toch wel rond de 300. Een grotere pony kan je echt wel vinden tussen de 600 en hoe duur je het wilt maken ;)

Ik probeer je hiermee niet over te halen om een grotere pony te kopen hoor ;)
Maar ik ken genoeg mensen die voor een shetje gekozen hebben omdat ze dan toch een eigen pony hebben. Daarvan kan ik er ook meerdere die er eigenlijk toch van balen dat ze er niet veel mee kunnen doen, rijden e.d.

Sorry als je niet op mijn (ongevraagde) advies zit te wachten!

Paan

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-10 14:02

Geef zeker niet te veel. Hier zijn de mini Shets laatst op de markt verkocht voor minder dan de chipprijs. Ik geloof dat chippen rond de € 40,- zit? Dus begin maar eerst rond die prijs met bieden.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-10 14:05

silvericathy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-10 14:07

@gohya: lijkt me zo'n pony waar vanalles mis mee is..
ook lijkt het van de foto's tezien dat het een excemer is...
lijkt me niet zo'n goede keuze

JoyceLa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-10 14:08

Is de pownie uberhaubt te koop?

Zo ja dan zou ik er alles aan doen om haar daar weg te krijgen als dat echt is wat je wilt.

Ik zou wel voor een maatje zorgen. Een pownie alleen is ook zeilig, het zijn kuddedieren. Verder zou ik haar niet veel krachtvoer maar lekker veel hooi geven. en een lekker stukkie grond met een schuilstalletje regelen.

Heel veel succes!

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-10 15:09

silvericathy schreef:
@gohya: lijkt me zo'n pony waar vanalles mis mee is..
ook lijkt het van de foto's tezien dat het een excemer is...
lijkt me niet zo'n goede keuze

Er is zeker wat mis mee,hij is veel te vet! je ziet de rimpels over zijn hele lijfje.
Zou me nix verbazen als die ook nog hoefbevangen is.
Maar je kan hem wél een betere plek geven,net als TS wil bij die mini shet,een betere plek.

EliseLukas

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-10 15:15

Gentle_Vival schreef:
Elisabeth1 schreef:

Heb je al bij de buren gevraagt of ze een plekkie vrij hebben en wat je dat zou gaan kosten?
Als je echt serieus overweegt om een shet te kopen, zou ik ook de voor en tegens van een grotere pony tegen elkaar afwegen.
Met een grotere pony kan je gewoon meer als met een mini-shet.
Hoe kijk je er tegen aan dat je nooit op je eigen pony zou kunnen rijden, het merrie'tje even buiten beschouwing gehouden.
Je moet er tegen aankijken als een voor jou vreemde pony ;)

Een grotere pony kost meer in aanschaf, meer in stallingkosten, maar ik denk dat als je (af en toe) wilt rijden dat het ook meer voldoening geeft aan jezelf.
Wat je ook in je overwegingen kan meenemen is dat de aanschafprijzen van de paardenmarkt op het moment laag ligt. Een shet kan je inderdaad kopen vanaf een euro'tje of 70, maar het gemiddelde omdat er toch een papier en een goeie bloedlijn achterzit ligt toch wel rond de 300. Een grotere pony kan je echt wel vinden tussen de 600 en hoe duur je het wilt maken ;)

Ik probeer je hiermee niet over te halen om een grotere pony te kopen hoor ;)
Maar ik ken genoeg mensen die voor een shetje gekozen hebben omdat ze dan toch een eigen pony hebben. Daarvan kan ik er ook meerdere die er eigenlijk toch van balen dat ze er niet veel mee kunnen doen, rijden e.d.

Sorry als je niet op mijn (ongevraagde) advies zit te wachten!

TS, ik moet Gentle_Vival gelijk geven. Misschien is een veulentje van een grote type fjord (die zijn meestal niet zo heel duur) ook leuk voor je. Ik weet natuurlijk niet hoe groot je bent/nog wordt maar die kun je dan iig de rest van zijn leven houden en lekker op rijden over een paar jaar. Aan de andere kant is een veulen niet zo makkelijk en kun je van een shetlander ook heel veel plezier hebben. Misschien kun je kijken naar een shetlander die voor de kar kan. Dat is ook leuk. Maar ik persoonlijk zou als ik een klein budget heb en nog niet perse hoef te rijden voor een veulen gaan.

Bramblerose

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-10 15:24

Weet je zeker dat je nu 'zomaar' een andere pony wilt kopen? Het komt op mij over dat je het er wel heel snel bij laat zitten, terwijl je in je beginpost zoveel over deze mini vertelt... Ik vond het een leuke 'reddingsactie', beetje meer doorzetten toch? Het ging toch om dit kleine dametje? Niet om 'zomaar' een shetje?? :o

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-10 15:27

Die shet is niet goed volgens mij.. Te dik ok maar mond ziet er zo raar uit op de foto's.. Vaag..

