voorkeur stalbedekking

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Vippie

Re: voorkeur stalbedekking

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 09:13

Strokorrels :D
lekker makkelijk uitmesten en als je voldoende ruwwvoer bijgeeft over de dag verdeeld hebben ze ook altijd wat te knabbelen. Liever dat dan dat ik een strovreter ga kweken :D Waar hij op staat te piesen en poepen hoeft hij van mij niet te eten.

Overigens bevallen stro en vlas ook prima hoor maar dat kost meer opslagruimte dan korrels.

Donja

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 09:23

Strokorrels.
Weinig stof, neemt veel vocht op, de paarden mogen het omwoelen zoveel ze willen, het ligt lekker zacht, mest makkelijk uit (scheelt heel veel tijd!), mest is net zo makkelijk af te voeren als gewoon stro, de paarden eten er niet van, makkelijk buiten op te slaan op pallet en je hebt geen ammoniaklucht in de stal.

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 09:44

Vlas, de ene vreet :Y) zijn stro (+ kuil) steeds op de andere maakt een grote smeerboel van zijn box. (schijt waar ie staat en loopt het door zijn hele box, het varken :+ ) Ik ben goedkoper uit met 2 pak vlas/week dan 6 pak stro. (kleine baaltjes) Het is voor mij makkelijker mesten (handicap) ze blijven schoon en droog staan in de box en ik heb minder last van ammoniak lucht.

joyce_eddy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 22:53

stro!
bevalt erg goed ondanks dat mijn paard wel een smeerbadje is!
hij eet er niet zo veel van en ik ben er zuinig mee gebruik ongeveer 2 a 3 kleine baaltjes hooi per week

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 22:56

stro.

ik heb nu zo'n beetje elke soort bodembedekking uitgeprobeerd en ik kom uiteindelijk steeds weer terug op stro.

vanwaar je vraag?

hr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 12:58

stro omdat ze dan altijd wat te doen hebben en omdat we dict van eigen land hebben (scheelt weer in de kosten he!)

bromfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 12:59

Stro, dan hebben ze tenminste wat te doen...

Wanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 17:09

Vlas: weinig stof, altijd droog en schoon en snelle compostering (kleine mesthoop). Ik ben er niet zuinig mee (flink pak in de stal), haal dagelijks de drollen eruit en 1x per week de natte plekken. Dan gaat er ook weer een nieuw pak bij.

In Zweden gaan we over op strokorrels, omdat vlas daar moeilijk te krijgen is (erg dure aangelegenheid).

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 20:49

Vlas, zou niet meer anders willen. Ze hebben open stallen, en voor stal ligt onbeperkt ruwvoer & plakje stro om te knabbelen zodat ze zich niet gaat vervelen.

lynne_berna

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 20:51

Vlas met wat sprietjes stro voor het knabbelen :D

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 21:01

Als je paard idd gewoon onbeperkt ruwvoer krijgt, hoeft het niet op stro.
Mijn thuispaard is een paard dan kan kiezen binnen en buiten, en heeft een stal met natuurlijke (rots/aarde) bodem en een gemaakte met betonnen vloer met niks er op (niet bedoeld voor haar) en het gekke is dat ze daar het liefst in staat (in die kale) maar gaat liggen in de andere of buiten. Aarde is dus de keuze van haar.
Mijn hengst staat in pension op zaagsel.
Als ik keus had, zou ik die denk ik op stro zetten. Hij werkt het zaagsel erg naar de kanten en zijn pisplek heeft zo geen echt droge bovenlaag, wat met een pak stro wel lukt. Hij lost dit trouwens zelf op door wat van zijn ruwvoer (bij hem stro en kuil) op te offeren en daarheen te werken om droog te liggen. Het is een slim en net paard....

Pien28

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 17:08

Een potstal van hennep en regelmatig een plak stro om in te scharrelen en te knabbelen.
Niet tegen de verveling want ze kunnen hier in en uitlopen als ze bij de stal staan.

Athea_Jack

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 21:11

Vlas - Paarden staan erg veel buiten dus dan moet je al geen stro tegen de verveling hebben, en daarbij vind ik het heel gemakkelijk om uit te mesten/nieuwe vlas laag te leggen/ ... !

zafina1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 21:32

mijn paarden staan op vlas.
en daarover heen een laag stro.
ik heb zelf gemerkt toen mijn paarden nog op vlas stonden dat dat niet bepaald warm was.
en toen hem ik er maar een laag stro over gedaan en het is ene stuk warmer.