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-10 15:31

amyz schreef:
Die shet is niet goed volgens mij.. Te dik ok maar mond ziet er zo raar uit op de foto's.. Vaag..

de pony is brood aan het eten, dat zie je
maar die is moddervet
en heeft aan zijn manenkam te zien, ook flink eczeem

Elisabeth1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-10 22:46

Bramblerose schreef:
Weet je zeker dat je nu 'zomaar' een andere pony wilt kopen? Het komt op mij over dat je het er wel heel snel bij laat zitten, terwijl je in je beginpost zoveel over deze mini vertelt... Ik vond het een leuke 'reddingsactie', beetje meer doorzetten toch? Het ging toch om dit kleine dametje? Niet om 'zomaar' een shetje?? :o

Je hebt gelijk, ik moet zeggen dat ik door jou post echt een beetje nieuwe energie heb gekregen ;)
Ik zal even vertellen hoe het zit bij mij; ik heb bij die mensen een klein jaartje gereden voor (bijna) geen geld. Ik vond dat ik hen heel wat schuldig was. Wat wel meeviel want ik reed daar niet alleen maar sleepte dan ook met het kleintje, en heel veel anderen die weinig aandacht kregen. Ook strooide ik vaak veel stallen op. Dat terzijde. Het zijn best uhm, hoe zeg je dat netjes, het was bijna nooit goed genoeg. Daar eenmaal weg ben ik een beetje bangig van ze geworden zeg maar. Bang dat het me kwalijk werd genomen weg gegaan te zijn, wat uiteindelijk ook wel zo is. Ik heb het niet zo goed durven vragen eigenlijk. Maar dat moet ik eigenlijk wel doen hè. Was denk ik ook bang voor afwijzing. Ja ik ga toch beter kijken en proberen haar te krijgen, maar dat haalt niet weg dat, steld dat ik haar krijg, ze een maatje moet hebben, waar ik dan ook nog naar op zoek ga wat dan wel 'zomaar' een shetje zou zijn?

Elisabeth1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-10 22:49

gohya schreef:
TS is deze shetlander wat voor je?hij is gratis en zoals je kan zien,véél te dik. Arm dier,die verdient ook een leuke plek.
http://link.marktplaats.nl/390666256

Wat lief dat je voor me (?) hebt gekeken, ik zou graag zo'n beestje hebben, zodat ik echt weet dat ik iets goeds voor hem doe. Maar ik woon wel erg ver van dit beestje weg, hem hier krijgen zou een reis van een paar uur zijn. Daar krijg ik pa en ma sowieso niet toe overgehaald ;)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-10 23:33

Ik zou toch nog eens gericht vragen of ze het diertje niet willen verkopen :)

Stel dat het doorgaat dan hoef je toch ook nit per-sé een 2e er zelf bij te kopen als gezelschap ? Als je het beestje bij een ander paard kan zetten dan zit je ook goed en hoef je je niet de zorg en kosten voor 2 diertjes op de hals te halen :)

En anders : weet je wel zeker dat je dan inderdaad niet liever een pony gaat zoeken waar je ook mee kan gaan rijden ?

Een klein hengstveulenetje kun je al snel voor minder dan 100 euro krijgen inderdaad , maar het blijft een kleine pony en als (bijna) volwassene moet je daar wel heel bewust voor kiezen dat zo'n beestje makkelijk 30 jaar oud kan worden en ook een blijvend goed thuis verdient :)

Ik zoek ook een goed plekje voor zo'n kleintje (zie onderschrift) maar veel mensen die interesse hebben denken er toch niet echt goed over na heb ik de indruk :o

Bramblerose

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 22:03

Elisabeth1 schreef:
Bramblerose schreef:

Je hebt gelijk, ik moet zeggen dat ik door jou post echt een beetje nieuwe energie heb gekregen ;)
Ik zal even vertellen hoe het zit bij mij; ik heb bij die mensen een klein jaartje gereden voor (bijna) geen geld. Ik vond dat ik hen heel wat schuldig was. Wat wel meeviel want ik reed daar niet alleen maar sleepte dan ook met het kleintje, en heel veel anderen die weinig aandacht kregen. Ook strooide ik vaak veel stallen op. Dat terzijde. Het zijn best uhm, hoe zeg je dat netjes, het was bijna nooit goed genoeg. Daar eenmaal weg ben ik een beetje bangig van ze geworden zeg maar. Bang dat het me kwalijk werd genomen weg gegaan te zijn, wat uiteindelijk ook wel zo is. Ik heb het niet zo goed durven vragen eigenlijk. Maar dat moet ik eigenlijk wel doen hè. Was denk ik ook bang voor afwijzing. Ja ik ga toch beter kijken en proberen haar te krijgen, maar dat haalt niet weg dat, steld dat ik haar krijg, ze een maatje moet hebben, waar ik dan ook nog naar op zoek ga wat dan wel 'zomaar' een shetje zou zijn?

Hé wat goed! Zet je angst over boord en ga ervoor!!!! Er kan je niks gebeuren, je 'strijdt' voor dat diertje! Ben heel benieuwd, gebruik je hervonden kracht en energie!! ;)